لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب‌هایی برای انتخاب شغل مناسب

بهترین کتاب‌ها برای انتخاب شغل

آلن دو باتن در کتاب شغل مورد علاقه می‌گوید دیدگاهی نادرست در میان اشراف روم باستان وجود داشت که فردی که برای کسب درآمد تن به کار می‌داد را حقیر می‌شمردند! چرا که چنین فردی قطعا از اشراف نبود و برای پول باید خود را به زحمت بسیار می‌انداخت! آنها به کسب‌وکار «نِگوتیوم» می‌گفتند که به معنای «فعالیت غیرلذت‌بخش» بود!

از حق نباید گذشت که انسان امروزی به‌دنبال شغلی است که نه فقط پردرآمد بلکه لذت‌بخش هم باشد. بنابراین در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به‌سراغ کتاب‌هایی رفتیم که به افراد کمک می‌کند که به شغلی لذت‌بخش و دلخواه دست پیدا کنند. تلاش کرده‌ایم تا کتاب‌هایی که معرفی می‌شوند، بهترین کتاب‌ها برای پیداکردن شغل باشند و به‌علاوه تمامی سلیقه‌ها و نیازها را پوشش دهند؛ از طراحی مسیر شغلی گرفته و اتیکت‌های مخصوص جلسات کاری تا رویکردهای فیلسوفانه و روانشناسانه به شغل. البته جسارت دادن به زنان را هم از قلم نیانداخته‌ایم! 

شغل مورد علاقه

شغل مورد علاقه

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

آلن دو باتن در شغل مورد علاقه به موضوعات مهمی درمورد ارتباط شغل مورد علاقه و درون ما صحبت می‌کند. از اسطوره‌ی رسالت و پریشانی ذهن ما شروع می‌کند و به علاقه‌مندی‌های فردی می‌رسد تا جنبه‌های لذت‌بخش کار برای مخاطب روشن شود. بعد به‌سراغ موانع بیرونی و بازدارنده‌های درونی صحبت می‌کند که فرد را از رسیدن به شغل رویایی‌اش بازمی‌دارد. در آخر به انتظارات و کامل نبودن هیچ شغلی صحبت می‌کند که در حقیقت نوعی همدلی با انسان تلقی می‌شود. 

این کتاب برای تمام کسانی مفید و کاربردی است که هنوز نمی‌دانند در جستجوی چه چیزی هستند، سال‌ها کار کرده‌اند اما نیاز دارند که تغییراتی اساسی رقم بزنند، از وظیفه‌گرایی خسته شده‌اند و می‌خواهند دست به کاری بزنند که آن را دوست دارند و به‌طور کلی هر انسان پست‌مدرنی که می‌خواهد به مفهوم شغل نگاهی دوباره بیاندازد. 

بخشی از کتاب صوتی شغل مورد علاقه را بشنوید.

شغل مورد علاقه آلن دو باتن

گوینده: کامبیز خلیلی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۸۰۰۰۰ ساعت 

برای نوشتن کتاب ۸۰۰۰۰ ساعت پنج سال تحقیق و پژوهش آکادمیک دانشگاه آکسفورد انجام شده و بنجامین تاد نویسنده‌ی این کتاب از ۴۰ ساعت در هفته، ۵۰ هفته در سال و ۴۰ سال به شکل متوالی صحبت می‌کند که همه‌ی ما با این شیوه‌ی کار آشنا هستیم. اما در اغلب موارد کارمندها احساس نمی‌کنند که در حال انجام کاری موثر و باارزش هستند. 

این کتاب از کاری صحبت می‌کند که می‌ارز تا ساعات بسیار زیادی را در سطوح متفاوت برای آن وقت بگذاریم. یافتن چنین شغل ارزشمندی چیزی دست‌کم از معجزه ندارد. اغلب کتاب‌هایی که به توصیه‌ی شغلی می‌پردازند، روی نوشتن رزومه‌ی قوی یا سی‌وی متمرکز هستند، این در حالی است که این اثر بر یافتن نقطه‌ای برای شروع و اختصاص دادن زمان به شکل روزانه و بی‌وقفه صحبت می‌کند. 

البته کتاب بازخوردهای متفاوتی را از مخاطبان دریافت کرد. عده‌ای از مخاطبان آن را یکی از کتاب‌های راهگشا در زندگی حرفه‌ای‌ خود معرفی کرده بودند و عده‌ای دیگر اذعان کردند که همچنان نتوانسته‌اند چیزی را پیدا کنند که ۸۰۰۰۰ ساعت برای آن وقت بگذارند!‌ به‌همین علت این تنها کتابی نیست که باید برای پیدا کردن مسیر خاص و منحصربه‌فرد شغلی خواند! کتاب بعدی می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی محتوای ۸۰۰۰۰ ساعت باشد. 

بخشی از کتاب صوتی ۸۰۰۰۰ ساعت را بشنوید.

۸۰۰۰۰ ساعت بنجامین تاد

گوینده: افشین اعتماد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

برنامه یافتن مسیر شغلی

برنامه یافتن مسیر شغلی

نویسنده: الوود ان. چاپمن

مترجم: مریم فتاح‌زاده

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب برنامه یافتن مسیر شغلی یک کتاب کوتاه و مختصر است که اطلاعاتی مفید و به‌درد بخور را درمورد نقشه‌ی راه یک مسیر شغلی دلخواه در اختیار مخاطب می‌گذارد. الوود ان. چاپمن طراحی یک مسیر شغلی را چیزی شبیه به نوشتن یک فیلمنامه می‌داند. خواندن این کتاب کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، اما گرفتن نتایج ارزنده از آن به عملی کردن آموزه‌های آن بستگی دارد. 

چاپمن در این کتاب به مخاطب خود کمک می‌کند تا پیش از هر چیز هدف خود در زندگی را پیدا کند. بعد از این که هدف خود را پیدا کرد، شغل و منبع درآمد خود را با آن پیوند بزند. بنابراین ضعفی که در کتاب قبلی (۸۰۰۰۰ ساعت) وجود داشت، در اولین قدم از این کتاب تکمیل می‌شود.

در حقیقت این اثر یک سیستم حرفه‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهد تا با توجه به آنچه از زندگی خود می‌خواهد، یک نقشه‌ی راه منحصربه‌فرد را برای خود طراحی کند. 

نویسنده در این کتاب از اهداف مختلف در زندگی صحبت می‌کند و در هر فصل به‌شکلی ساده و شفاف از تعیین ارزش‌ها، نقش‌ها و چیزهای مورد علاقه‌ای (از محل کار مورد علاقه تا عوامل شادی‌آفرین زندگی و…) می‌گوید که هر فرد باید برای خودش در هنگام تعیین مسیر شغلی در نظر بگیرد. ساختن یک نظام ارزشی نقشه‌ی راه افراد را واضح‌تر می‌کند و باعث می‌شود که افراد فقط در مسیر و چارچوبی که برای خود ترسیم کرده‌اند در جستجوی شغل باشند. 

در نهایت کتاب به مخاطب کمک می‌کند تا به جای این که تن به مسیرهای شغلی از پیش تعیین شده‌ بدهد، آن را به شکلی شخصی‌سازی‌شده برای خود طراحی و ابداع کند. 

هنر کارکردن

هنر کارکردن

نویسنده: جف گوینز

مترجم: سارا گلچین

مهرگان خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

مخاطبان بعد از خواندن دو کتاب قبلی از این لیست می‌تواند یک مسیر ویژه بر اساس علایق و زندگی دلخواهش برای شغل طراحی کند و تصمیم بگیرد که در کدام نقطه ۸۰هزار ساعت تلاش و انرژی سرمایه‌گذاری کند. اما در این کتاب مخاطب می‌آموزد که مسیر رسیدن به شغل دلخواه قرار نیست آسان و بدون مانع باشد و خود او است که باید بر تمام سختی‌ها، محدودیت‌ها و موانع غلبه کند. 

به‌علاوه‌ی این موضوع که مخاطب بعد از خواندن کتاب هنر کار کردن به‌خوبی درک خواهد که چرا و چگونه باید رسالت خود و ندای درونی‌اش را پیدا کند. بنابراین این کتاب برای کسانی که در یافتن معنای دردها و ماموریت اصلی خود روی زمین احساس سردرگمی می‌کنند، کاربردی و درگیرکننده خواهد بود.

هنر کار کردن پر است از قصه‌هایی دردناک از مسیری که منتهی به کار کردن می‌شود. البته مقصود از کار کردن نوعی هنر است که انسان‌هایی به ظاهر کاملا معمولی توانسته‌اند بر سختی‌های این مسیر فائق بیایند. 

جف گوینز با این کتاب و کتاب دیگرش (هنرمندان واقعی از گرسنگی تلف نمی‌شوند) توانست مخاطبان بسیاری برای آثارش دست‌و‌پا کند و نشریه‌های معتبری مثل واشنگتن پست، تایمز، فوربز و یواس‌اِی تودی به آثارش توجه نشان دهند و آنها را از نظر تاثیرگذاری و فایده در کنار آثار ست گادین و جان اکاف قرار بدهند. 

بخشی از کتاب صوتی هنر کار کردن را بشنوید.

هنر کار کردن جف گوینز

گوینده: بهنام قربانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

به دست آوردن کار

گاهی وقت‌ها افراد دقیقا می‌دانند که به چه کاری علاقه دارند، سال‌ها برای آن آموزش دیده‌اند، اما وقتی به مصاحبه‌ی کاری دعوت می‌شوند به دلایل نامعلومی استخدام نمی‌شوند. کتاب به دست آوردن کار اتیکت‌های رفتاری و آداب معاشرت در مصاحبه‌ها و جلسات کاری را آموزش می‌دهد که افراد با رعایت کردن آنها می‌توانند به راحتی از در مصاحبه‌های شغلی موفق عمل کنند. این کتاب برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند در شغل موردعلاقه‌شان که در آن دانش و استعداد را همزمان به‌دست آورده‌اند، مشغول به‌کار شوند. 

بخشی از کتاب صوتی به دست آوردن کار (۵) را بشنوید.

به دست آوردن کار (۵) دانیل پست سنینگ

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مصیبت‌های شاغل بودن

مصیبت‌های شاغل بودن

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمد کریمی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

آلن دو باتن عادت دارد در کتاب‌هایش مخاطب را در غم و ناامیدی غرق کند و بعد دلداری بدهد، شگفت‌زده، آگاه و سرگرم‌شان کند! کتاب مصیبت‌های شاغل بودن هم از این قاعده مستثنی نیست. 

این اثر رویکردی فلسفی و نو به مسائل برآمده از جایگاه شغلی و سختی‌های کار امروزی دارد. رویکرد او در این کتاب به‌شکلی است که به‌دنبال راه‌حل‌هایی منطقی و خلاقانه برای مسائل امروزی ما در دنیای حرفه‌ای و کار می‌گردد.

دو باتن در کتاب مصیبت‌های شاغل بودن به موضوعاتی مثل تخصصی شدن، استاندارد کردن، تجاری‌سازی، مقیاس، رقابت، همکاری، برابری فرصت و شایسته‌سالاری می‌پردازد و چالش‌ها را با زبان خاص خردمندانه و منطقی خود بررسی می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی مصیبت های شاغل بودن را بشنوید.

مصیبت های شاغل بودن آلن دوباتن

گوینده: فرهاد اتقیایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کار همچون زندگی

کار همچون زندگی

نویسنده: تامس مور

مترجم: محمدرضا سلامت

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کار همچون زندگی رویکردی معنوی و عمیق را برای یافتن کار حقیقی ارائه می‌دهد. نویسنده‌ی این کتاب کار را جدا از زندگی نمی‌داند، در حقیقت او نیاکان ما را به‌دقت و ریزبینی بررسی می‌کند و یک روش درونی و معناگرای باستانی برای پیدا کردن شغل به مخاطب خود آموزش می‌دهد. او پیدا کردن کاری که از زندگی جدا نباشد را مشابه با کیمیاگری می‌داند. به‌همین جهت مراحلی که کیمیاگران باستانی برای تبدیل چیزهای بیهوده به طلا استفاده می‌کردند را برای تبدیل دردها به خلق کاری مفید و پرسود به‌کار می‌بندد. 

توماس مور نویسنده‌ی کتاب خود رشته‌ها و حرفه‌های گوناگونی (از الهیات تا موسیقی و فلسفه) را فراگرفته تا این‌که بالاخره فهمیده شغل دلخواهش کمک به افراد برای شناختن درون خود است. او در این کتاب به‌خوبی از سردرگمی انسان امروزی در دنیایی وسیع باخبر است و سعی می‌کند به‌سادگی او را به سفری عمیق و معنوی ببرد. 

افرادی که به روانشناسی پیرو مکتب یونگ علاقه‌مند هستند و افرادی که نیاز به رویکردی باستانی و معنوی دارند تا به خودشناسی بپردازند و کاری که با زندگی آمیخته شده را پیدا کنند، از خوانش چندباره‌ی این کتاب غرق در لذت خواهند شد. 

تغییر مسیر

تغییر مسیر

نویسنده: شریل سندبرگ

مترجم: سارا ارجمند

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

شریل سندبرگ در سال ۲۰۱۳ وقتی که کتاب تغییر مسیر را می‌نوشت، یکی از بهترین مدیران ارشد عملیاتی در شرکت‌های عظیمی مثل گوگل و فیس‌بوک بود. او از کارش استعفا داد و شروع کرد به نوشتن کتابی که بتواند به زنان جسارت و جرات بدهد تا آنها هم مشاغل و رده‌های عالی در شرکت‌های بزرگ را به‌دست بیاورند. 

شریل در این کتاب از سختی‌ها و تبعیض‌هایی صحبت کرد که در مسیر شغلی زنان وجود دارد و از میل به رهبری در زنان صحبت کرد که تا چه حد در فرهنگ‌های سازمانی سرکوب و نادیده گرفته می‌شود.

این کتاب چهار فصل دارد و با جذابیت سحرآمیزی از شکاف در میل به مدیریت، نشستن پشت میز، حقیقت‌طلبی و گفتن از حقیقت، جا نزدن و میل به انجام تمام کارها صحبت کرده است. این اثر کتابی برای زنانی است که تصور می‌کنند برای این که وارد بازار کار شوند به اندازه‌ی کافی خوب نیستند، باید میل به مدیریت و رهبری را در خود خفه کنند یا باید آنقدر عالی باشند تا بتوانند پا در کفش مدیران مرد بگذارند! 

بخشی از کتاب صوتی تغییر مسیر را بشنوید.

تغییر مسیر شریل سندبرگ

گوینده: راضیه هاشمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
608 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه