دانلود و خرید کتاب تئوری انتخاب ویلیام گلسر ترجمه اکرم توکلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

کتاب تئوری انتخاب

معرفی کتاب تئوری انتخاب

کتاب تئوری انتخاب که با نام نظریه‌ی انتخاب نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار منتشر شد. این کتاب که نوشته‌ی ویلیام گلاسر روان‌پزشک آمریکایی است، به عنوان مهم‌ترین اثر او شناخته می‌شود. دکتر گلاسر در این کتاب نیاز به یک روان‌شناسی جدید و متفاوت با شیوه‌ی روانشناسی درونی را توضیح می‌دهد و سپس در پی آن به معرفی مدل فکری خود با نام تئوری انتخاب می‌پردازد.

این کتاب با ترجمه‌ی اکرم توکلی توسط انتشارات ارمغان گیلار منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب تئوری انتخاب

دکتر ویلیام گلاسر در کتاب تئوری انتخاب با مطرح کردن مدل تئوری انتخاب به بیان نکاتی می‌پردازد که برای داشتن روابط صحیح در یک زندگی موفق لازم است. به عقیده‌ی دکتر گلاسر بسیاری از مشکلات از قبیل جرم و جنایت، اعتیاد، خشونت، بدرفتاری با کودکان و ناراحتی‌های هیجانی از نارضایتی از روابط نشات می‌گیرد. گلاسر در این کتاب روی چهار نوع رابطه تمرکز کرده است؛ رابطه‌ی زن و شوهر، رابطه‌ی والد و فرزند، رابطه‌ی شاگرد و معلم و رابطه‌ی مدیر و کارمند. گلاسر معتقد است که برای برطرف کردن مشکلات ذکرشده لازم است روابطی که گفته شد اصلاح شوند. در این کتاب دکتر گلاسر در بخش اول به بیان مدل فکری خود و تئوری انتخاب می‌پردازد. در بخش دوم کتاب کاربست‌های این تئوری را در روابط مطرح‌شده بیان می‌کند و در بخش سوم کاربرد تئوری انتخاب را شرح می‌دهد. در پایان هر فصل از این کتاب پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها را در آن بخش می‌توانید پیدا کنید مطرح شده است.

خرید و دانلود کتاب تئوری انتخاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر از مطالعه‌ی کتاب‌های حوزه‌ی روانشناسی و خودیاری لذت می‌برید، اگر به دنبال نکاتی برای بهبود روابط خود هستید و یا اگر به دنبال یادگیری روشی نوین و متفاوت از روانشناسی درونی معمول برای رفع مشکلات روان‌شناختی خود هستید، کتاب تئوری انتخاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید کتاب تئوری انتخاب با ترجمه‌ی اکرم توکلی را بخوانیم؟

دکتر ویلیام گلاسر در این کتاب با بیان این نکته که ریشه بسیاری از مشکلات امروزی ناکارآمدی روابط ماست به معرفی تئوری انتخاب و به‌کارگیری آن در روابط زوجین، رابطه‌ی والد و فرزند، رابطه‌ی معلم و شاگرد و رابطه‌ی مدیر و کارمند پرداخته است. در دنیای امروز که پایه‌ و نیاز بسیاری از فعالیت‌های افراد برقرار کردن یک ارتباط موثر است، یادگیری چگونه بهبود دادن روابط فردی بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر این، دکتر گلاسر در این کتاب به بیان نیازهای اصلی انسان‌ها و نکات مهم و اساسی روانشناسی افراد می‌پردازد و مطالعه‌ی این نکات به شناخت بهتر رفتارهای فردی و رفتارهای جمعی کمک خواهد کرد.

درباره ویلیام گلاسر

دکتر ویلیام گلاسر روان‌پزشک اهل ایالات متحده‌ی آمریکاست که در ۱۱ ماه می در ۱۹۲۵ در اوهایو متولد شده است. وی در بیست سالگی مدرک مهندسی شیمی خود را از دانشگاه کیس وسترن رزرو دریافت کرد. ویلیام در سال ۱۹۴۶ به ارتش فراخوانده شد و یک سال بعد پس از بازگشت به کیس وسترن شروع به تحصیل در رشته‌ی روانشناسی کرد. در سال‌های بعد تحصیلات آکادمیک خود در این حوزه را تکمیل کرد و در سال ۱۹۵۳ موفق به کسب مدرک دکترای روان‌پزشکی شد.

گلاسر مدتی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس و وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده‌ی آمریکا مشغول به کار بود ولی به علت عقاید ضدفرویدی‌اش از کار کردن در وزارت امور کهنه‌سربازان اخراج شد. پس از این اخراج شدن در مدرسه ونتورا شروع به تدریس کرد و پس از آن یک کلینک خصوصی روان‌پزشکی در لس‌آنجلس راه‌اندازی کرد. علاوه بر این دکتر ویلیام گلاسر موسسه‌ای با نام «موسسه‌ی واقعیت‌درمانی» را بنیان‌گذاری کرد. این موسسه در سال ۱۹۶۷ راه‌اندازی شد و بعدتر در سال ۱۹۹۴ این موسسه به «موسسه‌ی تئوری کنترل، واقعیت‌درمانی و مدیریت رهبری» تغییر نام داد. این نام مجددا دو سال بعد به «موسسه‌ی ویلیام گلاسر» تغییر کرد. این موسسه در حال حاضر در آریزونا واقع شده است و شعب متعددی در نقاط دیگر دارد.

دکتر گلاسر نام مجموعه‌ی تحقیقات خود را که در دهه ۱۹۷۰ با عنوان «تئوری کنترل» از آن‌ها یاد می‌کرد در سال ۱۹۹۶ و با اضافه کردن ساختاری نظری به آن‌ها به «تئوری انتخاب» تغییر داد. دکتر ویلیام گلاسر در اوت ۲۰۱۳ و پس از مدتی بیماری به علت نارسایی تنفسی در لس‌آنجلس در گذشت.

تئوری انتخاب به چه معناست؟

دکتر ویلیام گلاسر در بخش اول کتاب ئوری انتخاب» به معرفی و توضیح این تئوری پرداخته است. به بیان دکتر گلاسر تئوری انتخاب به این معناست که در عمل، این خود ما هستیم که تمام کارهایی را که انجام می‌دهیم، از جمله احساس بدبختی، را انتخاب می‌کنیم. دیگران نه می‌توانند ما را بدبخت کنند و نه خوشبخت. دیگران تنها در تبادل اطلاعات با ما نقش دارند. این اطلاعات به خودی خود نمی‌تواند ما را به انجام کاری وادار کند و یا اینکه ما را وادار کند تا احساسی را تجربه کنیم. ما آن‌ها را بررسی می‌کنیم و سپس تصمیم می‌گیریم که چه کاری را انجام دهیم.

از نگاه ویلیام گلاسر ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم بر زندگیمان تسلط داریم ولی این تسلط عموما موثر نیست. به‌کارگیری تئوری انتخاب و اثربخش‌کردن کنترل بر زندگی به برطرف کردن مشکلات روان‌شناختی بلندمدت کمک خواهد کرد.

چند اصل از تئوری انتخاب

دکتر ویلیام گلاسر در بخش سوم کتاب تئوری انتخاب در فصل «۱۳: تعریف مجدد از اختیار و آزادی شخصی شما» ده اصل مهم این تئوری را بیان می‌کند. این ده اصل عبارتند از:

اصل اول: ما فقط رفتار خودمان را می‌توانیم کنترل کنیم. در واقع هیچ فردی نمی‌تواند ما را مجبور کند تا کاری را که دوست نداریم انجام بدهیم. مگر آن که ما را به طور جدی تنبیه و یا تهدید به مرگ کند. وقتی هم کاری را با زور و اجبار و ترس از تنبیه انجام می‌دهیم، به خوبی از عهده‌ی آن برنمی‌آییم.

اصل دوم: اطلاعات تنها چیزی است که ما از دیگران دریافت می‌کنیم و به دیگران ارائه می‌دهیم. اینکه ما چطور از این اطلاعات استفاده کنیم به انتخاب ما بستگی دارد.

اصل سوم: تمام مشکلات روان‌شناختی بلندمدت، در زمره‌ی مشکلات رابطه‌ای قرار می‌گیرند. مشکلات رابطه‌ای، علت مشکلات دیگری همچون درد، خستگی، ضعف و برخی بیماری‌های مزمن که معمولا از آن‌ها به بیماری‌های سیستم خودایمنی یاد می‌شود نیز است.

اصل جهارم: مشکل رابطه‌ای همیشه بخشی از زندگی کنونی ما است. لازم نیست در گذشته و آینده به جستجوی رابطه‌ها بپردازیم؛ مشکل همیشه به یکی از رابطه‌های کنونی ما برمی‌گردد.

اصل پنجم: اگرچه اتفاقات آزاردهنده‌ی گذشته با آنچه امروز هستیم ارتباط زیادی دارد اما مرور و زنده کردن دوباره‌ی آن‌ها به کاری که هم‌اکنون باید انجام بدهیم یعنی بهبود بخشیدن رابطه کنونی مهممان، کمک چندانی نمی‌کند.

اصل ششم: پنج نیاز اصلی و ژنتیکی که به ما جهت می‌دهند: نیاز به زنده ماندن و بقا، نیاز به عشق و تعلق خاطر، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح. ارضای این نیازها برای ما ضروری است. اگرچه ارضای این نیازها را می‌توانیم به تاخیر بیندازیم ولی نمی‌توانیم آن‌ها را انکار کنیم.

اصل هفتم: ما فقط با ارضای تصویر یا تصاویر درون دنیای مطلوب خود می‌توانیم این نیازها را برآورده کنیم. از تمام چیزهایی که می‌شناسیم مهم‌ترین چیز را برای قرار دادن در دنیای مطلوب خود انتخاب می‌کنیم. بیشترین آزادی را زمانی حس می‌کنیم که بتوانیم یکی یا برخی از تصاویر دنیای مطلوبمان را ارضا کنیم. وقتی تصاویری را درون دنیای مطلوبمان قرار می‌دهیم که نمی‌توانیم آن‌ها را برآورده کنیم، در واقع از آزادی‌مان دست کشیده‌ایم.

اصل هشتم: همه کارهایی که ما از تولد تا مرگ انجام می‌دهیم رفتار است. تمام رفتارها، رفتار جمعی هستند و از چهار مولفه‌ی پیوسته و جدانشدنی عمل، فکر، احساس و فیزیولوژی تشکیل شده‌اند.

اصل نهم: رفتارهای جمعی معمولا با افعال، آن هم به صورت مصدر یا اسم مصدر بیان شده و با مولفه‌ای که از همه بیشتر قابل شناسایی است، نام‌گذاری می‌شوند.

اصل دهم: رفتارهای جمعی، انتخابی هستند اما فقط مولفه‌های عملی و فکری را به طور مستقیم کنترل می‌کنیم. ولی می‌توانیم مولفه‌های احساس و فیزیولوژی خود را با انتخاب نحوه‌ی عمل و تفکرمان به صورت غیر مستقیم کنترل کنیم.

جملاتی از متن کتاب تئوری انتخاب

هرچند احساسات لذت‌بخش بدون روابط ممکن است شبیه احساساتی باشد که هنگام لذت بردن از برقراری روابط داریم، ولی کارهایی که منجر به این احساسات می‌شوند متفاوت‌اند. پس مراقب افرادی که سرخوش هستند اما هیچ دوست صمیمی ندارند باشید. شاید بذله‌گو بامزه باشند ولی شوخ‌طبعی آن‌ها یکسره تحقیر و نفرت است. اگر با چنین فردی ازدواج کنید خیلی زود هدف شوخ‌طبعی خصمانه او قرار خواهید گرفت و ممکن است تا آخر عمر ازدواج خود پشیمان باشید. دنبال کسی باشید که دوستان خوبی دارد و با آن‌ها درست رفتار می‌کند و شما هم از بودن در کنار آنان لذت می‌برید

نظرات کاربران

Shi ma
۱۴۰۰/۰۱/۰۳

چرا کتاب ازدواج بدون شکست از همین نویسنده رو نمیزارید؟

ژیلا حیاتی _روانشناس بالینی خانواده
۱۴۰۰/۰۲/۰۳

سلام دوستان مطالعه این کتاب مفید رو به عنوان یک روانشناس پیشنهاد میکنم .

اسماعیل دشمیر
۱۴۰۰/۰۵/۰۸

لطفا ترجمه ی آقای صاحبی رو بگذارید.

روناک
۱۴۰۰/۰۴/۱۱

با سلام.من ترجمه ی دکتر علی صاحبی رو دارم مطالعه میکنم .بسیار متن روان و گویایی داره.و آقای دکتر ویلیام گلسر نیز این ترجمه رو تایید میکنن.

آتنا مهرانفر
۱۴۰۰/۰۲/۰۹

تا حالا سه فصل این کتاب رو خوندم...کتاب پیرامون ما و زندگیمون میگرده،اگر کتابی میخواید که بهتون کمک کنه خودتون و دنیا رو بهتر ببینید و درک کنید،و البته کمتر به مشکلات درونی و بیرونی بخورید توصیه میشه👌

mary.sa
۱۴۰۰/۱۱/۱۸

از بابت یک چیز غصه میخورم.این که اکثر افراد کنترل گری که میشناسم هیچکدوم اهل کتاب و مطالعه نیستند و در نتیجه تغییری هم براشون اتفاق نمیفته و همینطور به سم پراکنی خودشون ادامه میدن...🙃

Sahba
۱۴۰۰/۰۴/۱۸

این کتاب فوق العاده و کاربردی هستش . این کتاب را برای افرادی که ارتباطات ضعیفی دارند یا مسائل مختلف روابط درگیرشان کرده به شدت توصیه میکنم چون به شخصه خودم هم یکی از همین افراد هستم اما از زمانی که

- بیشتر
آرزو
۱۳۹۹/۱۲/۲۴

واقعا کتاب عالی هستش خیلی در روابط اجتماعی و زندگی شخصی کمک می‌کنه

طالب
۱۴۰۰/۰۲/۰۵

این کتاب رو دو روز قبل ده تومن خریدم، اینجا الان چرا اینقدر قیمت هست؟

آنا جمشیدی
۱۴۰۰/۰۱/۱۲

من تا به الان این کتاب رو نخوندم، تا بتونم به نسخه‌ی EPUB دسترسی داشته باشم. برای من به خصوص برای کتاب به این مهمی، نسخه‌ای مناسبه که توش امکان تغییر سایز فونت و هایلایت کردن رو داشته باشم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۳۰)
اگر همه می‌فهمیدندکه آنچه از نظر آن‌ها درست است لزوماً از نظر دیگران درست نیست، دنیا جای بهتر و شادتری می‌شد.
Hossein Feizi
تقریباً بذر تمام بدبختی‌های ما در سال‌های نخست زندگی‌مان کاشته شده است؛ یعنی زمانی که با افرادی روبرو می‌شویم که نه‌تنها خوب و بد زندگی خودشان را کشف نکرده‌اند، بلکه متأسفانه گمان می‌کنند صلاح زندگی ما را نیز می‌دانند.
Hossein Feizi
تمام کارهایی را که انجام می‌دهیم، ازجمله احساس بدبختی را خودمان انتخاب می‌کنیم. دیگران نه می‌توانند ما را بدبخت کنند و نه خوشبخت. دیگران تنها در تبادل اطلاعات با ما نقش دارند. این اطلاعات به‌خودی‌خود نمی‌تواند ما را به انجام کاری مجبور کند و یا اینکه ما را وادار کند احساسی را تجربه کنیم. اطلاعات وارد مغز ما می‌شود، ما آن‌ها را بررسی می‌کنیم و سپس تصمیم می‌گیریم که چه‌کاری را انجام دهیم.
آتنا مهرانفر
تا زمانی که معتقدیم می‌توانیم دیگران را کنترل کنیم یا برعکس دیگران می‌توانند ما را کنترل کنند، در چنین شرایطی احساس نارضایتی ادامه خواهد داشت.
Hossein Feizi
سال‌ها قبل، کشیشی اهل شیکاکو به نام جان که او را می‌شناختم مطلبی را به من گفت که هرگز آن را فراموش نمی‌کنم. او گفت بهترین کاری که پدر و مادرها می‌توانند برای فرزندانشان انجام دهند؛ این است که یکدیگر را خیلی دوست داشته باشند و عاشق هم باشند.
Hossein Zavarian
ولی ما بخش قابل‌توجهی از واقعیت را آن‌طور که دوست داریم درک می‌کنیم.
Niusha
علاقه داشتن بدون احساس مالکیت، معیار دیگری برای تشخیص و تعریف رابطه دوستی است.
Z.B
زمانی که بازی کردن را کنار بگذاریم، یادگیری متوقف خواهد شد.
مهدی اللهیاری
برای دستیابی و حفظ روابط موردنیاز باید زورگویی، اجبار، تحمیل، تنبیه، پاداش، فریب، ریاست، ترغیب، انتقاد، سرزنش، گلایه، نق زدن، اذیت کردن، رتبه‌بندی، درجه‌بندی و پس کشیدن را کنار بگذاریم. در عوض به‌جای این رفتارهای مخرب، باید دلسوزی، گوش دادن، حمایت، مذاکره، تشویق کردن، محبت کردن، همراهی کردن، اعتماد، پذیرش، استقبال و احترام گذاشتن را انتخاب کنیم.
Hossein Feizi
فرضیه عملیاتی که روانشناسی کنترل بیرونی در دنیا به کار می‌گیرد این است: اگر افرادی را که کار خطایی انجام می‌دهند تنبیه کنیم؛ آنگاه آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم انجام خواهند داد؛ و سپس اگر به آن‌ها پاداش بدهیم، آن‌ها به کاری که ما می‌گوییم ادامه می‌دهند. این فرضیه بر تفکر اغلب مردم روی کره زمین حکم‌فرما است.
Hossein Feizi

حجم

۴۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۴۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
۱۹,۰۰۰
۵۰%
تومان