لوگو طاقچه
معرفی کتاب نجوم برای نوجوانان

کتاب نجوم برای نوجوانان: در آسمان‌ها چه می‌گذرد؟  

181 بازدید

«من هیچ چیزی را به قطعیت نمی‌دانم؛ اما نگاه‌کردن به ستارگان باعث می‌شود تا رویاپردازی کنم.» این نقل قول از ونسان ونگوگ به‌نوعی تجربه‌ی همه‌ی ماست. هر آدمی در زندگی‌اش یک بار هم که شده، سر به سمت آسمان بلند کرده و از شکوه و رازآلودی‌اش حیرت کرده است. بشر از همان زمان شکل‌گیری اولین تمدن‌ها، به دنبال سردرآوردن از راز آسمان و کهکشان‌ها بوده و نجوم را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علم دانست. 

حالا علم نجوم پیشرفت بسیاری کرده و دستاوردهای ارزشمندی داشته است. حالا ما نکات بسیار مهم و جذابی در مورد آسمان‌ها و کهکشان‌ها می‌‌دانیم و می‌توانیم این جهان شگفت‌انگیز را بهتر درک کنیم. 

کودکان و نوجوانان هم معمولاً در مواجهه با آسمان و کهکشان کنجکاوی زیادی نشان می‌دهند؛ کنجکاوی‌ای که اگر درست هدایت شود، می‌تواند فواید و نقاط مثبت زیادی برای نوجوانان داشته باشد. آشنایی با نجوم نه‌تنها به خلاقیت کودکان کمک زیادی می‌کند، بلکه با بسیاری از علوم مثل هوافضا، فیزیک، پزشکی، صنعت و… نیز در ارتباط است و به رشد آن‌ها کمک می‌کند. 

یکی از بهترین راه‌های تقویت علاقه‌ی نوجوانان به نجوم، کتاب‌ها هستند. کتاب‌ها می‌توانند نوجوان را به‌صورت اصولی و به شکلی جذاب به دنیای آسمان ببرند و به سوال‌هایش پاسخ‌های درست بدهند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، چند کتاب درخشان و مهم در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم. 

آسمان‌ شگفت‌انگیز؛ فرهنگ‌نامه‌ی دانش‌آموزی نجوم و فضا

آسمان‌ شگفت‌انگیز؛ فرهنگ‌نامه‌ی دانش‌آموزی نجوم و فضا

نویسنده: مهدی ناصری

انتشارات طلایی

اطلاعات بیشتر و خرید

«آسمان شگفت‌انگیز» همان‌طور که از نامش برمی‌آید، سفری به دل آسمان است. آسمان شگفت‌انگیزی که حیات خودش را دارد و اتفاقات شگفت‌انگیزی در آن می‌افتد. این کتاب پاسخ بسیاری از سوال‌های نوجوان در مورد فضا را می‌دهد. جهان چطور شکل گرفت؟ زندگی و مرگ ستاره‌ها به چه شکل است؟ هر سیاره چه ویژگی‌ای دارد؟ سحابی‌ها چه نام دارند و چطور شکل گرفته‌اند؟

به طور کلی آسمان شگفت‌انگیز مثل یک اثر مرجع می‌تواند دریچه‌ای برای ورود به دنیای نجوم باشد و به کودکان بال خیال کردن و پرواز به این دنیا را بدهد. 

شگفتی‌های فضا

شگفتی‌های فضا

نویسنده: سیمون هالند

مترجم: مهدی رمضانی

نشر ضریح آفتاب

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «شگفتی‌های فضا» اثری در مورد سیاره‌ها، ستاره‌ها، کهکشان راه شیری، وضعیت زمین در فضا و تمام شگفتی‌های فضاست. این کتاب با لحنی جذاب برای نوجوانان، فضا را برای آن‌ها توصیف می‌کند و به جزئیات جالبی در مورد آن می‌پردازد. 

در ضمن کتاب تصویرهای بسیار گیرا و جالبی دارد که نوجوان را ترغیب می‌کند بیشتر با دنیای ورای آسمان آشنا شود و درک بهتری از سازوکار بخش‌های مختلف فضا داشته باشد. اگر به دنبال یک کتاب جذاب، شفاف و حرفه‌ای برای یک نوجوان هستید، شگفتی‌های فضا می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. 

کهکشان سرگیجه‌آور

کهکشان سرگیجه‌آور

نویسنده: کیاراتان پاسکیت

مترجم: محمود مزینانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

نظرتان در مورد یک سفر ماجراجویانه به دل کهکشان‌ها چیست؟ پس کتاب «کهکشان سرگیجه‌آور» را از دست ندهید. این کتاب به جذاب‌ترین شکل ممکن شما را به فضا می‌برد؛ با مطالعه‌ی این کتاب با ستاره‌ها آشنا می‌شوید، ملاقاتی با آدم فضایی‌ها دارید و بقیه‌ی موجودات فضا را می‌شناسید، در دنیای شگفت‌انگیز منظومه‌ی شمسی گشت می‌زنید و هر لحظه حیرت‌زده‌تر می‌شوید.

کتاب کهکشان سرگیجه‌آور مخاطب را با حقایق کمتر شنیده‌شده و بسیار عجیب آشنا می‌کند و هر لحظه چیزی برای هیجان‌زده‌کردنتان دارد. در ضمن این کتاب زبان روانی دارد و می‌تواند به‌سادگی مخاطب نوجوان را با خود همراه کند. کیارتان پاسکیت در این کتاب مطالب علمی را با زبانی طنزآلود و هیجان‌انگیز به مخاطب انتقال می‌دهد که باعث جذب نوجوان می‌شود و هم درک او از علم نجوم را بالاتر می‌برد. به طور کلی کهکشان سرگیجه‌آور یکی از بهترین‌ کتاب‌های نوجوان در حوزه‌ی نجوم است. 

ستارگان دنباله دار و سیارک ها

ستارگان دنباله دار و سیارک ها

نویسنده: یان گراهام

مترجم: مجید عمیق

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

«کاوش در فضا»، مجموعه‌ای کاربردی و جامع در مورد علم نجوم است. «سیارات دور»، «سیارات نزدیک»، «ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها»، «ستارگان و کهکشان‌ها»، «خورشید» و «کره‌ی ماه» عنوان جلدهای این مجموعه هستند و هر کدام به بخش خاصی می‌پردازند. این کتاب تمام دستاوردهای انسان در مورد فضا را از همان ابتدا تا تازه‌ترین دستاوردها پوشش می‌دهد و در هر جلد با جزئیات، یکی از بخش‌های علم نجوم را تفسیر می‌کند.

از ویژگی‌های مثبت این مجموعه علاوه‌بر زبان ساده و شفاف، به‌روز و دقیق‌بودن اطلاعاتش است و می‌تواند برای نوجوانان علاقه‌مند به علم نجوم یک فرصت استثنایی باشد. نوجوان در این کتاب می‌تواند با ماهیت جهان هسته‌ای و بسیاری از نظریه‌های تاثیرگذار در این مورد آشنا شود. 

دایرة‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ زمین و فضا

دایرة‌المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ زمین و فضا

نویسنده: هایده غلامی

انتشارات طلایه

اطلاعات بیشتر و خرید

«دایره المعارف پرسش‌ها و پاسخ‌ها: زمین و فضا» یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی علم نجوم و سازوکار سیاره‌ها و ستاره‌هاست. کتاب با جزئیات دقیقی به مسائلی مثل زندگی ستاره‌ها، ویژگی‌ سیارات مختلف، نقش زمین و ارتباطش با سایر سیاره‌ها، ترتیب و ارتباط سیاره‌های مختلف با هم، برخورد ستاره‌ها و سیاره‌ها و… می‌پردازد. این کتاب به تمام سوالات ساده و پیچیده‌ی یک نوجوان در مورد فضا پاسخ‌های دقیق و قانع‌کننده می‌دهد و می‌تواند در نقش یک اثر مرجع، مخاطب را در جریان تمام اتفاقات فضا قرار دهد.

این کتاب در واقع یک شروع حرفه‌ای و دقیق برای ورود به دنیای بدون مرز نجوم است. 

فضا

فضا

نویسنده: فیلیپ آردر

مترجم: محمود مزینانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

«فضا» یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ها در مورد علم نجوم است. این کتاب که یکی از جلدهای مجموعه‌ی شش جلدی خانه‌ی هِنری: پر از دانش و سرگرمی است، به صورت داستانی و در دل یک روایت بامزه به نجوم می‌پردازد. خانه‌ی هِنری خانه‌ی عجیب و جذابی است که به محض ورود به آن، غافلگیر می‌شوید و چیزهای جذابی یاد می‌گیرید. فیلیپ و مایک (نویسنده و تصویرگر کتاب) به خانه‌ی عجیب هنری رفت‌وآمد دارد؛ فیلیپ از اتفاق‌های خانه‌ی هنری یادداشت برمی‌دارد و مایک آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

فضا درواقع یک کمیک‌استریپ به‌شدت جذاب است که قصه‌وار علم نجوم را برای مخاطب به تصویر می‌کشد و او را به فضا می‌برد. شیوه‌ی روایت‌گونه یکی از بهترین شیوه‌های آموزش است و کتاب فضا می‌تواند علاقه‌ی نوجوانان به کتاب را پرورش دهد و تقویت کند. 

نجوم به زبان ساده

نجوم به زبان ساده

نویسنده: هیلاری استاتوم

مترجم: پروین وکیل پور لنگرودی

انتشارات منتشران اندیشه

اطلاعات بیشتر و خرید

«نجوم به زبان ساده» در شش فصل به صورت ساده و روان، فضا، سیاره‌ها، اجرام آسمانی و سازوکار سیارات منظومه‌ی شمسی را به نوجوانان آموزش می‌‌دهد. هیلاری استاتوم به‌عنوان یک مدرس کودک و نوجوان، لحن و دیدگاه نوجوانان را می‌شناسد و مسائل را طوری بیان می‌کند که برای آن‌ها جذاب و قابل درک باشد. 

نجوم به زبان ساده مسائل پیچیده‌ی فضا را به زبانی ساده بیان می‌کند تا مخاطبش را به ادامه‌دادن این علم و شناخت بیشتر آن ترغیب کند. اگر به دنبال کتابی هستید که به سوالات نجومی پاسخ دهد، لحن روان و قابل فهمی داشته باشد و طبقه‌بندی شده اطلاعات بدهد، ما نجوم به زبان ساده را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

فصل اول این کتاب از تعریف‌های کلی مثل مفهوم کیهان و کهکشان شروع می‌شود و فصل‌های بعدی هم به مسائلی مثل زندگی و مرگ ستاره‌ها و شیوه‌ی عملکرد آن‌ها، سیارات سنگی، سیارک‌ها، غول‌های گازی و… می‌پردازند. در ضمن نجوم به زبان ساده به مخاطب کمک می‌کند جواب پرسش‌هایش را بگیرد و با پرسش‌های تازه‌ای روبه‌رو شود و بتواند در این مورد با دیگران گفت‌وگو کند. 

زندگی از نگاه یک فضانورد

زندگی از نگاه یک فضانورد

نویسنده: کریس هدفیلد

مترجم: شراره مشکین‌پور

انتشارات طلایی

اطلاعات بیشتر و خرید

«زندگی از نگاه یک فضانورد» یکی از متفاوت‌ترین و البته مهم‌ترین کتاب‌ها در مورد فضا و نجوم است. چرا؟ چون در این کتاب شما روبه‌روی یک فضانورد و یک فرد شیفته‌ی نجوم می‌نشینید و تجربه‌های واقعی و عملی‌اش را می‌شنوید. کریس هدفیلد به عنوان یک فضانورد در این کتاب تمام مشاهداتش در فضا و تجربه‌های باورنکردنی‌اش را به شکلی داستان‌گونه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 

هدفیلد در فضا تجربه‌های عجیبی را پشت سر گذاشته است؛ از درگیری با یک مار در حال راندن هواپیما تا ساختن ربات در فضای بدون جاذبه، جراحی سرپایی، ازدست‌دادن بینایی به شکل موقت و تجربه‌های جذاب دیگری که حسابی غافلگیرتان می‌کنند. او به عنوان کسی که ۴۰۰۰ ساعت در فضا حضور داشته، تجربه‌هایش را نه‌تنها از طریق مطالعه، بلکه از طریق مشاهده‌ی علمی کسب کرده و این مسئله می‌تواند کتاب زندگی از نگاه یک فضانورد را تبدیل به یک کتاب متفاوت کند که اطلاعات کم‌یابی در مورد فضا در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 

ستارگان و کهکشان ها

ستارگان و کهکشان ها

نویسنده: یان گراهام

مترجم: مجید عمیق

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

«ستارگان و کهکشان‌ها» یکی از جلدهای مجموعه‌ی کاوش در فضا و شامل اطلاعات جذابی در مورد ستارگان و کهکشان است. این کتاب با جزئیات جذابی به زندگی ستارگان می‌پردازد و از پیدایش تا مرگ آن‌ها را بررسی می‌کند. ستاره‌ها همیشه یکی از جذاب‌ترین موجودات برای نوجوان‌ها هستند و این کتاب با حوصله به تمام پرسش‌های آن‌ها در مورد ستارگان پاسخ می‌دهد. 

آسمان شب، تولد یک ستاره، رنگ ستارگان، مرگ یک ستاره، صورت‌های فلکی، کهکشان‌ها، کهکشان راه شیری، ابرهای فضایی، بیگ‌بنگ، نظاره‌کردن ستارگان، منظومه‌های شمسی، در جست‌وجوی موجودات فضایی و… موضوعات این کتاب هستند که هرکدام جذابیت‌های خودشان را دارند. 

حرف آخر

سال‌های کودکی و نوجوانی، سال‌های دل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سپردن به خیال است. در این سال‌ها پروبال‌دادن به قوه‌ی تخیل اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه باعث خلاقیت کودک و نوجوان می‌شود و آینده‌ی او را تغییر می‌دهد. بسیاری از نوجوانان به نجوم و فضانوردی علاقه‌ی زیادی دارند، ولی در اغلب موارد این علاقه چندان جدی گرفته نمی‌شود! علم نجوم به غیر از جذابیت‌هایش با بسیاری از علوم در ارتباط است و می‌تواند باعث موفقیت و پیشرو بودن فرد در زمینه‌های مختلف شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با تشویق این علاقه و کنجکاوی، راه را برای اتفاق‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر باز کنید. 

181 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه