لوگو طاقچه
معرفی بهترین سایت معرفی کتاب و رمان

معرفی بهترین سایت های معرفی کتاب

27,218 بازدید

تا پیش از اینکه شبکه‌های اجتماعی بخش زیادی از وقت و توجه ما را از آن خود کنند، یکی از جذاب‌ترین کارها پیدا کردن سایت‌هایی با مطالب باب طبع خود بود. مزیت سایت ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که محتوا کمتر تحت تاثیر هیجان‌های روزمره منتشر می شود و همچنین کمی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر مطالب نوشته می شوند. من همیشه عادت داشتم سایت‌ها و وبلاگ‌های مورد علاقه‌ام را در مرورگر نشانه‌گذاری کنم تا هر چند وقت یک بار به مطالب آن سر بزنم. البته معمولا بسته به نیازم سایت‌هایی که سر می‌زنم تغییر می‌کرد. مثلا زمانی که می‌خواستم لپ تاپ جدیدی بخرم، چند ماهی مهمان سایت‌هایی با محتوای مرتبط با تکنولوژی بودم. اما بخواهم صادقانه بگویم، کم پیش آمده که درگیر یک سایت معرفی کتاب شده باشم. دلیلش هم این است که تا به حال سعی می‌کردم منطبق بر روندهای موجود در بازار کتاب، کتاب بخوانم. مثلا زمانی که «ملت عشق» همه‌گیر شد، من هم این کتاب را انتخاب کردم و خواندم. همه‌گیر شدنش را هم از صحبت‌های دوستانم و اخبار و ویترین کتابفروشی‌ها متوجه می‌شدم و سعی نمی‌کردم درباره آن در سایت‌های معرفی کتاب تحقیق کنم.

اما به تازگی تصمیم گرفتم در مسیری حرکت کنم که نوعی سلیقه شخصی در انتخاب کتاب داشته باشم. لازمه شکل دادن به این سلیقه شخصی هم این است که قبل از خرید کتاب خوب تحقیق کنم. اینجاست که سایت‌های معرفی کتاب به کمک ما می‌آیند. این سایت‌ها معمولا اطلاعات مفیدی درباره کتاب‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند.

اگر به دنبال خرید کتاب هستید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین سایت های خرید کتاب» را هم بخوانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نگاهی به سرگذشت سایت های دانلود رمان» هم بیندازید.

یک سایت معرفی کتاب خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

از زمانی که در وبلاگ طاقچه مشغول به کار شدم، تقریبا با بخش زیادی از سایت‌های بزرگ و کوچک معرفی کتاب چه ایرانی و چه غیر ایرانی آشنا شدم و مطالب آن‌ها را دنبال می‌کنم. حقیقت این است که در باره کتاب‌ها به زبان فارسی و در سطح وب مطالب خیلی کمی وجود دارد. همین مطالب موجود هم اغلب ناکافی و بعضا تکراری هستند. به نظر من یک سایت معرفی کتاب خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

دسته بندی

برعکس آنچه که فکر می‌کنید، بخش زیادی از افراد جامعه با عنوان کتاب‌ها هم آشنا نیستند. در واقع کسی که در انتخاب بین کتاب «بیمار خاموش» و « جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» مردد است، چند پله بالا تر از کسی است که فقط می‌داند دوست دارد یک کتاب معمایی بخواند. فرد اول ممکن است با خواندن چند صفحه و یا چند نقل قول از هر کدام تصمیمش را بگیرد. نهایتا می‌تواند نظرات دیگران را در سایت‌های فروش کتاب بخواند. اما فرد دوم واقعا مسیر سخت‌تری را در پیش دارد. اگر هم کتابخوان حرفه‌ای نباشد، ممکن است با انتخاب اشتباه، مسیر کتابخوانی‌اش به طور کلی منحرف شود.

برای مثال یک بار در مترو مشغول مطالعه کتاب « انسان در جستجوی معنا» بودم. دختری دبیرستانی از من درباره این کتاب پرسید. در نهایت حرف به اینجا رسید که از یک دانشجوی روانشناسی کمک خواسته بود تا چند کتاب روانشناسی به او معرفی کند. دانشجو هم کتابی مرجع با بیش از ۱۰۰۰ صفحه به او معرفی کرده بود! طبیعتا چنین کتابی برای کسی که ابتدای راه کتابخوانی است، انتخاب چندان درستی نیست. کما اینکه انتخاب بعضی کتاب‌های معروف و پرفروش(که متاسفانه از نام بردنشان معذورم) به عنوان یک منبع مطالعه روانشناسی هم به نظر من اشتباه است.

در نهایت معرفی کتاب‌ها به صورت مجموعه‌ای به نظر من می‌تواند تاثیر زیادی در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد. همچنین حق انتخاب را به افراد می‌دهد و آن‌ها هم در این مسیر می‌توانند فهرست خرید کتاب مناسب حال خودشان را تهیه کنند.

زبان روان و ساده

۱-در این اثر نویسنده سعی بر آن داشته تا  با بسط مفهوم مصرف‌گرایی در دل روایتی داستانی، زندگی انسان در عصر پسا مدرن را به سخره گیرد. این کتاب اثری مهم در ادبیات داستانی با مضمون جامعه‌شناختی است.

۲-دان دلیلو در کتاب برفک سعی کرده زندگی افراد را در جامعه‌ای که پر از تبلیغات و تاکید بر مصرف است و معنا و ارزش‌های اصیل انسانی کمرنگ شده به نقد بکشد. البته نقد او را شاید بتواند نوعی مسخره کردن هم دانست. برای مثال شخصیت اصلی داستان مشغول به تدریس در رشته هیتلرشناسی است! رشته‌ای که در واقعیت وجود ندارد، و اساسا اهمیت کمی دارد که وجود داشته باشد. اما دلیلو برای مسخره کردن جهان بی‌معنی عصر پست مدرن  از این ترکیب استفاده کرده است. اگر به موضوعات جامعه‌شناسی علاقه دارید، این کتاب می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. چرا که در زمان مطالعه آن اصطلاحات مختلفی را می‌خوانید و اگر کمی کنج‌کاو باشید، می‌توانید درباره آن تحقیق کنید. علاوه بر این ذهن شما را باز می‌کند تا سوال‌های مختلفی درباره عصر پست مدرن بپرسید و در جستجوی پاسخ مناسب آن‌ها باشید.

درست است که مرور کتاب اول کوتاه است، اما جمله‌ای طولانی، پر از اصطلاحات دشوار و تخصصی و لحنی پر از تکلف است. بخشی از جامعه کتابخوان تلاش می‌کنند کتاب را در برج عاجی قرار دهند که دست یافتن به آن نیاز به دانش و شان اجتماعی خاص است. اما به نظر من نفع همه‌ی جامعه در این است که افراد بیشتری کتاب بخوانند. برای همین باید با زبان ساده درباره کتاب‌ها صحبت کنیم.

ما در طاقچه قواعدی را برای مرورنویسی کتاب رعایت می‌کنیم. اگر می‌خواهید با این قواعد آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» را هم بخوانید.

به روز بودن مطالب

منکر مطالعه کتاب‌های کلاسیک نیستم. این روزها اگر کسی را خیلی دوست داشته باشم، حتما از او می‌خواهم که از میان سه کتاب «جنایت و مکافات»، «رگتایم» و «آبلوموف» حتما یکی را انتخاب کند و بخواند. چون خودم موقع خواندنشان حض زیادی نصیبم شد. اما این دلیل نمی‌شود که مثلا چشمم را بر روی کتاب‌های میلان کوندرا و یا جولیان بارنز ببندم و آن‌ها را نخوانم. هر چند که این کتاب‌ها هم چندان جدید نیستند و کتاب‌های جدیدتری هم وجود دارد.

اصل مطلب اینکه، خیلی از ما به واسطه کتاب‌های درسی و دوستان و فیلم‌ها و هزاران منابع دیگر، با کتاب‌های کلاسیک آشنا هستیم. اما در فضای وب خوب است که درباره کتاب‌های جدید هم صحبت شود و آن‌ها هم بررسی و معرفی شوند. خواندن این کتاب‌ها به دلیل اینکه به فضای ذهنی ما چه از نظر موضوع و چه از نظر لحن و زبان نزدیک هستند، می‌تواند جالب باشد.

معرفی چند سایت و وبلاگ معرفی کتاب

وبلاگ یک پزشک

با وبلاگ یک پزشک و علیرضا مجیدی  از توییر آشنا شدم. علیرضا مجیدی در این وبلاگ درباره مطالب مختلفی می‌نویسد، اما در این فقط درباره بخش معرفی کتاب این وبلاگ صحبت می‌کنیم.

مزیت این وبلاگ در این است که ما به جای سلیقه چند نفر و یا منافع یک شرکت، با نوعی سلیقه شخصی مواجه هستیم. برای همین می‌توانیم راحت‌تر به انتخاب‌های علیرضا اعتماد کنیم. البته علیرضا کمتر به معرفی کتاب‌ها به صورت لیست کتاب با موضوعی خاص (مثلا کتاب‌هایی برای داشتن آرامش بیشتر) پرداخته و بیشتر تک کتاب‌ها را معرفی و بررسی می‌کند. 

آدرس وبلاگ یک پزشک

وبلاگ میله بدون پرچم

اعتراف می‌کنم که این وبلاگ را یکی از همکارانم به من معرفی کرده و خیلی فرصت نکردم که مطالبش را بخوانم. اما چند پست آخر آن را خوانده‌ام. راستش دنیای عجیبی در بلا‌گ‌اسکای در جریان است. افرادی که واقعا برای دل خودشان، به دور از خودنمایی کتاب‌هایی که می‌خوانند را معرفی می‌کنند. اول یادداشت گفتم که سلیقه مطالعه من تا به حال مبتنی بر روندهای بازار بوده، اما حسین، نویسنده وبلاگ میله بدون پرچم کاملا برعکس من است. کتاب‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند، کمتر در ویترین کتابفروشی‌ها می‌بینیم، در وبلاگ میله بدون پرچم با آن‌ها آشنا می‌شویم. خوبی این وبلاگ این است که در آن حسین در یادداشت‌هایش وبلاگ‌های دیگری را هم معرفی می‌کند. برای همین پیشنهاد می‌کنم حتما برای مدتی مطالب این وبلاگ را بخوانید.

آدرس وبلاگ میله بدون پرچم

مجله آوانگارد

مجله آونگارد با دو سایت قبلی تفاوت بسیاری دارد. اول اینکه این مجله تخصصی‌تر و حرفه‌ای تر به معرفی کتاب‌ها می پردازد. به نظر می‌رسد که گروهی از نویسندگان با این مجله همکاری می کنند. برای همین حجم تولید محتوای بسیاری در این مجله صورت می‌گیرد. مجله آوانگارد سعی می‌کند کتاب‌های کمتر شناخته شده و ناآشنا را معرفی و بررسی کند. زبان و لحن یادداشت‌های مجله آوانگارد هم به نظر من نه خیلی پر تکلف است و نه خیلی روان و ساده؛ که انتخاب این لحن و زبان به نظر من هوشمندانه‌ترین انتخاب است. چرا که مناسب حال مخاطبان خودشان است.

آدرس مجله آوانگارد

سایت معرفی و نقد کتاب وینش

وینش به سرپرستی روبرت صافاریان نویسنده، مترجم و یکی از مدرسین مدرسه خوانش راه‌اندازی شده و به سرعت میان افراد اهل کتاب جای خودش را باز کرد. مهم‌‌ترین مزیت سایت وینش این است که نویسنده‌های متعدد آن بعد از مطالعه کتاب‌ها شروع به نقد و بررسی کتاب‌ می‌کنند. بیشتر کتاب‌های جدید در این سایت بررسی می‌شود و انتخاب کتاب به یک حوزه خاص محدود نیست و تقریبا در هر زمینه‌ای می‌توان کتاب‌های مناسبی را در وینش پیدا کرد که بررسی شده‌اند. در سایت وینش برای اکثر کتاب‌ها معرفی و نقد نسبتا طولانی نوشته می‌شود. بنابراین برای انتخاب کتاب می‌تواند مرجع معتبری باشد.

این سایت را به طور کامل در یادداشت زیر معرفی کردیم. پیشنهاد می‌:نیم این یادداشت را هم بخوانید:

معرفی و نقد کتاب تهران

این سایت با لحنی کمی تخصصی کتاب‌ها را معرفی و نقد می‌کند. بعضی از یادداشت‌های آن هم درباره بررسی ترجمه‌های مختلف یک اثر و مقایسه آن با زبان اصلی است. تحریریه سایت معرفی و نقد و کتاب تهران انتخاب‌های بکری برای معرفی کتاب دارند. برای همین اگر به دنبال کتاب‌هایی هستید که کمتر در ویترین کتابفروشی‌ها به چشم می‌خورد، این سایت را از دست ندهید.

آدرس سایت معرفی و نقد کتاب تهران

چند سایت و مرجع غیر ایرانی و معتبر درباره کتاب‌ها

 در نهایت باید چند سایتی که همیشه به کمک من آمده تا مطالب و ایده‌های جذاب‌تری برای تولید محتوا در وبلاگ طاقچه داشته باشم، معرفی کنم. البته این را بگویم که همیشه سعی کردیم بر اساس قانون کپی‌رایت خاص همان سایت از محتوایشان استفاده کنیم.

بخش کتاب سایت روزنامه گاردین

برعکس خیلی از خبرگزاری‌های ایرانی، روزنامه گاردین قسمت مفصل و پر پیمونی درباره کتاب‌ها دارد. معمولا اخبار دست اول بازار کتاب را می‌توانید در این قسمت پیدا کنید. همچنین نویسندگان و منتقدین در این بخش برای کتاب‌ها مرور می‌نویسند. پیشنهاد می‌کنیم اگر کتابی جدید و غیر ایرانی پیدا کردید و قصد خواندنش را دارید، حتما سری به این قسمت از سایت گاردین بزنید. بدون شک می‌توانید نوشته‌هایی درباره آن کتاب پیدا کنید.

ادرس بخش کتاب روزنامه گاردین

بخش کتاب سایت روزنامه نیویورک تایمز

این قسمت از سایت نیویورک تایمز هم مطالب دست اولی از کتاب‌های مختلف دارد. به خصوص نقد کتاب‌های معروف را می‌توانید در این قسمت پیدا کنید. من در خبرنامه ایمیلی این سایت هم عضو شدم و هر چند وقت یک بار مطالب مهم این سایت را از طریق ایمیل چک می‌کنم و اگر مطلبی برایم جالب بود، حتما آن را می‌خوانم. پیشنهاد می‌کنم شما هم در خبرنامه این سایت و یا هر سایت دیگری که به نظرتان محتوای جذابی دارد عضو شوید.

احتمالا روی جلد بعضی کتاب‌ها عنوان پرفروش نیویورک‌تایمز را دیده‌اید. اما سایت روزنامه نیویورک تایمز که سایت فروش کتاب نیست! پس ماجرا چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز» را هم بخوانید.

آدرس بخش کتاب نیویورک‌تایمز

وبسایت اسپارک‌نوت

این سایت به معنای واقعی یکی از بهترین و جذاب‌ترین سایت‌های تولید محتوا درباره کتاب است. حامی این سایت مجموعه بارنز اند نوبل و کتابخوان نوک است. مجموعه بارنز اند نوبل هم مانند طاقچه در زمینه فروش کتاب الکترونیکی فعالیت می‌کند. در این سایت یک کتاب را در قالب قسمت‌های مختلف مثل خلاصه کتاب، طرح داستان، ایده اصلی، کاراکترها و نقل قول‌ها به طور کامل بررسی می‌شود. به قدری که تقریبا هیچ نکته‌ای باقی نمی‌ماند که درباره کتاب بتوان گفت. قسمتی هم تحت عنوان کوییز دارد که درباره کتاب سوال‌های تستی پرسیده می‌شود. البته که این سوالات به قدری سخت هستند که من معمولا نمره خوبی نمی گیرم و حسابی خودم را سرزنش می‌کنم که چرا کتاب را با دقت نخواندم!

خلاصه اینکه این سایت واقعا جذاب است و می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند. البته شاید بعضی از قسمت‌های این سایت برای کسی که هنوز در مرحله خرید و انتخاب کتاب است، چندان مناسب نباشد و بیشتر به درد کسانی بخورد که کتاب را خوانده‌اند. متاسفانه نمونه مشابه داخلی در این زمینه وجود ندارد (یا حداقل من از وجود آن  خبر ندارم) و باید برای لذت بردن از این حجم از مطالب و محتوای دست اول نسبتا زبان انگلیسی را بلد باشید.

آدرس سایت اسپارک نوت

به پایان آمد این دفتر؟

جواب قطعی من خیر است. اگر نخواهم غلو کنم و بگویم صدها سایت دیگر، می‌توانم با اطمینان بگویم ده‌ها سایت دیگر وجود دارند که در زمینه معرفی کتاب فعالیت می کنند. اما فعلا در همینجا برای یادداشتم نقطه پایان را می‌گذارم تا مجالی باشد صحبت‌های شما را هم بشنوم. از شما دعوت می‌کنم سایت‌های جذابی که در زمینه کتاب وجود دارند، در قسمت نظرات معرفی کنید و نظرتان را درباره آن بنویسید. تا در کنار هم بتوانیم مجموعه‌ای از بهترین سایت های معرفی کتاب را داشته باشیم.

27,218 بازدید
برچسب ها

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه