لوگو طاقچه
کتاب برای افزایش هوش هیجانی

معرفی چند کتاب برای افزایش هوش هیجانی

20,458 بازدید

اگر شما هم با شنیدن اصطلاحات و ضرب‌المثل‌هایی مانند «مرد که گریه نمی‌کند!» دچار احساسات منفی می‌شوید، این یادداشت برای شما است. در این نوشته به سراغ هوش هیجانی رفته‌ایم و چند کتاب برای افزایش هوش هیجانی معرفی کرده‌ایم. هوش هیجانی همان چیزی است که خط بطلانی روی تمام باورهای قدیمی ما می‌کشد. قبلا اگر قرار بود هوش را بسنجیم به سراغ میزان هوشبهر یا همان IQ معروف می‌رفتیم و دور بقیه انواع هوش را خط می‌کشیدیم. چرایش این بود که یا نمی‌دانستیم چنین چیزی وجود دارد یا اگر می‌دانستیم، روش ابرازش را بلد نبودیم. اما وقتی هاوارد گاردنر اعلام کرد که ضریب هوشی، محدود به آی کیو نیست، بلکه نُه هوش دیگر هم در این میان داریم، دنیا تغییر کرد. حالا مدت زمان زیادی است که نویسندگان، پژوهشگران و متخصصان مختلف به سراغ انواع هوش رفتند و مطالب علمی مختلفی نوشتند.

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین انواع هوش است که البته همه‌جا به کارمان می‌آید. چه در کار و زندگی اجتماعی و چه در روابط شخصی و عاطفی. هرچند مانند بسیاری از شاخص‌های مهم دیگر، سال‌های کودکی نقش مهمی در شکل‌گیری هوش هیجانی دارند، اما نمی‌توان آن را یک مقوله کاملا فطری دانست. تقویت و پرورش آن در بزرگسالی، بر عهده خود ماست. کتاب‌های معرفی شده در این یادداشت هم به ما کمک می‌کنند تا در این مسیر، قدم برداریم، اما قبل از هرکاری لازم است تعریفی از هوش هیجانی ارائه کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی برای افزایش هوش مالی» را هم بخوانید.

هوش هیجانی چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از هوش هیجانی ارائه کرد این است: توانایی شناخت و کنترل عواطف و احساساتمان. هوش هیجانی (Emotional intelligence | EI) را ممکن است با نام‌هایی مانند هوش عاطفی یا احساسی هم بشناسید. به این ترتیب کسانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، می‌توانند احساسات خود را به خوبی بشناسند، آن‌ها را کنترل کنند و در موقعیت‌های مختلف و با مدیریت آن، به خوبی از پس تعاملات انسانی برآیند. این موضوع هرچند ممکن است برای عده‌ای جدید و ناشناخته باشد، اما مدت‌هاست که ذهن روانشناسان را به خود درگیر کرده است و بسیاری از پژوهشگران را برآن داشته تا مجموعه تحقیقاتشان را در قالب کتاب‌هایی مفید به دیگران نیز عرضه کنند.

کدام کتاب ها برای افزایش هوش هیجانی مناسب‌اند؟

هوش هیجانی به زبان آدمیزاد

هوش هیجانی به زبان آدمیزاد

نویسنده: استیون جی استاین

مترجم: ساحل مهدوی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هوش هیجانی به زبان آدمیزاد اثر استیون جی استاین با ترجمه‌ی ساحل مهدوی است. استاین در این کتاب توضیح می‌دهد که آگاهی از احساسات و کنترل آن‌ها -هم از نظر حرفه‌ای و هم از دریچه‌های شخصی- یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی است. محتوای کتاب به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه احساسات خود را کنترل کنند و اجازه ندهند احساساتشان آن‌ها را کنترل کند!

با خواندن این کتاب، کشف می‌کنید که چگونه توسعه‌ی هوش هیجانی شما، می‌تواند روابط شما را با دیگران، در محل کار، خانه و.. بیشتر و مفیدتر کند. آگاهی عاطفی نیز یک مهارت حیاتی برای موفقیت شغلی است و دکتر استاین تمرین‌های عملی متعددی را برای توسعه‌ی این مهارت و دستیابی به اهداف حرفه‌ای و شخصی ارائه می‌دهد. او همچنین بینش‌های ارزشمندی در مورد اینکه چگونه می‌توان این هوش را در تربیت کودکان و نوجوانان و تحقق شادی شخصی به کار برد، ارائه می‌دهد.

کتاب هوش هیجانی به زبان آدمیزاد، پر از حکایات و توصیه‌های عملی است به همین‌خاطر کتابی ایده‌آل برای تمام کسانی است که می‌خواهند احساسات خود را هوشمند کنند و در محل کار و خانه، زندگی بهتری را تجربه کنند.

استیون جی استاین در این اثر همچنین توضیح می‌دهد که چگونه باید احساسات خود را مدیریت کنیم، آن‌ها را شناسایی کنیم و متوجه شویم که چه باورهایی باعث به وجود آمدن احساسات منفی می‌شوند و بدین وسیله، رفتارهای خودتخریبانه را متوقف کنیم. او همچنین توضیح می‌دهد که چگونه باید قدرت همدلی را کشف کنیم، احساسات دیگران را از طریق نشانه‌های صورت و زبان بدن تشخیص دهیم و به دیگران نشان دهیم که احساسات آن‌ها را درک می‌کنیم. علاوه‌بر این‌ها، نویسنده برای تقویت هوش هیجانی در کودکان نیز راهکارهایی ارائه و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانیم کودکی با هوش بالا تربیت کنیم و مانع از خجالتی شدن، سرکشی و تهاجمی شدن او شویم.

قدرت هوش هیجانی

قدرت هوش هیجانی

نویسنده: دانیل گلمن

مترجم: سیامک دولتی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب قدرت هوش هیجانی اثر دانیل گلمن است و سیامک دولتی آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. گلمن در این کتاب، توضیح می‌دهد که خودآگاهی، نخستین مولفه‌ی هوش هیجانی است. خودآگاهی به معنای برخورداری از درک عمیقی از هیجانات، نقاط قوت، ضعف‌ها و نیازهای مختلف است. افرادی که خودآگاهی قوی‌ای دارند، به‌طور افراطی انتقادگر نیستند و از سوی دیگر نیز هیچ‌گاه به‌طور غیرواقع‌گرایانه، امیدوار نمی‌شوند؛ در واقع این افراد با خود و دیگران صادقانه برخورد می‌کنند. افرادی که خودآگاهی بالایی دارند، درک می‌کنند که احساساتشان چگونه بر خودشان، دیگران و عملکردشان در موقعیت‌های مختلف تاثیر خواهد گذاشت.

کتاب قدرت هوش هیجانی در بخش‌های متعددی تنظیم شده که از میان آن‌ها می‌توان به «مقدمه»، «هم‌افزایی خیره‌کننده»، «مدیریت بر دل‌ها»، «چه چیزهایی یک رهبر را می‌سازد؟»، «رهبری نتیجه‌محور»، «هوش گروهی»، «رهبری بنیادین»، «مغز اجتماعی و پرورش هوش هیجانی» اشاره کرد.

هوش هیجانی

هوش هیجانی

نویسنده: دانیل گولمن

مترجم: غلامحسین خانقایی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

دانیل گلمن در کتاب مشهورش، هوش هیجانی، مانند یک راهنما عمل کرده است. او مخاطبانش را همراه با خود به سفری عمیق و جذاب می‌برد. سفری به درون احساسات، هیجانات و عواطف ما. به این ترتیب ما را با این بخش از وجودمان آشنا می‌کند. او با کمک داده‌های علمی و بیولوژیکی، وجود هوش هیجانی را اثبات می‌کند و در ادامه نشانمان می‌دهد که چطور می‌توانیم با به کار گرفتن آن، موفقیت خودمان را تضمین کنیم و تعاملات بهتری رقم بزنیم. او همچنین از کاربردهای عملی آن صحبت می‌کند تا برنامه سفرمان، همه‌جانبه باشد.

بخشی از کتاب صوتی هوش هیجانی (خلاصه کتاب) را بشنوید.

هوش هیجانی (خلاصه کتاب) دانیل گلمن

گوینده: مهدی افشاریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هوش هیجانی

هوش هیجانی

نویسنده: دیوید کلارک

مترجم: ایوب احمدیان

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، هوش را می‌بینیم که به عنوان یکی از عوامل موفقیت و خوشبختی، همیشه در صدر درخشیده است. حتی در دوران کودکی خودمان هم، هوش یکی از شاخص‌های مهمی بود که با کمک آن می‌شد میزان موفقیت در مدرسه و حتی کار آینده را تعیین کرد! اما سوالی که بسیاری از افراد بارها و بارها از خود پرسیده‌اند این است: آیا می‌توان هوش را افزایش داد؟

دیوید کلارک در کتاب هوش هیجانی، ۲۱ راهنمایی گام به گام روزانه را به مخاطبانش ارائه کرده است: این راهنمایی‌ها به افراد کمک می‌کند تا در مهارت‌های اجتماعی به تسلط برسند، روابطشان را بهبود ببخشند و هوش هیجانی خود را تقویت کنند. در حقیقت اگر هوش هیجانی را مفهومی بدانیم که قابل رشد و پرورش است، این کتاب یکی از بهترین راهنماهای ما برای پرورش و افزایش هوش هیجانی است.

پرورش هوش هیجانی (چگونه می‌توانید زندگی‌تان را به‌طور مثبتی تغییر دهید)

پرورش هوش هیجانی (چگونه می‌توانید زندگی‌تان را به‌طور مثبتی تغییر دهید)

نویسنده: کریستین. ام وایلدینگ

مترجم: شمس‌الدین حسینی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

بعد از آشنا شدن با این مفهوم، نوبت به پرورش هوش هیجانی می‌رسد. یعنی دقیقا همان کاری که کریستین ام. وایلدینگ در کتابش انجام داده است. یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند زندگی خود را در مسیر تغییرات مثبت جلو ببریم، این است که بیاموزیم چگونه می‌توانیم در تعاملاتمان و ارتباطاتی که با دیگران برقرار می‌کنیم، بهتر عمل کنیم و مهارت خودمان را در زندگی اجتماعی‌مان گسترش دهیم. این کتاب با کمک تمریناتی که در انتهای هر فصل دارد، مسیر پیش‌روی ما را مشخص و روشن می‌کند. البته نکته مثبت تمرینات، سادگی و قابل اجرا بودن آن‌هاست. به این ترتیب فشاری بر دوش خود احساس نمی‌کنید. حس شادی که پس از انجام هر تمرین و دیدن نتایج آن می‌چشید، بی‌نظیر است. قطعا این کتاب برای افزایش هوش هیجانی به کارتان خواهد آمد.

هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر

نویسنده: استفن آر. کاوی

مترجم: صدیقه فرهادی

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت عادت مردمان موثر که بک کتاب خوب برای افزایش هوش هیجانی است، یکی از کتاب‌هایی بود که چندی پیش در یک همخوانی بزرگ اینستاگرامی با تعداد زیادی کاربر، خوانده شد. دلایل موفقیت این کتاب چه بود؟ اگر از جمله‌هایی مانند «کتابی که همگان باید بخوانند» رد شویم، درمی‌یابیم که دلیل اصلی در موفقیت این کتاب چیزیست که استفان کاوی سعی در بیان آن دارد و آن را به بهترین نحو ممکن نیز بیان کرده است: این کتاب برنامه‌ای برای تغییر زندگی به ما می‌دهد. عاداتی که در وجود افراد بزرگ و مشهور نهادینه شده بود و به همین دلیل هم آنان را به آدم‌های موفق تبدیل کرد.

نویسنده معتقد است که مسائل و چالش‌هایی که امروزه با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، بسیار متفاوت از مسائلی هستند که در گذشته با آن‌ها مواجه بودیم. به همین دلیل هم ما نیاز داریم تا تغییراتی اساسی در نحوه و طرز تفکرمان ایجاد کنیم. هفت عادت مردمان موثر، برای همین کار در اختیارمان قرار دارد: ایجاد عادت‌های رفتاری ساده‌ای که تغییراتی عمیق در پی دارند.

بخشی از کتاب صوتی ۷ عادت افراد تاثیر گذار (خلاصه کتاب) را بشنوید.

۷ عادت افراد تاثیر گذار (خلاصه کتاب) استفن آر. کاوی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چشیدن طعم لیمو

چشیدن طعم لیمو

نویسنده: مایکل کورن وال

مترجم: بهاره پژومند

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما این حقیقت را پذیرفته‌ایم که برای رسیدن به موفقیت، خوشبختی، استقلال، رشد و تغییر فردی و … تنها و تنها خودمان مسئولیم. ما نمی‌توانیم و نباید مسئولیت را از گردن خودمان برداریم. البته خوب است بدانیم که منابع نامحدودی از توانایی در اختیار داریم تا به کمک آن احساسات و عواطفمان را تحت کنترل خودمان دربیاوریم. اما شاید خیلی از ما راهش را بلد نباشیم. کتاب چشیدن طعم لیمو یک کتاب خوب برای افزایش هوش هیجانی است و اینجاست تا به ما کمک کند.

مایکل کورنوال در این اثر به ما راهکارهایی نشان می‌دهد که به کار بستنشان در زندگی البته به خودمان بستگی دارد، اما در نهایت ما را به جایی که می‌خواهیم، می‌رساند. کتاب چشیدن طعم لیمو، ترکیبی جذاب از تجربه‌های او از مشاوره، داستان‌های تاثیرگذار، علم و فلسفه است که به ما کمک می‌کند برای خود هدفی تعیین کنیم و در مسیر رسیدن به آن ثابت قدم باشیم. تعهد ما برای رسیدن به هدفمان، به بهبود روابط و شرایط عاطفی ما منجر می‌شود.

آیین دوستیابی و چگونگی نفوذ در دیگران

آیین دوستیابی و چگونگی نفوذ در دیگران

نویسنده: دیل کارنگی

مترجم: غ‍لام‍ح‍س‍ی‍ن‌ اع‍راب‍ی‌

انتشارات طلایه

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی صحبت از هوش هیجانی به میان می‌آید، باید انتظار روابط را هم کشید. روابطی که می‌توانند زندگی ما را از این رو به آن رو کنند، تغییراتی عمیق و لذت‌بخش در آن ایجاد کنند و در نهایت کاری کنند که زندگی کردن و وقت گذراندن با دوستان و آدم‌ها، به کاری دلنشین تبدیل شود. برای انسان‌های اجتماعی و بخصوص انسان‌هایی که در این عصر زندگی می‌کنند، وجود دوست، یکی از ضروریات زندگی به شمار می‌رود. اما آیا می‌توان با همان روش‌های قدیمی و از مد افتاده مدرسه‌ای، با دیگران ارتباط برقرار کرد و انتظار داشت تا این ارتباط پایدار و مستحکم باقی بماند؟ کتاب بعدی برای افزایش هوش هیجانی در این رابطه است.

دیل کارنگی در کتاب آیین دوست‌یابی راه و روش پیدا کردن دوست را به ما می‌آموزد. دوستی‌ها و ارتباطات عمیقی که می‌توانند در بالا بردن کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارند چگونه آغاز می‌شوند؟ چطور ادامه می‌یابند؟ چرا ما در ارتباطاتمان به مشکل برمی‌خوریم و چطور می‌توانیم این موانع و چالش‌ها را از میان برداریم؟ چگونه می‌توانیم در گفتگوهایمان موفق باشیم و اعتماد افراد مختلف را به خود جلب کنیم؟ این کتاب نتیجه سال‌ها پژوهش دیل کارنگی بر روی این پرسش‌ها است. جالب است بدانید او بارها و بارها کتابش را ویرایش کرد تا در نهایت به نسخه نهایی رسید. نسخه‌ای که می‌تواند به نحوی پاسخگوی این نیاز در وجود تمام افراد بشر باشد.

کتاب برای افزایش هوش هیجانی کودک

تا اینجا کتاب هایی برای افزایش هوش هیجانی معرفی کردیم که برای تمام افرادی که دوست دارند با این مقوله آشنا شوند، هوش هیجانی را بشناسند و آن را در وجود خودشان پرورش دهند، مفید و مناسب بود. اما اگر پدر و مادر هستید و همیشه ذهنتان درگیر این بوده است که کودکتان در آینده بتواند در جنبه‌های مختلف زندگی موفق باشد و به عبارت دیگر، دوست دارید از همان ابتدای کار، راه را درست بروید، پیشنهاد ما به شما خواندن این مجموعه است:

تقویت هوش هیجانی در کودکان

تقویت هوش هیجانی در کودکان

نویسنده: هلن مافی

مترجم: فروزان کثیری

فصل اندیشه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تقویت هوش هیجانی در کودکان اثر هلن مافی است. او در این کتاب، ابزارها و تکنیک‌های کاربردی فراوانی را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان هوش هیجانی کودکان را بهبود بخشید. این کتاب منبعی جامع برای آشنایی با هوش هیجانی -به‌خصوص با تمرکز بر سنین پایین‌تر- محسوب می‌شود.

در این کتاب، هلن مافی توضیح می‌دهد که دنیای امروز، کودکان را با طیف وسیعی از چالش‌ها مواجه می‌کند که می‌تواند مانع رشد فردی و تحصیلی آن‌ها شود، بنابراین ضروری است که ما به‌عنوان مربی کودکان، آن‌ها را به دانش و مهارت‌هایی که برای موفقیت در زمینه‌های تحصیلی و سایر زمینه‌ها نیاز دارند، مجهز کنیم.

اگرچه مدارس برای دستیابی به استانداردهای آکادمیک متحمل فشار زیادی می‌شوند، اما متخصصان می‌توانند رشد عاطفی کودکان را از طریق فعالیت‌های کلاسی روزمره، تحریک کنند. با ایجاد یک برنامه‌ریزی دقیق که کودکان را تشویق می‌کند تا احساسات خود را از طریق رسانه‌ها و بازی‌های مختلف کشف کنند، رشد عاطفی سالم می‌تواند در کودکان رخ دهد.

مجموعه داستان‌هایی برای تقویت هوش هیجانی در کودکان

مجموعه داستان‌هایی برای تقویت هوش هیجانی در کودکان

نویسنده: حمیدرضا بلوچ

انتشارات اژدهای طلایی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مجموعه داستان‌هایی برای تقویت هوش هیجانی در کودکان (جلد اول) شامل گلچینی از داستان‌های ملل مختلف است که برای تقویت هوش هیجانی در کودکان، توسط حمیدرضا بلوچ گردآوری شده‌اند.

داستان‌های این کتاب، با هدف آموزش نکات علمی و افزایش هوش هیجانی در کودکان نقل شده‌اند و مفهوم آن‌ها در فهم مسائل مختلف زندگی ازجمله مسئولیت‌پذیری به کودکان کمک می‌کند. حمیدرضا بلوچ ابتدا نکته‌ی اخلاقی مربوط به هر داستان را ذکر می‌کند و سپس به نقل داستان می‌پردازد. بلوچ مفاهیم مدنظر خود را از زبان حیوانات، اشیاء و شخصیت‌های خیالی و ساختگی که معمولا مورد علاقه‌ی کودکان هستند، ذکر می‌کند تا به این صورت، هوش هیجانی را در کودکان تقویت کند.

جلداول این مجموعه داستان‌ها کمک می‌کند تا کودکان از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌ها و قهرمانان داستان‌ها، احساسات مختلفی از جمله خشم، اندوه، حسادت و شادی را تجربه کنند و به فکر فرو روند.

بخشی از کتاب صوتی تقویت هوش هیجانی در کودکان (مجموعه داستان: جلد ۱) را بشنوید.

تقویت هوش هیجانی در کودکان (مجموعه داستان: جلد ۱) حمیدرضا بلوچ

گوینده: نغمه عزیزی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شهربازی هوش هیجانی (مجموعه نه جلدی)

شهربازی هوش هیجانی (مجموعه نه جلدی)

نویسنده: بابک احمدی

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه شهربازی هوش هیجانی، یک مجموعه تمام و کمال است که در هر جلد به بررسی یکی از این شاخص‌ها پرداخته است. مولفان این کتاب‌ها با کمک طراحی فعالیت‌ها و بازی‌های بسیار برای کودکان گروه سنی چهار تا هشت‌ساله، به آن‌ها کمک می‌کنند تا هم لحظات شادی را بگذرانند و هم هوش هیجانی خود را پرورش دهند.

اگر قرار باشد هوش هیجانی را توانایی درک، شناخت و مدیریت احساسات خود و دیگران تعریف کنیم، حتما باید با مولفه‌های مختلف آن نیز آشنا شویم. در تعریف هوش هیجانی این مولفه‌ها نقش پررنگی دارند: خودآگاهی هیجانی، واقع‌گرایی، انعطاف، استقلال، سازگاری، خلاقیت، خوش‌بینی، توانایی حل مسئله، توانایی کنترل تکانه، شادمانی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ابراز وجود، عزت‌ نفس، همدلی، تحمل فشار روانی.

کلام آخر

همه ما خواهان روابط پایدار، دوستی‌های عمیق، موفقیت‌های شغلی و در نهایت به دست آوردن احساس رضایت و آرامش از زندگی هستیم. این کار البته که تلاش سختی را می‌طلبد و موانع خاص خودش را هم دارد. اما اگر راهنماهایی باشند که راه عبور از این موانع را به ما نشان دهند، از آن استفاده نمی‌کنیم؟ شما هم کتاب هایی برای افزایش هوش هیجانی و راهنماهای مفیدی را که می‌شناسید، به این فهرست اضافه کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید


پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به‌قلم مریم شعبانی، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه، بود.

20,458 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
1 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه