لوگو طاقچه
معرفی سیمین بهبهانی و آثار او

نگاهی به زندگی و آثار سیمین بهبهانی

7,144 بازدید

نام سیمین بهبهانی از یک جایی به بعد برای من مترادف با حس خوب خواندن یک شعر معرکه بود. از همان جایی که کم‌کم داشتم شاعران را می‌شناختم و دیگر می‌دانستم که حس‌های مشترکی در اشعار یک شاعر وجود دارد و اگر کمی دقت کنم می‌توانم آنها را دریابم. حس متفاوت شعرهای سیمین پاره‌ای اوقات در مضمون شعر و برخی وقت‌ها هم آن اتفاق آهنگین گاه متفاوتی بود که بعدها فهمیدم اسمش وزن شعر است.

سیمین بهبهانی را بیشتر به غزل‌هایش می‌شناسیم. غزل‌هایی روان که برخی اوقات حتی در وزن‌هایی متفاوت و کمتر شنیده‌شده سروده شده‌اند و همین خصوصیت آنها را پیش چشمان خوانندگان متمایز ساخته و همین خصلت او را به «نیمای غزل» مشهور کرده است.

غزل‌هایی نو

سیمین بهبهانی ظرفیت‌هایی نو را در قالب غزل درک کرده و با پرداختن به آن شاهکارهایی متفاوت خلق کرده است. هرچند بسیاری بر این باورند که دیگرانی هم بوده‌اند که به این ظرفیت‌ها توجه داشته‌اند اما آنچه همگان بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که استمرار و اصرار سیمین بهبهانی بر استفاده از این ظرفیت‌ها و پرداختن به آنها و سرودن اشعار بسیار بر پایه آنها، زمینه تثبیت این ویژگی‌ها را در اذهان فراهم آورده است. نحوه برخورد او با ساختار و وزن شعر شادابی و طراوت خاصی به آن بخشیده بود.

سیمین به‌گونه‌ای شعر می‌گفت که گویی آنها را در بطن خود داشته و تنها برای ما عیان کرده است. این خصلت شاید از آنجایی می‌آمد که در خانواده‌ای آشنا با ادبیات و شعر پرورش‌یافته و مادر و پدری آشنا با این حوزه و فعال در آن داشت. هرچند عمر دوام آن خانواده کوتاه بود اما انگار تاثیر خود را پیش از آمدن سیمین شروع کرده و در همان چند سالِ وجود، به‌حداعلا رسانیده بود. خصوصیت دیگر اشعار سیمین از آگاهی و اشراف او بر ادبیات کلاسیک و ادبیات مدرن برمی‌آید. مخاطبان و دوستداران شعر سیمین از طیف‌های مختلف و مردمانی با علایق و ایدئولوژی‌های متفاوت بوده و هستند. از دیگر سو می‌توان گفت که آثار سیمین بهبهانی پاسخی مناسب به سلیقه شعری جوانان بود و همین امر او را در میان این قشر از مخاطبان نیز محبوب غالب مخاطبان کرده بود.

نوگرایی در اندیشه سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی از زنان پیشرو و سنت ستیز بود و علاوه بر ادبیات و شاعری در عرصه‌های حقوق بشری نیز فعالیت می‌کرد و حمایت از حقوق زنان از موضوعاتی بود که او را به خود مشغول کرده بود. او همواره دغدغه وطن داشت و در راستای پیشرفت آن می‌کوشید. این امر و فعالیت‌های متعدد او در این حوزه‌ها نیز بر گستردگی مخاطبان شعر او تاثیر مثبتی گذاشته بود.

مجموعه‌ اشعار سیمین بهبهانی؛ دفتر اول

مجموعه‌ اشعار سیمین بهبهانی؛ دفتر اول

نویسنده: سیمین بهبهانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

اشعار سیمین گرچه در ابتدا اشعاری کلاسیک بودند اما به‌تدریج و با گذشت زمان به‌تدریج عنصر خیال نیز وارد آنها شد و این شاعر به‌خوبی از پس این آمیختگی برآمد و توانست به زیبایی هرچه‌تمام‌تر حس و حال اشعار را در کنار مفهوم و مضمون آنها به مخاطب منتقل کند. او شاعری توانا در حوزه شعر اجتماعی بود و تصویر بسیاری از مسائل و دغدغه‌های این حوزه در شعر او نمود دارد. با نگاهی دقیق به آثار او درمی‌یابیم که او هم در زمینه انتخاب موضوع و هم در نحوه بیان و پرورش آن موفق عمل کرده و همین امر سبب شده تا مخاطب خاص خود را داشته باشد. شعرهای او از حسی بسیار قوی برخوردارند.

ابیاتش بر پایه عشق جان گرفته‌اند و تاروپود شعرهایش با احساس گره‌خورده‌اند. خوانندگانی چون «همایون شجریان» برخی از اشعار او را خوانده‌اند و همین است که حتی آنهایی که خیلی هم اهل شعر و ادبیات نیستند اشعار سیمین بهبهانی به گوششان خورده است. او در زمان جاری بود و گرچه دیگر در میان ما نیست اما در اشعارش همواره رگه‌هایی ناب از اندیشه و نوع نگاه او به زندگی پیداست. خواندن شعرهایش هرگز دور و دیر و خسته‌کننده نیستند. آثار او تلاشی برای پیش آمدن و در جا نماندن است.

دوباره می‌سازمت وطن

دوباره می‌سازمت وطن

نویسنده: سیمین بهبهانی

مترجم: سارا خلیلی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

از میان آثار خانم سیمین بهبهانی می‌توان به کتاب «دوباره می‌سازمت وطن» اشاره کرد. نام این کتاب برگرفته از یکی از بهترین آثار ایشان است. شعری که منتقدین به لحاظ فنی آن را بسیار استوار دانسته‌اند و بسیاری از ما بارها و بارها آن را شنیده‌ایم و هر بار که خوانده‌ایم قطره اشکی بر چشمانمان نشسته است

«دوباره می‌سازمت وطن/ اگرچه با خشت خام خویش/ ستون به سقف تو می‌زنم/ اگرچه با استخوان خویش»

این کتاب برگزیده‌ای از اشعار اوست که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشرشده است. ترجمه اشعار بر عهده سارا خلیلی بوده و انتشارات سخن کتاب را چاپ کرده است.

با مادرم همراه

با مادرم همراه

نویسنده: سیمین بهبهانی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

سیمین بهبهانی در کتابی تحت عنوان «با مادرم همراه» به شرح زندگی خود پرداخته است. او در این کتاب به شرح زندگی و خاطرات خود از کودکی تا زمان فوت مادرش که او نیز از زنان پیشروی زمان خود بود، پرداخته است. روایت‌ها در زمان‌های گذشته و حال و آینده سیر می‌کنند و هر بار خواننده را در نقطه‌ای از زمان به اتفاقی و یا شرح واقعه‌ای پیوند می‌زنند. نویسنده ما را با احساس و هیجان برآمده از متن درگیر می‌کند و در میانه این درآمیختگی به عمق رویداد می‌کشاند. او در این کتاب صادقانه از خاطرات خود می‌گوید.

مجموعه‌ داستان‌ها و یادنوشته‌ها

مجموعه‌ داستان‌ها و یادنوشته‌ها

نویسنده: سیمین بهبهانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

سیمین بهبهانی در کتاب دیگری با عنوان «مجموعه داستان‌ها و یادنوشته‌ها» به بازگویی و روایت بخش‌هایی از زندگی خود که به‌نوعی تاثیرگذار بوده‌اند، پرداخته است. اتفاق‌هایی که رخ دادن آنها او را شاد یا متاثر کرده و گاه حتی سبب خلق جرقه‌ای و آغاز روندی نو و یا تغییری در نگاه او به جهان پیرامون بوده است. او در میان این خاطرات از تلخی‌هایی چون مرگ همسرش، از دست رفتن نوه‌اش و یا از لحظات ناب آشنایی با همسر و همراه زندگی‌اش سخن گفته است. خواندن این کتاب، تصاویری از زندگی شاعری بزرگ را پیش روی ما می‌آورد، ما را در دقایق مختلف عمر همراه او می‌کند، ‌از احوال او با ما سخن می‌گوید و شناخت بیشتری از او به ما ارائه می‌دهد.

اما در کنار این کتاب‌ها خواندن اشعار سیمین بهبهانی لذتی دیگر دارد. درصورتی‌که علاقه‌مند به خواندن اشعار این شاعر توانا باشید، می‌توانید سری به کتاب «مجموعه اشعار سیمین بهبهانی؛ دفتر اول» بزنید. این کتاب نیز همانند چند کتاب پیشین در طاقچه در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

7,144 بازدید

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه