لوگو طاقچه
گزارش طاقچه از سال ۱۳۹۹

گزارش طاقچه از سال ۱۳۹۹

1,685 بازدید

طاقچه یک کتابفروشی و کتابخانۀ دیجیتال است. در پلتفرم طاقچه، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی به‌صورت قانونی و با رعایت حق نشر، عرضه و دریافت می‌شوند. در این پلتفرم، علاوه بر کتاب، مجله و روزنامه نیز منتشر می‌شود.

طاقچه از آبان ۱۳۹۳ رسماً رونمایی شده و تا پایان سال ۱۳۹۹، با حدود ۱۵۰۰ ناشر همکاری کرده است. در این بین، با ۴۲۱ ناشر در سال ۹۹ همکاری خود را آغاز کرده‌ایم.

تمام ناشرها و نویسندگان می‌توانند برای انتشار کتاب‌های «شابک»دارشان، به‌صورت الکترونیکی و صوتی با طاقچه همکاری کنند.

دانلود و نصب اپلیکیشن طاقچه رایگان است. شما می‌توانید با ساختن یک حساب کاربری، کتاب‌هایتان را همیشه همراه خود داشته باشید. طاقچه روی سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس، ویندوز و همچنین تحت وب در دسترس است.

سال ۱۳۹۹ در یک نگاه

خوشبختانه سال ۱۳۹۹ برای طاقچه سال رشد بود. اتفاقات مهم بسیاری در مسیر این رشد افتاد؛ ولی اگر بخواهیم از این بین سه اتفاق مهم را گلچین کنیم، باید از این رویدادها اسم ببریم:

۱. رشددادن سرانۀ مطالعۀ کشور: طاقچه کمک کرده است در سال ۱۳۹۹ سرانۀ مطالعۀ جمعیت باسواد کشور، ۴.۵ دقیقه بیشتر شود.

۲. انتشار نسخۀ ویندوز: در ۱۹ مرداد ۹۹، اولین نسخۀ ویندوزی طاقچه رونمایی شد. این نسخه در طول سال به‌روز شد تا از دستورات لمسی هم پشتیبانی کند. همچنین به نسخۀ ویندوزی، دانلودکنندۀ منحصربه‌فردی هم اضافه شد تا بتوانید فایل‌های موردنیاز خود را هم‌زمان دانلود کنید.

۳. رشد تعداد کاربران و نصب‌ها: با اعتماد و همراهی شما، نصب طاقچه در سال ۹۹، نسبت به سال ۹۸، با ۱۵۰ درصد رشد، ۲.۵ برابر شد.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی طاقچه

کرونا و مأموریت طاقچه

یکی از وظایف و مأموریت‌های اساسی طاقچه، دسترس‌پذیرتر کردن کتاب‌هاست. در اواخر سال ۹۸ و در طول سال ۹۹، متأسفانه ایران و جهان درگیر شیوع ویروس کرونا بودند؛ بنابراین طاقچه از دو جهت در ۱۳۹۹ با تأکید و فوریت بیشتری مسئولیت خود می‌دانست که دسترسی به کتاب‌های دیجیتال را آسان‌تر کند: یکی آنکه حضور فیزیکی در کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی دیگر، می‌توانست باعث انتقال بیماری شود؛ یکی دیگر آنکه با دورکارشدن بسیاری از هم‌وطنان و همچنین در دوره‌های قرنطینه، بخشی از جامعه اوقات فراغتی داشت که باید به‌نحو سالم و مفید پر می‌شد. به همین خاطر، در طاقچه تلاش کردیم “کتاب” را که ایرانیان به‌عنوان دوست مهربان خود می‌شناسند، ساده‌تر از قبل در اختیار مخاطبان بگذاریم.

هدیه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

الف) در همین راستا، در اوایل شیوع کرونا، ۱۰هزار اشتراک طاقچه بی‌نهایت (کتابخانۀ اشتراکی طاقچه) به مشترکان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اهدا کردیم. هدف ما از این طرح، کاهش نیاز کتاب‌خوانان به حضور در کتابخانه‌های عمومی بود.

طرح تبلت دانش‌آموزی

ب) سال تحصیلی ۱۳۹۹ـ۱۴۰۰ اولین سالی بود که آموزش مدارس تقریباً از ابتدای سال تحصیلی به‌صورت مجازی برگزار می‌شد. آموزش مجازی نیازمند دستگاه‌های هوشمند (گوشی همراه یا تبلت) است. تهیۀ این دستگاه‌ها هزینۀ سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردارتر کشور، با فشار اقتصادی زیادی مواجه می‌شدند. برای حل این مشکل، بعضی خیریه‌ها اقدام به تهیۀ تبلت دانش‌آموزی کردند تا در اختیار دانش‌آموزان بگذارند. طاقچه در همکاری با این خیریه‌ها، به دانش‌آموزانی که از این تبلت‌ها استفاده می‌کردند، اشتراک طاقچه بی‌نهایت هدیه داد. در این طرح، چندین هدف را پیگیری کردیم: هم هزینۀ استفاده از محتوای مناسب آموزشی و کمک‌آموزشی را برای خانواده‌ها کاهش دادیم، هم در شرایط شیوع بیماری، نیاز به نسخۀ کاغذی کتاب‌ها را کم کردیم، هم کتاب را در دسترس هم‌وطنانی گذاشتیم که در مناطق دور از مراکز استان زندگی می‌کنند. همچنین با دسترسی‌پذیرکردن محتوای مفید، کوشیدیم خطرات احتمالیِ اوقاتی را که نوجوانان مشغول استفاده از دستگاه‌های هوشمند هستند، به حداقل برسانیم.

آغاز همکاری با جشنوارۀ کتاب مهر

پ) یکی دیگر از مسئولیت‌پذیری‌های اجتماعی طاقچه، همکاری در برگزاری جشنوارۀ کتاب مهر بود. کتاب مهر را مؤسسۀ نیکوکاری مهر طه به‌اتفاق چند مؤسسۀ دیگر برگزار می‌کنند. این جشنواره با اهداف فرهنگی متنوعی، از جمله گسترش کتاب‌خوانی بین دختران نوجوان، طراحی شده است. در کتاب مهر، هر سال نوجوانان کتاب‌هایی را که در سال قبل در حوزۀ کودک و نوجوان چاپ شده‌اند، می‌خوانند و داوری می‌کنند. وجه تمایز این جشنواره در همین است که داوری برعهدۀ مخاطبان اصلی کتاب‌ها، یعنی افرادی در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال است. در طول برگزاری کتاب مهر، به دختران نوجوان آموزش نقد کتاب داده می‌شود تا بتوانند با بینش و عمق بیشتری کتاب‌ها را داوری کنند.

نهمین دورۀ این جشنواره در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد؛ اما فراهم‌آوردن مقدمات آن از سال ۱۳۹۹ شروع شد و طاقچه باافتخار در این مسیر با جشنواره همراهی کرد. با توجه به شیوع بیماری کووید ـ ۱۹، تلاش کردیم به‌عنوان بخشی از حمایت‌های خود، کتاب‌های موردنیاز جشنواره را تا جای ممکن به‌صورت دیجیتال و در پلتفرم طاقچه در دسترس داوران بگذاریم.

مطالعه در طاقچه

رشد مطالعه در طاقچه

در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، تعداد کتاب‌های خوانده‌شده در طاقچه تقریباً ۵ برابر شده است؛ همچنین تعداد کاربرانی که حداقل یک کتاب کامل در طاقچه خوانده‌اند، ۳.۵ برابر شده است.

پرمطالعه‌ترین بازه‌های زمانی سال ۱۳۹۹:

۱. ۱۲ تا ۲۳ فروردین (اوج: ۲۲ فروردین)؛ هم‌زمان با تعطیلات سراسری برای مقابله با شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ [۱۲ تا ۲۲ فروردین]؛

۲. ۱۲ تا ۱۶ آذر (اوج: ۱۴ آذر)؛ هم‌زمان با تعطیلات سراسری برای مقابله با شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ [۱ تا ۱۴ آذر]؛

۳. ۲۸ آبان تا ۲ آذر (اوج: ۲۹ آبان)؛ هم‌زمان با هفتۀ کتاب و جشن تولد طاقچه و پویش طاقچه به همین مناسبت‌ها [۲۴ تا ۳۰ آبان].

بلاگ طاقچه در ۱۳۹۹

خوشحالیم که بلاگ طاقچه در سال ۱۳۹۹ به یکی از مراجع پراستفاده در زمینۀ کتاب‌خوانی تبدیل شد و بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب، پاسخ نیازهای خود را در مطالب بلاگ طاقچه پیدا کردند.

اوج بازدید

بازدید از بلاگ طاقچه در تاریخ‌های ۲۴ آبان و ۵ بهمن اوج گرفته که اولی هم‌زمان با هفتۀ کتاب و جشن تولد طاقچه بوده است.

محبوب‌ترین مطالب

۱. دانلود رمان عاشقانه و جذاب

۲. معرفی بهترین رمان‌های جهان (نوشتۀ احمد راهداری)

۳. معرفی ۴۰ کتابی که قبل از مرگ باید خواند (نوشتۀ پردیس جلالی)

این اطلاعات و اطلاعات مفصل دیگر در گزارش طاقچه از سال ۱۳۹۹ آمده است. از جملۀ این اطلاعات تفصیلی فهرست‌هایی متنوع از کتاب‌هایی است که جزو «ترین»های ۹۹ طاقچه بوده‌اند؛ مثلاً:

کتاب‌هایی که بیشتر خوانده یا شنیده شده‌اند؛

بحث‌برانگیزترین کتاب‌ها؛

محبوب‌ترین کتاب‌ها؛

پردانلودترین کتاب‌ها؛

هدیه‌داده‌شده‌ترین کتاب‌ها؛

خریداری‌شده‌ترین کتاب‌ها (برحسب موضوع؛ برطبق حجم ریالی؛ براساس تعداد و…)؛

موفق‌ترین کتاب‌ها در هفتۀ اول انتشار

و…

گزارش کامل طاقچه از سال ۱۳۹۹ را همین‌حالا دانلود کنید.

1,685 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
24 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه