دانلود و خرید کتاب علیه تربیت فرزند آلیسون گوپنیک ترجمه مینا قاجارگر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب علیه تربیت فرزند اثر آلیسون گوپنیک

کتاب علیه تربیت فرزند

معرفی کتاب علیه تربیت فرزند

کتاب علیه تربیت فرزند نوشته آلیسون گوپنیک است که با ترجمه مینا قاجارگر منتشر شده است. این کتاب توضیح می‌دهد والدین باید چطور با فرزندانشان رفتار کنند. کتاب علیه تربیت فرزند راهنمایی جامع برای والدینی است که به فرزندانشان اهمیت می‌دهند.

درباره کتاب علیه تربیت فرزند

تصور اغلب ما از تربیت فرزندمان این است: فراهم‌کردن محیطی امن؛ برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای زمان‌های کار و فراغت؛ نظارت دقیق بر اعمال و روابطش و هدایت او تا رسیدن به اهدافی عالی. هدف والدین امروزی این است که فرزندشان را به شکلی خاص و دلخواه «بسازند» تا در بزرگسالی فردی موفق شود. اما آلیسون گوپنیک، از روان‌شناسان پیشرو معاصر، در این کتاب از غیرعلمی‌بودن و همچنین زیانبار بودن این نگاه به فرزندپروی سخن می‌گوید.

او نشان می‌دهد که چرا هرگز نباید دنبال ساختن و شکل‌دادن به فرزندانمان باشیم: کودکان طوری خلق شده‌اند که نامنضبط و بازیگوش و پیش‌بینی‌ناپذیر و خیال‌پرداز باشند؛ آن‌ها طوری خلق شده‌اند که هم بسیار متفاوت از والدینشان و هم بسیار متفاوت از یکدیگر باشند. گوپنیک همچنین توضیح می‌دهد که چطور از فرزندانمان طوری مراقبت کنیم که بیاموزند در جهانی پیش‌بینی‌ناپذیر افرادی انعطاف‌پذیر، خلاق و مقاوم باشند.

شهرت بین‌المللی گوپنیک به‌خاطر مطالعات پیشروانهٔ او دربارهٔ کودکان و رشد و یادگیری آن‌هاست. او استدلال می‌کند که ذهنِ کودکان به ما کمک می‌کند پرسش‌های فلسفی عمیق را بهتر درک کنیم. گوپنیک از مؤسسان مطالعه دربارهٔ «نظریهٔ ذهن» است و این نظریه را صورت‌بندی کرده که یادگیری در ذهن کودکان همانند ذهن دانشمندان است.

خواندن کتاب علیه تربیت فرزند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب علیه تربیت فرزند را به تمام والد ین پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب علیه تربیت فرزند

چرا پدر و مادر باشیم؟ مراقبت از فرزندان کاری پرزحمت و توان‌فرساست و بااین‌حال بیشتر ما آن را عمیقاً ارضاکننده می‌یابیم. چرا؟ چه چیزی باعث می‌شود پدر و مادر بودن به زحمتش بیرزد؟

یک پاسخ رایج، به‌خصوص برای پدران و مادران طبقهٔ متوسط امروزی، این است که شما پدر و یا مادر هستید، پس می‌توانید کاری به اسم «والدگری» (۱) را انجام دهید. «والدبودن» فعلی هدفمند است و نوعی شغل را توصیف می‌کند. هدف این است که فرزند شما به‌نحوی تبدیل به بزرگ‌سالی بهتر یا شادتر و یا موفق‌تر شود، بهتر از آنچه در غیر این صورت می‌بود، یا (اگرچه ما این را به‌آرامی می‌گوییم) بهتر از بچه‌های همسایه. نوع درست والدگریْ نوع درست فرزند را به ارمغان می‌آورد، که به‌نوبهٔ خود روزی نوعِ درستِ بزرگ‌سال خواهد شد.

البته، مردم گاهی اوقات واژهٔ «والدگری» را تنها برای توصیف آن چیزهایی به کار می‌برند که والدین واقعاً انجام می‌دهند. اما بیشتر اوقات، به‌ویژه امروزه، «والدگری» یعنی کارهایی که والدین باید انجام دهند. در این کتاب، بحث خواهم کرد که این تصویرِ تجویزی از والدگری، از منظر علمی، فلسفی، سیاسی و همچنین از منظری شخصی، به‌نحوی بنیادی گمراه‌کننده است. استفاده از این تصویر، برای فهمیدن اینکه والدین و فرزندان به‌واقع چگونه می‌اندیشند و عمل می‌کنند، اشتباه است، و به همان میزان، استفاده از آن به‌عنوان بصیرتی که نشان دهد آن‌ها باید چگونه بیندیشند و عمل کنند نیز خطاست. چنین رویکردی واقعاً زندگی را برای فرزندان و والدین نه بهتر که بدتر و سخت‌تر می‌کند.

ایدهٔ والدگری چنان فراگیر و وسوسه‌انگیز است که ممکن است بدیهی، بی‌چون‌وچرا و واضح به نظر برسد. اما در همان زمانی که والدین، که البته نویسندهٔ کتاب هم یکی از آن‌هاست، جذابیت مدل والدگری را حس می‌کنند، همچنین، اغلب به‌صورتی ابتدایی، حس می‌کنند که یک جای کار می‌لنگد (۱). ما هم نگرانیم که مبادا فرزندانمان در مدرسه موفق نباشند و هم نگرانیم که نکند از فشاری که برای موفق‌شدن در مدرسه به آن‌ها تحمیل می‌شود آسیب ببینند. ما فرزندانمان را با فرزندان دوستانمان مقایسه می‌کنیم و بعد به‌خاطر این کار احساس انزجار می‌کنیم. ما روی آخرین عناوینی کلیک می‌کنیم که برخی نسخه‌ها و دستورالعمل‌های جدید والدگری را ستوده یا بدان‌ها حمله کرده‌اند و بعد، شاید با صدایی که کمی بیش‌ازحد بلند است، می‌گوییم که بعد از همهٔ این حرف‌ها عملاً بر طبق غریزه عمل خواهیم کرد.

نظرات کاربران

Lena Bonab
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

این کتاب در فیدیبو 24000 تومانه، واقعا جای تاسفه که تو طاقچه قیمت2برابر زدید، تازه فیدیبو کتابهاش گران میفروشه لطفا یه تجدید نظراساسی در قیمت‌ها لحاظ بفرمایید

مهاجر
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

لطفا بذارید طاقچه بی نهایت🌹🌹

somaye.yaghoobi
۱۴۰۰/۰۱/۱۹

من کتاب چاپی خوندم و عالیه

کاربر ۳۱۰۵۶۱۹
۱۴۰۰/۰۴/۱۹

کتاب خوبی بود از نظر محتوا ولی به شدت سخت وناملموس،ترجمه شده بود ولی می ارزه خوندنش،نکات خوبی داره

ن. عادل
۱۴۰۰/۰۶/۰۵

بیشتر باید به عنوان یک کتاب علمی بهش نگاه کرد تا عملی. من دوست داشتمش اما فکر می کردم از نوع کتاب های راهنمای تربیت فرزند باشه که نبود.

db
۱۴۰۰/۰۵/۱۴

من نسخه چاپی را خوندم. ترجمه بسیار نامانوس است . متن کتاب منسجم نیست و ثقیل است و کلا خوندنش خیلی سخته و پیش نمیره. اصلا ابدا توصیه نمیکنم

پریسا ف
۱۴۰۰/۱۰/۱۷

کناب از دید متفاوتی به موضوع والدگری و تربیت فرزند می پردازد که شاید در ابتدا ناملموس به نظر برسد ولی در ادامه به جنبه های متفاوتی از تربیت اشاره می کند.

mina
۱۴۰۰/۱۲/۲۲

مطالب علمی و خوبی داره اما من ترجمه کتاب رو دوست ندارم. سخت و نامانوس ترجمه شده

isis
۱۴۰۰/۰۵/۱۴

بنظرم بیشتر به درد دانشجویان رشته روانشناسی میخوره خیلی کاربردی نبود گرچه اطلاعات علمی زیادی داره

کاربر ۳۰۴۱۹۹۵
۱۴۰۰/۰۱/۱۷

قیمت این کتاب در فیدیبو ۲۴۵۰۰ تومان هست! چرا باید نیخه الکترونیکی که چاپ و حمل و توزیع نداره با قیمت ۴۷۴۰۰ تومن باشه؟ من تاقچه رو‌بخاطر همین‌اختلاف قیمت حذف میکنم!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴۸)
اگر هر نسل به‌صورت برده‌وار و کورکورانه دقیقاً آنچه را که نسل پیش انجام می‌داده تکرار می‌کرد، ما هرگز هیچ پیشرفتی نمی‌کردیم.
narges
والدین طراحی نشده‌اند تا زندگی فرزندانشان را شکل دهند. درعوض، والدین و دیگر مراقبت‌کنندگان بناست تا فضایی امن و محافظت‌شده برای نسل بعدی فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند در این فضا راه‌های جدید فکرکردن و عمل‌کردن را به وجود آورند، راه‌هایی که به‌هرحال کاملاً متفاوت از راه‌هایی هستند که ما از قبل برای کودکان پیش‌بینی کرده‌ایم.
narges
ژن‌ها ممکن است در دورهٔ کودکی فعال یا غیرفعال شوند و این فرایند به تغییرات مهمی در بزرگ‌سالی منجر می‌شود. تحقیقات در عرصهٔ اپی‌ژنتیک نشان می‌دهد که ویژگی‌های محیط اطراف، حتی ویژگی‌های بسیار ظریفی همچون کیفیت مراقبت، چگونه می‌توانند ژن‌ها را فعال یا غیرفعال سازند. به‌عنوان مثال، موش‌هایی که در اوایل زندگی تحت استرس قرار دارند (۱۶) ژن‌های خاص را به‌شکل‌های متفاوتی نشان می‌دهند. همین اتفاق در فرزندان انسان نیز اتفاق می‌افتد. ژن‌ها متفاوت هستند، اما تجربه‌های کودکان نیز متفاوت‌اند، و این بر چگونگی بروز ژن‌ها تأثیر می‌گذارد.
Fereshteh Radmanesh
بعضی از عوامل ژنتیکی باعث می‌شوند کودکان در مقابل محیط اطرافشان بیشتر یا کمتر حساس باشند. بعضی از کودکان انعطاف‌پذیرند (۱۷)؛ آن‌ها تحت هر شرایطی (چه خوب و چه بد) خوب از آب درمی‌آیند. این کودکان مانند گل‌های قاصدک هستند و تقریباً در هر محیطی شکوفا می‌شوند. کودکان دیگر نسبت به تفاوت‌ها در محیط اطرافشان حساس‌تر هستند؛ آن‌ها در شرایط غنی بسیار خوب و در شرایط نامساعد بسیار بد عمل می‌کنند. این کودکان بیشتر به گل‌های ارکیده شباهت دارند که با مراقبت بسیار و تغذیهٔ غنی شکوفا شده و بدون آن‌ها پژمرده می‌شوند. بنابراین این کودکان نه‌تنها با یکدیگر متفاوت هستند، بلکه واکنششان به محیط اطراف خود نیز متفاوت است.
Fereshteh Radmanesh
نخستین دوراهیْ از تضاد میان وابستگی و استقلال ناشی می‌شود. والدین و دیگر مراقبتگران باید مسئولیت کامل وابسته‌ترین موجود، یعنی نوزاد انسان، را به عهده بگیرند. اما همچنین آن‌ها باید این وابسته‌ترین موجود را به بزرگ‌سالی کاملاً مستقل و خودکفا تبدیل کنند
Fereshteh Radmanesh
هدف از عشق‌ورزیدن به کودکان، به‌طور خاص، فراهم‌کردن محیطی پربار، باثبات و امن برای این انسان‌های کوچک و آسیب‌پذیر است، محیطی که در آن تغییر، خلاقیت و نوآوری می‌توانند شکوفا شوند. این امر هم از منظر زیست‌شناختی و تکاملی و هم از منظری شخصی و سیاسی صادق است. عشق‌ورزیدن به کودکان برای آن‌ها مقصد تعیین نمی‌کند، بلکه قدرت و مایهٔ آغاز سفر را به آن‌ها می‌بخشد.
Fereshteh Radmanesh
مهم‌ترین پاداش‌های والدبودن نمرات و افتخارات فرزندان ما یا حتی فارغ‌التحصیل‌شدنشان یا ازدواجشان نیست؛ مهم‌ترین پاداش والدبودن از لحظه لحظهٔ لذت جسمی و روانیِ در کنار این کودک خاص بودن و لذت لحظه به لحظهٔ او در بودن با شما به وجود می‌آید.
محمود
ظهور والدگری با منع کودکان از خیابان، زمین‌های بازی عمومی، محله و حتی زنگ تفریح همراه بوده است. در جهان پیش از والدگری، حتی کودکان نوپا نیز می‌توانستند در محیط رشد خود به جست‌وجو و کاوش بپردازند، محیطی که می‌توانست روستا یا مزرعه باشد یا کارگاه و آشپزخانه. کودکان طبقهٔ متوسط در آمریکا اکنون بیشتر زندگی خود را در محیط‌های به‌شدت ساختاریافته می‌گذرانند؛ محیط زندگی کودکان فقیر بسیار محدودتر است. عجیب است که، در جامعه‌ای که هر روز بیش از پیش خلاقیت و ابتکار را ارج می‌نهد، موقعیت‌ها و فرصت‌های کمتر و کمتری برای کاوش و جست‌وجوی کودکان فراهم می‌آوریم.
Fereshteh Radmanesh
مغزهای جوان برای کاوش طراحی شده‌اند؛ مغزهای پیر طراحی شده‌اند تا از آن‌ها بهره‌برداری شود.
Fereshteh Radmanesh
یک مغز یک‌ساله دو برابر بیشتر از مغز شما اتصال‌های عصبی دارد. یک مغز جوان روابط بسیار بیشتری از یک مغز پیر ایجاد می‌کند؛ روابط بالقوهٔ بسیار بیشتری وجود دارد و این روابط در پرتو تجربیات جدید به‌شکل سریع‌تر و ساده‌تری تغییر می‌کنند. اما تمام این رشته‌های پیوندی نسبتاً ضعیف هستند. مغزهای جوان می‌توانند، به‌محض مواجهه با تجربه‌های جدید، وضعیت خود را تغییر دهند. با افزایش سن (۲۱)، ارتباط‌های مغزی‌ای که بسیار استفاده می‌کنیم سریع‌تر و کارآمدتر شده و فواصل طولانی‌تری را پوشش می‌دهند. اما ارتباط‌هایی که استفاده نمی‌کنیم زدوده شده و ناپدید می‌شوند. مغزهای پیرتر انعطاف‌پذیری بسیار کمتری دارند. ساختار آن‌ها از راه‌های باریک و پر پیچ و خم به شاهراه‌های اطلاعاتی بلند و مستقیم تغییر کرده است.
Fereshteh Radmanesh

حجم

۳۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۳۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰
۵۰%
تومان