لوگو طاقچه
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

مروری بر سایت معرفی و نقد کتاب «وینش»

2,737 بازدید

شما چگونه کتاب مناسبی برای خرید پیدا می‌کنید؟ به پیشنهاد دوستان مورد اعتمادتان کتابی را می‌خرید؟ یا مثلا در سایت‌های فروش کتاب به نظرات بقیه‌ی خریداران اعتنا می‌کنید؟ و یا در شبکه‌های اجتماعی یا گودریدز با کتابی آشنا می‌شوید؟ شاید هم ترکیبی از همه‌ی این قدم‌ها را بر می‌دارید و بهترین خوراک فکری را برای خودتان پیدا می‌کنید. راستش فارغ از بار مالی ناشی از انتخاب‌های اشتباه، فرصت کافی برای خواندن همه‌ی کتاب‌ها را در زندگی نداریم. برای همین هر چقدر در مرحله‌ی انتخاب زمان بیشتری بگذاریم، از سرمایه‌های خودمان استفاده‌ی بیشتری می‌بریم. به همین بهانه این یادداشت را نوشتیم تا یک راه آشنایی با کتاب‌ها را معرفی کنیم و آن هم سایت معرفی و نقد کتاب وینش است. اما قبلش یک پرانتز باید باز کنیم تا ارزش سایت‌های معرفی و نقد کتاب را بیشتر بدانیم.

سایت یا صفحه‌ی اینستاگرام؟ مساله این است!

در سال‌‌های اخیر صفحات مختلفی در اینستاگرام برای معرفی کتاب ساخته شده است و از حق نگذریم در کنار هم و به طور کلی نقش مهم و پررنگی در مطالعه‌ی کتاب داشتند و دارند. ولی مشکلی که وجود دارد این است که عمر محتوا در فضای اینستاگرام نهایتا یک هفته و در واقعیت شاید یک روز باشد. با این شرایط مقایسه کنید که در گوگل جستجو می‌کنید «نقد کتاب ابله» و چرخی در سایت‌های مختلف می‌ژنید و نقد و بررسی‌های آدم‌های مختلف را می‌خوانید و مطمئن می‌شوید کتابی را باید بخوانید یا نه!

برخلاف زبان انگلیسی، به زبان فارسی سایت‌های زیادی در زمینه‌ی معرفی کتاب وجود ندارد و وینش یکی از معدود سایت‌هایی است که در زمینه‌ی معرفی و نقد و بررسی کتاب‌ها فعال است و کتاب‌های زیادی را در ژانرهای مختلف بررسی می‌کند. وینش شورای دبیران دارد. در بخش نقد و ویترین بهزاد وفاخواه و بخش کودک و نوجوان مریم محمدخانی فعالیت می‌کنند. سه نویسنده‌ی ثابت این سایت، روبرت صافاریان، نادیا کریمی و گیسو فغفوری هستند که همراه با گروهی از نویسندگان مختلف، نقد و بررسی‌ها را می‌نویسند. سابقه و  فعالیت‌های هر کدام از این افراد را می‌توانید در اینترنت جستجو کنید تا بدانید چقدر نقدهایشان تخصصی و مفید است. البته یک نکته مهم درباره‌ی این سایت این است که به هیچ نهاد یا نشری وابسته نیست و کاملا به صورت مردم نهاد اداره می‌شود. وینش خودش را یک پلتفرم در عرصه کتاب می‌داند که می‌خواهد شرایط مطلوبی برای ارتباط بخش‌های مختلف نشر از خواننده و نویسنده گرفته تا چاپ و پخش فراهم کند.

قسمت‌های مختلف سایت وینش

وارد صفحه‌ی اول سایت که می‌شویم، قسمت ویترین خودنمایی می‌کند. قسمتی که یادداشت‌های جدید را می‌توانیم در آن ببینیم و بخوانیم. یادداشت‌ها ترکیبی از خبرهای روز پیرامون کتاب و کتابخوانی و معرفی و حواشی خواندنی درباره‌ی نویسنده‌ها است.

قسمت بعدی هم نقد است. در قسمت نقد می‌توانیم نام کتاب‌هایی را ببینیم که اکثرمان در پیشخوان کتابفروشی‌ها دیده‌ایم و یا حتی کتابی در آن زمینه خوانده‌ایم. در این قسمت در هر یادداشت می‌توانید از طریق قسمت «تهیه کتاب» توسط سایت‌هایی که با وینش همکاری می‌کنند، کتاب‌ها را تهیه کنید.

قسمت مهم دیگر هم قسمت «کودک و نوجوان» است. اگر محتوای دست اول و غنی در زمینه‌ی کتاب بزرگسال کم باشد، در زمینه‌ی کتاب کودک و نوجوان در فضای وب فارسی محتوای واقعا کمتری وجود دارد و راه افتادن این بخش در سایت وینش به راستی دلگرم کننده است و وقتی همراه می‌شود با نام مریم محمدخانی که از داوران فهرست لاک‌پشت پرنده است و همیشه پیشنهادهای خوبی در این زمینه در شبکه‌های مجازی دارد، این بخش را ارزشمندتر هم می‌کند.

وینش ویدئو و وینش آوا اسم بخش مولتی مدیای سایت وینش است که در آن‌ها می‌توانید فیلم‌های گفت وگو و معرفی کتاب‌ها و فایل‌های صوتی مقالات را بشنوید.

در بخش معرفی هم هر هفته ۵ کتاب در موضوعی خاص معرفی می‌شود.

صد سال شمسی و ۱۰ داستان فارسی

پروژه‌ی ۱۰۰ کتاب برتر قرن و ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌زبان و پروژه‌هایی با همین حال و هوا در سطح دنیا تا به حال از سوی نهادها و سایت‌های بزرگ خبری و غیر خبری انجام شده اما در زبان فارسی و در کشورمان نمونه‌های کمی ازاین موارد انجام شده. سایت وینش به بهانه‌ی پایان قرن چهاردهم تصمیم گرفت که چنین پروژه‌ای را به همت آرا مردمی و نظر تعدادی از اهالی  ادبیات اجرا کند. با این کار لیست خوبی برای خواندن برای همه‌ی ما تهیه شده که در سایت وینش می‌توانید پیدایش کنید.

2,737 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
4 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه