لوگو طاقچه
معرفی کتاب هایی درباره مدیریت ریسک و تصمیم گیری و انتخاب

معرفی ۷ کتاب درباره مدیریت ریسک

8,436 بازدید

میانه شما با ریسک کردن چطور است؟ دوست دارید همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌هایتان پیش برود یا اهل ریسک کردن هستید؟ در فرهنگ لغات شما، ریسک کردن مترادف با خطر کردن است یا ماجراجویی؟ بهرحال چه اهل ریسک کردن باشید و چه نه، لازم است تا مدیریت ریسک را فرابگیریم. به دو دلیل. اگر اهل ریسک کردن هستید، حتما این کار را برای رسیدن به نتیجه بهتر انجام می‌دهید و با دانستن ظرایف و ریزه‌کاری‌ها می‌توانید نتیجه مطلوب را بگیرید. اگر هم اهل ریسک کردن نیستید و ناخواسته در چنین موقعیتی گرفتار شده‌اید، داشتن این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را کسب کنید. در این یادداشت چند کتاب را معرفی می‌کنیم که به شما درباره مدیریت ریسک، مطالب جالبی می‌گویند. اما پیش از اینکه سراغ معرفی کتاب ّا برویم، بهتر است مدیریت ریسک را تعریف کنیم.
مدیریت ریسک به معنی کاربرد سیستماتیک سیاست‌های مدیریتی، رویه‌ها و فرایندهای مربوط به فعالیت‌های تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک می‌باشد. مدیریت ریسک عبارت از فرایند مستندسازی تصمیم‌های نهایی و شناسایی و به‌کارگیری معیارهایی برای تنظیم سطح ریسک در حد قابل قبول است (منبع: ویکی‌پدیا).

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک

نویسنده: اندرو هلمز

مترجم: سمیرا صادق‌ابدلی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

اولین کتابی که در این یادداشت معرفی می‌کنیم، کتاب مدیریت ریسک است؛ این کتاب بعد از اینکه درباره اهمیت ریسک کردن توضیح می‌ دهد، به ریسک در سازمان می‌پردازد. چرا که نتیجه ریسک کردن در یک فضای شخصی یا خانوادگی، نهایتا متوجه اعضای همان خانواده می‌شود اما در یک سازمان می‌تواند نتایج بزرگ‌تری به همراه داشته باشد و تمام افراد و حتی اهداف کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. البته نباید فراموش کرد که ریسک کردن، تضمینی برای حیات و بقای کسب و کار است، اما تسلط داشتن بر آن و مدیریت آن، از هرچیزی مهم‌تر است.

اندور هلمز در کتاب مدیریت ریسک به شما کمک می‌کند تا جایگاه ریسک در یک کسب و کار را بشناسید و با تسلط بر آن به اهداف و خواسته‌هایتان برسید.

مدیریت ریسک به زبان ساده

مدیریت ریسک به زبان ساده

نویسنده: توماس برگر

مترجم: شهرام امین‌ترابی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

مدیریت ریسک به زبان ساده، کتابی است که مدیریت ریسک را در بستر تمام فعالیت‌های یک سازمان بررسی می‌کند. اغلب مدیریت ریسک را جدا از بقیه کارهای شرکت می‌بینند ولی اهمیت این موضوع در این است که مدیریت ریسک می‌تواند نقشی مهم در جهت‌دهی نرخ‌گذاری‌ها و هدایت هزینه‌های مخارج سرمایه در شرکت‌های سودمحور ایفا ‌کند. از همین رو، بررسی آن به صورت منفرد، کاری است که اگر نگوییم اشتباه، حداقل نتیجه مطلوب را به ما نمی‌دهد.

قوی سیاه

قوی سیاه

نویسنده: نسیم نیکولاس طالب

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید اگر اولین‌بار باشد که نام کتاب قوی سیاه، نوشته نسیم نیکولاس طالب را می‌شنوید، ذهنتان برود به سمت داستانی عاشقانه یا اجتماعی. اما این کتاب، در حقیقت، نقطه عطفی در تفکر مدرن در دنیا است. قوی سیاه، واقعا وجود دارد و این کتاب هم البته با یک داستان آغاز می‌شود. مشاهده اولین قوی سیاه در استرالیا که باوری قدیمی را، مبنی بر اینکه تمام قوها سفید هستند، در هم شکسته است.

درست در همان لحظه‌ای که قوی سیاه را ببینیم و یا مدل تفکر بر مبنای کتاب قوی سیاه را بیاموزیم، می‌توانیم از آن نقطه یا محدوده امن تفکرات خودمان خارج شویم و از رویدادهای غیرقابل پیشبینی که در زندگی برایمان رخ می‌دهد، نهایت استفاده را ببریم. این کتاب را نسیم نیکولاس طالب نوشته و از او کتاب معروف و مشهور پوست در بازی را هم بارها در وبلاگ طاقچه معرفی کردیم.

زندگی به روش 80/20

زندگی به روش 80/20

نویسنده: ریچارد کخ

مترجم: مریم تقدیسی

پندار تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

قانون ۸۰ ۲۰ کتابی است که به شما می‌آموزد چگونه از اتلاف انرژی جلوگیری کند. آن هم با یک قانون جذاب: با استفاده از بیست درصد انرژیتان به هشتاد درصد نتیجه برسید. در حقیقت در هر سیستمی هشتاد درصد موفقیت، نتیجه بیست درصد تلاش است. این کتاب این اصل را بیان می‌کند: کلید دستیابی به سازماندهی سازنده‌تر و بهتر، ‌‌تمرکز برگسترش ۲۰ درصد پربازده به جای تلاش بر روی ۸۰ درصد بی‌حاصل است. اما چرا این کتاب باید در دسته بندی کتاب‌های مدیریت ریسک قرار بگیرد؟ می‌توان دو دلیل را برای اینکار در نظر داشت.

اول از همه این کتاب باور جدیدی را بیان می‌کند که احتمالا تفکرات قبلیتان را زیر سوال می‌برد و به همین دلیل خودش می‌تواند یک نوع ریسک کردن به حساب بیاید و دلیل مهم‌تر این است که بخش سخت کار را بر عهده گرفته است. ریچارد کخ در این کتاب به ما کمک می‌کند دریابیم که بیست درصد پر بازده کدام است؟

چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

چک لیست؛ چطور کارها را درست انجام دهیم؟

نویسنده: آتول گوانده

مترجم: مریم شبیری

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از افراد اهل ریسک کردن نیستند. اگر شما هم جز این دسته هستید، این کتاب برای شما است: چک لیست. چک لیست، لیستی نیست که فقط برای پیکنیک و سفر به کار بیاید. چک لیست قرار است روشی برای زندگی کردن باشد. روشی که به شما کمک کند تا از وقوع مسائل ناخواسته و غیر مترقبه جلوگیری کنید. آتول گاواند در کتاب چک لیست بیان می‌کند که مشکلات مردم ساده است و با کمک راه‌حل‌های ساده‌ای مانند چک لیست می‌توان از بروز اشتباهات جلوگیری کرد.

تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری

نویسنده: انتشارات مدرسه بازرگانی هاروارد هاروارد

مترجم: حسن هوشنگی

انتشارات عارف کامل

اطلاعات بیشتر و خرید

تصمیم ‌گیری آنقدر مهم است که می‌تواند یک رشته کامل درسی را به خود اختصاص دهد. کتاب تصمیم‌ گیری هم یک کتاب کامل است که ده مدل از بهترین مدل‌های تصمیم‌ گیریرا معرفی و بیان می‌کند. مدل‌های معروفی مانند ماتریس آیزنهاور که برای مدیریت زمان به کار می‌آید و مدل‌های ناشناخته‌ای مانند پنیر سوئیسی که به شما کمک می‌کند بهترین روش تصمیم‌ گیری را انتخاب کنید. در حقیقت کتاب تصمیم ‌گیری به شما کمک می‌کند تا مدل‌های مختلف را بشناسید و روشی را انتخاب کنید که برای شما بهترین و کارآمد‌ترین روش است.

فرآیند تصمیم‌گیری در مدیریت

فرآیند تصمیم‌گیری در مدیریت

نویسنده: استفن پی. فیتزجرالد

مترجم: مهرداد ملایی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

تصمیم ‌گیری همیشه می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد. این موضوع به خصوص زمانی که قرار است در یک شرکت تصمیم ‌گیری کنید و سود و زیان شرکت، و همچنین مشکلاتی که ممکن است برای افراد در سازمان رخ بدهد، یا حتی زمینه‌های پیشرفتشان، همه و همه به تصمیمی برمی‌گردد که شما قرار است بگیرید. حالا چه باید کرد؟

کتاب فرایند تصمیم ‌گیری در مدیریت به شما کمک می‌کند تا تمام ظرافت‌های تصمیم ‌گیری را در نظر بگیرید. در حقیقت این کتاب تمام جنبه‌های یک تصمیم‌ گیری را در نظر می‌گیرد و نهایت هم ده گام مهم برای تقویت کارآمدی تصمیم‌ گیری‌های تجاری را معرفی می‌کند.

زندگی برای تمام ما، پر از لحظاتی است که برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. موقعیت‌هایی که ناگهان در آن گرفتار می‌شویم و باید به سرعت و با یک تصمیم ‌گیری درست آن را به نفع خودمان تغییر دهیم. این کتاب ها با آموزش مدل‌های مختلف تفکر به شما کمک می‌کنند تا ذهنتان را درباره رویارویی با چنین موقعیت‌هایی و مدیریت ریسک در تصمیم‌هایتان آماده کنید.

علاوه بر کتاب‌هایی که در این یادداشت معرفی کردیم، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب تئوری انتخاب» را هم بخوانید.

8,437 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه