دانلود و خرید کتاب شیطان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب شیطان

به عقیده علامه طباطبایی رحمت الله علیه «مطالعه و بحث پیرامون شیطان و ابلیس بسیار قابل تأمل و شایان دقت و بحث است. متأسفانه تا کنون درصدد بر نیامده‌‌ایم که ببینیم قرآن کریم درباره حقیقت این موجود عجیب که در عین اینکه از حواسّ ما غایب است، تصرفات عجیبی در عالم انسانیت دارد، چه می‌‌گوید. چرا در شناختن این دشمن خانگی و درونی خود بی‌‌اعتناییم؟ دشمنی که از روز پیدایش بشر، تا روزی که بساط زندگی اش برچیده می‌ شود، بلکه حتی پس از مردنش هم دست از گریبان او بر نمی‌‌دارد و تا او را در عذاب جاودانه دوزخ نیندازد، آرام نمی‌گیرد». انسان در احسن تقویم و به عنوان اشرف مخلوقات خلق شده و مسیری به سوی بلندای کمال یعنی خلافت الهی برایش تعبیه گردیده است. در این میان، او دشمن قسم‌خورده‌ای دارد که تمام همّ‌اش ضربه زدن به او و دور نمودنش از سعادت، کمال و هر خیر و برکت و در مقابل، دچار نمودن او به انواع بدبختی‌ها، مشکلات و شقاوت‌هاست. دشمنی که از روز پیدایش بشر تا روزی که بساط زندگی‌اش برچیده می‌‌شود و حتی پس از مردنش هم دست از گریبان او برنمی‌‌دارد و تا در عذاب جاودانه دوزخش نیندازد، آرام نمی‌گیرد. این دشمن، در عین حال که از آشکار همه با خبر است، از نهان آنان نیز اطلاع داشته و حتی از نهفته‌‌ترین و پوشیده‌‌ترین افکاری که در زوایای ذهن و فکر آدمی جا دارد. این کتاب به ما کمک می‌کند تا ببینیم قرآن کریم درباره حقیقت این موجود عجیب که در عین اینکه از حواس ما غایب است، تصرفات عجیبی در عالم انسانیت دارد، چه می‌‌گوید. مهمترین سوالات و شبهاتی که این کتاب به آنها پاسخ می‌گوید، عبارتند از: فلسفه وجودی موجود شریری به نام شیطان چیست؟ قضاهای رانده شده خداوند از بدو خلقت چیست؟ چرا به شیطان که دشمن قسم خورده انسان است، مهلت داده شد؟ نحوه اغوای شیطان و مراحل تصرف او در انسان چگونه است؟ ابزار شیطان در اغوای انسان چیست؟ راه سد نفوذ شیطان چیست؟
عبودیت حقیقی
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
از علم تا عمل
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
تدبر در هستی؛ از خلقت تا بعثت
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
شرح منازل هفتگانه‌ی سیروسلوک (مقدمه: سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت)
آیت‌الله العظمی مظاهری
خودشناسی
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
استحکام درونی؛ سوره‌های انفال، توبه، محمد، فتح، احزاب، نور
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
غرب و آخرالزمان
اسماعیل شفیعی سروستانی
توحید ذات و تجلی اسماء
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
اسلام، آئین رستگاری
آیت‌الله العظمی مظاهری
رجعت (ترجمه‌ی کتاب الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الّرجعة)
محمد بن حسن حر عاملی
مهارت‌های فهم قرآن
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
جلوه‌های قداست در زندگی؛ سوره مبارکه مسبحات
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
جلوه‌های حسن در آفرینش
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
باورهایی برای پایداری؛ باورهایی برای پایداری
مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران
عالم ذرّ، میعادگاه عهد امام و عهد با امام
اسماعیل شفیعی سروستانی
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
که مخلصین آنهایند که پس از آنکه ایشان خود را برای خدا خالص کردند، خدا آنان را برای خود خالص گردانیده است.
re8za8
همین به یاد خدا بودنشان هر چیز دیگری را از یادشان برده است، چرا که خداوند در درون کسی دو قلب قرار نداده است.
محمود
آخرش مربوط است. به طوری که ایجاد جزئی از آن مستلزم ایجاد و صنع همه آن است و اص
کاربر ۳۰۶۷۶۶۹
اختلاف اجزای عالم در بهره‌مندی از وجود که این عالم را عالم می‌کند و سپس ارتباط آنها، ضرورتاً باعث می‌شود که به اقتضای حکمت الهی، این موجودات از نظر کمال و نقص، وجدانِ مراتب وجود و فقدان آن، و قابلیت رسیدن به آن مراتب و محرومیت از آن، مختلف باشند، زیرا اگر همه اجزای عالم مثل هم بودند، همه چیز برمی‌گشت به شیء واحدی که هیچ اختلافی در آن راه نداشت و با این استدلال وجود همه موجودات باطل می‌شد، همچنان که فرموده: (وَ ما أَمرُنا إِلَّا واحِدَةٌ کلَمحٍ بِالبَصَرِ)‌ .
Mohammad Ali Zareian
عالم خلقت با همه وسعتی که در آن است، تمامی اجزایش به یکدیگر مربوط‌اند و مانند یک زنجیر بسته، اولش به آخرش مربوط است. به طوری که ایجاد جزئی از آن مستلزم ایجاد و صنع همه آن است و اصلاح جزئی از اجزای آن به اصلاح همه آن مربوط است.
Mohammad Ali Zareian
این عالم با همه موجودات و انواع مخلوقاتی که در آن است، اجزایش به هم مرتبط می‌باشد. جزئی از آن مبدل به جزئی دیگر می‌شود، روزی انسان است و روزی دیگر گیاه و روزی دیگر خاک بی‌جان است، روزی در حال جمع است و روزی در حال تفریق، روزی زنده است و روزی دیگر مرده، زندگی بعضی عین مرگ موجوداتی دیگر است و هر نوشدن او عیناً فساد اجزای موجودی کهنه و قدیمی است. همچنین حوادثی که پدید می‌آید مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته است. هر فرضی که درباره یک حادثه کنی در اوضاع حوادث مقارن آن اثر می‌گذارد و حتی در قدیمی‌ترین حوادث مفروض جهان مؤثر است. عیناً مانند یک سلسله زنجیری که اگر یک حلقه آن را به طرف خود بکشی تمام حلقه‌ها را به طرف خود کشیده‌ای، در حالی که هزاران حلقه است و تو یکی را کشیده‌ای. پس کمترین تغییر و دگرگونی که در یک ذره از ذرات این عالم فرض کنی، باعث می‌شود سراسر عالم وضعی دیگر به خود بگیرد، هر چند که ما آن را نبینیم و احساس نکنیم.
Mohammad Ali Zareian
۱. چرا خداوند ابلیس را آفرید؟ او که می‌دانست وی چه کاره است؟ ۲. با اینکه ابلیس از جن بود، چرا خداوند او را با ملائکه محشور و همنشین کرد؟ ۳. با اینکه می‌دانست او اطاعتش نمی‌کند، چرا امر به سجده‌اش کرد؟
mb
اگر اطاعت خدا خوب است و حسن دارد، برای این است که معصیت بد است و اگر کار نیک باعث ثواب است، به دلیل این است که کار بد باعث عقوبت است. اگر ثواب و پاداش برای ثواب‌کار لذت بخش است برای این است که عقاب برایش دردآور است و اگر به طور کلی لذت، محبوب است به خاطر این است که درد مبغوض و مایه بدبختی است. سعادت عبارت است از حالت و وضعی که وجودِ موجود برای رسیدن به آن وضع، خلق شده و شقاوت عبارت است از حالت و وضعی که موجود به آن حالت پشت کرده است. و اگر این حرکت (از شقاوت به سعادت) در وجود موجود نبود، وجود موجود باطل می‌شد. پس اطاعت و سپس حسنه و در مرحله سوم ثواب و در مرحله چهارم لذت و در مرحله آخر سعادت، درست مقابل معصیت و بدی و سپس عقوبت و در مرحله چهارم درد و آنگاه شقاوت قرار دارند و هر یک از این نامبرده‌ها وقتی ظهور و جلوه پیدا می‌کند که طرف مقابلش دچار خفا شده باشد و وقتی زنده می‌شود که طرف مقابلش مرده باشد.
Mohammad Ali Zareian
اوصاف افعال و عناوین اعمال هم با یکدیگر مرتبط‌اند مانند ارتباطی که امور متناقض با هم دارند. آری همانطور که اگر یکی از دو نقیض وجود نداشته باشد، امر طرف دیگر درست نمی‌شود، همچنان که این معنا را در مسأله صنع و ایجاد مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که پدید آمدن و ایجاد یک موجود، مستلزم فساد موجود دیگر است و تا سابقی نباشد، لاحقی نمی‌آید. در اعمال هم تا یکی از دو طرف مقابل نباشد طرف دیگر تحقق نمی‌یابد. هنگامی این طرف آثار مطلوب خود را در اجتماع طبیعی انسان بروز می‌دهد که طرف دیگری مقابل خود داشته باشد. همچنین در اجتماعِ الهی انسان که همان دین حق است، تا باطلی نباشد حق جلوه‌ای ندارد.
Mohammad Ali Zareian
قرآن کریم قرن‌ها قبل از اینکه ما نخست کتب فلسفه و طبیعی و ریاضی دیگران را بخوانیم، سپس خودمان مستقلاً در آنها بحث کنیم، آن را با بهترین بیان خاطرنشان ساخته، می‌فرماید: نظام جاری در سراسر عالم به هم پیوسته و متصل است. بین نظام جاری در آسمان‌ها و نظام جاری در زمین ارتباط است و هر یک به سود دیگری جریان دارد و همه در تحقق دادن به غرض خلقت دست در دست هم دارند و قدر الهی در همه آنها نافذ است و همه را به سوی معاد سوق می‌دهد. (أَنَّ إِلی رَبِّک المُنتَهی)‌
Mohammad Ali Zareian

حجم

۱۸۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۸۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۲۴,۰۰۰
تومان