دانلود و خرید کتاب زنان نامرئی کرولاین کریادو پرز ترجمه نرگس حسن‌لی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زنان نامرئی اثر کرولاین کریادو پرز

کتاب زنان نامرئی

انتشارات:نشر برج
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۴۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زنان نامرئی

کرولاین کریادو پرز در کتاب زنان نامرئی دست به یک افشاگری می‌زند. او از سوگیری داده‌هایی صحبت می‌کند که در دنیای طراحی شده برای مردان وجود دارند. این کتاب را می‌توانید با ترجمه نرگس حسن لی بخوانید.

این اثر جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۱۹ و جایزه کتاب تجاری سال فایننشال تایمز را دریافت کرد. 

درباره کتاب زنان نامرئی

زنان نامرئی اثری جالب است که سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان را افشا می‌کند. به نظر می‌رسد حتی در قرن بیست و یکم و در آرمان‌شهرهای فمینیستی هم همچنان به زنان به چشم جنس دوم نگاه می‌شود. یعنی همانطوری که دوبوار می‌گفت. 

کرولاین کریادو پرز در کتاب زنان نامرئی به این موضوع می‌پردازد که چطور تمام برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های برنامه‌ریزی بر اساس داده‌هایی اشتباه انجام می‌شود که فقط مردان و نیازهای آنان را در نظر می‌گیرد. بسیاری از دغدغه‌ها که مختص زنان و مشکلات زنان است، توسط متخصصان برنامه‌ریزی، نادیده گرفته می‌شوند. این کتاب با بررسی تمام این موارد که حتی بسیاری از اوقات عمدی هم نیستند به این نتیجه می‌رسد که زنان برای عبور کردن از چنین داوری‌هایی مجبور به تحمل هزینه‌های روانی، جسمی و مالی می‌شوند.

کتاب زنان نامرئی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

زنان نامرئی کتابی جذاب برای تمام کسانی است که به مطالعات زنان علاقه دارند. اگر از مطالعات روان‌شناسی لذت می‌بری، این کتاب را بخوانید. 

درباره کرولاین کریادو پرز

کرولاین کریادو پرز در سال  ۱۹۸۴ متولد شده است. او روزنامه‌نگار، فعال مدنی و فمینیست بریتانیایی است. 

کریادو پرز دانش آموخته زبان و ادبیات انگلیسی در  کالج کبل آکسفورد است. او تاکنون جریان‌های اعتراضی مختلفی را راه انداخته که موفق‌ترین‌شان اعتراض به حذف چهره تنها زن از روی اسکناس‌های انگلستان بود. همچنین برای نوشتن کتابش، زنان نامرئی، جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرد.

بخشی از کتاب زنان نامرئی 

همه چیز با یک شوخی شروع شد. سال ۲۰۱۱ بود و مقامات شهر کارلسکوگا در سوئد با طرحی در راستای برابری جنسیتی روبه‌رو شده بودند که وادارشان می‌کرد از پشت یک عینک جنسیتی تمام سیاست‌های خود را بازبینی کنند. همان‌طور که سیاست‌هایشان یکی پس از دیگری زیر این ذره‌بین بی‌رحم قرار می‌گرفت، یکی از مقامات بخت‌برگشته به‌شوخی گفت حداقل برف‌روبی چیزی است که «جماعت جنسیتی» کاری به کارش ندارند. از بخت بد او، این اظهارنظر، جماعت جنسیتی را به این فکر انداخت: آیا می‌شود برف‌روبی جنسیت‌زده باشد؟

در آن زمان برف‌روبی در کارلسکوگا مانند اغلب کارهای شهری از مسیرهای پررفت‌وآمد اصلی شروع شد و به پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری رسید. اما این کار تأثیر متفاوتی بر زنان و مردان داشت، چون زنان و مردان متفاوت سفر می‌کنند.

ما داده‌های مستمر و دارای تفکیک جنسیتی برای تمام کشورها نداریم، اما داده‌هایی که داریم روشن کرده زنان همیشه به احتمال بیشتری از مردان پیاده راه می‌روند و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. در فرانسه دوسوم مسافران حمل‌ونقل عمومی زن هستند؛ در فیلادلفیا و شیکاگوی آمریکا این رقم به ترتیب ۶۴‌ و ۶۲ درصد است. اما مردان سراسر جهان به احتمال بیشتری رانندگی می‌کنند و اگر خانواده‌ای اتومبیل داشته باشد مرد استفاده بیشتری از آن می‌کند؛ حتی در آن آرمان‌شهر فمینیستی که سوئد باشد.

و تفاوت‌ها به شیوه حمل‌ونقل ختم نمی‌شود: به چرایی سفر زنان و مردان هم مربوط می‌شود. احتمال زیادی دارد که مردان الگوی سفر نسبتاً ساده‌ای داشته باشند: رفت‌وبرگشت روزانه در شهر و بیرون از آن. اما الگوهای سفر زنان معمولاً پیچیده‌تر است. زنان ۷۵ درصد از کار مراقبتی بی‌مزد جهان را انجام می‌دهند و این بر نیازهای رفت‌وآمدی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. الگوی سفر یک زن معمولی مثلاً شامل رساندن بچه‌ها به مدرسه قبل از رفتن به سر کار، بردن عضو سالمند خانواده پیش پزشک و خریدکردن در راه بازگشت به خانه می‌شود. این «زنجیره سفر» است، الگوی سفری متشکل از سفرهای متعددِ کوتاهِ به‌هم‌پیوسته که میانِ زنانِ سراسر جهان مشاهده می‌شود.

زنان در لندن سه برابر بیشتر از مردان احتمال دارد که کودکشان را به مدرسه ببرند و ۲۵ درصد بیشتر زنجیره‌ای سفر می‌کنند؛ درصورتی‌که کودکی با سن بیشتر از نه سال در خانواده وجود داشته باشد این رقم به ۳۹ درصد می‌رسد. اختلاف در سفر زنجیره‌ای زنان و مردان در تمام اروپا دیده می‌شود و در این قاره، زنان در خانواده‌هایی که هر دو نفر کار می‌کنند، با احتمال دو برابر بیشتر در مسیر خود کودکان را به مدرسه می‌برند و می‌آورند. این موضوع در خانوارهایی با کودکان خردسال شدت بیشتری می‌یابد: یک زن کارمند با کودکی زیر پنج سال زنجیره سفر خود را ۵۴ درصد افزایش خواهد داد؛ یک مرد کارمند با همین شرایط فقط ۱۹ درصد افزایش را تجربه می‌کند.

تمام این تفاوت‌ها در کارلسکوگا به این معنی بود که زمان‌بندی ظاهراً خنثاجنسیت برای برف‌روبی درحقیقت ابداً از نظر جنسیتی بی‌طرف نبود، پس اعضای شورای شهر ترتیب برنامه برف‌روبی را عوض کردند تا عابران پیاده و مسافران حمل‌ونقل عمومی در اولویت باشند. استدلالشان این بود که هرچه نباشد هزینه اضافه‌ای در پی ندارد و راندن یک اتومبیل در هشت سانتی‌متر برف راحت‌تر از هل‌دادن یک کالسکه (یا ویلچر یا دوچرخه) در هشت سانتی‌متر برف است.

نظرات کاربران

azar
۱۴۰۰/۰۲/۱۷

متاسفانه زنان در جوامع مختلف نادیده و به عنوان جنس دوم انگاشته شدند. در همه زمینه های زندگی و اتفاق ها و حوادث,سوگیری به سمت جنس مذکر است و زنان نامرئی هستن. موقع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله..... در

- بیشتر
susan
۱۴۰۰/۰۳/۲۷

خواندن این کتاب را بشدت توصیه می‌کنم ‌ . از مثال‌ها و آمارهای کتاب بشدت سورپرایز خواهید شد . عالیه

Vajihe Nikkhah
۱۴۰۰/۰۶/۰۵

کتاب جالبی بود. هیچ وقت از این نظر به حقوق زنان و اجحافی که بهشون میشه نگاه نکرده بودم. توصیه میکنم بخونید

حمیدرضا
۱۴۰۰/۰۹/۲۰

کتاب خوبی برای اینکه بدانیم چگونه تاثیرات منفی بر روی زنان بصورت سیستماتیک اعمال می‌شود. شاید کمی کتاب در اواسط خسته کننده شود اما اگر ادامه دهید نکات جالبی خواهید خواند.

nilo
۱۴۰۰/۰۵/۲۴

این کتاب واقعا اطلاعات اماری جالب و شوکه‌کننده‌ای برای من داشت بخصوص در مبحث پزشکی. چقدر حیف که کتابی به این خوبی ناشناخته‌س و زیاد معرفی نمیشه. همون‌طور که خود نویسنده هم تاکید میکنه سوگیری مردانه داده‌ها عمدتا از روی خصم

- بیشتر
نیما NIMA
۱۴۰۰/۱۱/۲۴

این کتاب بیش از اینکه تحلیل نظام مردسالاری و نگرش‌های رفتاری باشد،بیشتر ارائه آماری و ریاضیاتی دارد. نحوه آمار گیری هم به صورت جمع آوری اطلاعات از نهادهای مدنی و دولتی است،و این مهم بدون داشتن تخصص پژوهشگری باعث بروز سو

- بیشتر
کاربر ۱۱۵۸۰۱۳
۱۴۰۰/۰۵/۳۰

مفهوم کلی ش خوب و رسا بود و پر از فکت و امار.اما از یه جایی دیگه ادم کشش نداره ادامه بده.چند تا نمونه که می خونی حس می کنی متوجه حرف نویسنده شدی.من نصفشو تونستم بخونم

hasti
۱۴۰۱/۰۹/۰۳

واقعا خیلی کتاب خوبی بود و درمورد تبعیض جنسیت بین زن و مرد خیلی عالی نوشته بود پیشنهاد میکنم حتما بخونید

Nafis
۱۴۰۱/۰۸/۳۰

کتابی برای روشن فکران، و روشن کردن فکرها. صد درصد توصیه میکنم. باید به همه از بچگی ، مطالب این کتاب رو آموزش داد .

sedy
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

کتاب تحلیلی نیست ولی آمارهای دقیق و به روزی داره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸۴)
مثلاً نقاشی در غارها اغلب از حیواناتی است که شکار می‌شوند و درنتیجه پژوهشگران فرض گرفته‌اند مردان -شکارچیان- آن‌ها را کشیده‌اند. اما تحلیل جدیدی از اثر دست‌ها که روی این نقاشی‌ها در غارهای فرانسه و اسپانیا انجام شده، نشان می‌دهد که عملاً اکثرشان به‌دست زنان نقاشی شده‌اند.
Elaheh
«پیمایش‌های جرم و مطالعات تجربی از نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد که اکثر زنان وقتی در فضاهای عمومی حضور دارند، از خشونت بالقوه‌ای که ممکن است بر ایشان اعمال شود می‌ترسند.»
حمیدرضا
زنان «برای رهبری مناسب‌تر از مردان هستند.» این نتیجهٔ تحقیقی بود که مدرسهٔ کسب‌وکار بی‌آی نروژ انجام داد و پنج ویژگی کلیدی (ثبات خلق، برون‌گرایی، استقبال از تجربه‌های جدید، توافق‌پذیری و وجدان کاری) یک رهبر موفق را تعیین کرد. زنان در چهار تا از این پنج ویژگی امتیاز بالاتری از مردان داشتند
شراره
در ۲۴ اکتبر هیچ زنی در ایسلند دست به سیاه‌وسفید نزد. نه کار دستمزدی و نه آشپزی، و نه تمیزکاری و مراقبت از کودکان. تا مردان ایسلندی ببینند چطور بدون کار نامرئی‌ای سر می‌کنند که زنان هرروزه برای به‌حرکت‌انداختن کشور انجام می‌دادند. نود درصد از زنان ایسلندی در این اعتصاب شرکت کردند. بیست‌وپنج‌هزار زن برای راهپیمایی (بزرگ‌ترین تجمع بین بیش از بیست رویداد در سراسر کشور) در میدان مرکزی ریکیاویک جمع شدند؛ رقم چشمگیری برای کشوری که در آن زمان فقط ۲۲۰ هزار نفر جمعیت داشت. یک سال بعد در سال ۱۹۷۶ ایسلند قانون برابری جنسیتی را تصویب کرد که تبعیض جنسی در محیط کار و مدارس را منع می‌کرد. پنج سال بعد ویگدیس فینبوگادوتر در رقابت با سه مرد دیگر نخستین رئیس دولت مؤنث در جهان شد که به شیوه‌ای دموکراتیک انتخاب شده بود. و امروزه ایسلند پارلمانی را با بیشترین برابری جنسیتی در دنیا بدون وجود یک نظام سهمیه‌بندی دارد. سال ۲۰۱۷ این کشور برای هشتمین سال متوالی رتبهٔ نخست را در شاخص شکاف جنسیتی جهانی مجمع جهانی اقتصاد کسب کرد.
yasaman
حضور زنان سر میز مذاکره نه‌تنها احتمال رسیدن به توافق را بالا می‌برد، بلکه دوام صلح را هم محتمل‌تر می‌کند. تحلیلی بر ۱۸۲ پیمان صلح که از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۱ امضا شده بود نشان داد که وقتی زنان در فرآیندهای صلح گنجانده می‌شوند ۲۰ درصد به احتمال اینکه توافق دست‌کم دو سال طول بکشد افزوده می‌شود و احتمال اینکه توافق دست‌کم پانزده سال به طول بینجامد ۳۵ درصد بیشتر می‌شود.
Fateme
حتی جایی که زنان گنجانده می‌شوند در اقلیت می‌مانند و از جایگاه‌های قدرت حذف می‌شوند
Fateme
یک اسکلت وایکینگ قرن‌دهمی که با نام «جنگجوی بیرکا» شناخته می‌شد -به‌رغم داشتن لگن ظاهراً زنانه- بیش از صد سال مرد فرض شده بود، چون در کنار مجموعهٔ کاملی از سلاح‌ها و دو اسب قربانی دفن شده بود.
Elaheh
روی صفحات ویکی‌پدیای زبان‌های مختلف نشان داد مقالاتی که دربارهٔ زنان هستند شامل کلماتی مثل «زن»، «مؤنث» یا «خانم» می‌شوند، اما مقالاتی که دربارهٔ مردان‌اند کلماتی مانند «مرد»، «مذکر» یا «آقا» ندارد (چون جنس مذکر بدیهی فرض می‌شود
mahdieh
بی‌محبت‌بودن برای زنان تخطی از هنجار تصور می‌شود، اما برای مردان این‌طور نیست.
شراره
اما چرا باید بپذیریم شیوه‌ای که مردها کارها را انجام می‌دهند، شیوه‌ای که خودشان را می‌بینند، شیوهٔ درست است؟ پژوهش‌های جدیدی انجام شده که نشان می‌دهد درحالی‌که زنان تمایل دارند هوش خود را به‌دقت ارزیابی کنند، مردانی با هوش متوسط تصور می‌کنند از دوسوم جمعیت باهوش‌ترند.
Fatemeh_J

حجم

۴۴۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۵۰ صفحه

حجم

۴۴۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۵۰ صفحه

قیمت:
۴۷,۰۰۰
۲۳,۵۰۰
۵۰%
تومان