لوگو طاقچه
بهترین و پرفروش ترین کتابهای صوتی علمی تخیلی

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی علمی تخیلی

خواندنِ کتاب نوستالژی خوشایندی است؛ از همان‌هاست که فرهاد با آن‌ها زمستانش را سَر و خستگی‌اش را دَر می‌کرد. گفتیم فرهاد و یادمان آمد که شنیدن هم برای خودش لذت‌هایی روح‌نوازی دارد. شاید بشود در این زندگی مدرن، این لذت جان‌افزا را زندگی کرد؛ مثلاً در ترافیکی سنگین مانده‌اید و بوق پشت بوق. شیشه‌ها را بالا بدهید. کتاب محبوبتان را پخش کنید. اقبال که یار باشد و نَمی به شیشه بزند و شیشه بخاری کند، اینجا دیگر ترافیک نیست، خود بهشت است. برای شما این‌جور نیست؟ آشپزخانه‌تان را تصور کنید. قرار است دقایقی طولانی را صرف پختن غذا کنید، چه می‌شود اگر کسی قصه‌ای از کتاب محبوبتان را برایتان بخواند؟ این جور وقت‌هاست که باید کمی شعر سهراب را تکاند و نوشت: «زندگی زمزمه‌ی ناب کتابی است، میان دو سکوت.» بیایید چندتا از این زمزمه‌های پرطرفدار در طاقچه را به گوشمان بسپاریم. 

در دو لنگه‌ی قدیمی را باز کنید. روی اثاثیه چوبی، روکش‌های سفید کشیده‌اند. به آن‌ها کاری نداشته باشید. پیش بروید، ما با آن گرامافون رومیزی کار داریم؛ همان که پایه‌ی چوبی و مخروطی طلایی دارد و روی طاقچه، کنار شعمدانی‌های جهاز مادربزرگ جا خوش کرده است. در کنار شعمدانی، پرفروش‌ترین صفحه‌های (کتاب‌های) صوتی به صف ایستاده‌اند. طاقچه‌ی پایینی هم از بهترین صفحه‌ها پر است. 

پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های صوتی علمی تخیلی در طاقچه

پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی، احتمالاً جذاب‌ترین زمزمه‌ها هستند. بیایید یکی‌یکی صفحه‌هایشان را برداریم و از جلدشان بیرون بیاوریم. گرامافون را فوتی کنید که قرار است میان دو سکوت، زندگی شخصیت‌ها را به آوا درآورد.

سفر به مرکز زمین

صفحه‌ی اول را از روی طاقچه بردارید. روی جلد صفحه با دست‌خطی زیبا، سفر به مرکز زمین و کمی کوچک‌تر ژول‌ورن را نوشته‌اند. در کنار آن نشان انتشارات آوانامه را می‌بینید که این کتاب را با ترجمه‌ی فرزانه مهری انتخاب کرده است. داستان این کتاب درباره‌ی پروفسور اتو لیندابرک و اعتقاد عجیب اوست. او فکر می‌کند که آتشفشان‌ها به اعماق زمین می‌رسند و می‌شود از آن‌ها عبور کرد؛ پس برنامه‌ای می‌چیند و با برادرزاده‌اش، اکسل، از دهانه‌ی آتشفشانی پایین می‌رود. این شروع کشف دنیاهای جدید و تجربه‌ی ماجراهای تازه است.

حالا صفحه را روی گرامافون بگذارید. موسیقی زیبایی در اتاق می‌پیچد. صدای گرم سامان قلیج‌خانی را می‌شنوید که داستان را با لحن و صداسازی شخصیت‌های مختلف برایتان بازگو می‌کند. بی‌هوا یاد شاهکارهای دیزنی می‌افتید و خاطره‌هایتان زنده می‌شود. با این کتاب صوتی می‌توانید به‌مدت دَه ساعت و یک دقیقه، لذتی در لذت را تجربه کنید.

بخشی از کتاب صوتی سفر به مرکز زمین را بشنوید.

سفر به مرکز زمین

نویسنده: ژول ورن

گوینده: سامان قلیچ‌خانی

انتشارات: آوانامه

بستن تبلیغ

بیست هزار فرسنگ زیر دریا 

صفحه‌ی دوم هم داستانی از داستان‌های ژول‌ورن را روایت می‌کند که ترجمه و تلخیص محسن سلیمانی است. از کلمه‌ی تلخیصِ روی جلد پیداست که با روایتی جمع‌وجور طرف هستیم. خلاصه‌ای از داستانی درباره‌ی هیولایی که در دریاها پرسه می‌زند و آوازه‌اش به گوش همه رسیده است. پروفسور آروناکس مأمور می‌شود درباره‌ی این هیولا تحقیق کند؛ اما در دل این هیولای آهنی گیر می‌افتد. تنها راه نجات فرار از دست کاپیتان نمو است؛ کسی که قسم خورده هرگز به خشکی پا نگذارد. 

این روایت را انتشارات نوین کتاب گویا در یک ساعت و ۲۸ دقیقه با صدای مهبد قناعت‌پیشه منتشر کرده است. این صفحه هم با موسیقی شروع می‌شود که شاید بیشتر شبیه کارهای برادران وارنر باشد. گوینده قصه را کمی و فقط کمی سریع‌تر از حالت معمول می‌خواند. لحن شخصیت‌ها تا حدودی رعایت شده است؛ اما صداسازی در کار نیست. شاید لازم است برای ماندن در فضای داستان کمی بیشتر از قوه‌ی خیالتان استفاده کنید. 

بخشی از کتاب صوتی بیست هزار فرسنگ زیر دریا را بشنوید.

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

نویسنده: ژول ورن

گوینده: مهبد قناعت‌پیشه

انتشارات: نوین کتاب گویا

آرتمیس

نوبت به صفحه‌ی سوم رسیده است. آن را از روی طاقچه بردارید و نگاهی به جلدش بیندازید. دوباره اسم آشنای آوانامه را روی آن می‌بینید. این انتشارات این بار کتابی با ترجمه‌ی حسین شهرابی را انتخاب و با گویندگی مریم پاک‌ذات منتشر کرده است. داستان در شهری روی ماه به نام آرتمیس روایت می‌شود. جَز و باب در جایی با اکسیژن محدود گیر افتاده‌اند و باید خودشان را نجات بدهند؛ اما تنها مهارت جَز قاچاق پاره‌وقت است و این یعنی دردسر.

این صفحه‌ی یازده ساعت و ۵۳ دقیقه‌ای با موسیقی خاصی شروع می‌شود که ممکن است شما را یاد جهان سایبرپانک بیندازد. شاید هم ذهنتان را به آینده یا فضاهایی شبیه هک‌وامنیت ببرد؛ اما این داستان به قلم اندی ویپر، در جایی در فضا روایت می‌شود. گوینده سعی دارد لحن نوجوان بازیگوش را که راوی است، حفظ کند. او احتمالاً تا جایی که ممکن بود، صداسازی هم کرده است؛ اما پیشنهاد ما این است قبل از اینکه صفحه‌ی کامل را روی گرامافون بگذارید، نمونه‌ی آن را گوش کنید. 

بخشی از کتاب صوتی آرتمیس را بشنوید.

آرتمیس

نویسنده: اندی وییر

گوینده: مریم پاک‌ذات

انتشارات: آوانامه

ساکن برج بلند

صفحه‌ی بعدی داستان عجیبی به قلم فیلیپ کی. دیک دارد. در این کتاب به جنگ جهانی برمی‌گردیم؛ اما این بار متحدین پیروز جنگ شده‌اند. آمریکا اشغال شده است و تفکر فاشیسم در سراسر زمین جولان می‌دهد. برده‌داری قانونی است و حالا قرار است داستانِ راوی‌های مختلفی را در فصل‌های مختلف دنبال کنیم: یهودیانی که نژادشان را پنهان کرده‌اند. معشوقه‌هایی که متعلق به سرزمینشان نیستند. جاسوس‌هایی که زیر پوست شهر چشم‌وگوش دولت‌های دیگرند. 

مؤسسه‌ی فرهنگی هنری هور، صفحه‌ی داستان را با صدای صابر مینایی و از روی ترجمه‌ی سمیه گنجی منتشر کرده است. موسیقی این صفحه‌ی دَه ساعت و سه دقیقه‌ای برخلاف موضوع داستان، بیشتر شبیه سبک علمی و وهم‌انگیز است. گوینده به فراخور فضای داستان، لحن روایت را سرد نگه داشته است؛ اما برای گفت‌وگوها لحن‌سازی می‌کند؛ ولی از صداسازی برای شخصیت‌ها خبری نیست. 

بخشی از کتاب صوتی ساکن برج بلند را بشنوید.

ساکن برج بلند

نویسنده: فیلیپ کی دیک

گوینده: صابر مینایی

انتشارات: موسسه فرهنگی هنری هور

ارتفاع

بیایید صفحه‌ی بعدی را امتحان کنیم. این یکی کتاب صوتی پرفروشی است که داستان عجیب‌وغریبی دارد. داستان درباره‌ی مردی به نام اسکات گری است که به اندازه‌ی غذایی که می‌خورد، وزن کم می‌کند. شاید خیلی‌ها این آرزو را داشته باشند؛ اما ماجرا از آنجا عجیب‌تر می‌شود که ترازو همیشه و همیشه فقط یک عدد خاص را به اسکات نشان می‌دهد. راستش را بخواهید این داستان من را هم گیج کرده است و ایده‌ای ندارم که چنین ماجرایی چه عاقبتی دارد؛ البته از استیون کینگ می‌شود توقع داشت داستانی جذاب را روایت کند. مترجم این کتاب هم سعید دوج است.

جلد صفحه را که نگاه کنید، نشان انتشارات ژرفا روی آن به چشم می‌خورد. ژرفا این صفحه‌ی سه ساعت و ۵۹دقیقه‌ای را با صدای بهروز طالبی منتشر کرده است. گوینده‌ کتاب را شبیه متنی از نمایشنامه خوانده است که نه لحنی در آن پیداست و نه صداسازی دارد. صدای موسیقی داستان هم احتمالاً شما را یاد اجراهایی از اتللو و شاه لیر شکسپیر می‌اندازد. 

صبور باشید، هنوز چندتایی از کتاب‌های صوتی پرفروش برای بررسی باقی مانده است. دستی روی صفحه‌های باقیمانده بکشید. بیایید بقیه را هم یکی‌یکی به گرامافون بسپاریم.

بخشی از کتاب صوتی ارتفاع را بشنوید.

ارتفاع

نویسنده: استیون کینگ

گوینده: بهروز طالبی

انتشارات: انتشارات ژرفا

کلارا و خورشید

داستان کلارا و خورشید، نوشته‌ی کازوئو ایشی گورو و ترجمه‌ی شیوا مقانلو است. روی صفحه، نام انتشارات ماه آوا به چشم می‌خورد. ماه آوا این داستان یازده ساعت و ۳۴دقیقه‌ای را با گویندگی راضیه هاشمی منتشر کرده است. داستان درباره‌ی رباتی به نام کلارا است که فهم متفاوتی از جهان دارد و همین او را از دیگران متمایز می‌کند. کمی که صبر کنید و اجازه بدهید صفحه در گرامافون چرخی بخورد، موسیقی آرامی را می‌شنوید. روایت کتاب اول شخص است، گوینده تمام تلاش خود را کرده است که برای روایت هم لحنی را اجرا کند. در کنار این‌ها شخصیت‌ها هم لحن دارند؛ اما صداسازی برای آن‌ها وجود ندارد. 

بخشی از کتاب صوتی کلارا و خورشید را بشنوید.

کلارا و خورشید

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

گوینده: راضیه هاشمی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

جنگ با بزمجه‌ها

بیایید دوباره سراغ طاقچه پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی برویم و صفحه‌ی آخر آن را برداریم.

این کتاب روایت ناخدا فان‌توخ است. او مردی است که به طمع صید مروارید به منطقه‌ی ممنوعه سوماترا می‌رود. در آنجا منطقه‌ای نفرین شده وجود دارد که محلی‌ها معتقدند شیطان آن منطقه را اداره‌ می‌کند. فان‌توخ با کله‌شقی وارد منطقه می‌شود و شیاطین زبان انسان‌ها و فنون آن‌ها را یاد می‌گیرند. حالا ماجرایی هیجان‌انگیز به قلم کارل چاپک شروع می‌شود. 

صفحه‌ی این کتاب هیجان‌انگیز با ترجمه‌ی پرویز معتمد آذری که روی گرامافون دور بخورد، صدای امین بسمل در فضا می‌پیچد. او این کتاب را در نُه ساعت و ۲۱ دقیقه برای انتشارات ژرفا خوانده است. گوینده تلاش کرده است تا هر شخصیت لحن و صداسازی خاص خودش را داشته باشد.

بخشی از کتاب صوتی جنگ با بزمجه ها را بشنوید.

جنگ با بزمجه ها

نویسنده: کارل چاپک

گوینده: امین بسمل

انتشارات: انتشارات ژرفا

بهترین‌ کتاب‌های صوتی علمی تخیلی

صفحه‌ها را که روی طاقچه‌ی پرفروش‌ها مرتب کنیم، نوبت به طاقچه‌ی بهترین‌ها می‌رسد. راوی این طاقچه هم صفحه‌ها کم نیست. بیایید این‌ها را هم یکی‌یکی امتحان کنیم. 

طاعون سرخ 

کتاب طاعون سرخ اثر جک لندن را محمود گودرزی ترجمه کرده است. نویسنده در سال ۱۹۱۰ در این کتاب همه‌گیری ویروسی ناشناخته در سال ۲۰۱۳ را روایت می‌کند. این ویروس را به اسم طاعون سرخ می‌شناسند. اگر در این رمان کمی سال را جابه‌جا کنیم، می‌توانیم ماجرا را به سال ۲۰۱۹ ببریم. آن‌وقت این کتاب به جای رمانی تخیلی، پیش‌بینی عجیبی می‌شود که ما شخصیت‌های آن هستیم. اسم کتاب را هم می‌توانیم کرونای سبز بگذاریم.

بگذریم. بیایید این صفحه‌ی دو ساعت و ۴۹دقیقه‌ای رادیو گوشه را در جای خودش، روی گرامافون بگذاریم تا بچرخد. موسیقی این صفحه، به موسیقی مستندهای مرموز فضایی شبیه است. احتمالاً این طور می‌شود آن را به ناشناختگی منبع ویروس ارتباط داد. بعد از آن صدای کمی خسته‌ی راما قویدل به گوش می‌رسد. او تلاش کرده است تا لحن شخصیت‌ها را حفظ کند؛ اما شخصیت‌ها ادبیاتی کتابی دارند و صدای همه‌اشان تقریباً یکی است. 

بخشی از کتاب صوتی طاعون سرخ را بشنوید.

طاعون سرخ

نویسنده: جک لندن

گوینده: راما قویدل

انتشارات: رادیو گوشه

دور ماه

روی جلد این صفحه هم نام نشر آوانامه به چشم می‌خورد. وقتی این نشان را روی جلد می‌بینم، بی‌هوا هیجان‌زده می‌شوم. صفحه را در گرامافون بگذارید تا خودتان قضاوت کنید. موسیقی دور ماه، شما را به تالارهای زیبای نمایش‌های موزیکال روسیه می‌برد؛ رنگارنگ، پرشور و این بار هم با چاشنی خاطرات، مخلوطی از برادران وارنر و دیزنی. ماجرا هم چیزی از کارتون‌های ماجراجویی دوران کودکی خیلی‌هایمان چیزی کم ندارد. این داستان، برگرفته از کتاب از زمین تا ماه اثر ژول ورن با ترجمه‌ی محمد نجابتی است. گوینده این کتاب، امید تقوی است. او این کتاب را در هفت ساعت و ۴۸ دقیقه به سبک راوی‌های داستان‌ها برادران وارنر خوانده است؛ چیزی شبیه نطق ادیب خمیده‌ای که داستان مرموزی را در تالار پشتی کلیسایی دور افتاده روایت می‌کند. هیجان‌انگیز نیست؟ 

هنوز صفحه‌های دیگری در صف بهترین‌ها هستند؛ پس بیایید سراغ یکی دیگر از آن‌ها برویم.

بخشی از کتاب صوتی دور ماه را بشنوید.

دور ماه

نویسنده: ژول ورن

گوینده: سامان قلیچ خانی

انتشارات: آوانامه

حقیقت یخی

این کتاب اثر دن براون با ترجمه‌ی ندا شادنظر است. احتمالاً دن براون را با کتابی به نام راز داوینچی می‌شناسید؛ اما استدیو نوار به سراغ کتاب حقیقت تلخ او با گویندگی تایماز رضوان رفته است. ماجرا درباره‌ی شهاب‌سنگی است که در یخ‌ها پیدا می‌شود و فسیل‌های غول‌پیکری از جانداران دارد. به موسیقی پیچیده در اتاق گوش کنید، کمی مرموز است؛ نه؟ صدای گوینده کمی خش‌دار است که در نوع خود خوب است. شخصیت‌ها هم گرچه صدای متفاوتی ندارند، لحن گفت‌وگوهایشان رعایت شده است. درست است که شنیدن این کتاب هفده ساعت و ۴۲دقیقه‌ای با گرامافون لذت خودش را دارد؛ اما توصیه می‌کنم این کتاب را با هدفون استریو گوش کنید تا راز کوچک جذابی را کشف کنید. دیالوگ هر شخصیت فقط از یکی از گوشی‌ها پخش می‌شود. این خلاقیت این احساس را به شما القا می‌کند که در میان شخصیت‌ها ایستاده‌اید و بخشی از صحنه‌اید. این تکنیک خلاق، برای من که پر از جذابیت بود.

بخشی از کتاب صوتی حقیقت یخی را بشنوید.

حقیقت یخی

نویسنده: دن براون

گوینده: تایماز رضوانی

انتشارات: استودیو نوار

سلاخ‌خانه شماره پنج 

مدت زیادی در اتاق مانده‌ایم و هوا روبه‌تاریکی می‌رود. لامپ صد سوسوزن با نور نارنجی را روشن کنید. کلیدش همانجا کنار طاقچه است. حالا فضا برای شنیدن صفحه‌ی بعدی مهیاست. این صفحه از کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج، اثر کورت ونه‌گات و ترجمه‌ی طاهره عباسی است. انتشارات آوانامه این اثر را با صدای علی دنیوی ساروی منتشر کرده است. جزجز لامپ شما را از جا پراند؟ نگران نباشید، تنگستن آن کمی سُست است. ماجرای این کتاب درباره‌ی سرباز بیل گریم آمریکایی است که اسیر آلمان‌ها می‌شود. در لحظه‌ای حساس او پی می‌برد که می‌تواند در زمان سفر کند و به مکان‌های ناشناخته برود. 

بگذارید صفحه روی گرامافون بچرخد تا انتخاب موسیقی جذاب و خاص آوانامه در اتاق طنین بیندازد. صدای تیراندازی و جنگ را می‌شنوید؟ نفس عمیق گوینده برای معرفی کار، ما را به خستگی سربازی در دل جنگ نزدیک می‌کند. صدای جاافتاده و کمی خش‌دار گوینده گرم است و طنینی دارد که انگار در جهانی سرد و جنگ‌زده می‌پیچید. راویِ اول شخص با این جلوه‌ی صوتی و ویژگی صدای گوینده، بیش از همه به صدای سرباز بازنشسته‌ی جنگ شبیه است؛ درست صدای شخصیت اصلی داستان. ما که می‌توانیم حتی بیشتر از هفت ساعت و ۱۸ دقیقه‌ی کتاب این صدا را گوش کنیم. شما چطور؟

بخشی از کتاب صوتی سلاخ‌خانه شماره پنج را بشنوید.

سلاخ‌خانه شماره پنج

نویسنده: کورت ونه‌گات

گوینده: علی دنیوی ساروی

انتشارات: آوانامه

آخرین انسان

عنوان اصلی کتاب آخرین انسان، اوریکس و کریک است. این کتاب را مارگارت اتوود نوشته و سهیل سمی ترجمه کرده است. ماجرای آخرین انسان در آینده‌ای روایت می‌شود که فقط یک انسان روی زمین باقی مانده است. این انسان مانده تا داستان عشق پرشورَش در گذشته را برای ما روایت کند. انتشارات ماه‌آوا این عاشقانه را با گویندگی متین بختی منتشر کرده است. 

صفحه‌های عاشقانه را با طمأنینه خاصی روی گرامافون بگذارید تا خون دل از آن‌ها بیرون نچکد؛ گرچه سوزن دستگاه قرار است صفحه را به‌مدت چهارده ساعت و چهار دقیقه خراش بدهد. گوینده هم با لحنی شکست‌خورده و گرفته داستان را شروع می‌کند. موسیقی را می‌شنوید؟ به داستان‌های عاشقانه شباهتی ندارد. شاید بهتر است برای انتخاب این کتاب هم حتماً نمونه‌ی آن را گوش کنید. 

بخشی از کتاب صوتی آخرین انسان را بشنوید.

آخرین انسان

نویسنده: مارگارت اتوود

گوینده: متین بختی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

دیسکاوری و چند داستان علمی‌تخیلی دیگر

ماجرای این کتاب با ناپدیدشدن ناگهانی افراد شروع و داستان به شکل چت‌استوری روایت می‌شود. چت‌استوری نوعی داستان است که شخصیت‌ها با گفت‌وگو با هم، ماجرا را روایت می‌کنند و آن را پیش می‌برند. حالا که صفحه در دستگاه می‌چرخد و صدای چندین گوینده را می‌شنویم، می‌بینید که دلیل جالبی پشت آن است. احتمالاً انتشارات شرکت توسعه‌ی محتوای لحن هم عمداً این کتاب را این طور تولید کرده است. همین‌طور که صفحه چرخ می‌خورد، صدای هشت گوینده‌ی خانم و یک گوینده‌ی آقا را می‌شنویم که صدابازیگری می‌کنند. کتاب هم سه مترجم دارد و همه‌ی این‌ها یعنی افراد بسیار زیادی برای تهیه‌ی این مجموعه وقت گذاشته‌اند؛ گرچه گوش‌دادن آن فقط ۴۳ دقیقه زمان لازم دارد.

بیایید دوباره سری به طاقچه بزنیم و دستی به جلدهای به‌صف‌ایستاده بکشیم و صفحه‌ی دیگری را برداریم. 

بخشی از کتاب صوتی دیسکاوری و چند داستان علمی ـ تخیلی دیگر را بشنوید.

دیسکاوری و چند داستان علمی ـ تخیلی دیگر

نویسنده:

گوینده: هاجر رهگذر

انتشارات: انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر

قرنطینه

کتاب قرنطینه اثر جنیفر ای. نیلسون و ترجمه‌ی زهرا جیرانی است. انتشارات رمانو این کتاب را با صدای مبینا چیت‌سازان در دَه ساعت و ۲۳ دقیقه منتشر کرده است. ماجرای کتاب درباره‌ی دختری به‌نام آنی در شهری طاعون‌زده است. او مبتلا به طاعون نیست؛ اما نگهبان‌ها او و دوستش را دستگیر می‌کنند و اصرار دارند تا از آن‌ها آزمایش بگیرند. آنی به این اصرار شک می‌کند و می‌خواهد با دوستش از اردوگاه طاعون‌زدگان فرار کند؛ اما شما فکر می‌کنید، موفق می‌شود؟ صفحه‌اش که در طاقچه‌ی بهترین‌ها بود؛ پس پایان هرچه باشد، احتمالاً بهترین است؛ نه؟ بیایید به صفحه‌اش گوش کنیم. 

موسیقی پس‌زمینه آرام‌آرام در اتاق جان می‌گیرد و در تمام مدت گوینده روی آن صحبت می‌کند. گوینده تلاش می‌کند لحن گفت‌وگوها را حفظ کند؛ اما صدایش برای همه‌ی شخصیت‌ها یکی است. ممکن است بعضی جاها دنبال‌کردن گفت‌وگو سخت باشد و متوجه نشوید که کدام دیالوگ را کدام شخصیت گفته است. شاید بد نباشد که به نمونه‌ی این کتاب بیشتر گوش کنید. 

بخشی از کتاب صوتی قرنطینه را بشنوید.

قرنطینه

نویسنده: جنیفر ای. نیلسن

گوینده: مبینا چیت‌سازان

انتشارات: رمانو

تلماسه

صفحه‌ها را کمی پس‌وپیش کنیم، به یکی دیگر از بهترین کتاب‌های صوتی طاقچه می‌رسیم. آن را بردارید. روی جلد آن نشان آوانامه است و این یعنی احتمالاً این صفحه یکی از محبوب‌های من است؛ با این حال تلماسه به قلم فرانک هربرت با این ترجمه از سید مهیار فروتن‌فر کمی از کتاب اصلی دور است. بخش‌های مهمی از کتاب حذف شده یا بنا به هر دلیلی تغییر کرده است؛ اما هنوز ماجرا از این قرار است که پال آتردیس کنترل سیاره‌ای به نام آراکیس را می‌پذیرد. این سیاره بیابانی است؛ اما مهم‌ترین ماده‌ی کهکشانی در آن وجود دارد و قدرت‌های بزرگی این ماده را می‌خواهند. این تازه شروع ماجراست.

صدای سه گوینده را در این اثر می‌شنوید: مهدی صفری، مریم پاک‌ذات و آرمان سلطان‌زاده. موسیقی مثل همیشه خوب است و صدابازیگری گوینده‌ها شخصیت‌ها را در این اتاق زنده کرده است.

بخشی از کتاب صوتی تلماسه را بشنوید.

تلماسه

نویسنده: فرانک هربرت

گوینده: آرمان سلطان زاده

انتشارات: آوانامه

خدا بودن سخت است

این کتاب اثر آرکادی و بوریس استروگاتسکی و ترجمه‌ی هادی بهارلو از روسی به فارسی است. انتشارات نیستان هنر این کتاب را انتخاب و آن را با صدای حامد فعال منتشر کرده است؛ این اثر کتابی دَه ساعت و ۳۸ دقیقه‌ای در اعتراض به فضای فرهنگی حاکم بر شوروی خروشچف است؛ اما زود قضاوت نکنید، کتاب ربطی به مستندهای تاریخی ندارد؛ بلکه علمی‌تخیلی است. در این کتاب، کمونیست‌های آینده، آنتون را به سیاره‌ای کهن اعزام می‌کنند تا در نقش دون روماتا، خدایی مشاهده‌گر باشد. این خدا می‌بیند که دون ربا، وزیر ارشد پادشاه، به روشن‌فکران و هنرمندان ظلم می‌کند و آن‌ها را می‌کُشد؛ اما وظیفه‌ی او فقط تماشاکردن است؛ یعنی خدای داستان تا انتها ساکت می‌ماند؟ می‌شنوید؟ موسیقی مرموز کتاب با فضای آن هم‌خوانی دارد.

بخشی از کتاب صوتی خدا بودن سخت است را بشنوید.

خدا بودن سخت است

نویسنده: بوریس استروگاتسکی

گوینده: حامد فعال

انتشارات: انتشارات نیستان هنر

تمام صفحات طاقچه را یکی‌یکی امتحان کردیم. بگذارید صدای این یکی همین طور در اتاق پخش شود. بهتر است برویم و دنبال اتاق دیگری بگردیم. با احتیاط از لابه‌لای مبلمان بگذرید. در دو لنگه‌ی چوبی را آرام پشت سرتان ببندید. ما می‌رویم و تنها صداست که می‌ماند. 

9 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

شقایق مستعلی‌پور


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه