لوگو طاقچه
چرا عاشق می‌شویم

معرفی کتاب هایی درباره عشق

25,831 بازدید

عشق چیست؟ باوجود فرد چه می‌کند که اینگونه تاثیر شگرف آن را بر تمامی جنبه‌های زندگی‌اش می‌بینیم؟ در جواب درمی‌یابیم که دوگانگی عجیبی است؛ اینکه گرچه پاسخی کلی و جامع برای این سوال‌ها وجود ندارد اما هر فردی در وجود خود و در مواجهه با چنین ماجرایی، جواب‌هایی شخصی دارد. عشق اتفاقی است که حدومرز نمی‌شناسد، مرز و مکان و شان و شئون سرش نمی‌شود، خودسر و خودرای و دیکتاتور است و کاری به خواست شما ندارد. عشق حقارت نمی‌شناسد و فرد را والا می‌خواهد درعین‌حال گاه برای رسیدن به این تعالی او را خرد می‌کند. عشق فیلسوف بزرگی است که دنیا را به‌گونه‌ای دیگر و از وجهی که تاکنون دسترسی به آن ناممکن بود، به ما نشان می‌دهد. گرچه دریافتن ذره‌ای از معنای عظیم این حقیقت ناممکن به نظر می‌رسد اما بسیاری تلاش کرده‌اند وجوهی از آن را بر ما بنمایانند. اینکه آیا موفق بوده‌اند یا نه به ما برمی‌گردد. اینکه آیا رویکردی که در پیش‌گرفته‌اند برای ما واضح و روشن است یا خیر به درک ما از معنای عظیم عشق، از مفهوم متعالی زندگی و به تجربیات و دنیاهایی که از سر گذرانده‌ایم، بازمی‌گردد. در این یادداشت به معرفی کتاب هایی درباره عشق می‌پردازیم که در پی کشف این راز بزرگ برآمده و از آن سخن گفته‌اند. با ما همراه شوید تا دوران عاشقی‌تان، چه در حال و چه در آینده روشن‌تر باشد و بهتر درک کنید که ما انسان‌ها چرا عاشق می شویم ؟

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی و دانلود رمان عاشقانه» را هم بخوانید.

دانشنامه فلسفه استنفورد؛ عشق

عشق در نوع زمینی آن حتی، گونه‌ها و درجه‌های مختلفی دارد. اگر به اصل حس دقت کنی می‌توانی بگویی جنس این عشق با آن‌یکی فرق دارد، گو اینکه هر دو از جنبه‌های انسانی آن باشند و این برآمده از ماهیت عشق است. تشخیص تفاوت اینها با یکدیگر به نگرش فلسفی ما به عشق بازمی‌گردد. «بنت هلم» با تلاشی موثر، مجموعه‌ای از مقالات برگزیده «دانشنامه فلسفه استنفورد» را در قالب کتابی به نام «عشق» گردآوری و تالیف کرده است. او در این کار سعی کرده با نگاهی نو به این کهن احساس بشری، مفاهیم عمیق موجود را به صورتی ساده و قابل‌درک برای همگان بیان کند. این تلاش او برای کمک به همگان در درک این معنای والا و پیچیده است و توانسته گزیده‌هایی از آن مجموعه عظیم را در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان قرار دهد.

بخشی از کتاب صوتی دانشنامه فلسفه استنفورد؛ عشق را بشنوید.

دانشنامه فلسفه استنفورد؛ عشق بنت هلم

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در ستایش عشق

در ستایش عشق

نویسنده: آلن بدیو

مترجم: مریم عبدالرحیم‌کاشی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

«در ستایش عشق» نوشتاری در باب دفاع از عشق است؛ دفاعی صریح، سرسختانه و از بن جان. در این کتاب با نظریات و اندیشه‌های یکی از فیلسوفان معاصر روبه‌رو هستیم. «آلن بدیو» در این نبرد مدافعانه، از نظرات و دیدگاه‌های فلاسفه بزرگ کمک گرفته و همین امر سبب شده تا نوشتار پیش رو متنی گیرا و به لحاظ فلسفی قابل استناد باشد. او که عشق را مسبب بلامنازع درک معنای حقیقت می‌داند تلاش کرده تا این مفهوم را در قالب کلمات خود برای خواننده شرح دهد. نویسنده عشق را حقیقتی نامیده که با دنیایی از چالش‌ها مواجه می‌شود و در مقابله‌هایی تن‌به‌تن به ژرفای حقیقت دست می‌یابد. او در ابتدای کتاب می‌گوید: «فیلسوف باید دانشمندی تراز اول، شاعری مبتدی و فعالی سیاسی باشد، لیکن این را نیز باید بپذیرد که پهنه تفکر هرگز از حملات بی‌امان و خشونت‌آمیز عشق مصون نمی‌ماند». به نظر می‌رسد همین جمله برای ترغیب شدن به خواندن کتاب کافی باشد.

عشق رمانتیک

عشق رمانتیک

نویسنده: رابرت جانسن

مترجم: بارانه عمادیان

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

شرح این واقعه، عشق، کاری بس دشوار است. رابرت جانسن برای شرح این واقعه در کتاب «عشق رمانتیک» که موضوعی چون درک روانشناسی عشق رمانتیک دارد، از اسطوره‌ها کمک گرفته است. از اسطوره‌ی تریستان و ایزولت که منشا الهام بسیاری از هنرمندان در خلق آثارشان بوده است. روایتی که از دیار کهن اسطوره‌ها تا دنیای مدرن امروزی قد کشیده و مفاهیم والایی از مباحث رمانتیک را با خود به اینجا رسانیده است، روایتی که نه‌فقط از یک عشق ساده که از جوهره‌ی ناب و لایزال آن در پوشش یک دلباختگی و شیدایی می‌گوید. نویسنده این کتاب ریشه‌های آن روایت را سرمنشا دریافت‌های روان‌شناختی می‌داند و بر پایه چنین رویکردی دست به نگارش این کتاب زده است. جانسن در این کتاب دیدگاه روان‌شناختی کارل گوستاو یونگ را به یاری گرفته تا در بیان خود به ناخودآگاه مرد و زن رسوخ کند. جانسن درواقع می‌خواهد به آنجا برسد که «عشق چه باید باشد؟» و با نقبی به توانایی این معجزه حتی به مفاهیمی در باب «عشق چه می‌تواند باشد» هم دست یابد.

فلسفه‌ی عشق

فلسفه‌ی عشق

نویسنده: اروینگ سینگر

مترجم: میثم محمدامینی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

اروینگ سینگر استاد فلسفه‌ی معاصر در طول زندگی خود کتاب‌هایی در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده است. از این میان کتاب «فلسفه عشق» را برای معرفی در این یادداشت انتخاب کرده‌ایم. کتابی که درباره چیستی عشق و تمایل بین دو جنس است. سینگر در این کتاب که باب طبع بسیاری نیز بوده است، از سطحی بالاتر به عشق نگریسته و با بیانی روان و گاه خودمانی به وجوه مختلف این ماجرا، همچنین از موضوعات وابسته به آن چون احساس و یکی شدن، تفکرات مختلف درباره عشق و غیره می‌پردازد. بیان او و نحوه ارجاع هنرمندانه و دقیقش به این موارد بیانگر اطلاعات گسترده او در این باب و احاطه‌اش بر مفاهیم بیان‌شده در نوشتار و کلام دیگران است. این کتاب چنان شگرف و خواندنی است که با خواندن آن گویی پرده‌ها از پیش چشم آدمی کنار رفته و معانی این اتفاق خارق‌العاده و ماورایی که در انسان بروز و ظهوری هزارگونه دارد، دریافته می‌شود.

چرا عاشق می‌شویم؟

شاید دقیقا ندانیم مفهوم عشق از چه زمانی در طول تاریخ مطرح‌شده است؛ اما قطع به‌یقین سوال پیرامون چیستی و چگونگی عشق از آن سوال‌هایی است که قدمتی به درازای تاریخ دارد. بررسی این مفهوم که چگونه فردی بر دل آدمی می‌نشیند و چگونه آن بخش از روان انسان بیدار می‌شود که کسی را بیش‌ازحد معمول دوست داشته باشد، از آن مواردی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. هلن فیشر در کتاب « چرا عاشق می شویم ؟» تلاش کرده تا با ارجاع به افسانه‌ها و روایت‌های مختلفی که در فرهنگ‌های گوناگون پیرامون موضوع عشق روایت‌شده و در طول زمان پیش‌آمده‌اند، به نتایج عشق بپردازد. اینکه ما در پی عاشق شدن طیف وسیعی از احساسات بشری را، از نیک‌بختی،‌ شادی و فرح روح و روان گرفته تا غم و اندوه و ملال، تجربه می‌کنیم. او در این تلاش سال‌ها تحقیق و بررسی خود را به کار گرفت تا نتیجه روایتی واقعی و بر پایه استدلال باشد. اگر بررسی این تحول‌ها برایتان جذاب است کتاب چرا عاشق می شویم ؟  گزینه مناسبی برای شماست.

بخشی از کتاب صوتی چرا عاشق می‌شویم؟ را بشنوید.

چرا عاشق می‌شویم؟ هلن فیشر

گوینده: مهبد قناعت‌پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « در دوران شکست عشقی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟» را هم بخوانید.

25,832 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه