دانلود و خرید کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند اصغر عبداللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند اثر اصغر عبداللهی

کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند

معرفی کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند

کتاب قصه ها از کجا می آیند؛ فیلمنامه‌نویسی و زندگی نوشته اصغر عبدالهی است. او که برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای فیلم خانه خلوت است در این کتاب سعی دارد با روشی تجربی به خواننده علاقه‌مند نوشتن را یاد بدهد.

درباره کتاب قصه ها از کجا می آیند؛ فیلمنامه‌نویسی و زندگی

مطالبی که خواهید خواند مباحث آکادمیک و تئوریک نیست. صرفاً تجربه‌های شخصی و خاطرات خام نویسنده (در مقام فیلمنامه‌نویس البته) است، کشف نوشتن در حین نوشتن و تصحیح نوشتن با اشاره‌های استادی که گاهی شخص ناشناسی است لابه‌لای کتاب‌های «چگونه فیلمنامه بنویسیم»، گاهی استادی در دانشکده یا کلاس درس و گاهی استادی که به اشاره شیوه درست پروراندن پلات و مضمون را گوشزد کرده است. این کتاب از پیدا کردن ایده تا پرداخت و ساخت آن را به خواننده علاقه‌مند آموزش می‌دهد.

خواندن کتاب قصه‌ها از کجا می‌آیند؛ فیلمنامه‌نویسی و زندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی پیشنهاد می کنیم. 

بخشی از کتاب قصه ها از کجا می آیند؛ فیلمنامه‌نویسی و زندگی

«بله. اگه این دو تا عاشق به هم نرسن به چه دردی می‌خوره؟ منظورم اینه که اصلاً چرا نوشته بشه؟ اگه به هم نرسن انگار چیزی گفته نشده. قصه‌ای شروع نشده اصلاً. قصه ته نداره اون‌وقت. مثل این‌که بگی دو تا آدم به هم نرسیدن. هیچی نشدن چون طوری نشد که چیزی معلوم بشه. خلاصه...»

«باشه قبول، به هم می‌رسن. پس اون دو تا زن باید جایی آشتی کنن.»

«بله.»

«خودشون آشتی کنن.»

«بله.»

«خب اینم قصه می‌خواد. چون گره اینه که اینا چطوری و چرا با هم آشتی می‌کنن که اون دو تا عاشق به هم می‌رسن. تعلیق قصه با این دو تاس. فرض اول ما هم اینه که این دو تا طوری با هم قهرن که امکان نداره آشتی کنن. به این می‌گن تعلیق. خود قهر مهم نیس. از این به بعد، چطور آشتی کردنِ اینا مهمه. “تعلیق تو چطور می‌شه آشتی کننِ” این دو تاس.»

«تعلیق؟»

«بله تعلیق. اون دو تا سر یه چیزی اختلاف دارن، شدید یا هر چی. حالا باید آشتی کنن. تمرکز روی آشتی کردن دو تا زن، دو تا مادرِ قهرکرده مهمه.»

«اگه نشه یه تعلیق مهیب گذاشت تو قصه، عیب از ایده‌اس؟»

«نه. ولی بالاخره نمی‌شه که تعلیق نداشته باشه، هر چند کم، کم‌رنگ.»

«سخته.»

«سخت نیس اما سماجت می‌خواد. دو تا زن بومی تو یک جزیره چه دعوایی می‌تونن داشته باشن؟»

امکان این نبود که بروم از تک‌تک اهالی جزیره بپرسم این‌جا در این جزیره چه چیزی باعث قهر بدخیم می‌شود، خاصه بین دو تا زن آشنا. اصلاً مطمئن نبودم در این جزیره دو زن باشند که حالا با هم این‌طوری قهر باشند اما به هر حال همیشه دو زن در یک فامیل ممکن است قهر بکنند و از بد حادثه دختر و پسر آن‌ها عاشق هم بشوند. موضوع باید از بومیت محل در می‌آمد، از فرهنگ یا آداب یا... بله باید می‌گشتم در آداب، در فرهنگ و رسوم.

نظرات کاربران

پیام
۱۴۰۰/۰۲/۳۱

کتاب به روشی تجربی و قدم به قدم می‌آموزد که چگونه داستان‌مان را پیش ببریم.

عاشق کتاب
۱۳۹۹/۰۸/۲۹

اصغر عبدالهی، با نثر شیرینش توی این کتاب کاری کرده که ترس من کامل از شروع کردن یه فیلمنامه بریزه. کاری که خیلی کتاب‌های معروف‌تر دیگه‌ای که خوندم نتونستن انجام بدن

arimes
۱۳۹۹/۰۷/۲۸

خیلی مفید بود🍭❤️

matsinn
۱۴۰۰/۰۷/۰۹

از این نظر که یه فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای مسیری رو که برای پیدا کردن و بسط دادن ایده طی کرده (همراه با حواشی و چالش‌هایی که براش پیش اومده)، به صورت خودمونی و مختصر و مفید توضیح داده کتاب کم نظیر

- بیشتر
zahra.shabestarii
۱۴۰۰/۰۵/۱۳

اسم این کتاب خیلی غلط‌ اندازه ربطی به قصه نداره. کتاب درباره‌ی فیلم‌نامه‌نویسیه نحوه‌ی رسیدن به هر یک از عناصر رو با یک قصه بیان کرده و از مشکلات اجرا گفته. چیزهای کمی ازش یاد گرفتم فکر می‌کنم اگر همراهش

- بیشتر
صدرا
۱۳۹۹/۱۲/۰۹

خیلی عالی بود. من که خیلی دوست داشتم 😍

آیلین💜
۱۳۹۹/۰۸/۱۶

عالی بود👍🏻👍🏻

___fareee___
۱۴۰۰/۱۲/۲۳

خیلی کتاب روونیه و نحوه شکل گیری فیلمنامه های اصغر عبدالهی رو در قالب یک گفت و گو بیان میکنه که عالیه.به نظرم هر کسی که به فیلمسازی علاقه داره باید حداقل یک بار این کتاب رو بخونه

DR.MOHAMMADREZA HOSSEINPOUR
۱۴۰۰/۰۸/۰۸

کتاب تئوریکال نیست. زبان بسیار شیرینی داره و اصلا خسته کننده نیست. از طرفی چون بر مبنای مناسبات سینمای ایران نوشته شده بسیار مفیده. اگر بخش هایی رو به اتفاقات پشت صحنه هم اختصاص میدادند عالی میشد. خوندنشو به هر

- بیشتر
کاربر ۱۸۸۰۴۸۸
۱۴۰۰/۰۴/۱۴

بی نظیر بود خدایت بیامرزد مرد بزرگ

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۰)
«کلافه بشو، یعنی می‌شی چه بخوای چه نخوای اما افسرده نشو. نویسنده‌ای که هی بخواد افسرده بشه، با هر ایده‌ای که داستان نداره افسرده بشه، حرفه‌ای نمی‌شه. اصلاً نویسندهٔ فقیر که افسرده نمی‌شه. افسردگی مال نویسنده‌های پولداره. اونا به اندازهٔ کافی وقت و خرجِ زندگی دارن که افسرده بشن. منزوی بشن و هاهاها...»
M.M. SAFI
شخصیت یا تخیل می‌شود و موجود می‌شود، یا موجود است و تخیل می‌شود. یا ترکیبی از موجود و تخیل است. گاهی از شخصیت به پلات و مضمون می‌رسیم، گاهی از مضمون به شخصیت می‌رسیم، گاهی از پلات تخیل‌شده یا مستند به شخصیت می‌رسیم. گاهی شخصیت عیناً یک آدم واقعی است، گاهی ترکیبی از چند آدم است. یا استنباط ما از یک آدم واقعی است. در واقع وقتی داریم استنباط می‌کنیم داریم تخیل می‌کنیم چون استنباط ما از یک آدم عیناً خود آن آدم نیست.
Kourosh Dolatmanesh
اما شور و شوق کتبی کردن درونیات نامعلوم، دست از سر و سرنوشت آدمیزادی که می‌خواهد نویسنده شود برنمی‌دارد؛ از قطعات ادبی کوتاه و شعرگونه، نوشتن خاطرات یا کپی کردن داستانی که خوانده است، شروع می‌شود.
مهدی
ولی این‌که قصه‌ها از کجا می‌آیند احتمالاً از ساحت زیستی، تجربه‌های زندگی، از خواندن‌ها، چشم و گوش تیز داشتن و لذت نوشتن می‌آیند، و این که خدا باید دوستت داشته باشد. اصغر عبداللهی زمستان ۱۳۹۸
amir
این‌که قصه‌ها از کجا می‌آیند احتمالاً از ساحت زیستی، تجربه‌های زندگی، از خواندن‌ها، چشم و گوش تیز داشتن و لذت نوشتن می‌آیند
محسن
فضاسازی از یه آپارتمان خیلی سخت‌تره تا یه خونهٔ قدیمی توی یه شهر کوچیک. اون با خودش نوستالژی می‌ده و کمک می‌کنه به حس مخاطب. لحن می‌ده، شاعرانگی و رمز و راز می‌ده و خلاصه دست نویسنده بازتره تا توصیف یه آپارتمان تنگ و ترش با اسباب اثاثیهٔ انبوه‌سازشده…
M.M. SAFI
«از کجا فهمیدی اون عاشق شما شده؟» «نامه می‌دادیم به هم، اون تهران بود من بندر. تلفن هم نداشتیم. نامه می‌دادم بعد منتظر می‌شدم یه ماه بعد نامهٔ اون بیاد. تو یکی از این نامه‌ها من دل رو زدم به دریا از عشق حرف زدم، اونم یه نامهٔ سه‌صفحه‌ای داد. آخر نامه یه جمله نوشته بود که فهمیدم اونم عاشقه.»
faatemeehyd
«قلب من افتضاحه. دکترم سیگارو قدغن کرده. این سال‌های آخر گاهی عصرا پیپ می‌کشیدم. اونم قدغن شد.» چه فیلمنامه‌ای می‌شود این «عشق چیستِ» این آدمی که قلبش افتضاح است.
آروین
از بس در جوانی درگیر چگونه فیلمنامه بنویسیم می‌شدیم که گاهی قصه مطابق دلخواه ما جلو نمی‌رفت، مطابق دلخواه سید فیلد یا یوجین ویل و بقیه جلو می‌رفت و هیچ هم معلوم نبود این‌طوری قصه بیشتر به دل مخاطب بنشیند.
NiloO
قصه نباید بشود مثل شایعه که هر کس تعبیر و تأویل خاصی ازش بدهد
گیله مرد

حجم

۱۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

حجم

۱۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

قیمت:
۴۳,۰۰۰
تومان