لوگو طاقچه
جذاب ترین کتاب سالی که گذشت

جذاب ترین کتاب سالی که گذشت

14,326 بازدید

حالا که این یادداشت را می‌نویسم، به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک شده‌ایم و زمان آن رسیده است که جذاب‌ترین کتاب‌های امسال را مرور کنیم. در این یادداشت، کاربران طاقچه را به‌عنوان داور انتخاب کرده‌ایم و پرمطالعه‌ترین کتاب‌های طاقچه در این سال را مرور می‌کنیم؛ کتاب‌هایی که آنقدر جذاب بوده‌اند که کاربران از خواندن‌شان دست نکشیده‌اند. خواندن هر کدام از این کتاب‌ها تجربه‌ای دل‌نشین و فراموش‌نشدنی خواهد بود. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که « جذاب ترین کتاب سالی که گذشت چه بود؟» با ما همراه باشید.

کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

نویسنده: مت هیگ

مترجم: محمدصالح نورانی‌زاده

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتابخانه نیمه‌شب اثر جذاب و خواندنی مت هیگ نویسنده‌ی انگلیسی است. این کتاب از ابتدای انتشار با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه و بسیار پرفروش شد. مت هیگ که خود دوره‌ی بسیار سختی از افسردگی را پشت سر گذاشته‌است، سعی می‌کند در این داستان منشا حسرت‌ها و ناآرامی‌های روح آدمی را واکاوی کند.

نورا سید، شخصیت اصلی داستان، زن جوان فلسفه‌خوانده‌ای است که خود را در نقطه‌ی پایان می‌بیند. ناملایمات و سختی‌های زندگی از یک‌سو و بی‌معنایی آن از سوی دیگر او را به بن‌بستی هولناک می‌کشاند و تصمیم می‌گیرد به زندگی تلخ و بی‌فایده‌اش پایان دهد. در همین نقطه‌ی انقطاع کتاب‌خانه‌ای جادویی از ناکجا سربرمی‌آورد. کتاب‌ها تمام زندگی‌های ممکن برای نورا را در اختیارش می‌گذارند؛ حالا نورا می‌تواند همه‌ی این زندگی‌های نکرده را تجربه کند و امیال و آرزوهای جامانده را بازیابد.

مت هیگ در قالب داستانی پرکشش می‌کوشد سوالاتی بزرگ را مطرح کند: آیا اگر به گذشته برگردیم و انتخاب‌ها و مسیرمان را تغییر دهیم، دیگر جایی برای حسرت و اندوه باقی نمی‌ماند؟ آیا نمودار زندگی آن‌قدر خطی است که به‌ازای هر رنجی، پاداش‌مان ‌دهد؟ و مهم‌تر از همه آیا دلخوشی‌های به‌ظاهر کوچک، همچون لبخند عزیزی، دستاویزی بی‌بدیل برای ادامه‌ی همین زندگی نیست؟


فکر می‌کنم این کتاب، انتخاب کتاب‌خوان‌های زیادی برای جذاب ترین کتاب سالی که گذشت است.

بخشی از کتاب صوتی کتابخانه نیمه شب را بشنوید.

کتابخانه نیمه شب مت هیگ

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

برادران کارامازوف

رمان «برادران کارامازوف» را می‌توان شاهکار نویسنده بزرگ روس، فئودور داستایفسکی دانست. رمانی که طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان پیدا کرد و از جمله جذاب ترین کتاب‌های سالی که گذشت، به انتخاب کاربران طاقچه بود.

پرداخت ماهرانه به داستانی که واقعی می‌نماید از نقاط قوت این رمان به شمار می‌آید. نویسنده قالب داستان را بهانه‌ای برای طرح مسائل اخلاقی، فلسفی و الهی قرار داده است. این رمان گرچه در رده رمان‌های کلاسیک جای می‌گیرد اما دولایه بودن دیالوگ‌ها و صحنه‌ها باعث می‌شود با اثری فراتر از رده کلاسیک مواجه باشیم. داستان این کتاب پیرامون خانواده کارامازوف، مرگ مشکوک پدر خانواده و ماجراهای بعدازآن می‌گردد. داستان و روایت‌های وابسته به آن، بهانه‌ای برای طرح مسائل اخلاقی و گاه فلسفی می‌شود و درآمیخته بودن آنها با ماجرایی که در حال پیشروی است، خواننده را وادار به تفکر در کنه مسائل می‌کند. تعمق در باب وجود خدا و مجاز نبودن برخی اعمال در پی همین کنکاش و تفکر به وجود می‌آید. شنیدن کتاب برادران کارامازوف با ترجمه پرویز شهدی را با صدای «آرمان سلطان‌زاده» تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی برادران کارامازوف (با صدای سه بعدی) را بشنوید.

برادران کارامازوف (با صدای سه بعدی) فئودور داستایفسکی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

باشگاه پنج صبحی‌ها

رابین شارما در این کتاب می‌گوید ساعت ۵ صبح زمان بسیار مناسبی برای به جریان انداختن خون در مغز است. با این حال اکثر مردم حاضر نیستند در این ساعت از خواب بیدار شوند و این مسئله یک مزیت رقابتی است. رابین شارما در این کتاب با آوردن مثال‌ها و حقایق علمی سعی کرده ما را متقاعد کند از این مزیت رقابتی در زندگیمان استفاده کنیم. پس اگر می‌خواهید به جمع باشگاه ۵ صبحی‌ها بپیوندید، این کتاب را بخوانید یا بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی باشگاه پنج صبحی ها را بشنوید.

باشگاه پنج صبحی ها رابین شارما

گوینده: شاهین علایی‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

نویسنده: استفان گایز

مترجم: نرگس محمدی

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

خودباوری از آن ویژگی‌هایی است که برای کمال‌گرا نبودن به تقویت آن احتیاج داریم. اینگونه می‌توانیم خود را به همان نحوی که هستیم بپذیریم و از زندگی لذت ببریم. کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم» می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی باشد. استفان گایز نویسنده کتاب که به‌تبع تحقیقات فراوان خود درزمینه ارتقای راهکارهای رشد شخصی، دانش خوبی دراین‌باره دارد تصمیم گرفت تا اطلاعاتش را به دیگران انتقال دهد. او برای این کار بهترین راه را ترکیب دانش به‌دست‌آمده از این مسیر با تجربیات شخصی خود دانست. حاصل این تلاش کتابی شد که هم توانست در صدر کتاب‌های روان‌شناسی پرمخاطب قرار گیرد و هم در لیست جذاب ترین کتاب سالی که گذشت.

آبنبات هل‌دار

آبنبات هل‌دار

نویسنده: مهرداد صدقی

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

آبنبات هل‌دار داستانی از زبان یک کودک بجنوردی است. داستانی طنزگونه که خنده را به لب‌ها می‌نشاند و علامت سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند. محسن (راوی داستان) فرزند آخر و شیطان یک خانواده‌ی پنج‌نفری است. فضای داستان سرتاسر ماجراهای خنده‌دار و حیرت‌آوری است که او آن‌ها را ایجاد می‌کند. انجام‌دادنِ کارهای ساده برای محسن به ماجراجویی‌هایی تبدیل می‌شود که کمتر از هفت‌خان رستم نیست؛ کارهایی مثل رفتن به مدرسه، پخش آشِ نذری یا پخشِ کارتِ عروسی. طنز این رمان، آن را به یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های سالی که گذشت، تبدیل کرده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ابله

«ابله» را می‌توان شرح پریشانی نوع بشر دانست. بشری که نمی‌داند خوبی چه تاوان سخت و سنگینی دارد. داستایوفسکی در این داستان چهره عریان دنیای بدون ترحم را برای ما به تصویر کشیده است. این کتاب پس از مرگ نویسنده اقبال همگانی یافت، منتقدان به آن پرداختند و مخاطبان در پی خواندن آن برآمدند و از پرمطالعه‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌های سالی که گذشت به انتخاب کاربران طاقچه بود. ایده اصلی این داستان را از زبان نویسنده «ارائه تصویر کامل از یک انسان زیبا» بیان کرده‌اند. ابله داستانی به‌دوراز پیچیدگی‌های خاص و سردرگمی است. این کتاب روایت ساده‌ای از زندگی فردی است که با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که همگی برآمده از خوب بودن اوست. داستایوفسکی در این داستان به پیامدهای روانی این ویژگی در داستان و روند آن توجه داشته و به‌نوعی ذهن خواننده را درگیر همین موضوع می‌کند. او در نگارش این کتاب نیز از تجربیات شخصی و زندگی خود استفاده کرده و همین موضوع داستان را باورپذیر ساخته است.

بخشی از کتاب صوتی ابله را بشنوید.

ابله فئودور داستایوفسکی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بی حد و مرز

بی حد و مرز

نویسنده: جیم کوییک

مترجم: پگاه فرهنگ‌مهر

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی دیگر از جذاب‌ترین کتاب‌های سالی که گذشت، بی‌حد و مرز از جیم کوییک بود. کوییک در این کتاب چهار خائنی را معرفی می‌کند که توانایی فکرکردن، تمرکز، یادگیری، رشد و انسان‌بودن را تهدید می‌کنند و راه‌های غلبه بر این چهار خائن را به ما نشان می‌دهد. او می‌گوید، رازِ داشتنِ زندگی استثنایی، نامحدودکردن ذهنتان است. او با استفاده از مدلِ بی‌حدومرز خود، رازِ تحولِ فردی را فاش کرده است. اگر سعی دارید در هر زمینه‌ای به هدفی به‌خصوص برسید، ابتدا باید بپرسید: محدودیت کجاست؟ به‌احتمال زیاد در ذهنیت، انگیزه یا روش‌های خود محدودیت دارید. پس دلیل هیچ‌کدام از ناتوانی‌ها، کمبود یا قصوری شخصی نیست و برخلاف آنچه معمولاً اعتقاد داریم، موانع پیش پایمان محکم نشده‌اند. ما کنترل کامل داریم و هر زمانی می‌توانیم بر موانع غلبه کنیم.

زنان زیرک؛ چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند؟

زنان زیرک؛ چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند؟

نویسنده: شری آرگو

مترجم: سمیرا ساجدی

نشر دانژه

اطلاعات بیشتر و خرید

تصور بسیاری از ما انسان‌ها از رابطه میان زن و مرد بر پایه داستان‌های عاشقانه‌ایست که خوانده‌ایم یا فیلم‌هایی که دیده‌ایم. اما رابطه در جهان واقعی دارای قواعد و قانون‌های خاصی است. زنان زیرک کتابی است برای خودباوری زنان. زنانی که به خاطر پیچیدگی‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیاری از مواقع کنترلشان را بر روابط روزمره از دست می‌دهند.

شری آرگو نویسنده این کتاب سعی می‌کند با مثال‌هایی ساده، به زنان کمک کند تا از «نه» گفتن نهراسند و کنترل رابطه و زندگیشان را خودشان به دست گیرند. راهبردهای این کتاب نه تنها در بهبود رابطه میان زن و مرد، بلکه در زندگی شغلی و اجتماعی زنان نیز کاربرد دارد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

14,327 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
1.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه