لوگو طاقچه
تصویر جلد کتاب هایی که طراح گرافیک باید بخواند

کتاب‌هایی که یک طراح گرافیک باید بخواند

13,551 بازدید

طراحی گرافیک حرفه، رشته دانشگاهی و هنری کاربردی‌ست که هدف آن برقراری ارتباط بصری برای انتقال پیامی خاص به مخاطب است. یک طراح گرافیک مانند هر حرفه‌ای دیگری، برای افزایش دانش و مهارت‌های خود نیاز به مطالعه دارد. در این یادداشت کتاب هایی که یک گرافیست باید بخواند معرفی کرده‌ایم.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک شاخه‌ای میان رشته‌ای از طراحی و هنرهای زیباست. خلافیت، نوآوری، و تفکر لازمه آن بوده، و نوع انجام کار می‌تواند به صورت دستی یا توسط رایانه و یا ترکیبی باشد. معمولا یک طراح گرافیک برای انتقال مفهوم، نقش یک رمزگذار را بازی می‌کند. بدین شکل که یک پیام زبانی را به یک جلوه بصری تبدیل می‌کند. برای این کار باید به فرهنگ، پیشینه، اصول و قراردادهای بین آن قشر به‌خصوص از جامعه آشنا باشد.

گرافیک دارای هفت عنصر اصلی رنگ، فرم، خط، شکل، اندازه، فضا و بافت؛ و شش اصل بنیادی: تعادل، تضاد، تاکید، حرکت، تناسب و ریتم است. طراح به‌وسیله این عناصر و اصول، با ترکیب ابزار و خلافیت می‌بایست منظور خود را به مخاطب برساند.

مطالعه کتاب‌های مرتبط با این تخصص می‌تواند در حوزه‌های متفاوتی از جمله:

  • مباحث تئوری مبانی هنر تجسمی، فلسفه هنر، زیبابی‌شناسی
  • بررسی نمونه کارهای هنرمندان مشهور گرافیک
  • آموزش تکنیک دستی/رایانه‌ای (نرم‌افزار)
  • تایپوگرافی
  • صنعت چاپ
  • رنگ‌شناسی
  • طراحی: وب / پوستر / لوگو / صفحه‌آرایی / تصویرسازی / گرافیک محیطی / بسته‌بندی و…

و حتی سطوح گسترده‌تری صورت پذیرد؛ که در بخش اول این یادداشت به صورت مختصر به ذکر چند نمونه ابتدایی بسنده می‌کنیم.

مبادی سواد بصری

مبادی سواد بصری

نویسنده: دنیس ای. داندیس

مترجم: محمدحامد مسیح تهرانی

انتشارات: انتشارات سروش دانش

خرید کتاب

این کتاب از کتاب‌های پایه رشته‌های هنرهای تجسمی و بسیار شناخته‌شده است و در خصوص همه‌ی رشته‌های هنرهای تجسمی و سبک‌ها در آن توضیحات مکفی داده شده است. از آن‌جا که در دنیای امروز به هر کجا که نگاه می‌کنیم تصاویر همانند کلام در حال ارسال پیام هستند، کلام و تصویر توسط نویسنده با یکدیگر قیاس شده و مثل دانش‌آموزان دبستان که می‌توانند صحبت کنند اما نمی‌توانند بخوانند، تمرین‌هایی داده می‌شود که چشم را تربیت داده و دقیقا مثل یادگیری یک زبان، با آموزش الفبای هنر شروع شده و به تدریج حس دیداری را وسعت می‌بخشد. خواننده کتاب می‌تواند پس از انجام تمرین‌ها به مرور به درجه‌ای از سواد بصری دست یابد که رسیدن به آن امری ساده نیست و نیاز به تمرین و شناختی عمیق از هنر و تاریخ دارد.

بستن تبلیغ

مبانی طراحی گرافیک

مبانی طراحی گرافیک

نویسنده: ایمی ای آرنستون

مترجم: حسام حسن‌زاده

انتشارات: انتشارات سوره مهر

خرید کتاب

در این کتاب ترکیبی از اصول، تاریخ و تکنولوژی عصر حاضر، به کمک هم می‌آیند تا به هنرجویان مبادی طراحی گرافیک را آموزش دهند. نویسنده کتاب، پروفسور ایمی ای‌آرنستون، بیش از ۲۰ سال سابقه آموزش هنر، گرافیک و گرافیک رایانه‌ای در کارنامه خود، تاکید دارد همگام با تغییرات سریع در زمینه طراحی لازم است تداوم کیفیت حفظ شده و بر اسلوب طراحی صحیح پایدار بماند.

هر فصل کتاب شامل یک سری تمرین، پاسخ و نقد اثر می‌باشد تا به هنرجویان اصول کار و ارزیابی آن را به خوبی آموزش دهد. در کمتر کتابی این اندازه به سه‌گانه مفهوم، تاریخ و تمرین پرداخته شده است. لازم به اشاره است که آثار این نویسنده در گالری‌های مشهور در سطح بین‌المللی نیز به نمایش گذاشته شده‌‌اند.

بزرگان گرافیک در قرن بیست و یک

بزرگان گرافیک در قرن بیست و یک

نویسنده: پیتر فیل

مترجم: مهرداد محمدی

انتشارات: انتشارات پشوتن

خرید کتاب

در این کتاب ۴۵ تن از بهترین طراحان با درخشان‌ترین کارنامه‌ها به این سوال پاسخ می‌دهند که آینده هنر طراحی را چطور می‌بینند؟ عناصر تعیین‌کننده فرم، عملکرد و زیبایی‌شناسی در قرن ۲۱ چیست؟ در پاسخ به این سوالات، به بررسی محصولات جذاب و منحصر به‌فردی مثل سرامیک، شیشه، مبلمان و… از مجموعه معروف‌ترین استودیوها و طراحان تازه‌وارد و یا تاثیرگذارترین طراحان می‌رویم.

این کتاب تحلیل طیف وسیعی از نمونه کارهای گرافیکی پیشرفته را پوشش می‌دهد و به پیشروترین جریان‌های گرافیکی امروزی؛ از بسته‌بندی، تا برندینگ و طراحی وب می‌پردازد. سوال «چشم‌انداز شما برای آینده طراحی چیست؟» توسط همه هنرمندان پاسخ داده شده است. به این خاطر و برای ارائه مفاهیم تجربی و پیش‌بینی‌های ارائه‌شده، کتاب گرافیک در قرن ۲۱ مرجع مهمی برای نسل‌های آینده خواهد بود. وقتی محققان در سال ۲۱۰۱ بخواهند به اتفافات قرن مراجعه کنند، به سراغ این کتاب خواهند رفت.

تاثیر متقابل رنگ‌ ها

در طول تاریخ همیشه مباحثه‌ای بین هنرمندان در خصوص نقش مهم‌ترین عنصر در هنر بصری جریان داشته است؛ در این بین جوزف آلبر عمیقا معتقد بوده که رنگ مهم‌ترین عنصر بصری‌ست و تقریبا بیشتر زندگی خود را صرف اثبات این مساله کرد. تحقیقات او تاثیر فراوانی بر دید هنری هنرمندان جوان گذاشت و همچنین الهام‌بخش هنر انتزاعی شد. با وجود درگذشت آلبرز در سال ۱۹۷۶؛ همچنان کتاب تقابل رنگ مهم‌ترین کتاب مرجع جهت درک روش‌های پیچیده درک رنگ توسط چشم انسان است.

آلبرز می‌گوید: رنگ نسبی‌ترین چیز در دنیاست، چگونگی دیدن رنگ‌ها بسیار ذهنی بوده و بین افراد متفاوت است. رنگ‌ها دو عنصر کلیدی به نام روشنی و نور دارند. روشنی به معنای غلظت intensity یک رنگ، و روشنایی brightness نور یک رنگ. نویسنده با خدعه رنگ یا القای خطای حسی به خواننده اثبات می‌کند که یک رنگ چطور می‌تواند در هر الگو نمود و ظواهر مختلفی به خود بگیرد.

استفاده از رنگ همیشه چالش مهمی برای طراحی به حساب می‌آید. نویسنده در این کتاب تلاش دارد آموزش بدهد چطور از چارچوب همیشگی رنگ‌های ایمن و کم‌ریسک خارج شده و به روشی که هم‌زمان هم اقتصادی و هم چشم‌نواز و خلاقانه باشد فکر کنیم.

از آن‌جا که نوشتار فارسی تاحدودی با منابع طراحی متنی زبان لاتین متفاوت است، در ادامه در خصوص تایپوگرافی دو منبع برای مطالعه معرفی خواهیم کرد. یکی به صورت عمومی و یکی مناسب زبان فارسی.

درون پاراگراف چه می گذرد؟

درون پاراگراف چه می گذرد؟

نویسنده: سایرس های اسمیت

مترجم: فرزانه آرین نژاد

انتشارات: نشر مشکی

خرید کتاب

سایرس اسمیت در زمینه تایپوگرافی مدرن یک پیشرو به حساب می‌آید. در مدرسه طراحی رود آیلند تایپوگرافی تدریس می‌کند، همچنین ده‌ها تایپ فیس طراحی کرده که مشتریان بزرگی مثل کمپانی فورد، استار وارز، رولینگ استون و… دارد. در خصوص تایپوگرافی در گرافیک کنفرانس‌های زیادی در سطح بین‌المللی برگزار نموده و از باشگاه مشتریان تایپ و انجمن طراحان گرافیک جایزده دریافت نموده است.

اسمیت در این کتاب به طور خاص بر نقش متون چاپ‌شده در یک پاراگراف تمرکز کرده و برای مثال از تصاویر تمام‌صفحه استفاده نموده است. در هر کدام از این تصاویر سلسله توضیحات جذاب و مفصلی آورده شده، از قبیل بررسی فضای سفید بین حروف، کلمات و خطوط ایجادشده. این کتاب هم برای هنرجویان تازه‌کار و هم برای متخصصین گرافیک مفید است و آموزه‌های قابل توجهی دارد.

فصلنامه حرفه هنرمند: تایپ طراحی تایپو گرافی (شماره ۶۸)

از آن‌جا که منابع آموزشی در خصوص تایپوگرافی فارسی به شدت محدود بود، بخش گرافیک مجله حرفه: هنرمند تصمیم گرفت یک ویژه‌نامه مخصوص رشته گرافیک در این خصوص منتشر کند. اگرچه نزدیک به دو دهه است که عنصر غالب طراحی گرافیک در ایران تایپوگرافی‌ست و تایپ‌فیس‌های فارسی در حال افزایش هستند، همچنین این سال‌ها در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم، اما همچنان در فقر مقالات و خلاقیت نوشتار و درستی فونت‌ها هستیم.

برخی از مقالاتی که در این حوزه به تحریر درآمده از این قرار است:

نگاهی به زمینه‌های ارتباطی و اجتماعی تایپوگرافی امروز: به قلم مریم کهوند

تایپوگرافی: به قلم رائول هاسمن و جان کولارز و برگردان کتایون یوسفی

خوانا بودن یا ناخوانا بودن؛ مسئله این است!: به قلم مریم کهوند

فن بیان در تایپوگرافی: به قلم ایوا برامبرگر و ترجمه‌ی کتایون یوسفی

تایپ‌فیس دیزاین: نوشته‌هایی از کامران انصاری، ابراهیم حقیقی، محمدرضا بقاپور، مصطفی اوجی و مسعود سپهر

طراح گرافیک بودن، بدون باختن روح

طراحان گرافیک معمولا چالش‌های زیادی مثل پیدا کردن کار، میزان درآمد نسبت به زحمت، پرداخت نکردن حق‌الزحمه به‌خاطر نپسندیدن طرح توسط کارفرما و… دارند که از آن صحبت نمی‌کنند. این کتاب که توسط یکی از معروف‌ترین طراحان دنیا تالیف شده، به تازه‌کاران عرصه گرافیک می‌آموزد چگونه در حالی که در تلاشند مثل یک موتور در شرکت‌ها کار بدون روح انجام دهند؛ با انجام کار اصیل و معنی‌دار کسب درآمد کنند؟ این آموزش با تلفیق راهکارهای عملی و  راهنمایی فلسفی انجام می‌شود. مثلا این‌که چگونه پروسه خلاقیت را مدیریت کنیم؟ حتی وقتی از ایده خالی هستیم…

در کنار همه این‌ها، کتاب شامل مصاحبه‌هایی الهام‌بخش با ده طراح برجسته است. به طور کلی کتاب تمام جنبه‌های این حرفه را پوشش می‌دهد و به‌عنوان یک راهنمای ضروری برای هر جوان شاغل در حوزه گرافیک می‌باشد.

آدریان شوگنسی خود یک طراح گرافیک خودآموخته است. او بنیان‌گذار گروه طراحی Intro بود که تحت هدایت خلاقانه، این استودیو جوایز زیادی را به دست آورد و در پایان قرن ۴۰ نفر را استخدام کرد. Intro یک پذیرنده اولیه فناوری دیجیتال و پیشگام حرکت گرافیکی دیجیتال بود.

هویت برند

از نظر آلینا ویلر، تعریف برند عبارت است از: مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از تداعیات برند که استراتژیست برند آرزو و تمایل به خلق و حفظ آن دارد.

در این روزها که رقابت بین برندها بسیار بالاست، شرکت‌ها با قدرت به دنبال راه‌هایی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر برای ایجاد ارتباطی حسی و عمیق با مشتریان خود هستند. ارتباطی که باعث شود بی‌همتا و غیر قابل جایگزینی شوند. هویت برند، سرمایه برند است و برندینگ یعنی روند ساخت و پرداخت این هویت. برای این کار، در درجه اول باید به مشتری اهمیت داده و در درجه دوم باید مشتاق به هویت‌بخشی به برند باشیم.

این کتاب شامل سه بخش اساسی برای شناخت فرآیند هویت برند است:

بخش اول: مفاهیم اساسی برای شناخت فرآیند

بخش دوم: فرآیند جامع هویت برند

بخش سوم: نمونه‌هایی کاربردی و الهام‌بخش از برندهای موفق دنیا

آلینا ویلر نویسنده کتاب، مشاور و نویسنده حیطه برندینگ است. او برای دستیابی به نام‌های تجاری، احیا و تولد برندها برنامه‌ریزی و راه حل‌های جذابی دارد. فرقی نمی‌کند که به دنبال ایجاد یک برند جدید یا جان‌بخشی دوباره به یک برند باشیم. این کتاب بی‌شک راه چاره است.

13,551 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

عطیه هجری


اشتراک گذاری یادداشت
2.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه