لوگو طاقچه
کتاب هایی مثل کیمیاگر

چرا به سراغ کتاب هایی مثل کیمیاگر می‌رویم؟

14,921 بازدید

کتاب‌ها هرکدام دنیای خاص خودشان را دارند. دنیایی که می‌توانند روح و جسم ما را جلا بدهد، چیزی بیاموزد یا ذهنمان را از درگیری‌های روزمره رها کند. اما برخی داستان‌ها هستند که ما را متحول می‌کنند. داستان‌هایی که می‌توانند بعد جدیدی از ابعاد وجودی انسان را نشان بدهند و ما را به سفری مهمان کنند که جهان جدیدی را می‌شناساند. در این یادداشت به بهانه معرفی کتاب هایی مثل کیمیاگر تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.

اگر به شنیدن کتاب صوتی کیمیاگر علاقه‌مندید و نمیدانید نسخه‌ی گویا این کتاب را با صدای چه کسی بشنوید، این یادداشت را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کیمیاگر یکی از معروف‌ترین این داستان‌ها در سراسر جهان است. تعداد ترجمه‌های آن به زبان‌های مختلف، گویای همه‌چیز است. اما پائولو کوئلیو چه چیزی در دل این داستان جذاب نهاده است که آن را به محبوب‌ترین کتاب بدل کرده؟ کیمیاگر داستان چوپان جوانی است که به دنبال گنجی می‌گردد. گنجی که در خواب از وجودش اطلاع پیدا می‌کند. او حالا باید دنیایش را رها کند و بار سفر ببندد تا گنج را پیدا کند. گنجی که در نهایت او را به جایی می‌رساند که انتظارش را ندارد. جهان داستان کیمیاگر، جهانی جذاب است و به گفته‌ی برخی از منتقدان، این کتاب، کتابی است که فرهنگ‌سازی می‌کند. کیمیاگر داستان بی‌نظیری است که بر این مثل معروف «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» صحه می‌گذارد. سفری که جسم و جان را درگیر کند و او را رسم زندگی و خودشناسی بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه با کتاب‌هایی مثل رمان کیمیاگر آشنا شوید، یادداشت «درس‌هایی که از کتاب کیمیاگر می‌گیریم» را هم بخوانید. در این یادداشت علاوه‌بر معرفی کتاب کیمیاگر، نکات جالبی درباره این کتاب گفته‌ایم.

سیدارتها

سیدارتها

نویسنده: هرمان هسه

مترجم: سروش حبیبی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

سیدارتها یکی از داستان‌های هرمان هسه است و موضوع آن، مانند بسیاری از آثار او، بازتابی تمام‌نما از دغدغه‌ی او، خودشناسی، رسیدن به کمال و معرفت است. سیدارتها مردی برهمن است که آموزه‌ها دینی، درس‌های پدرش و … او را راضی نمی‌کند. او در تلاش است تا چیزهای بیشتری به دست بیاورد. چیزهایی که زندگی او را تغییر بدهد و همین خواسته، او را به کسب تجربیاتی متفاوت مثل ریاضت، زندگی در ثروت و … وادار می‌کند. سیدارتها که تمام آن‌ها را بیهوده می‌پندارد، تصمیم می‌گیرد که به زندگی‌اش پایان بدهد اما با خواندن بخشی از دعای برهمنان، از این کار منصرف می‌شود و در عوض، سفری عمیق در مسیر خودشناسی را تجربه می‌کند.

این سفر معنوی و رسیدن به خوشناسی همان موضوعی است که باعث می‌شود در میان کتاب هایی مثل کیمیاگر قرار گیرد وحتی شبیه‌ترین کتاب باشد.

صد سال تنهایی

صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: کاوه میرعباسی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

صد سال تنهایی ماجرای شش نسل از خانواده بوئندیاست که در جزیره‌ای به نام ماکوندو ساکن شده‌اند. در این کتاب عجیب و غریب که با سبک رئالیسم جادویی نوشته شده است، ما با آدم‌هایی رو به رو هستیم که هر کدام در پی رویایی سال‌ها عمر و زندگی خود را می‌گذرانند. خوزه آرکادیو بوئندیا پدر خانواده سال‌ها از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرید. هر بار که ملکیادس وارد دهکده می‌شد، خوزه آرکادیو با وسیله‌ای جدید آشنا می‌شد و با آن کار جدیدی راه بیاندازد. پسرش سال‌ها در گوشه و کنار جنگید و در نهایت کشته شد. خلاصه، در این رمان با آدم‌های مختلفی سر و کار داریم که هر کدام رویا یا رویاهایی را در سر دارند.

پیشنهاد می‌کنیم چه کتاب صد سال تنهایی را خوانده‌اید و چه نخوانده‌اید، یادداشت «چرا باید صد سال تنهایی را بخوانیم؟» را هم بخوانید. در این یادداشت نکات جالبی درباره این کتاب گفتیم که بدون شک خواندنش خالی از لطف نیست.

زندگی پی

زندگی پی

نویسنده: یان مارتل

مترجم: حسینعلی میرشاهی

انتشارات یمام

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی پی، داستان عجیب همزیستی پسرکی به نام پی با یک ببر، یک کفتار، یک گورخر و یک اورانگوتان در یک قایق شناور در اقیانوس است. پدر و مادر پی، در هندوستان یک باغ‌وحش دارند. آن‌ها برای سفر به کانادا سوار یک کشتی می‌شوند اما کشتی دچار سانحه‌ای می‌شود و غرق می‌شود. پی می‌تواند خودش را به یکی از قایق‌های نجات برساند. اما وقتی چشم باز می‌کند می‌بیند که همراه یک ببر، کفتار، گورخر و اورانگوتان است. مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که پی متوجه می‌شود غذای ذخیره شده در قایق برای یک نفر کافی است. اما پی برای نجات جان خودش، مجبور است هوای ببر را حسابی داشته باشد. آن‌ها روزها در دریا سرگردانند تا در نهایت به سواحل مکزیک می‌رسند. ببر در جنگل‌ها ناپدید می‌شود و پی، روزهایی که گذرانده و ترس دائمی‌اش از حضور ببر، سوژه‌ای برای مردم می‌شود. هیچکس داستان پی را باور نمی‌کند… شاید شما هم وقتی به انتهای کتاب رسیدید، از خودتان بپرسید که آیا این حیوانات، واقعا حیوان بودند یا هرکدام نمادی از چیزی بودند؟

وقتی انگ لی، کارگردان تایوانی‌تبار از روی این کتاب، فیلم زندگی پی را ساخت، موفق شد تا جایزه اسکار بهترین کارگردانی را از آن خودش کند.

راهبی که فراری اش را فروخت

راهبی که فراری اش را فروخت

نویسنده: رابین شارما

مترجم: محسن صبوری

انتشارات یوشیتا

اطلاعات بیشتر و خرید

راهبی که فراری‌اش را فروخت، داستان زندگی وکیل موفقی به نام جولیان منتل است. جولیان در کارش موفق است، ثروتمند است و هر چیزی که در ظاهر زندگی یک انسان موفق به چشم می‌آید را دارد. اما در درونش، احساس خلا می‌کند. او تلاش می‌کند تا این خلا را پر کند. گفتگوی دو دوست که کتاب را شکل داده است، به شما کمک می‌کند تا به ارتقا معنوی خود بیندیشید، خوشبختی را در زندگی‌تان پیدا کنید. شادی و آرامش درونی را به خانه‌تان دعوت کنید و در نهایت، یاد بگیرید به خودتان افتخار کنید. حتما برایتان جالب است اگر بدانید پائولو کوئلیو، درباره‌ی این کتاب اینطور گفته است: «داستانی جذاب که در عین یادگیری، از آن لذت خواهید برد.»

وحشی

وحشی

نویسنده: شرل استرید

مترجم: میعاد بانکی

نشر ستاک

اطلاعات بیشتر و خرید

وحشی یکی از کتاب‌هایی بود که به محض منتشر شدن، سرو صدای زیادی به‌پا کرد. این کتاب ۱۲۶ هفته در لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار داشت و به ۳۰ زبان در دنیا ترجمه شد. وحشی داستان واقعی زندگی خود نویسنده، شریل استرید است. او زمانی که مادرش را از دست داد، خیلی جوان بود. چهارسال گذشت و خانواده‌اش که نتوانسته بود با این فقدان کنار بیاید، از هم پاشید. زندگی عشقی شریل هم اوضاع چندان خوبی نداشت. او خودش را در معرض نابودی می‌دید و همین به او قدرت داد تا عجیب‌ترین، جسورانه‌ترین و شجاعانه‌ترین تصمیم زندگی‌اش را بگیرد. او هزاران مایل از کالیفرنیا تا اورگان و واشنگتن، پیاده طی کرد. این مسیر، این سفر عجیب، زندگی او را نجات داد زیرا به او کمک کرد تا بتواند با درد از دست دادن مادرش کنار بیاید و چیزهایی بسیاری درباره‌ی خودش بفهمد. مسیر خودشناسی شریل استرید با زبانی گیرا در کتاب وحشی نوشته شده است و خواندنش، تجربه‌ی سفری هزار مایلی را به ما هدیه می‌دهد.

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

شازده کوچولو، گل سرسبد تمام داستان‌های کوتاه و خواندنی دنیا، از دل یک چروک در ملحفه‌ی تخت به دنیا آمد. تصویر شازده کوچولو با دیدن با دیدن چروکی که روی ملحفه افتاده بود، در ذهن اگزوپری نقش بست و داستانی ساخت که در جهان جاودانه شده است. اما شازده کوچولو چه چیزی دارد که اینقدر جذاب است؟ از همان تقدیم‌نامه‌ی اول آن گرفته تا تمام ماجراهایی که برای شازده کوچولو و خلبان اتفاق می‌افتد. شازده کوچولو هم مثل تمام آن‌هایی که دوست دارند چیزی بزرگ‌تر را در زندگی‌شان پیدا کنند، سفر می‌کند. البته که دلخوری از گلش هم بهانه‌ای به دستش می‌دهد. بهرحال، چه شازده کوچولو را پسرکی در صحرای آفریقا بدانیم و چه کودکی خود نویسنده، نمی‌توان از تمام بینشی که این داستان، در اختیارمان قرار می‌دهد، صرف‌نظر کنیم.

چرا این کتاب‌ها؟

تعداد کتاب‌هایی که به موضوع سفر می‌پردازند، بسیارند. حالا که گرد تعطیلی روی برنامه‌ی سفرها نشسته است، باید به سفر دیگری فکر کنیم که در درونمان اتفاق می‌افتد و این توانایی را دارد که زندگی‌مان را دگرگون کند. همان سفری که تمام عارفان تجربه‌اش کردند و درباره‌اش رساله‌های بسیاری نوشته‌اند و رسیدن به معرفت را از طریق جاده‌ی همین سفر، میسر دانسته‌اند. پس این شما و این هم کتاب هایی مثل کیمیاگر.

14,921 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه