دانلود و خرید کتاب نگرشی بر دین زرتشتی بهنام مرادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نگرشی بر دین زرتشتی اثر بهنام مرادیان

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۳.۹از ۱۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی نوشته بهنام مرادیان، پژوهشگر دین و فرهنگ زرتشتی، است که تصویری روان و آسان‌فهم از دین زرتشتی برای مخاطب غیرآکادمیک ارائه می‌دهد.

دین زرتشتی نخستین دین یکتاپرست ایرانی است که نزدیک به چهار هزار سال پیش توسط زرتشت یا اشوزرتشت، پیامبر این دین عرضه شد. این دین با سه پایه کلیدی خود شناخته می‌شود: اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیک. زرتشت در آموزه‌هایش کوشید انسان‌ها را برای رسیدن به اخلاق فردی و نظم اجتماعی ایده‌آل راهنمایی کند. کهن‌ترین آموزش‌های دین زرتشتی، در کتاب گاتها که کتاب آسمانی زرتشتیان شناخته می‌شود جای دارد.

درباره‌ کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی همانگونه که از نامش پیداست می‌کوشد تصویری فراگیر و همه‌جانبه ولی در عین حال، غیرتخصصی به زبان ساده از دین زرتشتی را برای کسانی که مایل هستند با این دین آشنا شوند عرضه کند. بهنام مرادیان نویسنده این کتاب که خود زرتشتی است، سال‌ها است به صورت خودآموخته در زمینه دین و فرهنگ زرتشتی و بازآفرینی آن برای زندگی معاصر پژوهش می‌کند. بر اساس مقدمه کتاب، نگرشی بر دین زرتشتی پاسخی به این دغدغه و نیاز است که عموم مردم و افراد غیرزرتشتی تصویر روشن و قابل استنادی از این دین باستانی ایران ندارند و منبعی روان و آسان‌خوان در دسترسشان قرار ندارد.

نگرشی بر دین زرتشتی در ۱۲ فصل تدوین شده است و تلاش کرده همه زمینه‌ها و ابعاد دین، فرهنگ و جامعه زرتشتی را در یکجا قالب‌بندی و به نمایش بگذارد. تاریخ دین زرتشتی، باورها و جهان‌بینی زرتشتی، کتاب آسمانی و متن‌های دینی زرتشتیان، مراسم، جشن‌ها و آیین‌های زرتشتی، مبانی اخلاق زرتشتی، پیکربندی جامعه زرتشتی، موبدان و روحانیت زرتشتی، مکان‌های دینی و آیینی زرتشتی، گویش و فرهنگ شفاهی زرتشتیان، استوره‌شناسی و نمادشناسی زرتشتی، از جمله فصل‌های این کتاب است.

بهنام مرادیان در نگارش این کتاب کوشیده تا مطالب را به صورت ساده توضیح دهد. او از تخصصی شدن مباحث جلوگیری کرده است و به این ترتیب اثری آفریده است که برای همه افراد، حتی کسانی که هیچ مطالعه و پیش‌زمینه‌ای درباره این مباحث ندارد، قابل استفاده است.

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی برای همه کسانی که قصد دارند با دین زرتشتی به عنوان دین باستانی و کهن ایران آشنا شوند، قابل استفاده است. دانشجویان و پژوهشگران حوزه دین و تاریخ ایران باستان هم می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

بخشی از کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

کهن‌ترین سندی که پیرامون یکتاپرستی در ایران در دست هست، گاهان، سروده‌های اشوزرتشت پیامبر ایرانی است. در این کتاب که بنیاد جهان‌بینی زرتشتی در آن بیان شده است، اهورامزدا به عنوان آفریدگار یگانه و پیونددهنده شیرازه جهان آفرینش بیان شده است.

نوین‌ترین برگردانی که از معنای این واژه در دست است، آن را بدین‌گونه ریشه‌شناسی می‌کند:

اهورا: هستی، وجود یا هستی‌آفرین + مزدا: دهنده خرد، خردآفرین یا دانای بزرگ. بنابراین اهورامزدا به معنای «آنکه خرد را در جهان آفرید» یا «دانای بزرگ هستی‌آفرین» ترجمه می‌شود.

در گاتها، نام خداوند معمولا به صورت اهورا و مزدا به طور جداگانه استفاده شده است. یک نظریه اینست که هر گاه سخن از آفرینش پدیده‌های گیتایی یا مادی است، عنوان اهورا استفاده می‌شود و هر جا سخن از آفرینش مینوی یا غیرمادی است، نام مزدا. در اوستا یا در سنگ‌نگاره‌ها، «مزدااهورا» و «اهورامزدا» هر دو دیده می‌شوند.

در گاتها، اهورامزدا، می‌آموزاند، هدایت می‌کند، ارزانی می‌کند و اوست که اشا را به عنوان یک نظم آرمانی آفریده است و زرتشت ما را برای رسیدن به آن فرامی‌خواند.

زرتشت در گاهان در حال کاوش و شناخت اهورامزدا است و از پرسش‌های پرشمار از او خودداری نمی‌کند. زرتشت از اهورامزدا درباره سرنوشت کارهای انسان‌ها، چگونگی آفرینش و آینده می‌پرسد. در فرهنگ زرتشتی به این پرسش و پاسخ، «همپرسگی با اهورامزدا» گفته می‌شود و معادل ایرانی و آریایی وحی یا از دید عرفانی شهود به نظر می‌رسد.

حضور ایران در جهان باستان
اصغر محمودآبادی
کرونولوژی در تاریخ ایران باستان (ایلام، ماد، هخامنشی، ساسانی)
مهرداد نوری مجیری
چهار متن کهن
پدرام حکیم زاده
از بهرام گور تا خسرو پرویز
ایرج رامتین
خوارزمشاهیان و ایلخانان مغول
ایرج رامتین
تیموریان: امیر تیمور و جانشینان او در ایران
ایرج رامتین
عقلانیت نوین در چین
حسین قریب
ماد کهن
سورنا فیروزی
ابومسلم خراسانی، سلمان فارسی، جعفر برمکی
ایرج رامتین
اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی
اسکات ساوران
کانون دین زرتشتی در ایران
مری بویس
زردشت و گاهان
مهشید میرفخرایی
تذکره‌ی اربیل؛ وقایع نامه‌ی آربلا
محمود فاضلی بیرجندی
شوش، کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر پانزدهم دوره عیلام میانی
احسان یغمایی
کتیبه های خصوصی فارسی میانه ساسانی و پساساسانی؛ جلد اول
سیروس نصرالله‌زاده
ارزیابی پویا ریسک
علی کریمی
تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز
ویلیام ساهاکیان
نقد تاریخ نگاری پان ترکی
مجتبی برزویی
لیلی و مجنون
زینب یزدانی

نظرات کاربران

میرزا۹۸۹
۱۴۰۰/۰۲/۰۶

سلام هرکدام ازماوظیفه داریم این دست کتابها ومعرفی فرهنگهارابیشترکنید.تاهمه باهم مهربان وعاشق هم باشیم مگرنه اینکه مادرایران عزیزمون بادین ومذاهب مختلف درکنارهم زندگی میکنیم پس چرابهضی اب راگل الودمیکنن ومیخان اسلام وزرتشت رامقابل هم معرفی کنندوهمچنین سایرادیان را بنده مسلمان وشیعه ام. ولی علاوه

- بیشتر
محمدحسین
۱۳۹۹/۱۲/۲۷

موبد اردشیر خورشیدیان میگه زرتشت پیامبر بوده، موبد نیکنام میگه زرتشت پیامبر نبوده پس زرتشت کی بوده؟

ریحانه
۱۴۰۰/۱۲/۱۶

خواندن این کتاب را توصیه میکنم. گمان میکنم نویسنده تحت تاثیر دین شناسی اسلام، دین زرتشتی را معرفی کرده است. دید مقایسه ای نویسنده، خواندن کتاب را راحتتر کرده است. بخشی که مربوط به اداب و رسوم و جشنهای زرتشتی

- بیشتر
مهتاب
۱۴۰۱/۱۲/۰۱

همیشه کتابایی که درباره دین زرتشتی میخوندم خیلی تخصصی بود یا اینکه کلا می خواست به این دین خرده بگیره. این کتاب ولی هم دسته بندی و طبقه بندی روشن داشت و هم درسهای دانشگاه رو تحویل مخاطب عمومی نکرده

- بیشتر
Anahid
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

کتاب خوب و محتصر و مفیدی بود فقط در خیلی از قسمت ها از لحاظ زبان نوشتاری به ویراستاری نیاز داشت. نکته دیگه در مورد محتوای کتاب اطلاق کلمه ی اروپایی پسند به داستان اسکندر بود و به عنوان شاهد

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
پیرانگاه‌های زرتشتی، در روز طبیعت و بازه‌های پنج روزه زیارت، ویژه حضور زرتشتیان است و امکان بازدید گردشگران غیرزرتشتی وجود ندارد. جامعه زرتشتی همیشه تلاش کرده در چارچوب قانون، میزبان خوبی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از مکان‌های دینی باشد. از همین رو، بسیار شرمنده می‌شویم وقتی ناچاریم از پذیرش گردشگرانی که تصادفا در این روزها، گاه چندین کیلومتر رانندگی کرده‌اند و به پیران آمده‌اند، خودداری کنیم. از همین رو فکر کردم شاید آوردن بازه زمانی زیارت در این کتاب کمک کند تا علاقه‌مندان پیش از برنامه‌ریزی سفر خود به این بازه‌های زمانی توجه کنند. تاریخ‌های زیر همه به ماه‌های خورشیدی هستند: پیر هریشت: ۷ فروردین تا ۱۱ فروردین پیر ستی‌پیر: ۲۴ خرداد (تنها همین روز) پیر سبز (چک چک): ۲۴ خرداد تا ۲۹ خرداد پیر نارستانه: ۲ تیر تا ۶ تیر پیر پارس‌بانو: ۱۳ تیر تا ۱۷ تیر پیر نارکی: ۱۲ امرداد تا ۱۶ امرداد
Anahid
غیر از این روزها، پیش از سفر خود، امکان بازدید از مکان‌ها را با انجمن‌های زرتشتی متولی آن مکان‌ها هماهنگ بفرمایید. زیرا در زمان برگزاری برخی آیین‌های دیگر هم ممکن است امکان بازدید گردشگران فراهم نباشد.
Anahid

حجم

۱۷۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۱۷۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان