لوگو طاقچه
برنامه توسعه فردی کارکنان در سازمان

برنامه توسعه فردی کارکنان در سازمان

برای این که عبارت توسعه‌ی فردی (Individual Development Plans) را چندین‌بار شنیده باشید، چند ماه سابقه‎‌ی کار حرفه‌ای کفایت می‌کند! اما این موضوع درمورد مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها اهمیت و جدیتی چند برابر دارد. چرا که یک سازمان پویا به کارکنانی پویا نیاز دارد. پس جای تعجبی ندارد که توسعه‌ی فردی کارکنان در سازمان برای مدیران جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و برای آن به دنبال برنامه باشند. ‌‌به همین جهت در این یادداشت از وبلاگ طاقچه از توسعه‌ی فردی کارکنان در سازمان‌ها صحبت می‌کنیم و چند کتاب برای شروع توسعه‌ی فردی کارکنان در سازمان را پیشنهاد می‌دهیم. 

اهمیت توسعه فردی

بر اساس نتایج تحقیقی که «کالچرال امپ» روی کارکنان شرکت‌های مختلف انجام داد، ما می‌دانیم که حدود ۴۱ درصد از کارمندان وقتی پیشرفت چشمگیر و دستاورد مشهودی نداشته باشند، شغل و شرکت فعلی‌شان را ترک می‌کنند. این میزان از خروج کارمندان هزینه‌ای سنگین را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند که به هیچ‌وجه قابل چشم‌پوشی نیست. بنابراین توسعه‌ی فردی نه‌تنها موضوعی لوکس نیست، بلکه باید از توسعه‌ی فردی شخصی‌سازی‌شده صحبت به میان آورد. 

توسعه‌ی فردی شخصی‌سازی‌شده یک برنامه‌ی پرجزئیات است که به وضوح مسیر رسیدن به اهداف هر کارمند را با در نظر گرفتن فردیت، علایق و تفاوت‌ها مشخص می‌کند. چنین برنامه‌ای قدم‌های قابل‌درکی را در خود گنجانده که فرد می‌تواند میزان نزدیک یا دور بودن از اهدافش را در طول مسیر بسنجد و اندازه‌گیری کند. 

برای توسعه فردی کارکنان چه کنیم؟

برنامه‌ی توسعه‌ی فردی با گام‌های عملی معنا پیدا می‌کند و به مدیر، سازمان و کارمندان این امکان را می‌دهد که اهداف شغلی و فردی خود را به شکلی منسجم پیش روی خود ببینند. بنابراین باید انتظار اقدام‌های کوچک و بزرگی را داشته باشیم که یکی پس از دیگری انجام می‌شوند. گام‌های عملی که به یادگیری مهارت یا کسب دانش کارکنان منتهی می‌شود، در زمره‌ی این موارد هستند:

  • برگزاری رویدادهای مروج کتاب‌خوانی در سازمان مثل مسابقه‌ی کتاب‌خوانی ماهانه یا هفتگی که فرهنگ کتاب خواندن را در سازمان تثبیت کند. برای تشویق بیشتر می‌توان جوایزی را تعیین کرد که مطمئن هستیم کارمندان ما آرزوی رسیدن به آنها را دارند. 
  • امکان شرکت در کلاس‌های حضوری یا سمینارهای آنلاین مرتبط با اهدافی که برنامه‌ی توسعه‌ی فردی برای آنها طراحی شده است.
  • برگزاری دوره‌های کارآموزی یا کارورزی در حین کار و ارائه‌ی مدرک معتبری که فرصت رشد و پیشرفت را در اختیار کارمند قرار می‌دهد. 
  • تعریف کردن تسک‌هایی که از سطح فعلی مهارت یا دانش کارمند (تا حدی منطقی) بالاتر است، اما چالش‌های آن باعث رشد او می‌شود. 
  •  امکان استفاده از مشاور، منتور یا مربی راهنمای متخصص که به کارمندان در جهت رشد و توسعه کمک کند. 

مزیت‌ها و اثرگذاری کتاب‌خوانی در توسعه فردی

طبق پژوهشی که دانشگاه ساسکس در سال ۲۰۰۹ انجام داد، کتاب‌خوانی تاثیری شگرف بر کاهش اضطراب افراد دارد. برای استفاده از چنین تاثیری، لزوما قرار نیست که فرد ساعت‌های متمادی را در کتاب‌خانه بگذراند. این پژوهش می‌گوید که کافی است روزانه تنها ۶ دقیقه‌ی ثابت را به مطالعه اختصاص داد تا ۶۸ درصد از اضطراب فرد کمتر شود. 

گوش دادن به موسیقی، نوشیدن قهوه و پیاده‌روی روزانه موارد دیگری هستند که عصب‌روانشناسان شناختی در این تحقیق برای کاهش اضطراب در نظر گرفته‌اند و هر سه مورد تاثیر کمتری بر اضطراب افراد داشته‌اند. موسیقی با ۶۱ درصد، نوشیدن قهوه با ۵۴ درصد و پیاده‌روی کوتاه روزانه با ۴۲ درصد در رتبه‌های بعد از کتاب‌خوانی قرار گرفته‌اند. 

دومین مزیت کتاب‌خوانی این است که هنوز هم یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین نوع از اقدام‌هایی است که در طولانی‌مدت فرد را رشد می‌دهد و انقلابی در آگاهی فرد به‌پا می‌کند. 

بهترین و عمیق‌ترین محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و پادکست‌ها فقط قطراتی از آگاهی را به مخاطب می‌دهند تا حدی که تشنگی او نسبت به عمق و تحلیل موضوعات از دست می‌رود. در حالی که کتاب‌ها همچنان منابع بی‌انتهای رشد و آگاهی به‌شمار می‌روند.

پیشنهاد مسیر مطالعاتی مناسب برای توسعه فردی کارکنان 

در این بخش از یادداشت چند کتاب را پیشنهاد می‌کنیم که برای شروع رویدادهای گفتگومحور با موضوع کتاب، مسابقه‌های کتاب‌خوانی، راه‌اندازی بوک کلاب، دعوت از نویسندگان مشهور و… در سازمان‌ها تناسب دارند و همچنین برای توسعه‌ی فردی کارمندان از نظر محتوایی ارزشمند و اثرگذار هستند. 

مدیران بزرگ به دنیا نمی‌‌آیند، ساخته می‌‌شوند

مدیران بزرگ به دنیا نمی‌‌آیند، ساخته می‌‌شوند

نویسنده: جولی ژو

مترجم: حمید زعیمی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

«کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند» برای کارمندانی نوشته شده که هیچ سررشته‌ای از مدیریت ندارند، اما تمایل دارند که رشد کنند و سودای مدیریت در سر دارند. کتاب با لحنی ساده که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند نکاتی مهم و ضروری درمورد مدیریت را آموزش می‌دهد. 

جولی ژو نویسنده‌ی این کتاب است که قبلا مدیر محصولی‌ شناخته‌شده در فیسبوک بود و بعدا بنیان‌گذار شرکت اینسپریت شد. درمورد کتاب ژو افراد مشهوری مثل سم آلتمن مدیرعامل شرکت اوپن‌اِی‌آی و نیر ایال نویسنده‌ی کتاب پرفروش قلاب صحبت کرده‌اند. مثلا سم آلتمن عقیده دارد: 

«افراد زیادی در استارتاپ‌ها استخدام می‌شوند که لزوما افراد متخصصی نیستند و نیروی کار به‌شمار می‌روند. گاهی مسیر برای آنها به شکلی پیش می‌رود که با پیشنهاد موقعیت‌های مدیریتی مواجه می‌شوند. بنابراین مدیران جدید نیاز دارند از منابعی مثل مدیران خوب به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند ابزارهای لازم را برای پیروزی به دست بیاورند.»

نیر ایال درمورد این کتاب این‌طور می‌گوید: 

«نثر کتاب طوری است که انگار یک دوستِ مدیر و کاربلد در حین خوردن قهوه به شما توصیه‌هایی دقیق و به جا می‌دهد. جولی ژو عامدانه از اصطلاحات پرطمطراق رایج در مدیریت کمتر استفاده می‌کند تا شما اعتمادبه‌نفس لازم برای تیم‌سازی، هدایت و رهبری را پیدا کنید.»

بخشی از کتاب صوتی مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند را بشنوید.

مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند جولی ژو

گوینده: ایوب حیدری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کار عمیق یکی از اثرگذارترین کتاب‌هایی است که در سال 2016 منتشر شد. نویسنده‌ی این کتاب کال نیوپورت است که از دانشگاه‌های معتبر و مشهوری مثل ام‌آی‌تی و ماساچوست فارغ‌التحصیل شده و اکنون به عنوان محقق در دانشگاه جورج تاون آمریکا مشغول است. او در این کتاب نکاتی را آموزش می‌دهد که به افراد کمک می‌کند در دنیای دیجیتالی و پر از نوتیفیکیشن که در آن زندگی می‌کنیم، بتوانیم در هنگام کار کردن متمرکز، دقیق و نکته‌سنج باشیم.

این کتاب به مخاطب خود کمک می‌کند که عوامل حواس‌پرتی را بشناسد، آنها را از بین ببرد و در نتیجه‌ی این کار بتواند در هنگام کار تمرکزی بی‌وقفه، توجه و عمق را تجربه کند.

بخشی از کتاب صوتی کار عمیق را بشنوید.

کار عمیق کال نیوپورت

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟

نویسنده: استفان گایز

مترجم: نرگس محمدی

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

از یک نویسنده‌ی کتاب‌های خلاقیت که خانه‌اش در نزدیک‌ترین فاصله از دیزنی‌لند است چه انتظاری می‌توان داشت به جز این که پرفروش‌ترین اثرش در ستایش خلاقیت، اشتباه، نترسیدن و زندگی خارج از چارچوب‌های کمال‌گرایی باشد؟!

چگونه کمال‌گرا نباشیم یک اثر خواندنی است که در دسته‌ی کتاب‌های خودپروری و خودیاری گنجانده می‌شود. این کتاب حداقل به 18 زبان ترجمه شده و خوانندگان بی‌شماری را در سراسر دنیا از کمال‌گرایی نجات داده. به عقیده‌ی استفان گایز کمال‌گرایی وضعیتی است فلج‌کننده که فرد گرفتار در آن هر چیزی که در کامل‌ترین حالت خود است را ناقص و غیرقابل‌قبول قلمداد می‌کند. نویسنده‌ی این کتاب به مخاطب خود فرصتی می‌دهد تا طرزفکر خود و نتایج حاصل از آن را بررسی کند و معمول‌گرایی را هم به عنوان یک گزینه‌ی جایگزین در نظر داشته باشد. 

داستان این کتاب یک سفر جالب و کوتاه است که طرزتفکر خواننده را به کلی تغییر می‌دهد و به او این امکان را می‌بخشد که عیب و نقص‌ها را بپذیرد و حتی در آغوش بکشد. چنین انقلابی در طرزتفکر منتهی می‌شود به کنار گذاشتن اهمال‌کاری، زندگی بی‌حدومرز و خلاقیتی نامحدود که به وضوح در محل کار هم مشهود خواهد بود!

عادت های اتمی

عادت های اتمی

نویسنده: جیمز کلیر

مترجم: هادی بهمنی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

عادت‌های اتمی کتابی است که نوع نگاه مخاطب را به پیشرفت و موفقیت تغییر می‌دهد و برای افرادی که می‌خواهند یک تغییر شگرف در زندگی‌شان (از کاهش وزن گرفته تا رفاه، ثروت و…) رقم بزنند، بهترین گزینه است. 

این کتاب اثر جیمز کلیز نویسنده‌ی آمریکایی است و اولین‌بار در سال 2018 منتشر شد. طبق سنت رایج در کتاب‌های خودیاری و خودپروری در سراسر کتاب داستان‌های سرگرم‎‌کننده و پرمعنایی برای مخاطب تعریف می‌شود که او را به سمت تغییر و تلاش سوق می‌دهد و همچنین به خوبی نشان می‎‌دهد که انسان‎‌های زیادی از هنرمند و ورزشکار تا وکیل و پزشک در موقعیت‎‌های سخت قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند از آنها عبور کنند. 

بخشی از کتاب صوتی عادت‌های اتمی را بشنوید.

عادت‌های اتمی جیمز کلیر

گوینده: سامان قلیچ خانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بی حد و مرز

بی حد و مرز

نویسنده: جیم کوییک

مترجم: پگاه فرهنگ‌مهر

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ی این کتاب در کودکی آسیب مغزی شدیدی دید و بعد از این که توانایی یادگیری‌اش با چالش و سختی همراه شد، با سخت‌کوشی بسیار توانست استراتژی‌هایی را برای یاد گرفتن سریع و غیرمعمول خلق کند. جیم کوییک متخصص بهبود عملکرد حافظه و مغز و البته معلمی است که به مردم یاد می‌دهد چطور مغزشان را تربیت کنند که همه‌چیز را در سریع‌ترین زمان ممکن فرابگیرد. او در بی‌حدومرز تمام تکنیک‌هایی که برای استفاده از حداکثر توان‌مندی‌های مغز است را به مخاطب آموزش داده و توانسته نظر مثبت و رضایت خوانندگان را هم جلب کند.

این کتاب تمام آن چیزی که مغز شما برای بهترین عملکرد خود نیاز دارد (از نوع تغذیه و ورزش تا مراقبه و خواب و…) را به شما آموزش می‌دهد. البته مخاطبان بسیاری گفته‌اند که خواندن سطحی و روزنامه‌وار این کتاب و عمل به چند توصیه‌ی آموزشی نویسنده حداقل ۲۰ درصد به توانمندی‌های ذهنی آنها اضافه کرده است.

نباید فراموش کرد که این کتاب شامل تمرین‌هایی است که اگر می‌خواهید از حداکثر توانمندی مغزتان بهره‌مند شوید و از آن در زندگی روزمره استفاده کنید، باید آنها را هرروز تمرین کنید. این تمرین‌ها باید آنقدر انجام شوند که دیگر بخشی از زندگی روزانه‌ی فرد باشند. خواندن و عمل به آموزش‌های کوییک در نهایت این کتاب با تاثیر شگفت‌آورش زندگی و بهره‌وری کارمندان و سازمان‌ها را دستخوش انقلاب می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی بی حد و مرز را بشنوید.

بی حد و مرز جیم کوییک

گوینده: محسن زرآبادی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

برای همکاری با طاقچه چه کنیم؟

برای همکاری و به دست آوردن اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با شماره ثابت ۰۲۱۹۱۰۷۱۰۰۱ – داخلی ۳ یا شماره تلفن ۰۹۳۶۴۰۶۸۲۲۶ تماس بگیرید و یا در تلگرام به آن پیام دهید تا در کنار هم بتوانیم بهترین شکل همکاری را پیدا کنیم.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه خرید سازمانی کتاب مراجعه کنید.

335 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه