دانلود و خرید کتاب وابی سابی بث کمپتون ترجمه آزاده مسعودنیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وابی سابی اثر بث کمپتون

کتاب وابی سابی

نویسنده:بث کمپتون
انتشارات:نشر ثالث
امتیاز:
۲.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب وابی سابی


کتاب وابی سابی نوشتهٔ بث کمپتن و ترجمهٔ آزاده مسعودنیا در نشر ثالث چاپ شده است. به مخاطبان کمک می‌کند تا با حکمت ژاپنی‌ها برای یک زندگی سراسر ناکامل و ناتمام آشنا شوند.

درباره کتاب وابی سابی

وابی سابی یک اصطلاح ژاپنی است که از دو کلمهٔ وابی به معنای ستایش و زیبا‌دیدن اندوه و فقر و سادگی و سابی به معنای ستایش و زیبا‌دیدن پیری و کهنگی و تنهایی و دلتنگی ساخته شده است. وابی سابی اصولاً بازمی‌گردد به احساس زیبایی‌شناسی و طبیعت لطیف و آرام مردم ژاپن. درواقع نوعی جهان‌بینی است که رهنمونمان می‌شود به‌سوی آن مسیری که آن‌ها در زندگی تجربه می‌کنند.

وقتی که ما خودمان را از طبیعت جدا می‌کنیم، برایمان تبدیل به چیزی می‌شود که در تلاش برای کنترل‌کردن و مدیریت آن هستیم غافل از اینکه طبیعت هر وقت که بخواهد می‌تواند قدرت شگفت‌انگیزش را بر ما آشکار کند. من معتقدم فقط با زندگی‌کردن در سایهٔ روابط صمیمانه با طبیعت، احترام‌گذاشتن به آن و جاری‌شدن درون ریتم هستی می‌توانیم ناب‌ترین احساسات خود را تجربه کنیم و شکرگزار هر روز زندگی‌مان و لحظه‌به‌لحظهٔ آن باشیم.

وابی سابی به‌صورت تنگاتنگی با این ارتباط صمیمانه و اساسی با طبیعت، در هم تنیده است. وابی سابی یعنی پذیرش ناپایداری همه‌چیز در جهان و تجربهٔ زندگی به واسطهٔ جملهٔ احساسات درونی و بیرونی. این اصطلاح البته چیزی فراتر از صرفاً یک مفهوم زیباشناسی است. بلکه بینشی ژاپنی را در مورد زندگی نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل بیان می‌کند. این مفهوم بر پایهٔ پذیرش ناپایداری زندگی و زودگذر‌بودن همه‌چیز و همچنین پذیرش نقص‌ها بیان شده است.

کتاب وابی سابی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به کتاب‌های توسعهٔ فردی پیشنهاد می‌شود. وابی سابی بیشتر از همه مناسب کسانی است که در زندگی در جست‌وجوی آرامش هستند.

بخشی از کتاب وابی سابی

«بیایید دنیا را در اواسط قرن شانزدهم تصور کنیم؛ دوران کشفیات بزرگ به واسطهٔ اروپاییان دریانورد، اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌هایی که مسیرهای بازرگانی و سوداگری را در سرتاسر جهان هموار نمودند. آن زمان که بسیاری از کشورها سیاست‌های اقتصادی ملی را مبتنی بر اندوختن حداکثری طلا و نقره اجرا می‌کردند، موقعیت مناسبی برای استعمارگری و انحصار بازار به وجود آمده بود. با نزدیک شدن به شروع قرن جدید رنگ «مونالیزا» ی داوینچی خیلی وقت پیش خشک شده بود و «داودِ» میکل‌آنژ دهه‌ها قبل، از یک تکه سنگ بزرگ مرمر پدید آمده بود. آن‌سوتر در انگلستان هم شکسپیر مشغول نوشتن آخرین شاهکارش بود.

و اما کشور چین تحت فرمانروایی سلطهٔ مینگ در حال توسعه و ترقی و از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته‌تر از غرب بود. چین همچنین از نظر فرهنگی غنی شده بود به طوری که همه می‌گفتند در ادارات دولتی چین، کارمندان را ترغیب می‌کنند میان جلسات اداری‌شان شعر بسرایند و خوشنویسی کنند.

ضمناً در این‌جا باید اشاره کنم که اواخر قرون وسطا کشور ژاپن درگیر جنگاوری‌های مداوم و ویرانی‌های متعاقب آن بود. قحطی‌های متناوب، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی ملت را به ستوه آورده بود، مالیات‌ها گزاف و فقر گریبان همه را گرفته بود. شالودهٔ جامعه چنان از هم گسسته بود که مردم از اقشار و اقوام مختلف برای تسلی یافتن پناه بردند به آیین بودایی که تأثیر چشمگیری بر سبک زندگی و منش انسان‌ها داشت.

امپراتور و دربار برقرار بود اما شوگان (فرمانده ارتش) قدرت حقیقی را در اختیار داشت. کشور به واسطهٔ اربابان فئودال سپاهی معروف به دای‌میو اداره می‌شد که هر کدام مالکیت محلی داشتند و بر اقلیم خود حکومت می‌کردند. آن‌ها در قلعه‌های تازه بناگشته‌شان بر تخت امارت می‌نشستند و جنگجویان سامورایی را هم در شهرها و محله‌های اطراف قلعه‌ها گمارده بودند تا از ایشان محافظت و در ارتش‌هایشان خدمت کنند. سامورایی‌ها که افرادی کلیدی و مهم بودند، به خوبی تعلیم داده می‌شدند و بسیار قدرتمند بودند و به خاطر وفاداری و فداکاری بی‌نهایتشان برای خدمت به اربابان دای‌میویشان، معروف گشته بودند؛ ذن بودیسم به دلیل تأکید بر داشتن نظم، فرمانبرداری و مدیتیشن، میان آنان بسیار محبوب بود. تعدادی از معابر بزرگ و مهم پایتخت، کیوتو در کارِسانسویی (باغ‌های خشک) بنا گشته بودند تا به قول خودشان ماهیت حقیقی طبیعت بر آنان آشکار گردد و الهام‌بخش مکاشفات عمیق شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
فهمیدن این‌که راه‌های زیادی برای دیدن و درک دنیا وجود دارد، مواهب زیر را برای ما به ارمغان می‌آورد: -قاب‌بندی مشکلات و تعویض و تعدیل در هر قابی که می‌خواهید. -شکرگزاری، نه احساس گناه. -رشد و یادگیری، نه زمین خوردن و از پای درآمدن.
Nera
-کامل و عالی بودن مختص اسطوره‌ها و افسانه‌هاست. شما کاملاً ناکامل هستید، درست همان‌گونه که باید باشید.
Nera
-تغییر، اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین تلاش برای درجا زدن در زمان گذشته و یا حال بی‌فایده است. پذیرا باشید، زندگی‌تان همین‌جا و همین لحظه در حال تغییر و اتفاقات جدید رخ می‌دهند.
Nera
تصور کردن اتفاقات ممکنِ متفاوت برای چیزی که نمی‌توانیم از روال آن و سرانجامش سر در بیاوریم ــ مثلاً این‌که چه مدت زندگی خواهیم کرد ــ می‌تواند ابراز مناسبی برای باز شدن ذهن و کشف آن چیزهایی باشد که واقعاً برایمان مهم هستند و براساس آن اولویت‌بندی‌هایمان را تغییر خواهیم داد.
Nera
-در روند شغلی فعلی‌تان، برنامه‌ریزی‌های مالی بلندمدت و اولویت‌هایتان چه تغییراتی به وجود خواهد آمد اگر بدانید ده سال دیگر بیش‌تر زنده نخواهید بود؟ اگر فقط یک سال بیش‌تر زنده نباشید، چطور؟ -فکر می‌کنید آن کسی که در لحظات آخر عمرتان هستید دربارهٔ کیفیت روند زندگی فعلی‌تان چه نظری خواهد داشت؟ -فکر می‌کنید آن لحظات آخر عمر چه اندرزی برای خودِ فعلی‌تان داشته باشید؟
Nera
انرژی خود را بیهوده برای نگرانی دربارهٔ چیزهایی که ندارید، به هدر ندهید، که راهی به سوی سیه‌روزی و تباهی است. به جای آن تمام هم و غم خود را معطوف همهٔ آن چیزهای خوبی بکنید که در زندگی‌تان دارید و در هر کاری که انجام می‌دهید، بهترینِ خودتان باشید. لذت و سرور در همین رضایت و اقتناع است. شاید مهم‌ترین پند کانیه‌سان این باشد: همیشه شاد باشید. خیلی نگران چیزهایی نباشید که واقعاً اهمیتی ندارند.
Nera
اگر به جای آن دیدگاهمان نسبت به واژهٔ موفقیت را تغییر دهیم و این‌طور استنباط کنیم که دلمان می‌خواهد چه احساساتی را در زندگی تجربه کنیم، از زندگی چه می‌خواهیم و دوست داریم چه تجربه‌هایی کسب کنیم، همه‌چیز طور دیگری خواهد شد و زندگی‌مان تغییر خواهد کرد.
Nera
خرد ملهم از وابی سابی برای تعدیل و قاب‌بندی شکست -در مقولهٔ یادگیری، هیچ کامل بودن و یا تمام شدنی وجود ندارد. هر چه هست فقط یادگیری است. -شکست همان لحظهٔ شکوفایی و گسترش توانایی‌هاست. شکست خوردن در مسیر رو به جلو، خود یک پیشرفت است. -تعدیل و چهارچوب‌بندی دوبارهٔ شکست، نوع تجربه‌ای که از آن کسب می‌کنیم را متفاوت می‌کند.
Nera
پذیرش یک تصمیم است، من نمی‌خواهم در گردباد تفکرات و تصوراتی که مرا از منطقهٔ حضور دور می‌کند گیر بیفتم. پذیرش یک تشخیص است، این است آنچه اتفاق افتاده، یا همین حالا در حال اتفاق افتادن است. و در نهایت پذیرش، یک آغاز جدید است، با درک جایگاهی که در حال حاضر دارم می‌توام از همین‌جا و با این اتفاق به عنوان نقطهٔ شروع جدید، پیش روم.
Nera
خرد ملهم از وابی سابی برای زیستن با طبیعت -طبیعت، ناپایداری خود زندگی را به ما یادآوری می‌کند. -توجه به گذر فصل‌ها راهی برای حضور در زمان حال است. -ریتم موزون موجود در طبیعت به ما یادآوری می‌کند که باید با ریتم طبیعی درونمان هماهنگ شویم تا بدانیم چه وقت همچون موجی خروشان پیش رویم و چه وقت آرام و قرار گیریم.
Nera

حجم

۲۵۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۹ صفحه

حجم

۲۵۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۹ صفحه

قیمت:
۱۳۹,۵۰۰
۱۱۱,۶۰۰
۲۰%
تومان