دانلود و خرید کتاب ناسور نلی زاکس ترجمه فرزام کریمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ناسور اثر نلی زاکس

کتاب ناسور

نویسنده:نلی زاکس
انتشارات:نشر علم
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ناسور

در کتاب ناسور، مجموعه اشعار دوزبانه انگلیسی- فارسی نلی زاکس، شاعر آلمانی قرن بیستم و برنده نوبل ادبی سال ۱۹۶۶ است. البته نلی قبل از آنکه شاعر باشد نمایشنامه‌های رادیویی زیادی را کار کرده است و از قضا جایزه نوبل او بخاطر یک اثر نمایشی بود. او حتی برای دو اثرش به نام‌های «ابراز تسلیت به همه کسانی که از زندگی ناامید شدند» و «نوشتن متون دراماتیک و برجسته » مورد ستایش و تحسین قرار گرفت.

زاکس از یهودیانی بود که در جنگ جهانی دوم به دلیل یهودی بودنش مجبور شد همراه خانواده‌اش به سوئد فرار کند اما پنجاه سال فعالیت ادبی‌اش صرف شناخت کشور خودش شد او در آثارش همواره تصاویری قوی از قربانیان هولوکاست را ارائه می‌دهد و برای کسانی که زندگی خود را در طول بیست سال تبعید در سوئد گذراندند این همان تصویر مشترک محسوب می‌شود. در اشعار و توصیف‌های زاکس هم می‌توان قساوت بشری را دید و هم زیبایی های بشری را. 

زاکس در ادبیات این را آشکار کردکه آینده را نمی‌توان روی ویرانه‌های نفرت و انتقام بنا کرد. در عوض، او امیدوار بود که شعر او عامل بهبودی و منبعی برای احیا باشد. به اعتقاد او یادآوری قدرت زمینه را برای آینده صلح آمیزتر فراهم می‌آورد و کار او را دچار تاریخ انقضا میکند اما از سویی نشانگر اهمیت شعر او برای زمان حال است.

یکی از شاخصه‌های مهم اشعار نلی زاکس که در ناسور هم نمایان است، امید و عشقی ست که با جوانه‌هایِ نسل های آینده به خفقان و مرگ و نیستی تزریق می کند و امید و عشق را تنها راهِ رهایی می‌داند.

او در اشعارش با اشاره به گروه همسرایان در زبانی استعاری به تمام عناصرِ طبیعت جان می بخشد و همه را با سمفونیِ اندوهِ بی پایانش همراه می‌کند و در صحنه‌ای نمایشی تمامِ عناصر طبیعی در پوشش کلمات؛ بازیگرانِ تراژدی او هستند. نلی زاکس در اشعارش به تمامی مفهومِ زندگی در مرگ است و با استفاده از عرفان یهودی و زبان تورات؛ رنج‌ها و ترس های آمیخته در وجودش را فریاد می‌زند.

استفادهٔ مکرر او از گرد و غبار؛ سوختن که از منظری می‌تواند نشانی از آرزوهای از دست رفته؛ موطنِ از دست رفته و همقطارانِ از دست رفته‌اش باشد که تردیدِ او را در میانِ مرگ و زندگی بیشتر نمایان می‌کند. نلی زاکس اما امیدوار است و امیدواری‌اش را با زبانی استعاری در قالب شن و ماسه‌های ساحلی می‌بیند که هیچ نابود کننده‌ای توانِ نابودیِ آنها را ندارد زیرا کودکانِ فردا برای دگردیسی و تغییر آماده هستند و ستاره‌ها و پل‌ها راهشان را از ریشه‌های همین گرد و غبار پیش خواهند گرفت.

خواندن کتاب ناسور را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به شعر جهان را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 شعری از کتاب ناسور

لبریز آهیم

لبریز نگاهیم

لبریز لبخندیم

محکوم نقاب بر چهره کشیدن

ما از شما دور نیستیم

که می داند تا چه اندازه با خون هایتان همچون گل سرخ شده ایم؟

که می داند چه اشکهایی ریخته شد و چه در آینهٔ اشک های ما جاری ست؟

ما در بازیِ مرگ هستیم

خو گرفته به مرگی تدریجی

هیچی را از شب بیاموزیم

فرشتگان به شما قدرتی را میبخشند

قدرتی که چشمانتان یارای دیدنش را نخواهد داشت




نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۶ صفحه

حجم

۵۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان