لوگو طاقچه
زندگینامه استیون هاوکینگ

درباره استیون هاوکینگ بیشتر بدانیم!

13,459 بازدید

اولین‌بار بیست و یک‌ساله بود که از پله‌ها به پایین پرت شد. سرش ضربه دید و کمی هم دچار فراموشی شده بود. دوستانش فکر کردند این اتفاق به دلیل مست بودنش، برایش رخ داد اما ظاهرا موضوع چیز دیگری بود. گاهی حتی در بستن بند کفش‌هایش هم دچار مشکل می‌شد و این موضوع نگرانی پدر و مادر را بیشتر کرد. وقتی او را برای انجام معاینات پزشکی بردند متوجه شدند که پسرشان به یک بیماری نادر به نام ALS مبتلا است؛ بیماری که به تدریج به ضعف حرکتی اندام‌ها منجر می‌شود و با ایجاد فلج عمومی، توانایی هرنوع حرکت را از فرد سلب می‌کند. پزشکان او پیش‌بینی کردند که چیزی حدود دو یا سه‌سال بیشتر زنده نمی‌ماند اما نتیجه‌ای که اتفاق افتاد، پنجاه و پنج‌سال زندگی بود؛ یعنی خیلی بیشتر از چیزی که آن‌ها گفته بودند. بهرحال، او روی صندلی چرخدار مخصوصش می‌نشست، با دو انگشت دست چپش، تنها اعضای بدنش که در اختیارش بودند، در کامپیوتر مخصوصش تایپ می‌کرد و کامپیوتر به جای او حرف می‌زد. حرف‌هایی که به دنیا نشان داد، در این ذهن خلاق، جستجوگر و عجیب، چه می‌گذرد. او مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. او همچنین از سال ۱۹۷۹ تا یکم اکتبر ۲۰۰۹، دارنده کرسی ریاضیات لوکاس، یکی از معروف‌ترین کرسی‌های علمی در دانشگاه کمبریج بود. احتمالا اگر بدانید این کرسی مدتی هم جایگاه نیوتون بود، تعجب نمی‌کنید. کتاب‌های او، مقالاتش، پژوهش‌هایی که در زمینه‌ی سیاهچاله‌ها انجام داد، تمام فعالیت‌های علمی دیگرش و بیشتر از همه، امیدش به «زندگی کردن» آن هم زمانی که به نظر می‌رسید در ناتوانی مطلق دست و پا می‌زند، او را به یکی از چهره‌های فراموش نشدنی در دنیا بدل کرد؛ این مرد، استیون هاوکینگ است.

یک نابغه چطور زندگی می‌کند؟

استیون هاوکینگ در همان روزی که گالیله از دنیا رفت و همان روزی که نیوتون به دنیا آمده بود، البته با فاصله‌ای حدودا سیصد ساله و در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم به دنیا آمد. از همان دوران کودکی به خواندن روی آورد. آنقدر مطالعه می‌کرد که سطحش از تمام همکلاسی‌ها و گاهی معلمانش هم بالاتر بود. در کتاب‌های مدرسه دنبال اشتباه می‌گشت و با معلم‌ها بحث می‌کرد. در هفده‌سالگی به کالج آکسفورد وارد شد. بعد از اول شدن در امتحانات نهایی به کمبریج وارد شد و وقتی بیست و یک‌ساله بود متوجه شد که بیمار است. هرچند پزشکان به او گفته بودند به زودی می‌میرد اما او تصمیم گرفت تا فکر کند این حرف پزشکان هم مثل اشتباهات کتاب‌های درسی است. بنابراین، بعد از تلاش‌های بسیاری که کرد، از افسردگی ناشی از شوک بیماری بیرون آمد و دوباره کارهایش را از سر گرفت. آشنایی او با جین وایلد هم در بهتر شدن حالش بی‌تاثیر نبود. جین، بر خلاف استیون هاوکینگ، خدا را باور داشت و مطمئن بود هرچیزی در دنیا به دلیل خاصی اتفاق می‌افتد و می‌توان ردپایی از اتفاقات خوب را در رخدادهای وحشتناک زندگی دید. هاوکینگ این سخن را پذیرفت و یک سال بعد با جین ازدواج کرد. ازدواجی که به او هدفی برای زندگی کردن، و چیز باارزشی برای تلاش کردن، گرفتن دکترا و پیدا کردن یک شغل داد.

چیکده‌ای از عقاید خاص او

استیون هاوکینگ به وجود خدا باور نداشت. درباره‌ی سیاهچاله‌ها، به وجود آمدن دنیا، سفر در زمان، قدرت گرفتن هوش مصنوعی بر انسان‌ها و خیلی چیزهای دیگر نظرات خاصی داشت. بهترین راه برای آشنا شدن با عقاید او، خواندن آثار و کتاب‌هایش است. در این یادداشت چندتا از کتاب‌های او را معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند تا با دیدگاه هاوکینگ به زندگی، آشنا شوید. اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن یادداشت قسمتی از فیلم سینمایی «تئوری همه چیز» را ببینید. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۱۴ بر اساس زندگی استیون هاوکینگ ساخته شده است. در ای سکانس با بخشی از عقاید او آشنا می‌شویم.

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: مزدا موحد

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

برای آشنا شدن با عقاید این مرد بزرگ چه کتاب‌هایی بخوانیم؟ آیا کتابی وجود دارد که بتواند به سوالات عجیب و بی‌پاسخی که همیشه انسان‌ها از خودشان پرسیده‌اند، جواب بدهد؟ مثلا اینکه هستی چگونه به وجود آمده؟ داخل یک سیاهچاله چه خبر است؟ آیا لازم است که برای زندگی کردن به فضا سفر کنیم و اصلا آیا انسان‌ها می‌توانند جان سالم به در ببرند؟ پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ، کتابی است که از دل آرشیو شخصی هاوکینگ بیرون آمده و می‌تواند به تمام این سوالات، پاسخ بدهد. یک گزینه‌ی خوب و جذاب برای کسانی که دوست‌ دارند دنیا را از دریچه‌ی نگاه این نابغه ببینند.

اگر به مطالعه‌ی کتاب‌های علمی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی» را هم بخوانید.

تاریخچه‌ی خودم

تاریخچه‌ی خودم

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: رامین رامبد

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی آدمی که نزدیک به پنجاه و پنج‌سال را روی صندلی چرخدار گذرانده و توان هیچگونه حرکتی نداشته، چطور سپری شده است؟ شاید چیزهای بسیاری در  تصور ما بگذرد اما قطعا هیچکدام نمی‌تواند با توصیف‌های او از وضعیتش، برابری کند. استیون هاوکینگ در کتاب تاریخچه‌ی خودم، زندگی‌اش را نوشته است. خاطراتش را بیان کرده است و چندتایی عکس هم از دوران کودکی‌اش دارد. این کتاب شاید بیشتر از آنکه شما را با زندگی او آشنا کند، قدرت اراده را بهتان نشان دهد.

جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

جایگاه ما در جهان هستی: تئوری همه چیز (مبدأ و سرنوشت عالم)

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: صالح خواجه‌دولویی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون هاوکینگ در کتاب جایگاه ما در جهان هستی، که با نام تئوری همه‌چیز هم شناخته می‌شود، تقریبا درباره‌ی همه چیزهای مهم هستی، مانند آغاز جهان، بیگ‌بنگ، جهان در حال انبساط، سیاهچاله‌ها و سرنوشت دنیا و حتی زمان صحبت کرده است. این کتاب آنقدر جذاب است که جیمز مارش تصمیم گرفت فیلمی را که درباره‌ی زندگی استیون هاوکینگ در سال ۲۰۱۴ ساخت، به نام همین کتاب نام‌گذاری کند.

طرح بزرگ

استیون هاوکینگ آنقدر به جهان، نحوه‌ی ساخته شدن آن و … علاقه‌مند بود که تقریبا در تمام کتاب‌هایش از آن صحبت کرده است. اما تفاوتی که کتاب طرح بزرگ با آثار دیگر هاوکینگ دارد، در این است که او عقایدش درباره‌ی خدایان را هم مطرح کرده است. هاوکینگ البته تلاش کرده است تا با بیان یک سیر منطقی و تاریخی، و با ارائه‌ی مستنداتی از قوانین طبیعت، خدایان بیشمار باستانی را زیر سوال ببرد.

بخشی از کتاب صوتی طرح بزرگ را بشنوید.

طرح بزرگ استیون هاوکینگ

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

هاوکینگ و سیاهچاله‌ها

پژوهش‌های هاوکینگ درباره‌ی سیاهچاله‌ها و نظریاتی که مطرح کرد، دنیای علم فیزیک را تکان داد. در حقیقت او توانست تمام دیدگاه ما نسبت به جهان هستی، کیهان و مبدا و منشا آن را تغییر دهد. بنابراین عجیب نیست اگر نویسندگان دیگر هم دست به قلم برده‌ باشند تا درباره‌ی زندگی، عقاید و نظریه‌های علمی او بنویسند. پل استراترن در کتاب هاوکینگ و سیاهچاله‌ها از زندگی، دستاورها و تاثیر دانش او بر علم کیهان‌شناسی نوشته است. کتاب هاوکنیگ و سیاهچاله‌ها یکی از شش کتاب مجموعه‌ی «نظریه‌هایی که جهان را تغییر دادند» است.

بخشی از کتاب صوتی هاوکینگ و سیاه‌چاله‌ها را بشنوید.

هاوکینگ و سیاه‌چاله‌ها پل استراترن

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سیاهچاله‌ی آخر

استیون هاوکینگ نابغه‌ی عجیبی است که دیگر تکرار نمی‌شود. او با زندگی عجیبی که از سر گذراند، می‌تواند منبع الهام تمام افرادی باشد که بنا به هردلیلی با مشکلات سخت دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین هیچ‌چیزی بهتر از خواندن آثار او، به شناختن او و عقاید و دیدگاه‌های جالبش کمک نمی‌کند. اگر دوست دارید بدانید یک مغز متفکر چگونه توانست تمام علم و دانش پیشین دنیا را زیر و رو کند، این شما و این هم لیست کتاب‌هایی که باید بخوانید!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

13,459 بازدید

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه