دانلود و خرید کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس مرتضی زربخت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس اثر مرتضی زربخت

کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس

معرفی کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس

کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس نوشتۀ مرتضی زربخت در انتشارات شیرازه کتاب ما به چاپ رسیده است. این کتاب، گزارشی مستند از راه‌پیمایی تاریخی ملا مصطفی بارزانی است که به قصد خروج از موطن خود و رفتن به شوروی در پیش گرفت.

درباره کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس

کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس بازخوانی مستند یک واقۀ تاریخی است که در بهار ۱۳۲۶ اتفاق افتاد. این تاریخ مقارن بود با فروکش کردن یک رشته تحولات و برخوردهای منطقه‌ای که طی آن عشایر بارزانی گرفتار تشتت بودند. آن‌ها در وضعیتی قرار داشتند که نه در موطن خود یعنی بارزان عراق آرام و قرار داشتند و نه در دو کشور همسایۀ ایران و ترکیه می‌ماندند. گروهی از این عشایر تصمیم گرفتند که تحت فرماندهی رهبر خود یعنی ملا مصطفی بارزانی در مسیری دشوار گام بگذارند و از طریق مرزهای غربی ایران خود را به قلمرو شوروی برسانند. این کتاب شرحی مستند از این حرکت مهم تاریخی است.

کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس توصیف دقیقی از زمان و مکان راه‌پیمایی تاریخی ملا مصطفی بارزانی ارائه کرده، حرکتی که از روستاهای اطراف بارزان آغاز شد و به پناهنده شدن ملا مصطفی در اتحاد شوروی ختم گردید.

متن کتاب مجموعه‌ای از خاطرات نویسنده و مصاحبه با هم‌رزمان ملا مصطفی است که در دو بخش تدوین شده است. عنوان بخش‌ها و مطالب مندرج در هر کدام عبارت‌اند از:

بخش اول: خاطرات

همراه ملامصطفی

روایت کاظم شاندری از راه‌پیمایی

روزشمار راه‌پیمایی

بخش دوم: اسناد

گزارش عملیات

هیئت تحقیق

تصاویر و نمونه اسناد

خواندن کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر ایران و جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب از کردستان عراق تا آن سوی رود ارس

هرگاه در اشاره به تحولات منطقه‌ای سخن از آن به ميان آيد كه تاريخ كردها در مقام يكی از اقوام كهن ايرانی هيچ گاه از تاريخ ايرانزمين جدا نبوده و رخدادهايی چون انضمام بخشهايی از مناطق كردنشين به حوزه حكومتی تركها و عربها در چند قرن اخير نيز هنوز نتوانسته است براين پيوند و يگانگی ضربه‌ای اساسی وارد آورد، یکی از مهمترین نمونه‌هایی که به ذهن متبادر می‌شود تاریخ تحولات عشایر بارزانی است در نیم‌قرن اخیر. تاریخی که در فراز و نشیب‌هایش با دربر داشتن نمونه‌هایی چون نقش مهم بارزانی‌ها در واداشتن عراق به پذیرش قرار داد الجزیره در ۱۹۷۵ و همچنین همراهی آنها با ایران در طول جنگ هشت سالۀ ایران و عراق هم شاهد همراهی و هم‌پیمانی ایران و بارزانی‌ها بوده و هم پیش آمد مواردی چون برخوردهای نظامی ایران و بارزانی‌ها در خلال سالهای ۱۳۲۴-۲۶ شمسی شاهد نمونه‌ایی از رویارویی و اختلاف نظر آن دو.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۶٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۴۶٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان