لوگو طاقچه
چرا باید کتاب صوتی بازی تاج و تخت را یشنویم؟

کتاب صوتی بازی تاج و تخت؛ سفر به سرزمینی شگفت‌انگیز

272 بازدید

اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، وقتی جورج آر آر مارتین، رمان‌نویس آمریکایی، قلم برداشت و شروع به نوشتن اثر تازه‌اش کرد، حتی خودش هم گمان نمی‌برد چنین اتفاقی در پیش باشد. آوای یخ و آتش یا بازی تاج و تخت، بسیار زودتر از چیزی که می‌شد تصور کرد به قله رسید. جهان حساب‌شده و فانتزی‌ای که مارتین با دقت و هوشمندی تمام ساخته بود، به زودی مخاطبان را جذب کرد و به‌تدریج نامش به گوش سرتاسر جهان رسید. 

بازی تاج و تخت، یکی از پرترجمه‌شده‌ترین و خوانده‌شده‌ترین کتاب‌ها در دنیاست؛ کتابی که وقتی شروعش می‌کنید و پا به دنیایش می‌گذارید، دیگر نمی‌توانید به عقب برگردید و بی‌اختیار مدام پیش‌تر می‌روید تا این دنیا را بهتر بشناسید. اگرچه سریال بازی تاج و تخت مثل بمب در جهان صدا کرد و احتمالاً بسیاری از شما جز میلیون‌ها بینندگانش بوده‌اید، بااین‌وجود کتاب تجربه‌ی متفاوتی است و می‌تواند شما را با جزئیات بیشتری به این دنیای عجیب و جذاب ببرد. همچنین از جایی‌که کتاب بازی تاج و تخت اثری چند جلدی و سرشار از جزئیات است، نسخه‌ی صوتی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. نسخه‌ای که با بهترین صداپیشه‌ها و تنظیم، در اختیار شماست تا پایتان را به دنیای یخ و آتش باز کند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه می‌توانید با کتاب‌های صوتی بازی تاج و تخت همراه شوید. علاوه‌بر این نسخه‌ی صوتی این کتاب با عنوان «آوای یخ و آتش» که با کمک نشر آوانامه تولید شده است را می‌توانید تا ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ -زمان انتشار کتاب اول (آوای یخ و آتش ۱ – بازی تاج و تخت ۱)- در سایت و اپلیکیشن طاقچه با ۳۰درصد تخفیف پیش‌خرید کنید. پس از این تاریخ، کتاب به حساب کاربری‌تان اضافه خواهد شد.

آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱)

جلد اول کتاب شروعی بسیار جذاب و توفانی دارد. آوای یخ و آتش در سرزمین‌هایی خیالی به نام‌های «وِستروُس» و «اِسوُس» رخ می‌دهد. وستروس سرزمین پهناوری است؛ سرزمینی که خاندان‌های مختلف مثل باراتئون‌ها (صاحبان عناوین پادشاهی)، لنیسترها (خانواده‌ی همسر شاه و ثروتمندترین افراد وستروس) و استارک‌ها (خاندان محافظ مرزهای شمالی) در آن سکونت دارند. در وستروس فصل‌ها گاهی سال‌ها به طول می‌انجامند و در شمالی‌ترین بخش آن دیوار بلندی است که اقلیم هفت پادشاه را از موجودات مرموز و ترسناکی به نام وایت واکرها جدا می‌کند، موجوداتی وحشی که جهان عجیبی دارند.

بعد از مرگ رابرت براتیون، پادشاه هفت اقلیم، اوضاع وستروس متحول می‌شود و جنگ تصاحب قدرت اوج می‌گیرد؛ از طرفی بازمانده‌های خاندان تارگرین که قبلاً حاکم این سرزمین بوده‌اند، قصد بازگشت دارند… 

بخشی از کتاب صوتی آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) را بشنوید.

آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) جورج آر.آر. مارتین

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آوای یخ و آتش ۲ – بازی تاج و تخت ۲

در جلد دوم این اثر نزاع اوج می‌گیرد؛ به شخصیت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و آن‌ها را بهتر می‌شناسیم. وستروس دیگر آرام نیست و همه‌چیز خبر از شروع آشوب‌ می‌دهد. از طرفی دنریس تارگرین آماده می‌شود تا تخت پادشاهی را پس بگیرد. 

آوای یخ و آتش ۳ (نبرد پادشاهان ۱)

جلد سوم کتاب داستان وستروس را که درگیر جنگی خونین است روایت می‌کند؛ زمستانی سخت و پر از حادثه از راه رسیده و دنریس تارگرین به دنبال آماده‌سازی لشکری است تا تخت آهنین را پس بگیرد. اهالی سرزمین همگی در تکاپوی این نبرد سخت هستند… 

آوای یخ و آتش ۴ – نبرد پادشاهان ۲

در این جلد، تجزیه همه‌چیز را برهم ریخته است. خانواده‌ی استارک تقریبا نابود شده‌اند و زندگی بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارند. پادشاه قسمت جنوبی هم از دنیا رفته و آشوب بر سرزمین حکومت می‌کند. پسر پادشاه به نام جافری، همراه مادرش مشغول پادشاهی است. 

آوای یخ و آتش ۵ – توفان تیغ‌ها ۱

توفان همه جا را دربرگرفته است. سیصد برادر قسم خورده‌ی نگهبان شب راهی شمال می‌شوند تا استارک را پیدا کنند و بدانند چرا وحشی‌ها دهکده‌هایشان را ترک کرده‌اند… 

آوای یخ و آتش ۶ – توفان تیغ‌ها ۲

در کتاب ششم هر هفت اقلیم درگیر جنگی خونین‌اند؛ لنیسترها و استنیس به شدت درگیر شده‌اند و وحشی‌ها نیز به دیوار حمله کرده‌اند. از طرفی دنریس کماکان تلاش می‌کند ارتش قوی‌تری بسازد. 

سریال بازی تاج و تخت؛ توفانی در دنیای فیلم

وقتی شهرت کتاب آوای یخ و آتش چنان اوج گرفت که رکوردهای دنیای ادبیات جابه‌جا شدند، شبکه‌ی HBO تصمیم گرفت سریالی از این رمان پرآوازه بسازد. با وجود این‌که همه پیش‌بینی می‌کردند که سریال بازی تاج و تخت هم مثل کتابش گل کند و به مذاق مخاطبان خوش بیاید، باز هم کسی تصور نمی‌کرد این سریال تا این‌حد همه‌گیر شود و ذهن بینندگانش را دنبال خود بکشاند. 

۴ فصل اول سریال بر اساس سه کتاب اول این مجموعه یعنی بازی تاج و تخت، نبرد پادشاهان و توفان تیغ‌ها ساخته شد؛ در واقع فصل اول و دوم سریال با اقتباس از کتاب‌های بازی تاج و تخت و نبرد پادشاهان ساخته شدند و فصل سه و چهار هم با اقتباس از کتاب توفان تیغ‌ها. 

به طور کلی، سریال به چارچوب اصلی کتاب وفادار است و قهرمانانش را حفظ کرده است، ولی در شخصیت‌های فرعی و جزئیات، به مواردی برمی‌خوریم که در کتاب هستند، ولی در سریال حذف شده‌اند یا تغییر پیدا کرده‌اند و گاهی بالعکس! به طور مثال خاطرات خواهر ند استارک، صحبت‌های سانسا و جافری، توضیحات جیمی در مورد کشتن شاه دیوانه و… در سریال حذف شده‌اند؛ همچنین بسیاری از اتفاقات در سریال تغییر پیدا کرده‌اند. در ادامه به بعضی از تفاوت‌های کتاب و سریال اشاره می‌کنیم:

  • حذف و اضافه کردن شخصیت‌ها: بعضی از شخصیت‌های کتاب در سریال حذف شده‌اند و از طرفی شخصیت‌هایی اضافه شده‌اند که در کتاب حضور نداشته‌اند؛ به طور مثال شخصیت جین از سریال حذف شده و شخصیت تالیسا اصلاً در کتاب حضور ندارد! 
  • در کتاب این اتفاق‌ها چهارده سال بعد از شورش رابرت رخ می‌دهند، ولی در سریال این عدد به هفده تغییر کرده است. 
  • در کتاب تاریخچه و ویژگی‌های تمام خاندان‌ها با جزئیات ذکر می‌شود؛ مثلاً در کتاب خاندان مارتل ماجراهای بسیاری دارند و به دنبال تصاحب وستروس هستند. 
  • فصل‌های آخر بازی تاج و تخت از کتاب پیشی گرفتند و وقتی ساخته شدند که مارتین هنوز اثرش را تمام نکرده بود، بنابراین به طور کلی فصل‌های آخر سریال با کتاب متفاوت است.  

چرا کتاب صوتی بازی تاج و تخت را بشنویم؟

سینما و ادبیات دو دنیای کاملاً متفاوت هستند و هر کدام ابزارهایی را برای ارتباط با مخاطب به کار می‌گیرند. دنیای ادبیات بر کلمات و توصیفات تکیه دارد و دست نویسنده برای پرداختن به جزئیات باز است، از طرفی جهان سینما مجهز به ابزار تصویر و تکنیک‌های تصویری است؛ بنابراین کتاب و سریال بازی تاج و تخت هر کدام تجربه‌ی متفاوتی برای مخاطب به شمار می‌‌آیند. سریال سرشار از جذابیت‌های بصری است و در مقابل کتاب از ذهن شگفت‌انگیز و قدرت قصه‌پردازی مارتین جان گرفته و به سادگی می‌تواند تخیل خواننده‌اش را به کار بگیرد و هیجان را به جان او بریزد.

به هر حال اگر از طرفداران پروپاقرص سریال بازی تاج و تخت بوده‌اید، با گوش دادن به این کتاب صوتی می‌توانید تصویرهای ذهنی‌تان را کامل کنید، به پاسخ سوال‌هایتان برسید و در این دنیای جذاب پیش‌تر بروید. همان‌طور که گفته شد، کتاب سرشار از جزئیات است و در واقع مرزهای این سریال را در ذهن شما گسترش می‌دهد. در ضمن فارغ از سریال، کتاب بازی تاج و تخت بسیار قصه‌محور و هیجان‌انگیز است و لحن جذاب مارتین از آن اثری دلنشین ساخته که رهایتان نخواهد کرد. 

اگر هم تا کنون سریال را ندیده‌اید، با گوش دادن به این کتاب می‌توانید یک سفر شگفت‌انگیز را تجربه کنید؛ سفری که هرگز از یادتان نمی‌رود و سرشار از ماجراجویی و هیجان است. 

کتاب بازی تاج و تخت یکی از موفق‌ترین رمان‌های دنیاست؛ این رمان به بیشتر از ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده، بیشتر از ۱۰۰ میلیون نسخه فروخته و در قله‌های رکوردشکنی ایستاده است. این کتاب سخت‌گیرترین منتقدان ادبی را وادار به تحسین کرده، نسخه‌ی صوتی‌اش یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی در انگلستان شناخته شده و به جایگاهی رسیده که کمتر کتابی به آن دست یافته است.  

کتاب صوتی فارسی بازی تاج و تخت هم با همکاری گروهی از بهترین صداپیشگان، تجربه‌ی متفاوتی از این دنیای شگفت‌انگیز است؛ اگر فرصت مطالعه‌ی کتاب را ندارید، کتاب صوتی بازی تاج و تخت می‌تواند شما را به این دنیای خیالی ببرد. 

صداپیشگان و گویندگان کتاب صوتی آوای یخ و آتش نشر آوانامه

از جایی که بازی تاج و تخت اثری قصه‌محور است و شخصیت‌های متعددی دارد، در نسخه‌ی صوتی‌اش اهمیت صداپیشگان دوچندان می‌شود. شیوه‌ی روایت، لحن و شناخت صداپیشگان از شخصیت‌ها، همگی از مواردی هستند که روی کیفیت کتاب صوتی تاثیر بسیاری دارند. در ادامه بعضی از صداپیشگان کتاب صوتی آوای یخ و آتش را معرفی می‌کنیم: 

  • مهبد قناعت‌پیشه: راوی و بعضی شخصیت‌های فرعی

مهبد قناعت‌پیشه، گوینده‌ی مطرح ایرانی و صداپیشه‌ی بسیاری از کتاب‌های صوتی محبوب و مهم است. قناعت‌پیشه، با تجربه‌ی سال‌ها گویندگی در رادیو و آموزش نزد اساتید مطرح صداسازی، توانسته به یکی از چهره‌های مهم دنیای صداپیشگی در ایران بدل شود. او در کتاب صوتی آوای یخ و آتش عملکرد درخشانی داشته است؛ صدای گوش‌نواز و آرام و فراز و فرودهای حساب شده و درست این گوینده به عنوان راوی، به شما کمک می‌کند با جریان داستان پیش بروید و خسته نشوید. 

  • آرمان سلطان‌زاده: تیریون لنیستر

آرمان سلطان‌زاده یکی دیگر از چهره‌ها و استعدادهای دنیای صداپیشگی است که تجربه‌ی گویندگی در کتاب‌های صوتی مهمی مثل «هری پاتر» و «جنایت و مکافات» را در کارنامه دارد. سلطان‌زاده با شناخت تحسین‌برانگیز از شخصیتی که صداپیشگی‌اش را برعهده دارد، باعث نزدیک شدن شما به داستان و شخصیت می‌شود و نقش مهمی در برقراری ارتباط بین مخاطب و کتاب صوتی برعهده دارد. 

  • شیما درخشش: سرسی لنیستر

شیما درخشش مجری رادیو و صداپیشه‌ی کتاب‌هایی مثل دزیره است. صدای دلنشین و مهارت او در نزدیک شدن به شخصیت باعث شده عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی کتاب‌های صوتی داشته باشد. تن صدای نرم و آرام درخشش بر نقش لنیستر خوش نشسته است. 

  • محسن بهرامی: جیمی لنیستر

محسن بهرامی صداپیشه و بازیگر تئاتر است و با کوله‌باری از تجربه در زمینه‌ی گویندگی، به بهتر و باورپذیر شدن کتاب صوتی آوای یخ و آتش کمک زیادی کرده است. او پیش از این در کتاب‌های صوتی مهمی مثل کلیدر صداپیشگی کرده است. 

  • محسن زرآبادی‌پور: سندور کلگان و استاد اعظم پایسل

محسن زرآبادی پور، دوبلور و گوینده‌ی موفقی است که در فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلفی حضور داشته و صدایش را به شخصیت‌های مهمی بخشیده است. 

  • بهرام ابراهیمی: ادارد (ند) استارک

بهرام ابراهیمی بیشتر به‌عنوان بازیگر شناخته می‌شود، ولی او صداپیشه‌ای قهار است که سال‌ها در کتاب‌های صوتی مختلف گویندگی کرده است. ابراهیمی صدای بم و خاصی دارد که با شخصیت‌ استارک هم‌خوان است. 

  • سحر بیرانوند: دنریس تارگرین

سحر بیرانوند در کتاب‌های صوتی مهمی مثل رمان کوری و… گویندگی کرده است، ولی صداپیشگی در نقش دنریس تارگرین را باید یکی از قله‌های کارنامه‌ی او بدانیم. صدای زیبا و در عین حال محکم او، با شخصیت و موقعیت دنریس همخوانی زیادی دارد و باعث شده این نقش در کتاب صوتی بسیار باورپذیر و به یاد ماندنی باشد. 

جالب است بدانید در کتاب صوتی آوای یخ و آتش بیش از ۱۰۰ نویسنده ایفای نقش کرده‌اند که هر کدام به‌نوبه‌ی خود به فضاسازی بهتر این داستان کمک کرده‌اند. در ادامه به بعضی دیگر از گویندگان اشاره می‌کنیم: 

  • معصومه عزیزمحمدی: کاتلین استارک
  • مهدی صفری: جان اسنو
  • مریم پاک‌ذات: آریا استارک
  • حمید یزدانی: تایوین لنیستر
  • سلمان ظاهری: راب استارک و بریک دانداریون
  • مهیار ستاری: رابرت براتیون
  • تایماز رضوانی: جورا مورمنت
  • حامد فعال: پیتر بیلیش (لیتل‌فینگر)
  • احسان چریکی: سر واریس
  • فرهاد اتقیایی: ویسریس تارگرین و بران از بلک‌واتر
  • محمدرضا قلمبر: جافری براتیون
  • ارشیا شریعتی: رنلی براتیون
  • محمد رضاعلی: بریندن تالی

حرف آخر

دنیای خیال، دنیای شگفت‌انگیزی است. مارتین از کودکی فرد خیال‌پردازی بود و بعدها از این خیال‌پردازی‌اش آثار شاهکاری ساخت که بزرگترین‌شان همین بازی تاج و تخت است. بازی تاج و تخت به قدری واقعی تصویر شده و چنان قصه‌گویی محکم و سرشار از جزئیاتی دارد که با یک بار مواجهه، تا همیشه در ذهن مخاطبش می‌ماند. با وجود این که سریال بسیار دیده شده و اثر بسیار درخشانی است، پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی آوای یخ و آتش را از دست ندهید. این کتاب از ذهن خلاق مارتین نشأت گرفته و بسیار گسترده‌تر از آن جهانی است که در سریال دیده‌ایم. در واقع کتاب فرصتی است تا جهان آوای یخ و آتش را بهتر بشناسید، گوشه‌گوشه‌اش را ببیند و در آن گشت‌و‌گذار کنید. کتاب صوتی آوای یخ و آتش، با کنار هم آوردن بهترین صداپیشگان سعی کرده این داستان شاهکار را به شکل متفاوت و البته جذابی به مخاطب عرضه کند و برای او یک تجربه‌ی شگفت‌انگیز بسازد. 

272 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه