لوگو طاقچه
معرفی کتاب هایی درباره هیتلر

معرفی کتاب هایی درباره هیتلر

44,405 بازدید

نام آدولف هیتلر، حتی بعد از گذشت این همه سال هنوز می‌تواند باعث شود تا اخم به چهره‌های ما بیاید. او یک رهبر قوی و قدرتمند بود که کارهای عجیب و بزرگی انجام داد. همین کارها او را به یکی از چهره‌های مشهور سیاسی بدل کرد که البته از محبوبیت چندانی برخوردار نبود و هنوز هم بسیاری از مردم نام او را با نفرت و انزجار بر زبان می‌آورند. چه چیزی در این مرد و گفته‌های او وجود داشت که آدم‌های بسیاری را دورش جمع کرد؟ چه چیزی باعث شد تا مردم جذب سخنان او شوند و جنایتی چنین ویرانگر را مرتکب شوند؟ در این یادداشت به معرفی کتاب هایی درباره هیتلر می‌پردازیم که درباره او نوشته شده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به مطالعه تاریخ علاقه دارید، سری به صفحه معرفی کتاب‌های تاریخی بزنید و با کتاب‌های دیگری در این زمینه آشنا شوید:

نبرد من

نبرد من

نویسنده: آدولف هیتلر

مترجم: فرشته اکبرپور

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

نبرد من زندگینامه خود نوشت آدولف هیتلر است. او که آغازگر مرگ‌آورترین جنگ تاریخ بشر است، در این کتاب از زندگی و عقاید سیاسی‌اش می‌گوید. هیتلر کتاب نبرد من را در زندان نوشت. زمانی که به دلیل کودتای بی فرجامش، در زندان بود. اما تا زمان مرگش بارها و بارها آن را بازبینی کرد.

او آرزو داشت جهان بهتری بسازد ولی برای اینکه به آرزویش جامه عمل بپوشاند، بدترین روش ممکن را انتخاب کرد. او در کتابش تصویری از جهانی که می‌خواست بسازد، ارائه کرده است و زندگی و فعالیت‌های سیاسی‌اش را هم نوشته است. 

آدولف هیتلر (جلد اول و دوم)

آدولف هیتلر (جلد اول و دوم)

نویسنده: ایان کرشاو

مترجم: محسن عسکری‌جهقی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

ایان کرشاو در این کتاب دو جلدی، نتیجه تحقیقات گسترده‌اش را با ما درمیان می‌گذارد و در تلاش است تا به این پرسش پاسخ بدهد: «چگونه ممکن است مغزهای متفکر و نخبگان تمامی قشرها و گروه‌های اجتماعی یک‌باره زمام اختیار خود را به طور مطلق در دست مردی بگذارند که به غیر از ایجاد هیجان برای توده _ که الحق و والانصاف در آن خبره بود _ هنر و استعداد دیگری نداشت؟» همین نکته می‌تواند ما را به درک نکات دیگری درباره ظهور این پدیده وادارد. هیتلر سخنران بی‌نقصی بود که با کمک همین سخنرانی‌ها، مردم را همراه و هم نظر با خود کرد. اما نویسنده، بررسی عمیق‌تر و گسترده‌تری از این شخصیت انجام می‌دهد: این بررسی از زمان پیش از تولد او آغاز می‌شود و با نگاهی دقیق به شرایط سیاسی و اجتماعی دوران ظهور هیتلر این پرسش را پاسخ می‌دهد.

ایان کرشاو معتقد است «هرگز در طول تاریخ این همه ویرانی _ چه جسمانی و چه اخلاقی_ با نام یک نفر پیوند نخورده بود.» اما چه چیزی باعث شد تا این مرد که به نقاشی عشق می‌ورزید و در آن بسیار چیره دست بود، به معماری علاقه داشت و از موسیقی لذت می‌برد، به چنین جنایاتی دست بزند؟ او به دنبال پاسخ این پرسش، کتاب دو جلدی آدولف هیتلر: دوران سرمستی و دوران ویرانگری را تالیف کرد.

آیشمن در اورشلیم

آیشمن در اورشلیم

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: زهرا شمس

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

«راه حل نهایی» برنامه رایش سوم (آلمان نازی) و آدولف هیتلر بود برای از بین بردن یهودیان اروپا که در نهایت منجر به هولوکاست شد. اما این پروژه به صورت تدریجی اجرایی شد و بازوهای اجرایی مختلفی داشت، از جمله آیشمن. در کتاب آیشمن در اورشلیم روایت هانا آرنت از این واقعه و فرایند محاکمه آدولف آیشمن در اورشلیم را در قامت یک تحلیل‌گر و خبرنگار می‌توانید بخوانید. این کتاب بعد از ۵۷ سال به فارسی ترجمه شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تبدیل شد. خواندنش برای همه کسانی که به دانستن درباره این برهه تاریخی و اقدامات هیتلر علاقه دارند می‌تواند مفید باشد.

بخشی از کتاب صوتی آیشمن در اورشلیم را بشنوید.

آیشمن در اورشلیم هانا آرنت

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیام‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی آدولف هیتلر

پیام‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی آدولف هیتلر

نویسنده: آدولف هیتلر

انتشارات امید فردا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پیام‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی آدولف هیتلر کتاب کوتاهی است که به طور موجز درباره عقاید سیاسی هیتلر صحبت می‌کند. هیچ سخنی نیست که به نوعی در شنونده تأثیر نکند؛ حتی اگر این سخنان از آدولف هیتلر، روشن‌کننده‌ی جنگ جهانی دوم باشد که این جنگ ۶ ساله‌ی خانمان‌سوز، ۵۵ میلیون کشته و میلیاردها دلار خسارات برجای گذارد.

هیتلر که به عنوان رهبری کاریزماتیک شناخته می‌شد، از این توانایی بهره برده بود. او خوب می‌دانست چگونه با کمک کلماتش مردم را به هیجان درآورد و یا آنان را از خود بیخود کند. این کتاب کوتاه، شما را با پیام‌های هیتلر آشنا می‌کند.

رایش هیتلر (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۲۳)

رایش هیتلر (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۲۳)

نویسنده: آیلین پیرسون

مترجم: معصومه طرفه

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

هیتلر به امپراطوری که قرار بود به وجود بیاورد حسابی می‌بالید و آن را هزارساله می‌دانست. او نامش را رایش هیتلر گذاشته بود و معتقد بود این امپراطوری از امپراطوری روم هم بیشتر عمر می‌کند. اما عمر آن به دوازده سال هم نکشید.

آیلین پیرسون در کتاب رایش هیتلر که از مجموعه تاریخ برای نوجوانان انتخاب شده است، درباره ظهور هیتلر، چگونگی قدرت گرفتن او، دوران حکومتش، فعالیت‌های مختلفی که انجام داد و وقایعی که در دوران حکومتش اتفاق افتاده است، صحبت می‌کند. این کتاب، نسخه مختصر و مفیدی برای آشنایی با شخصیت او و فعالیت‌هایش است.

برای کسانی که دوست دارند به کتاب‌ها گوش کنند

آدولف هیتلر

آدولف هیتلر

نویسنده: براندا هاوگن

مترجم: رضا علیزاده

آوانامه

اطلاعات بیشتر و خرید

برندا هاوگن در کتاب آدولف هیتلر به بیان زندگی او پرداخته است. او داستان زندگی هیتلر را با تولد او آغاز می‌کند و دوران رشد و بالندگی‌اش را که به گفته خودش با فقر و گرسنگی همیشگی همراه بوده است، بررسی می‌کند. در ادامه درباره ورود او به صحنه سیاست می‌نویسد و ناکامی‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها و جنگ‌هایش را مرور می‌کند.

برای شناختن چنین شخصیت‌هایی، جدا از منابع مختلفی که در دست داریم، می‌توانیم از راه دیگری هم اقدام کنیم. هرچند این راه، به اندازه راه اول از مستندات علمی و تاریخی برخوردار نیست، اما بینشی را منتقل می‌کند که در کتاب‌های تاریخی نمی‌توان پیدا کرد. کتاب‌های خاطرات و حتی داستان‌هایی که درباره این شخصیت‌ها و یا دوران تاریخی و اجتماعی زندگی آنان نوشته می‌شود، به ما کمک می‌کند تا یک تصویر کلی از این شخصیت در ذهنمان ترسیم کنیم.

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

نویسنده: آن فرانک

مترجم: شهلا طهماسبی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

خاطرات آن فرانک، دفتر خاطرات دختر نوجوانی است که در زمان جنگ جهانی دوم، در اتاق زیرشیروانی خانه‌ای مخفی شده بود. او خاطراتش را می‌نوشت و زندگی‌اش را برای دیگران می‌گفت. زندگی که از عشق و شور و همچنین وحشت پر بود. وقتی محل اختفای او لو رفت به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و کمی بعد در آنجا درگذشت. پدرش، که تنها بازمانده خانواده آن‌ها بود، خاطرات دخترش را منتشر کرد.

این کتاب به شما کمک می‌کند تا زندگی را طور دیگری ببینید و درباره برخی مفاهیم دوباره فکر کنید.

یک شب فاصله

یک شب فاصله

نویسنده: جنیفر ای.نیلسن

مترجم: عادله قلی‌پور

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

یک شب فاصله، رمانی نفسگیر نوشته جنیفر ای. نیلسن داستانی اعضای یک خانواده است که در فاصله یک شب از هم جدا می‌شوند. درست زمانی که در انتظار آزادی هستند و برای آن تلاش می‌کنند، دیوار برلین ساخته می‌شود. زندگی آن‌ها که پیش از آن با جنگ گره خورده بود، حالا به یک جدایی دائمی میان اعضای خانواده بدل می‌شود. آیا اعضای خانواده گرتا که در آلمان شرقی گرفتار شده‌اند، موفق می‌شود، بقیه را در آن طرف دیوار ببینند؟

آشنایی با یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری نسبت به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، پیدا کنیم. دلایل رخدادهای پیرامونمان را بهتر بفهمیم و در نهایت این آگاهی به ما کمک می‌کند تا شاید قدمی برای بهبود زندگی برداریم.

44,406 بازدید

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
30 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه