لوگو طاقچه
سرانه مطالعه

سرانه مطالعه در کشورهای مختلف چقدر است؟

20,296 بازدید

به بهانه پویش «دعوت از دوستان» سراغ جمع‌آوری چند عدد و رقم در زمینه کتاب و کتابخوانی در ایران و جهان رفتیم. اولین عدد، سرانه مطالعه است. برای این موضوع قابل اتکاترین عددی که توانستیم پیدا کنیم، از وبسایت موسسه استیتیستا (statista) است. این موسسه آمارهای به نسبت قابل اتکایی در زمینه‌های مختلف تهیه می‌کند و کاربرد آن بیشتر در زمینه تحقیقات بازار و کسب و کار است. اما در زمینه کتاب خواندن هم اطلاعات جالبی را جمع‌آوری کرده است. آماری که درباره میانگین مطالعه هفتگی اعلام کرده برای سال ۲۰۱۷ است و به نسبت قدیمی محسوب می‌شود.

بر اساس آمار استیتیستا بیشترین سرانه مطالعه در هفته را هند با ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه دارد. البته خیلی‌ها اعتقاد دارند که هندی‌ها خواندن کتاب‌های دعا را هم جزو مطالعه حساب می‌کنند.

رتبه دوم در این آمار برای کشور تایلند با ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه است و رتبه سوم هم چین است با ۸ ساعت میانگین مطالعه هفتگی. رتبه‌های بعدی هم به این ترتیب است:

فیلیپین: ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه

مصر: ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه

جمهوری چک: ۷ ساعت و ۲۴ دقیقه

روسیه: ۷ ساعت و ۶ دقیقه

سوئد: ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه

فرانسه: ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه

مجارستان: ۶ ساعت و ۴۸ دقیقه

عربستان صعودی: ۶ ساعت و ۴۸ دقیقه

هنگ‌کنگ: ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه

در این آمار کشورهای زیادی مانند ایران بدون اطلاعات و داده هستند. کمترین عددی که این گزارش ثبت کرده، برای کره‌جنوبی با میانگین مطالعه هفتگی ۳ ساعت و ۶ دقیقه است.

اما آمار مهم دیگر در زمینه کتاب و کتابخوانی شاخص تعداد عنوان منتشر شده در هر سال است. این شاخص بر اساس اعلام یونسکو، نشان‌دهنده سطح استانداردهای زندگی، آموزش و خودآگاهی در یک کشور است. البته راه‌های پیمایش این شاخص در کشورهای مختلف چندان راحت نیست. با این حال با بررسی منابع مختلف رتبه‌بندی کشورهای جهان بر اساس تعداد عنوان‌های منتشر شده در سال به صورت زیر است:

آمریکا: ۲۷۵۲۳۲

چین: ۲۰۸۴۱۸

انگلیس: ۱۸۸۰۰۰

ژاپن: ۱۳۹۰۷۸

روسیه: ۱۱۵۱۷۱

فرانسه: ۱۰۶۷۹۹

ایران: ۱۰۲۶۹۱

هند: ۹۰۰۰۰

اسپانیا: ۸۹۹۶۲

آلمان: ۷۹۹۱۶

کمترین عدد هم در این شاخص برای کشور عمان است با ۷ عنوان در سال!

20,296 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه