لوگو طاقچه
زندگی و آثار وارن بافت

وارن بافت کیست؟

20,175 بازدید

وارن بافت اقتصاددان، فعال حقوق بشر ، مدیر اجرایی و یکی از تاثیرگذار‌ترین فعالان بازار سرمایه است. بنابر براورد  اخیر مجله فوربس، وارن بافت مدیر شرکت برکشایر هاتاوی، با داشتن ثروتی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار پنجمین فرد ثروتمند جهان است. جایگاه اول تا چهارم به ترتیب به جف بزوس بنیانگذار آمازون، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، برنارد آرنولت مالک شرکت موئت‌هنسی و بیل‌گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت، تعلق دارد.

وارن بافت در ۱۵ سال اخیر، نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار از ثروت خود را خرج امور بشردوستانه نموده و به بنیادهای خیریه اهدا کرده است. به همین جهت وارن بافت به عنوان یکی از خوشنام‌ترین ثروتمندان جهان شناخته می‌شود.

در این یادداشت پس از آشنایی با وارن بافت به معرفی آثار او می‌پردازیم. از طرفی کتاب‌هایی که راجع به اصول سرمایه گذاری و نگرش وارن بافت به مسائل مختلف مالی و اقتصادی نوشته شده است، به طور مختصر معرفی  می‌کنیم.

اگر در زمینه اقتصاد و سرمایه‌گذاری دوست دارید فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس» را بخوانید.

کودکی و نوجوانی وارن بافت

وارن بافت  30 آگوست ۱۹۳۰ در اوهامای ایالت نبرسکا به دنیا آمد. وارن، دومین فرزند خانواده بود و دو خواهر داشت. پدر وارن، هاوارد بافت، سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه و تاجر آمریکایی  و نماینده نبرسکا در ۴ دوره از مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده بود. در ۱۲ سالگی وارن، پدرش اولین بار به عنوان نماینده کنگره برگزیده شد به همین دلیل خانواده بافت به واشنگتن دی‌سی نقل مکان کردند.

بافت تحصیلات ابتدایی خود را در  دبستان رز هیل اوهاما آغاز کرد و پس از رفتن به واشتگتن دی‌سی در مدرسه آلیس دیل و دبیرستان وودرو ویلسون، دوره راهنمایی و متوسطه‌اش را به پایان رساند.

بافت از هوش مالی و تجاری خوبی برخوردار بود و در همان دوران کودکی با فروش نوشابه کوکاکولا، آدامس و مجلات هفتگی، کار خود را آغاز کرد. بافت اولین بار در ۱۱ سالگی، یعنی زمانی که تحصیل در دبستان را تمام کرده و هنوز به واشنگتن نرفته، وارد بازار سهام شد. در  آن‌زمان یعنی سال۱۹۴۱، هنوز پای ایالات متحده به جنگ جهانی دوم باز نشده بود.

تحصیلات دانشگاهی

بافت تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاه نداشت ولی بنابر اصرار پدرش هاوارد، به مدرسه بازرگانی وارتون که متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا (چهارمین دانشگاه قدیمی ایالات متحده) است؛ وارد شد. مدرسه بازرگانی وارتون در حال حاضر، یکی از معتبرترین مدارس بازرگانی، مدیریت و حوزه اقتصاد در سطح جهان است. بسیاری از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق، در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. وارن بافت دو سال را در مدرسه بازرگانی وارتون گذراند و پس از آن به دانشگاه نبرسکا رفت. برای ادامه تحصیل قصد داشت تا به مدرسه کسب‌وکار هاروارد برود اما در این زمینه توفیقی نداشت؛ در همین زمان وارن بافت دریافت که بنجامین گراهام، از اساتید شناخته شده حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در مدرسه مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند؛ به همین خاطر دانشگاه کلمبیا را برای گذراندن رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرد. وارن بافت از معدود دانشجویانی بود که توانست از گراهام نمره ممتاز دریافت کند.

وارن بافت فعالیت حرفه‌ای را آغاز می‌کند

با این‌که پدر وارن و استادش بنجامین گراهام از وارن جوان می‌خواستند که قید کار در وال‌استریت را بزند؛ اما وارن جوان به بازار سرمایه‌گذاری علاقه داشت و حتی از استادش خواست که اجازه دهد بدون حقوق برای وی کار کند؛ اما بنجامین گراهام قبول نکرد. وارن جوان به نبرسکا بازگشت و در کارگزاری پدرش هاوارد مشغول به کار و کسب تجربه شد. حتی کلاس‌هایی برای آموزش ” اصول سرمایه‌گذاری ” در دانشگاه نبرسکا برگزار می‌کند. نکته جالب توجه آن‌جاست که سن شرکت‌کنندگان آن کلاس‌ها به طور متوسط، دو برابر وارن بافت بود! وارن جوان در این دوره توانست که با آزمون و خطا بر دانش تجربی خود بیافزاید.

وقتی بافت ۲۴ ساله بود؛ استادش بنجامین گراهام تغییر عقیده داد و او را با حقوق قابل توجهی در شرکت گراهام نیومن استخدام کرد. این همکاری موفق، دو سال به طول انجامید و پس از آن، گراهام که ۶۱ سالش شده بود؛ تصمیم به بازنشستگی گرفت.

ترقی وارن بافت و شرکت برکشایر هاتاوی

پس از بازنشستگی گراهام، وارن موسسه سرمایه‌گذاری خودش را تاسیس کرد. شرکای این شرکت، خانواده بافت بودند و مبلغ اولیه سرمایه‌گذاریشان، رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار بود. به تدریج تعداد سرمایه گذاران(Buffet Partnership)  به عدد هفت رسید و بافت ۶ سال پس از تاسیس این شرکت و در سن ۳۲ سالگی، به جمع میلیونرهای ایالات متحده پیوست.

برکشایر هاتاوی شرکتی مربوط به صنعت رو به افول نساجی بود؛ تاسیس آن به ادغام چند شرکت در سال ۱۹۵۵ باز‌می‌گشت. وارن بافت که به تدریج از اوایل دهه شصت میلادی، خرید سهام این شرکت را آغاز کرده بود در سال ۱۹۶۵ کنترل برکشایر هاتاوی را به دست گرفت. او به تدریج تولید محصولات نساجی شرکت را به صفر رساند و در عوض حوزه فعالیت این شرکت را توسعه داد. مجله فوربز در سال ۲۰۱۹، شرکت برکشایر هاتاوی را  به عنوان هشتمین شرکت بزرگ ایالات متحده امریکا معرفی نمود. در حال حاضر این شرکت سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌های مشهور و سودآور را در اختیار خود دارد همچنین تعداد زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تابعه آن به رقم ۹۰ می‌رسد. بخش عمده ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری وارن بافت، به خاطر مالکیت  او بر بخش اعظمی از سهام برکشایر هاتاوی است.

فعالیت‌های انسان‌دوستانه

” چنانچه در بین یک درصد جمعیت خوش‌شانس جهان هستید؛ موظفید به فکر آن ۹۹ درصد دیگر هم باشید.”

بافت در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار  از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد تا در امور خیریه صرف شود. چنین رقمی بالاترین مقدار اهدا شده دارایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. بنیاد گیتس در سطح جهان برای کاهش فقر مطلق، ایجاد فرصت‌های آموزشی بیشتر و در دسترس قرار دادن امکانات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند؛ در یک نمونه، بنیاد گیتس در سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن آکسفورد-استرازنکا، برای غلبه بر کووید۱۹ نقش داشته و در رابطه با شیوه توزیع و قیمت‌گذاری آن، توصیه‌هایی به شرکت‌های تولید کننده، داده است. البته فعالیت‌های انسان‌دوستانه وارن بافت به این مورد، محدود نمی‌شود. او به همراه بیل گیتس کمپینی  برای ترغیب ثروتمندان به مشارکت در امور بشردوستانه راه انداختند. همچنین برکشایر هاتاوی به همراه سه شرکت دیگر، تصمیم به ایجاد شرکتی دارند که بر خدمات درمانی تمرکز می‌کند و بدون در نظر گرفتن سود مالی به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی است.


با تعداد افرادی که مرا دوست دارند، موفقیتم را اندازه‌گیری می‌کنم.

بافت ۳۰ آگوست ۲۰۲۰، نود ساله شد؛ اما کهولت سن مانعی جدی برای فعالیت‌های او به شمار نمی‌آید.  او  در حالی به عنوان یکی از صد شخصیت پرنفوذ نشریه تایمز انتخاب شده است که سبک زندگی ساده و به دور از تجمل خود را  توانسته حفظ کند. در ادامه قصد داریم تعدادی از کتاب‌های تالیف وارن بافت و کتاب‌هایی‌ را که درباره او نوشته شده است؛ معرفی کنیم.

۱۰ قانون موفقیت؛ وارن بافت

۱۰ قانون موفقیت؛ وارن بافت

نویسنده: وارن بافت

شادن پژواک

اطلاعات بیشتر و خرید

وارن بافت باور دارد که برای دستیابی به نتایج خارق‌العاده ضرورتی به انجام کارهای خارق‌العاده نیست. در این کتاب، تاکید می‌شود که استعدادهای خود را بشناسیم؛ آن‌ها را پرورش دهیم و روی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم؛ چرا که استعدادهایمان مانند ارزش دلار یا سود بانکی نیستند که فرد یا نهادی بتواند ارزششان را کم کند. وارن بافت تلاش دارد که به طور خلاصه، ما را به تقویت هوش اجتماعی و ارتقای نحوه برقراری ارتباطاتمان، تشویق کند.

وارن بافت و تفسیر صورت‌های مالی

این کتاب می‌گوید که وارن بافت چه کرد تا در مقطعی ثروتمندترین فرد حهان شد. ماری بافت و دیوید کلارک در این کتاب تلاش می‌کنند که به زبانی ساده و قابل فهم،  چگونگی تحلیل صورت‌های مالی و درک آن‌ها را به ما یاد بدهند.

در این کتاب با مفاهیم اساسی‌ای نظیر گردش دارایی جاری، ترازنامه، سود هر سهم ( EPS)، سود خالص، سود یا زیان عملیاتی، هزینه بهره و هزینه استهلاک، هزینه‌های عملیاتی، صورت حساب سود و زیان، حاشیه سود ناخالص، مالیات بر درآمد پرداخت شده و… آشنا خواهیم شد. البته جای نگرانی نیست زیرا این کتاب توانایی لازم را برای انتقال مفاهیم تخصصی و پیچیده، به زبان ساده دارد.

۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت: روش‌های وارن بافت در سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت: روش‌های وارن بافت در سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

نویسنده: دیوید کلارک

مترجم: سارا میرزایی

بنیاد فرهنگ زندگی دیجیتال

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت در مدیریت و سرمایه‌گذاری در بورس و زندگی، تالیف دیوید کلارک و ماری بافت است؛ در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از اصل‌هایی کاربردی و ساده، کسب‌وکار و شیوه سزمایه‌گذاری افراد بهبود یابد. البته این توصیه‌ها در تمام مراحل زندگی نیز دارای کاربرد ههستند و می‌توان آن‍ها را برای موفقیت در دیگر ابعاد زندگی، سرلوحه خود قرار داد.

گلوله برفی (خلاصه کتاب)

گلوله برفی (خلاصه کتاب)

نویسنده: اشلی شرودر

سبکتو

اطلاعات بیشتر و خرید

«اهمیت ندارد که چقدر مهارت یا ثروت دارید؛ بعضی از کارها نیاز به زمان دارد.»

عبارت بالا متعلق به وارن بافت است؛ اصل و قاعده ای که در بخش‌های مختلف کتاب گلوله برفی، تالیف اشلی شرودر، حس می‌شود. اشلی شرودر تحلیل‌گر بازار بیمه و نویسنده‌ای ساکن ایالات متحده امریکا است؛ این ستون‌نویس وال استریت ژورنال، در کتاب گلوله برفی، زندگینامه وارن بافت را نوشته است. در این کتاب به ابعاد دیگری از زندگی وارن بافت پرداخته شده و اشلی شرودر با ۲۵۰ تن نزدیک به ۲۰۰۰ ساعت مصاحبه داشته است. گلوله برفی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و حدود ۵ سال برای نوشتن آن، زمان صرف شده است.

حتما دیده اید که وقتی برف بر روی زمین می‌نشیند، برای درست کردن آدم برفی، گلوله برف کوچکی را روی برف‌ها می‌چرخانیم تا بزرگ شود. کار بافت در بازار سرمایه به بزرگ کردن گلوله برفی شباهت دارد. سرمایه گذاری، کسب درامد و  سرمایه گذاری مجدد درامدها !

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

20,175 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدمهدی صارمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
6 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه