لوگو طاقچه
کتاب صوتی از نگاه کاربران طاقچه

کتاب صوتی از نگاه کاربران طاقچه

1,052 بازدید

در عصری زندگی می‌کنیم که «سرعت» نقشِ پررنگی در فعالیت‌های هرروزه‌مان دارد و به همین دلیل شاید فرصتِ چندانی برای کتاب خواندن پدید نیاید. شاید این مهم‌ترین دلیلی است که در سراسر دنیا  استفاده از کتاب‌های صوتی رونق گرفته است.

این بار نیز مانندِ یادداشت «کتاب الکترونیکی و کتابخوان از نگاه کاربران طاقچه» با کاربرانِ کتاب‌های صوتی طاقچه تماس گرفتیم و از آن‌ها درباره دلایلِ انتخابشان پرسیدیم. در این فرآیند متوجه شدیم که هر کدام از کاربران دلایلِ متفاوتی برای استفاده از کتاب‌های صوتی دارند.

 چطور با کتاب صوتی آشنا شدید؟

در طی این سال‌ها که کتاب صوتی طرفدارانِ بسیاری پیدا کرده است، تولیدکننده‌های بسیاری توجهشان به سمت تولید کتاب‌های صوتی جلب شده است. علاوه‌بر ناشرانِ کتاب صوتی، بسیاری از ناشرانِ کتاب‌های چاپی نیز تلاش می‌کنند کتاب‌هایشان را به شیوه‌ی صوتی نیز منتشر کنند تا مخاطبانِ بیشتری بتوانند از کتاب‌هایشان بهره‌مند شوند. احسان، یکی از کاربران کتاب‌های صوتی طاقچه است که در داروخانه کار می‌کند و اولین بار مفهومِ کتابِ صوتی را در یک سمینارِ مرتبط با شغلش شنیده است.

سلیم هم می‌گوید: «اولین بار کتاب‌های صوتی رو با شنیدنِ کتاب‌های صوتی رادیو مثبت شروع کردم.»

تعدادی از کاربران هم کتاب‌های صوتی را با اپلیکیشن طاقچه آغاز کرده‌اند؛ خانم عبدی و آقای قربانی کتاب مشهور «ملت عشق» را اولین بار به‌صورت صوتی و در اپلیکیشن طاقچه شنیده‌اند.

شمیم هم ابتدا طاقچه را از طریق برنامه‌ی خندوانه پیدا کرده بود و «کودکی که هرگز به دنیا نیامد» اولین کتابی است که در طاقچه شنیده است.

چه زمان‌هایی از کتاب صوتی استفاده می‌کنید؟

در گفت‌وگوهایمان متوجه شدیم که ماشین‌هایی که در مسیرهای پرترافیک قرار گرفته‌اند، پرطرفدارترین مکانِ کاربران برای شنیدن کتاب بوده‌اند. آقای قربانی که مدیرعامل شرکت است، می‌گوید: «از آنجایی که فرصتِ مطالعه من کم شده است و بیشتر در رفت‌وآمد هستم، در ترافیک کتاب‌های صوتی را می‌شنوم.» سلیم هم زمانِ رانندگی را بهترین زمان برای شنیدن کتاب‌های صوتی می‌داند. احسان معمار است و هر روز با ماشین شخصیش به دفتر کار می‌رود. او هم می‌گوید: «بهترین زمان برای شنیدن کتاب‌های صوتی، موقع رانندگی توی ترافیکه.»

تعدادی دیگر از کاربران که با رانندگی سروکارِ کمتری دارند، به زمان و مکان‌های دیگری برای کتاب شنیدن اشاره کرده‌اند. عبدالوهاب معمولا زمانی که حوصله‌ انجام کاری را ندارد یا زمانی که می‌خواهد استراحت کند، از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کند.

امین می‌گوید در زمان‌های پیاده‌روی یا زمانِ ظرف‌شستن کتاب‌های صوتی را می‌شنود: «معمولاً زمانِ کارکردن نمی‌تونم کتاب صوتی گوش کنم. اما از اون‌ها برای وقت‌های مرده‌م استفاده می‌کنم. وقت‌هایی که یه فعالیتی رو انجام می‌دم که احتیاج به تمرکز نداره.»

شمیم نظرِ متفاوتی با امین دارد. او دامپزشک است و می‌گوید: « وقتِ کار کردن کتاب می‌شنوم و حواسم هم پرت نمی‌شه. حتی بهم احساس آرامش می‌ده.» در ادامه توضیح می‌دهد که از وقتی سرِ کار رفته، مشغله‌اش زیاد شده و نمی‌تواند وقتِ مشخصی را به کتاب خواندن اختصاص بدهد. کتاب‌های صوتی باعث می‌شود که در وقتِ او صرفه‌جویی شود: «اگه کتاب‌های صوتی نبودن، تا حالا کلی کتاب رو از دست داده بودم.»

در بین کاربرانی که با آن‌ها صحبت کردیم، استفاده‌ی خانم عبدی کمی متفاوت‌تر است. او یک دخترِ کوچک دارد که نیاز به مراقبت دارد و معمولا از کتاب‌های صوتی کودکانه‌ی طاقچه، برای داستان‌گفتن به دخترش استفاده می‌کند: «کتاب‌های قصه رو وقتِ خوابِ دخترم می‌ذارم. گاهی هم کتاب‌ها رو وقتی برای دخترم می‌ذارم که بخوام به کارهام برسم و دخترم رو سرگرم کنم. البته وقتی هم که خودم بیکار باشم، کتاب‌های صوتی رو گوش می‌دم.»

در یادداشت‌ «تاثیر کتاب صوتی بر آموزش کودک» درباره تأثیر کتاب‌های صوتی روی آموزش کودکان بیشتر توضیح داده‌ایم.

چرا از کتاب صوتی استفاده می‌کنید؟

امین مزیتِ استفاده از کتاب‌های صوتی را صرفه‌جویی در وقت می‌داند و می‌گوید: «توی یه زمانِ کم، مقدار زیادی از مطالب انتقال پیدا می‌کنن.»

خانم عبدی هم که خانه‌دار است و از کتاب‌های صوتی کودکانه‌ی طاقچه برای دخترش استفاده می‌کند، می‌گوید که: «بیشتر وقت‌ها که کتاب‌های صوتی رو واسه دخترم می‌ذارم، خودم می‌تونم به کارهام برسم و این خودش یه جور صرفه‌جویی در زمانه.»

عبدالوهاب هم به طریق دیگری به صرفه‌جویی در زمان اشاره می‌کند. او که به گفته‌ی خودش عادت دارد هنگامِ خواندنِ کتاب‌ها خلاصه‌برداری و نکته‌برداری کند، می‌گوید: «خاصیتِ کتاب‌های صوتی اینه که همزمان با شنیدنشون، می‌تونم نکاتِ جالب کتاب رو هم بنویسم. این موضوع باعث می‌شه توی وقتم صرفه‌جویی بشه.»

سلیم به مزیت دیگری از کتاب‌های صوتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی وقت‌ها پیش میاد که تمرکز کتاب‌خوندن ندارم؛ ولی وقتی کتاب صوتی رو گوش می‌دم، حواسم جمعِ داستان می‌شه.»

تعدادی دیگر از کاربرها، مزیتِ کتاب‌های صوتی را اجرای خوبِ آن‌ها می‌دانند. امین می‌گوید:

«اجرای متفاوتِ کتاب‌های صوتی، باعث می‌شه که آدم یه طورِ دیگه‌ای با داستان ارتباط برقرار کنه.»

آقای قربانی هم به این موضوع اشاره می‌کند که: «از کیفیتِ ضبط و اجرای کتاب‌های صوتی طاقچه خیلی راضیم و فک می‌کنم ربطِ مستقیمی به تأثیرگذاری داستان داره.»

علاوه‌بر مزیت‌هایی که گفته شد، آقای قربانی مزیتِ متفاوتی را درباره‌ی کتاب‌های صوتی بیان کرد. او که حدوداً پنجاه سال دارد، می‌گوید که: «سن‌وسالِ من بالا رفته و واسم سخته که نسخه چاپی یا الکترونیک کتاب رو بخونم. کتاب صوتی خوبیش اینه که یکی برای آدم می‌خونه.» نکته‌ای که کمتر آن را از زبان کاربران شنیده بودیم.

در دو یادداشت اخیر وبلاگ طاقچه، تلاش کردیم که مستقیم و بی‌واسطه مزیت‌های کتاب‌های صوتی و الکترونیک را از زبان کاربرانِ فعال طاقچه بشنویم. آیا شما هم از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنید؟ کتاب‌ صوتی چه مزیت‌هایی برای شما دارد؟

در بخشِ نظرات برایمان بنویسید.

1,052 بازدید
برچسب ها

Avatar

گلاره مرادی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه