لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب‌هایی مناسب قبل از خواب

چه کتاب‌هایی قبل از خواب بخوانیم؟

1,490 بازدید

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی انسان که می‌تواند بر روی عملکرد او در بخش‌های مختلف اثرگذار باشد،‌ «خواب» است. داشتن خوابِ به‌اندازه، به‌موقع و باکیفیت برای سلامت جسم و روان لازم و ضروری است. از جمله روش‌هایی که می‌توان کیفیت خواب را بهبود بخشید، مطالعه‌ی پیش از خواب است. این‌گونه مطالعه به شما کمک می‌کند تا از استرس‌ و فشارهای روزمره خود دور شوید و برای دقایقی به چشم و ذهن خود استراحت دهید و مغزتان را برای ترشح ملاتونین که به‌نوعی هورمون خواب است آماده کنید. در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی کتاب‌هایی که خواندن و یا شنیدنشان می‌تواند بر کیفیت خوابتان اثر بگذارد می‌پردازیم.

چرا می خوابیم؟

چرا می خوابیم؟

نویسنده: متیو واکر

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

«خواب» و دلیل اینکه «چرا می‌خوابیم؟» از جمله مهم‌ترین مسائل زیستی انسان است که تا به امروز درباره‌ی آن ابهامات زیادی وجود داشته است. متیو واکر عصب‌شناس و نویسنده‌ی کتاب «چرا می‌خوابیم؟» در این کتاب به بررسی تاثیر خواب بر روی جوانب مختلف جسمی و روحی بدن انسان پرداخته است. نویسنده استدلال می‌کند که خواب برای داشتن آسایش و آرامش ضروری است و بر همه چیز از خلق‌وخو و عملکرد شناختی گرفته تا سیستم ایمنی و متابولیسم بدن ما تأثیر می‌گذارد. او مراحل مختلف خواب را مورد بحث قرار می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه هر مرحله نقش مهمی در جنبه‌های مختلف سلامت ما ایفا می‌کند.

واکر پس از بررسی خواب و اثر خوابیدن بر روی سلامت جسمی و روحی افراد، به بررسی رویاها و همچنین اختلالات مربوط به خواب می‌پردازد. در نهایت در بخش چهارم این کتاب، نکات و راهکارهای کاربردی برای بهبود کیفیت خواب به خواننده ارائه می‌دهد. تحقیقات واکر و همچنین ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش کیفیت خواب در کتاب «چرا می‌خوابیم؟»، باعث استقبال فراوان مردم از این اثر شده است.

خوابم چه می گوید

خوابم چه می گوید

نویسنده: جین ترزا اندرسون

مترجم: طناز شهیدی

انتشارات شمعدونی

اطلاعات بیشتر و خرید

رویاها دنیای اسرارآمیزی در زندگی انسان ایجاد می‌کنند و تلاش برای درک و کشف معنای هر رویا موضوعی است که می‌تواند برای هر فرد جذاب باشد و علاوه‌بر این به درک عمیق‌تر فرد از روان خود کمک کند. زیگموند فروید در سال ۱۸۹۹کتاب «تاویل رویا» را منتشر کرد که تحولی عظیم در علم روان‌کاوی ایجاد کرد و رویاها برای اولین بار به مثابه موضوعات مهم روانی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از فروید افراد مختلفی به بررسی رویاها روی آورده‌اند. جین ترزا اندرسون روان‌درمانگر و تحلیلگر در کتاب «خوابم چه می‌گوید:‌ ۱۰۱ رهنمود برای تفسیر خواب‌ها» در ۱۰۱ بخش کوتاه بر همین نکته تمرکز کرده است و به بررسی رویاها پرداخته است.

اندرسون در این کتاب راهکارهایی برای تفسیر و تعبیر رویاها ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این او به بررسی اثرگذاری رویاها در زندگی روزمره افراد می‌پردازد و نکاتی را برای بهبود کیفیت زندگی با توجه به رویاها به خواننده ارائه می‌دهد. رمزگشایی از رویاها به مخاطب کمک می‌کند تا از مواجهه با رویاهای پیچیده و بعضا ناگوار نترسد و با پذیرش محتوای عمیق‌تر رویاها، بهتر و راحت‌تر بخوابد. 

مشکلات خواب کودکان

مشکلات خواب کودکان

نویسنده: وی. مارک دوراند

مترجم: طیبه روشن‌زاده

انتشارات یار مانا

اطلاعات بیشتر و خرید

اختلال در خواب همانطور که بر روند زندگی روزمره انسان بالغ اثرگذار است، زندگی روزمره‌ی کودکان و به‌تبع آن زندگی والدین و خانواده‌ی کودکانِ دچار اختلال خواب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین کودکانی که با اختلال در خواب مواجه هستند برای حل این مشکل به روان‌کاو، روان‌درمانگر و یا روان‌پزشک مراجعه می‌کنند، ولی علاوه‌بر مراجعه به متخصص، داشتن اطلاعاتی در مورد این اختلالات و آگاهی از دلایل آن‌ها و شیوه‌های برطرف کردنشان، برای والدین ضروری است.

کتاب «مشکلات خواب کودکان» نوشته‌ی مارک وی دوراند، روانشناس و محقق متخصص در زمینه‌ی بیماری اوتیسم و ناتوانی‌های رشدی، به بیان این اطلاعات ضروری می‌پردازد. او در فصل‌های ابتدایی کتاب مشکلات خواب را تشریح می‌کند و فصلی را پیش از ارائه‌ی راهکار به ارزیابی خواب کودکان تخصیص می‌دهد. پس از آن عادات خواب مناسب را بیان می‌کند و زمان مناسب خواب را مشخص می‌کند. سپس در مورد کابوس‌های شبانه کودکان و همچنین در مورد مشکل شب‌ادراری صحبت می‌کند. نکته‌ی قابل توجه در سراسر این کتاب وجود تمرین‌های عملی و جدول‌هایی برای بررسی و ارزیابی رفتار کودک دچار اختلال خواب است که به والدین کمک می‌کند تا با به‌کار‌گیری این تمرین‌ها و پر کردن جداول و بررسی نتایج به بهبود وضعیت خواب فرزند خود بپردازند.

چه وقت؟ اقدام درست در زمان درست

چه وقت؟ اقدام درست در زمان درست

نویسنده: دنیل اچ. پینک

مترجم: شایان سادات

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

همه‌ی ما تا حدی از اهمیت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی زمانی مطلع هستیم اما آیا این زمان‌بندی پایه و بنیان علمی دارد؟ دنیل اچ. پینک در کتاب «چه وقت: اقدام درست در زمان درست» با بهره‌گیری از تحقیقات اقتصادی، روانشناسی و زیستی به بررسی اهمیت زمان‌بندی در بهبود کیفیت زندگی انسان پرداخته است. کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است. در قسمت اول، پینک به بررسی اهمیت زمان‌بندی در زندگی روزمره ما می‌پردازد و اینکه چگونه ساعت‌های درونی ما بر رفتار و تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند. در قسمت دوم، در مورد علم شروع، میانه و پایان بحث می‌کند و اینکه چگونه زمان‌بندی این مراحل می‌تواند بر انگیزه و عملکرد ما تأثیر بگذارد. در بخش سوم نیز به مفاهیم گسترده‌تر زمان‌بندی، از جمله اینکه زمان‌بندی بر پویایی گروه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش تأثیر می‌گذارد، می‌پردازد. او تأثیر زمان‌بندی بر روندهای اجتماعی و اقتصادی را بررسی می‌کند و اینکه چگونه می‌توانیم از زمان‌بندی برای بهینه‌سازی زندگی‌مان و رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.

پینک در سراسر کتاب، نمونه‌های واقعی و مطالعات موردی را برای نشان دادن مفاهیم مورد بحث ارائه می‌کند که این خود از جمله نقاط قوت کتاب است. مطالعه‌ی این اثر و تامل درباره‌ی زمان‌بندی پیش از خواب به مرتب شدن برنامه‌ریزی ذهنی افراد کمک کرده و امید است منجر به بهبود کیفیت خواب مخاطب شود.

کتاب صوتی نیمه تاریک وجود

همه‌ی ما بخش‌های تاریکی در وجودمان داریم که همواره آن را پنهان و یا انکار می‌کنیم. دبی فورد در کتاب «نیمه تاریک وجود» به بررسی این بخش‌های تاریک و بیان این نکته‌ی مهم پرداخته است که با پذیرش بخش‌های تاریک وجود و سایه‌هایمان که منجر به خودآگاهی بیشتر خواهد بود می‌توانیم کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم. او در این کتاب با بیان مثال‌های مختلف از زندگی واقعی به خواننده نشان می‌دهد که چگونه باید سایه‌ها را شناسایی کرد و هریک را به‌عنوان بخشی از وجود پذیرفت، پس از آن برای مخاطب شرح می‌دهد که چگونه می‌توان با پذیرش این بخش‌های تاریک وجود، کیفیت زندگی را بهبود داد. شنیدن نسخه‌ی صوتی این کتاب از نشر آوانامه و انجام تمرین‌های مراقبه‌ای که در انتهای کتاب و به‌منظور در آغوش گرفتن بخش‌های تاریک وجود در نظر گرفته شده است در ساعات پایانی روز و پیش از خواب، اثر به‌سزایی در بهبود کیفیت خواب مخاطب خواهد داشت.

بخشی از کتاب صوتی نیمه تاریک وجود را بشنوید.

نیمه تاریک وجود دبی فورد

گوینده: سمیرا جواهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی شازده کوچولو

گوش سپردن به کتاب‌های صوتی داستان‌های لطیف پیش از خواب،‌ استرس و فشار روزمره را از انسان دور می‌کند و فرد با ذهنی آرام‌تر به خوابی راحت‌تر فرو خواهد رفت. از جمله کتاب‌های صوتی کوتاهی که مناسب شنیدن در ساعات پایانی روز است، کتاب صوتی «شازده کوچولو» است. این کتاب از جمله پرفروش‌ترین آثار جهان و شاهکار ادبی آنتوان دو سنت اگزوپری به شمار می‌آید.

اگزوپری در این کتاب، داستان روبه‌رو شدن راوی، که یک خلبان است، با پسرکی موطلایی، همان شازده کوچولو، را روایت می‌کند. خلبان دچار سانحه شده و درگیر تعمیر هواپیمایش است و پسرک، خسته از سیارک خود به سفری دور‌و‌دراز آمده است. کتاب «شازده کوچولو» به‌ظاهر برای رده‌ سنی کودک و نوجوان مناسب است،‌ اما این داستاندارای مفاهیم عمیقی چون عشق و دوستی و وفاداری است و برای هر مخاطبی از کودک تا بزرگسال می‌تواند اثرگذاری متفاوتی داشته باشد.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب صوتی ملت عشق

کتاب «ملت عشق» اثری از نویسنده‌ی ترکیه‌ای، الیف شافاک است. رمانی لطیف و جذاب که درباره‌ی بخشی از زندگی مولانا جلال‌الدین بلخی و ملاقات او با شمس تبریزی است. داستان این کتاب دارای دو روایت مختلف در دو برهه‌ی زمانی است. روایت اول، داستان یک زن خانه‌دار آمریکایی میانسال به نام الا را دنبال می‌کند که از زندگی خود ناراضی است و شروع به کار در یک آژانس ادبی می‌کند. او وظیفه دارد دست‌نوشته‌ای با نام «کفر شیرین» درباره مولانا و شمس تبریزی را بخواند. الا با خواندن آن دست‌نوشتهدرباره‌ی ارتباط این دو شخصیت کنجکاو می‌شود. 

روایت دوم، داستان مولانا و شمس تبریزی است که در ایران در قرن سیزدهم اتفاق می‌افتد. این دو به‌طور اتفاقی با هم ملاقات می‌کنند و پیوند معنوی عمیقی بینشان ایجاد می‌شود که منجر به تبدیل مولانا به شاعری نامی و عارف صوفی می‌شود. الا در حالی که دست‌نوشته را می‌خواند، تشابهاتی را بین زندگی خود و داستان مولانا و شمس می‌بیند. او از آموزه‌های کتاب در مورد عشق، معنویت و اهمیت زندگی در لحظه حال برای بهبود زندگی خود الهام می‌گیرد. شنیدن کتاب «ملت عشق» با چنین موضوع الهام‌بخشی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای پایان یک روز پرمشغله باشد.

بخشی از کتاب صوتی ملت عشق (اجرای جدید) را بشنوید.

ملت عشق (اجرای جدید) الیف شافاک

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی مردی به نام اوه

اوه،‌ پیرمرد بازنشسته‌ای است که هدف زندگی را گم کرده است و از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می‌دهد رضایت خاطر ندارد. او دائم به مسائلی که در همسایگی محل زندگی‌اش رخ می‌دهد اعتراض دارد. اما این وضعیت با آمدن یک خانواده‌ی جدید به همسایگی اوه تغییر می‌کند. کتاب «مردی به نام اوه» از فردریک بکمن سوئدی که روایتگر داستان اوه است، مضامینی چون از دست دادن، عشق و اهمیت ارتباط انسانی را بررسی می‌کند و اوه را به‌عنوان یک شخصیت پیچیده و چندوجهی، با تمام خوبی‌ها و کاستی‌هایش به تصویر می‌کشد. شنیدن این کتاب پیش از خواب به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی روزمره دور شده و با آرامش بیشتری به خواب بروید.

بخشی از کتاب صوتی مردی به نام اوه را بشنوید.

مردی به نام اوه فردریک بکمن

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی گلستان سعدی 

کتاب گلستان سعدی از جمله تاثیرگذارترین کتب ادبیات فارسی است که توسط شیخ اجل، سعدی شیرازی در قرن هفتم نگارش شده است. این کتاب که به نثر مسجع (آهنگین) نوشته شده است یک دیباچه و هشت باب دارد و مضمون آن داستان‌های کوتاه پندآموز اخلاقی است. سعدی در دیباچه‌ی این کتاب، آن را به سعد بن ابوبکر زنگی، ولیعهد جوان فارسی، تقدیم کرده است. هشت باب گلستان عبارتند از: سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فضیلت قناعت، فوائد خاموشی، عشق و جوانی، ضعف و پیری، تأثیر تربیت، و آداب صحبت. داستان‌ها و حکایت‌های این کتاب هرچند واقعیت تاریخی ندارند ولی فضای جامعه‌ی آن دوران را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. شنیدن چنین حکایت‌های عبرت‌آموز ادبی به بازیابی آرامش پیش از خواب کمک خواهد کرد.

بخشی از کتاب صوتی گلستان سعدی را بشنوید.

گلستان سعدی شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

گوینده: الهام نامی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی کیمیاگر

«کیمیاگر» رمانی نوشته پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی است. این کتاب داستان سانتیاگو، پسر چوپانی را روایت می‌کند که برای تحقق رویاهای خود و کشف سرنوشتش راهی سفر می‌شود. سانتیاگو در این سفر در حین تلاش برای رفع مشکلاتی که با آن روبه‌رو شده با افرادی آشنا می‌شود که او را در این مسیر راهنمایی می‌کنند. این رمان تلفیقی از فانتزی و معنویت است: در حالی که «کیمیاگر» در دنیای واقعی می‌گذرد، عناصری از فانتزی و معنویت را نیز در خود جای داده است. این رمان ایده یک زبان جهانی را بررسی می‌کند که همه موجودات زنده را به هم متصل می‌کند و خوانندگان را تشویق می‌کند به قلب‌هایشان گوش دهند و رویاهایشان را دنبال کنند. این کتاب خوانندگان را تشویق می‌کند تا در لحظه حضور داشته باشند و شکرگزار زیبایی‌های دنیای اطراف خود باشند. علاوه‌بر این، کتاب خوانندگان را ترغیب می‌کند تا در مورد ارزش‌ها و باورهای خود تأمل کنند و آنچه را که واقعاً در زندگی مهم است در نظر بگیرند. شنیدن این کتاب به‌عنوان روتین مطالعه‌ی پیش از خواب به مخاطب کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری ساعات استراحت خود را بگذراند.

بخشی از کتاب صوتی کیمیاگر را بشنوید.

کیمیاگر پائولو کوئیلو

گوینده: محسن نامجو
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام 

کتاب «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی از جمله پرمخاطب‌ترین رمان‌های معاصر فارسی است. نادر ابراهیمی در این کتاب، داستان عشق دو مبارز انقلابی در سال ۵۷ در بحبوحه‌ی انقلاب را روایت می‌کند. زندگی عاشقانه‌ی گیله‌مرد و عسل در پی مبارزات سیاسیشان دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. گیله‌مرد که به معلمی مشغول است شغل خود را از دست می‌دهد و پس از آن تبعید می‌شود و حال باید زندگی خود را با فرازونشیب‌های پیشِ رو جلو ببرد. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ توسط نشر روزبهان منتشر شده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای دلنشین پیام دهکردی به مدت ۵۱۰ دقیقه توسط نشر نوین کتاب گویا منتشر شده است. این کتاب و هزاران کتاب صوتی دیگر را در اپلیکیشن طاقچه می‌توانید بشنوید و از شنیدن آن‌ها پیش از خواب برای تجربه‌ی خوابی بهتر کمک بگیرید. 

بخشی از کتاب صوتی یک عاشقانه آرام را بشنوید.

یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

گوینده: پیام دهکردی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
1,490 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه حسین‌خانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه