لوگو طاقچه
چگونه اینستاگرام کتاب راه بیاندازیم؟ معرفی روش‌های تولید محتوا درباره کتاب برای صفحه اینستاگرام

چگونه اینستاگرام کتاب یا بوکستاگرام راه بیاندازیم؟

19,715 بازدید

اصلا نیاز نیست آنچنان عاشق کتاب‌ها باشید تا در یکی از این دسته‌ها قرار بگیرید: آن‌هایی که کتاب جذابی خوانده‌اند و حالا دوست دارند در اینستاگرام آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و نظرشان را بگویند و آن‌هایی که عکس یا صفحه‌ای را در اینستاگرام دیده‌اند که به خواندن یک یا چندین کتاب، جذبشان کرده است. این‌ها، اتفاق‌هایی است که در این روزهای این شبکه‌ی اجتماعی بسیار رخ می‌دهد. صفحات اینستاگرام کتاب یکی از صفحات محبوب میان کاربران اینستاگرام و البته کتابخوان‌ها است.

تا به حال کلمه‌ی «بوکستاگرام یا اینستاگرام کتاب» به گوشتان خورده است؟ اگر نه، باید بگوییم،صفحاتی در اینستاگرام که به عکاسی  از کتاب‌ها در فضایی جذاب می‌پردازند و پاتوق کرم کتاب‌ها هستند، بوکستاگرام می‌گویند. ممکن است هر کدام از ما، یک زمانی، به فکر راه انداختن یکی از این صفحات افتاده باشیم. یا حداقل یکی دو بار عکاسی از کتاب‌ها را تجربه کرده باشیم. اما واقعیت این است که برخلاف آنچه به نظر می‌آید، اداره‌ی یک اینستاگرام کتاب موفق و پرمخاطب، به این سادگی‌ها نیست.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کرم کتاب چیست؟

در ۶ دقیقه بخوانید

در این یادداشت، ۴ راهکار کوچک برای ساختن یک بوکستاگرام جذاب، برایتان جمع آوری کرده‌ایم که برای شروع، می‌توانند کمک کنند:

هویت، حرف اول را می‌زند!

اگر سری به هشتگ bookstagram# در اینستاگرام خود بزنید، انبوهی از صفحه‌های رنگارنگ را پیدا خواهید کرد که هر کدام، در عین شباهت کارکردی‌ای که با دیگران دارد، به خودی خود، می‌تواند به صورت مستقل عمل کند. شاید از خودتان بپرسید که علت چیست؟ هویت! بله، هویت است که همیشه حرف اول را می‌زند. شما باید بتوانید خودتان را به شکلی خاص به مخاطبانتان نشان دهید که هر کجا عکسی از شما دیدند، با خودشان حدس بزنند که این، احتمالا کار شماست!

کافی است با خودتان فکر کنید که دوست دارید مخاطبانتان، شما را چگونه بشناسند. مثلا با یک فیلتر رنگ تیره؟ با نور فراوان؟ با گربه‌ای که در پس زمینه‌ی عکس‌ها خودش را نشان می‌دهد؟ بردن کتاب‌ها به طبیعت؟ کتاب خواندن در سفر؟ مرکز قرار دادن عنوان کتاب‌ها در هر موقعیتی؟ در واقع این شما هستید که تصمیم می‌گیرید. اما بخش سخت ماجرا، متعهد ماندن همیشگی به این هماهنگی است.

محتوا، پادشاه است!

همیشه می‌گویند که در فضای مجازی، محتوا پادشاه است! (!Content is the King) از موفقیت یک کسب و کار گرفته تا یک صفحه‌ی اینستاگرام ساده.

پس شما باید پیش از هر چیز تصمیم بگیرید که می‌خواهید در بوکستاگرامتان، از چه چیزی حرف بزنید. برای این که همه چیز ساده‌تر شود، باید بگوییم که می‌توانید به چند نکته توجه کنید:

نکته اول

می‌خواهید چه کتاب‌هایی در بوکستاگرام شما باشد؟ ممکن است طرفدار کتاب‌های کلاسیک باشید. بزرگترین و معروف‌ترین کتاب‌های تاریخ جهان، معمولا ناامیدتان نمی‌کنند. ضمن این که این کتاب‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و البته طرفداران زیادی دارند.

شاید هم دلتان بخواهد سراغ کتاب‌های عاشقانه بروید یا کتاب‌های فانتزی را انتخاب کنید و هر کدام از عکس‌هایتان را با چند المان جادویی ترکیب کنید.

یا به سادگی، آخرین کتابی که خوانده یا خریده‌اید را در بوکستاگرامتان قرار دهید. به هر حال انتخاب با شماست.

نکته دوم

در کنار هر عکس قرار است از چه موضوعی صحبت کنید. کتاب را پیشنهاد می‌دهید؟ آن را نقد می‌کنید؟ نظرات منتقدان مطرح جهان را می‌آورید؟ مخاطبانتان را به کتاب خوانی تشویق می‌کنید یا از آن‌ها سوال می‌پرسید؟ حتی می‌توانید بخش‌هایی از کتاب را به اشتراک بگذارید.

 در چنین موردی، می‌توانید از قابلیت اشتراک‌گذاری بریده کتاب اپلیکیشن طاقچه استفاده کنید. کافی است بخشی از متن را که دوست دارید، انتخاب کنید و آن را علاوه بر خود اپلیکیشن، در بوکستاگرامتان به اشتراک بگذارید. این کار را با جلد کتاب‌ها هم می‌شود انجام داد. کافی است کتاب مورد علاقه‌تان را از داخل اپلیکیشن انتخاب کرده و گزینه اشتراک گذاری را انتخاب کنید. طاقچه، بعد از انتخاب متن یا جلد کتاب، کار عکاسی و زیباسازی صفحه‌ی مورد نظر را برایتان انجام می‌دهد.

نکته سوم

مورد سوم توجه به تعداد بازدیدکنندگان و محبوبیت صفحه‌ی شما برمی‌گردد. برای این کار، تکنیک‌های فراوانی را می‌توان به کار برد. مثلا می‌توانید تعدادی از نویسندگان یا صفحات مرتبط را تگ کنید. یا از هشتگ‌های روز که به شکلی به مطلب شما مربوط است، استفاده کنید. یا به سادگی از مخاطبانتان بخواهید مثلا سایر دوستان کتاب خوانشان را در قسمت کامنت‌ها منشن کنند یا راجع به کتاب مورد علاقه‌شان نظر بدهند. این تکنیک‌ها، به مرور بروز می‌شوند و شکل‌های جدیدی به خود می‌گیرند. اما استفاده از آن‌ها، در مدتی نه چندان طولانی، بازدید از صفحه‌ی شما را بالا می‌برد.

پونه مقیمی یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام در یک بازه زمانی طولانی سعی کرده نوشته‌هایی برای بهتر کردن حال مخاطبانش منتشر کند. بعد از چند سال این نوشته‌ها را به صورت یک کتاب مستقل منتشر کرده است. پیشنهاد می‌کنیم معرفی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را در وبلاگ طاقچه بخوانید.

برنامه‌ریزی کنید!

طبیعتا شما هم نمی‌توانید بخش زیادی از روزتان را به چرخیدن در اینستاگرام و تهیه‌ی پست‌های رنگارنگ اختصاص دهید. اما برای بروز نگه داشتن صفحه‌تان، چاره‌ای جز این نیست! حالا چه می‌شود کرد؟ بله! برنامه‌ریزی!

برای این کار، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که این قابلیت را به شما می‌دهند تا برای تک تک پست‌هایتان در حساب‌های کاربری متنوع برنامه‌ریزی کنید و بعد، عکس‌هایتان در یک زمان از پیش تعیین شده، در اینستاگرام پست شوند. مثلا اپلیکیشن «لیتِر» (Later) برای چنین کاری، انتخاب خوبی است.

پس زمینه‌ها، از آنچه در عکس می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند!

خب حتما می‌دانید که فقط عکس گرفتن از یک یا چند کتاب کافی نیست. پس زمینه و سایر جزییات تصویر، می‌توانند اثر شما را از یک عکس مهجور و بی‌مزه به پستی پرمخاطب تبدیل کنند. استفاده از چند المان کوچک، بسیار موثر است. مثلا میوه‌ها و گل‌ها. از این موارد می‌توانید به تناسب فصل استفاده کنید. چند ازگیل نارنجی یا یک سیب سبز تازه، کار خودش را خواهد کرد. برای پس زمینه هم نیازی نیست ابزار عجیب و غریبی حاضر کنید. کافی است چند کاغذ کادو یا تصویر چاپ شده‌ی خوش رنگ و لعاب پیدا کنید و باقی ماجرا را به خلاقیتتان در هر پست بسپارید. و البته هیچ وقت تاثیر شگفت‌انگیز نورپردازی، خصوصا نور طبیعی آفتاب را از یاد نبرید.

برای ساختن بوکستاگرامتان، عجله نکنید. اول، گشتی در فضای اینستاگرام بزنید. به خودتان وقت دهید که حسابی از پست‌ها و صفحات دلخواهتان بازدید کنید و پیش از هر چیز لذت ببرید. بعد، به مرور، راه را پیدا خواهید کرد. به یاد داشته باشید که در این راه، شور و اشتیاق خواندن، از هر چیزی مهم‌تر است.

19,715 بازدید
برچسب ها

Avatar

پردیس جلالی


اشتراک گذاری یادداشت
4 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
19 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه