لوگو طاقچه
معرفی کتاب برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

کتاب‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان

2,852 بازدید

دوران نوجوانی یکی از دوره‌های مهم و تاثیرگذار زندگی است. نوجوان در ابتدای مسیر استقلال قرار گرفته است و در تلاش است تا شخصیت خودش را شکل دهد. برای نوجوان مهم است که بداند ارزشمند است و بتواند آنقدر اعتمادبه‌نفس داشته باشد که خودش تصمیم‌گیری کند و در عین‌حال بتواند پیامدهای تصمیماتش را نیز بپذیرد. 

برای والدین نیز بسیار اهمیت دارد که بتوانند فرزندانی مستقل، با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا تربیت کنند. اما گاهی اوقات نمی‌دانند که چطور می‌توانند چنین کاری انجام دهند؟ چاره چیست؟ در این یادداشت وبلاگ طاقچه کتاب‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان نوشته شده است. 

اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس در نوجوانان

نویسنده: گیل لیندن فیلد

مترجم: توران‌دخت تمدن

انتشارات نقش‌و‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

احتمالا در طول دوران نوجوانی فرزند خود، با مشکلات و بحران‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد. مشکلاتی که نمی‌دانید چطور با آن مواجه شوید، چه برخوردی نشان دهید یا چطور راهنمایی‌های مفیدی به فرزندتان ارائه کنید. این لحظات بحرانی ممکن است برگرفته از دعوای فرزند شما با دوستش باشد یا به دلیل حرفی که خودتان زدید یا رفتاری که از خودتان نشان دادید. اما چطور می‌توان هنوز با وجود تمام این لحظات بحرانی، مدیریت اوضاع را به دست گرفت و به فرزند کمک کرد تا اعتمادبه‌نفسش را از دست ندهد؟

گیل لیندن فیلد در کتاب اعتماد به نفس در نوجوانان، درباره این موضوع صحبت کرده است. او با بیان مثال‌های بسیار زیاد به والدین و مخاطبان کتاب کمک می‌کند تا دریابند چطور به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا اعتماد به نفس خود را از دست ندهند. به خودشان و تصمیماتی که می‌گیرند اعتماد داشته باشند و… .

نویسنده معتقد است برای اینکه کودک و نوجوان اعتماد به نفس داشته باشد، باید الگویی داشته باشد؛ والدین همان الگویی هستند که کودک به آن نیاز دارد. به این ترتیب با خواندن این کتاب می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم خودتان را به‌عنوان یک الگو بسازید و هم فرزندی با اعتماد به نفس پرورش دهید. 

کلیدهای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

کلیدهای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

نویسنده: گلن استنهاوس

مترجم: ناهید آزادمنش

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، برای اینکه کودکان و نوجوانانی با اعتماد به نفس تربیت کنیم، نیاز به الگو و نیز فضایی امن برای این کار داریم. چطور می‌توان الگویی برای اعتماد به نفس داشتن شد؟ چگونه باید فضای خانواده را به امنیتی برسانیم که برای پرورش اعتماد به نفس در کودک مناسب باشد؟ چطور می‌توانیم موانع موجود در این مسیر را از سر راه برداریم؟

گلهن استنهاوس در کتاب کلیدهای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان با زبانی ساده به این سوالات پاسخ داده است؛ این کتاب در مجموعه کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان قرار دارد و ویژگی‌های بسیاری دارد. زبان ساده و روان، بیان مثال‌های بسیار و توضیح دادن مسائل به‌صورت عملی به والدین و مخاطبان کتاب کمک می‌کند تا مبحث مورد نظر خود به‌راحتی درک کنند. این کتاب در یازده فصل به چالش اعتماد به نفس در کودک و نوجوان پرداخته است و این چالش را در قالب موضوعات مختلفی مانند محبت کردن، گوش دادن به حرف‌های کودکان و نوجوانان، احترام گذاشتن، تشویق کردن، استفاده از قدرت و… توضیح داده است. 

عزت نفس برای نوجوانان

عزت نفس برای نوجوانان

نویسنده: تقوی ابراهیمی

انتشارات ماهواره

اطلاعات بیشتر و خرید

چطور می‌توان عزت نفس داشت؟ عزت نفس یعنی احساس مثبتی درباره وجود خودمان داشته باشیم و خودمان را ارزشمند و کافی بدانیم. بااین‌حال برای رشد خود تلاش کنیم. عزت نفس به ما کمک می‌کند تا مدام خودمان را ارزیابی کنیم، اما در عین حال انتظاراتمان از خودمان واقع‌بینانه باشد. دستاوردهای خودمان را ببینیم، خود و هویت خودمان را بشناسیم، به ارزش‌هایی که داریم پایبند بمانیم و یاد بگیریم چگونه از احساس ترس و ناامنی رها شویم. 

کتاب عزت نفس برای نوجوانان اثری جذاب است که به ما کمک می‌کند تا عزت نفس را بشناسیم و آن را در وجود خودمان پرورش دهیم. این کتاب حاصل سال‌ها تجربه‌ی نویسنده از کار با گروه سنی نوجوانان است و به همین دلیل مثال‌ها و داستان‌هایی کاملا کاربردی و البته باورپذیر و واقعی دارد. 

کتاب عزت نفس برای نوجوانان دارای سه بخش است: در بخش اول کتاب نویسنده به ما مخاطبان کمک می‌کند تا عزت نفس را بهتر بشناسیم. بخش دوم دربردارنده‌ی تمرین‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا هویت مثبتی برای خود بسازیم و مهارت‌هایی را به ما نشان می‌دهد که در مسیر ساخت این هویت مثبت به آن احتیاج داریم. بخش سوم کتاب نیز پاسخ نویسنده به سوالاتی است که پیرامون این موضوع مطرح شده است.

این کتاب به دلیل طرح محتوای خاصی که دارد، هم برای والدین و تسهیلگران گروه سنی نوجوان جذاب است و هم نوجوانان می‌توانند از مطالب آن استفاده کنند. 

عزت نفس در نوجوانان و راه های ارتقاء آن

عزت نفس در نوجوانان و راه های ارتقاء آن

نویسنده: منیره اردانی

انتشارات راز نهان

اطلاعات بیشتر و خرید

احتمالا همه ما عبارت عزت نفس را شنیده‌ایم. عزت نفس درواقع تفاوت اساسی با اعتماد به نفس دارد. عزت نفس همان احساسی است که درباره خودمان داریم. باور داریم که انسان ارزشمندی هستیم و به این ترتیب خودمان را دوست خواهیم داشت. در واقع اگر فرد بتواند عزت نفس داشته باشد، می‌تواند استعدادهای نهان خود را بشناسد و برای پرورش آن‌ها برنامه‌ریزی کند، می‌تواند رشد کند، خلاق و آفریننده باشد و هر لحظه در مسیرش پیشرفت کند. اما چطور می‌توانیم به فرزند نوجوانمان کمک کنیم تا عزت نفس داشته باشد؟

منیره اردانی در کتاب عزت نفس در نوجوانان و راه‌های ارتقاء آن به همین سوال پاسخ داده است. او در ابتدا درباره عزت نفس توضیح داده است و ابعاد مختلف آن را برای مخاطبان و خوانندگان کتابش واضح کرده است. در ادامه با بیان مثال‌های متعدد و نیز با استناد به پژوهش‌های مختلف توضیح داده است که چطور می‌توان عزت نفس را در سنین حساس نوجوانی در وجود فرزند خود پرورش داد. 

۳۶۵ روش برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان

۳۶۵ روش برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان

نویسنده: باربارا آن بارنت

مترجم: مهدی قراچه‌داغی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

برای بسیاری از والدین و تسهیلگران، موضوع اهمیت اعتماد به نفس نیست! آن‌ها به خوبی از اهمیت اعتماد به نفس در زندگی و نقش و تاثیر آن در رشد و پرورش کودک آگاهند. در نتیجه نیاز به راهنما، روش و شاید حتی دستورالعمل‌هایی دارند که به کمک آن اعتماد به نفس را در وجود کودکان تقویت کنند. این والدین، مربیان و تسهیلگران معمولا باور دارند که کودکان باید شاد، محترم، راستگو و خلاق باشند. اما چگونگی قرار گرفتن در مسیر تربیت کودکانی با این ویژگی‌ها، سوال اصلی آن‌ها است. چطور می‌توان کودکی پرورش داد که صادق، خوشحال و آفریننده باشد و اعتماد به نفسی بالا داشته باشد؟

شیلا الیسن و باربارا آن بارنت در کتاب ۳۶۵ روش برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان به معلمان، تسهیلگران کودک و پدرها و مادرها کمک می‌کنند تا روش‌های مختلفی را استفاده کنند که به تقویت اعتماد به نفس کودکشان منجر می‌شود. تمام روش‌ها و مثال‌هایی که در کتاب آمده است، کاربردی است. شما می‌توانید با توجه به نیازی که در کودک خود تشخیص می‌دهید، بخشی از کتاب را بخوانید و تمرین‌هایش را به کار ببندید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سی و دو روش برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

سی و دو روش برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

نویسنده: محمد بهشتیان

انتشارات بهشتیان

اطلاعات بیشتر و خرید

محمود بهشتیان درکتاب سی و دو روش برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان با بیانی ساده و قابل‌فهم و با کمک گرفتن از مثال‌های کاربردی روش‌هایی را برای تقویت اعتماد به نفس به ما نشان می‌دهد. ویژگی مثبت کتاب در این است که والدین می‌توانند از مطالب این کتاب برای کودکانشان در هر سنی که باشند، استفاده کنند. اما حتی اگر فرزند شما هنوز سه‌ساله نشده است، باز هم می‌توانید از آموزه‌های این اثر استفاده کنید. همچنین نویسنده تلاش کرده است تا مطالبی را که در کتابش گردآوری کرده است، با علم روز روانشناسی منطبق باشد. به این ترتیب کتابی که پیش روی شما قرار دارد، اثری کامل است که می‌توانید متناسب با نیازی که دارید، از آن استفاده کنید.

ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد

ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد

نویسنده: برینلی پلتز

مترجم: زینب شاهدی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

مرحله بعدی پس از اینکه اعتماد به نفس را در خودمان به وجود آوردیم چیست؟ اینکه چطور بتوانیم این اعتماد به نفس را نشان دهیم و در واقع از آن استفاده کنیم. کیت برتون و برینلی پلتز در کتاب ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد به شما می‌آموزند که چطور می‌توانید اعتماد به نفس را در وجود خودتان ایجاد کرده و از آن استفاده کنید. اگر بتوانید فردی با اعتماد به نفس باشید، می‌توانید کودکی با اعتماد به نفس نیز تربیت کنید. 

اگر شما هم سری کتاب‌های به زبان آدمیزاد، یا همان فور دامیز (for Dummies) را خوانده باشید می‌دانید که این کتاب‌ها درباره موضوعات مختلف نوشته شده‌اند و زبان ساده و قابل‌فهمشان سبب شده تا کتاب‌ها برای مردم بسیاری کاربردی باشد. می‌توان اینطور گفت که این کتاب‌ها موضوعات تخصصی را به زبان ساده و برای تمام افراد توضیح می‌دهند. 

تو برای من عزیزترینی

تو برای من عزیزترینی

نویسنده: مکس لوکیدو

مترجم: لیلا کاشانی وحید

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

هرچند خواندن کتاب‌های تخصصی درباره موضوعات مختلف می‌تواند به انسان‌ها در زمینه‌های متفاوت کمک کند، اما گاهی خواندن یک داستان خاص درباره موضوع مورد نظر تاثیرگذاری بیشتری دارد. کتاب تو برای من عزیزترینی نوشته مکس لوکیدو یکی از همین داستان‌های دلچسب است که مفهوم عشق بی‌قیدوشرط و پذیرفته‌شدن را روایت می‌کند و می‌تواند در پرورش عزت نفس کودکان موثر باشد. 

پانچلو، آدم چوبی است در دهکده‌ ومی‌کی‌ها زندگی در کنار آدم چوبی‌های دیگر زندگی می‌کند. یک روز پانچلو تصمیم می‌گیرد مانند بقیه اعضای دهکده توپ و جعبه جمع کند و برای این کار حسابی به دردسر می‌افتد. تا اینکه سروکله‌ ایلای، سازنده آدم چوبی‌ها و پانچلو پیدا می‌شود و به او یادآوری می‌کند که ارزشش به توپ و جعبه نیست…! 

بخشی از کتاب صوتی تو برای من عزیزترینی را بشنوید.

تو برای من عزیزترینی مکس لوکیدو

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

دنیای امروز ما، مدام در حال تعیین معیارهایی جدید برای پذیرفته‌شدن است. معیارهایی که نمی‌تواند تضمینی برای رشد و پیشرفت باشد، بلکه انسان را در دام چرخه رقابت‌های تمام‌نشدنی گرفتار می‌کند. معیارهای خوشبختی، زیبایی، موفقیت و … هر لحظه تغییر می‌کند و انسان برای رسیدن به پذیرش باید همواره در حال کشمکش باشد. بسیاری از این معیارها تنها در تلاشند تا به ما احساس عدم کفایت بدهند و عزت نفس هرکسی تحت تاثیر چنین احساساتی، ممکن است خدشه‌دار شود و یا اعتماد به نفسش آسیب ببیند. 

حال سوال اصلی این است که چطور می‌توان عزت نفس را در چنین دنیایی حفظ کرد و با اعتماد به نفس رو به جلو حرکت کرد. اگر شما هم کتاب خوبی خوانده‌اید که در حفظ عزت نفس و افزایش اعتماد به نفستان موثر بوده است و می‌تواند برای نوجوان ها هم مفید باشد، نام آن را در بخش نظرات برایمان بنویسید. 

2,853 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه