دانلود و خرید کتاب امپراتوری پنبه اسون بکرت ترجمه هاتف خالدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امپراتوری پنبه اثر اسون بکرت

کتاب امپراتوری پنبه

نویسنده:اسون بکرت
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۲۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب امپراتوری پنبه

کتاب امپراتوری پنبه؛ یک تاریخ جهانی، نوشته اسون بکرت به روند صنعتی شدن تولید پنبه و اثرات آن بر جهان و نظام سرمایه‌داری می‌پردازد. کتاب امپراتوری پنبه را هاتف خالدی به فارسی ترجمه کرده است.

درباره کتاب امپراتوری پنبه

اسون بکرت در کتاب امپراتوری پنبه، داستان صعود و سقوط امپراتوری پنبه را شرح می‌دهد. نگاه اسون بکرت که خود مورخ و استاد دانشگاه است در نوشتن این کتاب، توجه به اقشار کمتر دیده شده است. در کنار خواندن داستان امپراتوری پنبه و روند صنعتی شدن تولید آن، نگاهی هم به شکل‌گیری و بازشکل‌گیری سرمایه‌داری جهانی و جهان مدرن می‌اندازیم. در این اثر می‌بینیم که کارآفرینان قدرتمند و پرآوازه توانستند با استفاده از نیروی برده‌داری و با استفاده از ابزارآلات جدید و همچنین با در اختیار داشتن نیروی کار روزمزد، صنعت تولید پنبه را به دوران شکوه خود برسانند. همین موضوع سبب شد تا دنیای ازهم جداافتده‌ی پنبه نابود شود و در عوض روحی جدید به صنعت و کار خود بخشیدند. این صنعت پرسود به آن‌ها این امکان را می‌داد که از آن به عنوان اهرمی برای دگرگونی جهان استفاده کنند.

کتاب امپراتوری پنبه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی، اقتصادی و اجتماعی، کتاب امپراتوری پنبه را کتابی جذاب می‌یابند.

بخشی از کتاب امپراتوری پنبه

پس از طلوع ارتش آزتک و اقتصاد امپراتوری آن‌ها پس از ۱۳۵۰، پوشیدن لباس پنبه‌ای از میان خواص به مردم عادی گسترش یافت و همین باعث افزایش تولید پنبه شد. از وقتی مردم بیشتری لباس‌های پنبه‌ای پوشیدند، فرآیند تولید آن بیشتر از هر زمانی اهمیت یافت. شیوه‌های بافندگی و رنگ‌آمیزی به‌ویژه برای به رخ کشیدن تفاوت‌های اجتماعی با لباس‌های متمایز، به‌طور روزافزونی بهبود یافتند.

تولید بومی پس از فتح آمریکای مرکزی توسط استعمارگران اسپانیایی در قرن شانزدهم ادامه یافت. یکی از حاکمان اسپانیای استعماری قرن هفدهم به نام دون خوان دویلوگاتیرر سوتو مایور در ستایش زنان بومی متعلق به قلمرو سابق مایاها گفت: «آن‌ها با شور و حرارت پنبه‌ها را می‌ریسند و پارچه‌ها را می‌بافند و بعد به آن‌ها رنگ‌های فوق‌العاده‌ای می‌زنند».

علاوه بر پوشاک،‌ پنبه در پیشکشی‌های مذهبی، در هدیه دادن، در مبادله کالابه‌کالا، برای آویزهای تزئینی، پیچیدن مومیایی، به‌عنوان زره‌پوش یا حتی مصارف طبی کاربرد داشت. سالانه نزدیک ۵۳ میلیون کیلوگرم پنبه در دوران پیشاکلمبی (دوران پیش از کشف آمریکا به دست اروپاییان) در مکزیک، که به‌اندازه تولید ایالات متحده در سال ۱۸۱۶ بود،‌ تولید می‌شد. وقتی حاکمان تئوتیهوکان قلمروی قدرت خود را گسترش دادند، از مناطقی که در آن‌ها پنبه کشت می‌شد، خراج دریافت کردند. آزتکی‌ها به سرزمین‌هایی که در آن پنبه کشت می‌شد نام‌های ناهوآتل (نام‌های آزتکی) می‌دادند، نام‌هایی هم‌چون «در معبد پنبه»، «در رودخانه پنبه» یا «روی تپه پنبه».

مکزیک و پرو مراکز پیشاکلمبی صنعت پنبه بودند اما تولیدات پارچه‌های پنبه‌ای به دیگر مناطق قاره هم کشیده شد. در جایی که امروز برزیل نامیده می‌شود،‌ الیاف پنبه از گیاهان وحشی جمع و در تولید پارچه استفاده می‌شد. علاوه بر این در مناطق جنوب غربی آمریکای امروز، نزدیک سال‌های سیصد قبل از میلاد، بومیان آمریکایی به‌خصوص ناواجوها و هوپی‌ها با حرص و اشتیاق به کار کاشت پنبه مشغول شدند. دانش پنبه از آمریکای مرکزی تا سواحل غربی مکزیک هم رفته بود. وقتی مهاجرین سکنی گزیدهٔ اسپانیایی با سرخ‌پوستان شمال ریوگرانده برخورد کردند، متوجه شدند که «سرخپوستان پنبه را می‌ریسند و از آن پارچه می‌بافند و روپوش‌هایی از جنس پنبه بر تن می‌کنند.» برای بعضی از بومیان آمریکا پنبه همچنین مصارف مذهبی مهم هم داشت: هوپی‌ها از پنبه به‌عنوان نماد ابر در مراسم دعای باران استفاده می‌کردند. آن‌ها همین طور پنبه را «به‌مثابه یک نور جسمانی معنوی شبیه ابر» بالای صورت مردگان قرار می‌دادند. علاوه بر این در سرزمین‌های کارائیب هم کاشت پنبه به‌طور گسترده رواج داشت. وقتی کریستف کلمب به کارائیب رسید با دیدن مزارع وسیع پنبه خیال کرد که به هند رسیده است. او جزایر کارائیب را این‌گونه توصیف کرده است: «پر از... پنبه».

کاشت و تولید پنبه هم‌چنین، تاریخی طولانی در آفریقا دارد. احتمالاً اولین‌بار نوبی‌ها در شرق سودان امروزی پنبه کاشتند. بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که در این سرزمین پنبه از پنج‌هزار سال قبل از میلاد مسیح کاشته،‌ ریسیده و بافته می‌شده است.‌ با این وجود یافته‌های باستان‌شناسی در مروئه در ساحل شرقی رود نیل، وجود پارچه‌های پنبه‌ای را تنها بین پانصد تا سیصد سال قبل از مسیح تأیید می‌کند. از سودان پنبه به شمال و مصر کشیده شد. پارچه پنبه‌ای هیچ نقشی در تمدن مصر باستان ایفا نمی‌کرد، اما می‌دانیم که دانه‌های پنبه به‌عنوان خوراک حیوانات از ۲۶۰۰ تا ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح استفاده می‌شد.

نظرات کاربران

ars_me
۱۳۹۹/۰۷/۰۸

کتاب ما را با پنجره‌ای جدید و قابل تامل از تاریخ سرمایه داری آشنا می کند. ترجمه عالی و‌ روان است، خواندن این کتاب را حتما به دوستان و پژوهش گران توصیه می کنم.

جواد
۱۴۰۰/۰۴/۲۲

داخل بی نهایت بذارین

Mohamad hasan
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

کتاب از میان بررسی تاریخی صنعت پنبه، روند شکل‌گیری سرمایه‌داری رو توضیح داده که حقیقتا جذابه... فقط مشکلش اینه که یکم زیاده...

سعید عبدی
۱۴۰۰/۰۵/۰۹

خیلی از سوالاتی که برای خودم به شخص پیش اومده بود ، تو این کتاب به جوابش رسیدم و کتاب طولانی است ولی به شدت پربار

esrafil aslani
۱۴۰۲/۰۵/۲۵

این کتاب داستان صعود و سقوط امپراتوری اروپایی پنبه است.

esi
۱۳۹۹/۰۹/۰۴

عالی

sajjadquote
۱۳۹۹/۰۷/۰۹

عالی

م
۱۴۰۲/۰۵/۳۱

بهترین چیزی که این کتاب به شما میدهد یک ذهنیت واقعی است. یک ذهنیت درباره تاریخ شکل گیری اقتصاد سرمایه داری و اندیشه های لیبرال و کنش و واکنش بین دولت و سرمایه داران ، نحوه گسترش بازرگانی بین قاره ای

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
استانداردها باعث به‌وجودآمدن این ابداع شدند: تجارت پنبه‌ای که هنوز به مقصد نرسیده بود (تجارت فردایی). برای تجارت فردایی لازم بود که اطلاعات و نمونه‌ها زودتر از خود محموله پنبه به مقصد برسند و این چیزی بود که به نظر می‌رسد در دهه ۱۸۱۰ در لیورپول ظهور کرد. تا ۱۸۱۲،‌ کارگزاران پنبه درحالی‌که محموله پنبه هنوز روی آبها بود شروع به فروش پنبه کردند و بین خودشان و مشتری چیزی را ردوبدل می‌کردند که به آن اصطلاحاً «بارنامه» می‌گفتند؛ مدارکی که تأییدکننده مالکیت عدل‌های مخصوص پنبه بود.
م
نزدیک به نیمی از کارکنان کارخانه‌ها کودکانی بودند که والدینشان آن‌ها را به کارکردن مجبور کرده بودند، والدینی که خود به‌خاطر حقایق اقتصادی خانوار مجبور به تن‌دادن به این وضع بودند. کودکان ارزان بودند، حقوق آن‌ها یک‌سوم یا یک‌چهارم حقوق یک بزرگسال بود، نسبتاً گوش‌به‌فرمان بودند و بعید به نظر می‌رسید که به وظایف تکراری و کسل‌کننده اعتراضی کنند، و اگر می‌کردند تنبیه‌کردن آن‌ها به‌نسبت آسان‌تر از بزرگسالان بود. برای والدینی که منابع درآمدی اندکی داشتند،‌ فرزندان تنها منبع اضافه درآمد آن‌ها بود.
م
درحالی‌که تا پیش از سال ۱۷۸۰ قیمت منسوجات هندی پایین‌تر بودند و کیفیت بالاتری هم داشتند اما تولیدگران انگلیسی بعد از آن توانستند با آن‌ها در بازارهای اروپایی و آتلانتیک رقابت کنند و حتی بعد از ۱۸۳۰ با تولیدکنندگان هندی در خود بازارهای هند شروع به رقابت کردند. وقتی خود هندی‌ها شروع به استفاده از محصولات انگلیسی کردند جهان متوجه شد که ورق برگشته و این صعنت به‌کلی متحول شده است.
م
به‌قول سیناپاه آراساراتنام تاریخ‌نگار «آن‌ها نمی‌توانستند مشتریانشان را خودشان انتخاب کنند؛ آن‌ها مجبور بودند به‌جای دریافت بهای محصولاتشان،‌ نخ پنبه‌ای قبول کنند؛ و آن‌ها تحت نظارت شدید فرآیند تولید توسط مأموران شرکت که در همان روستا بودند قرار می‌گرفتند.» بافندگان حالا غالباً مجبور بودند از بازرگانان خاصی سرمایه قرض بگیرند. هدف نهایی هم راستا با کاری که بازرگانان معاصران انگلیسی در حاشیه شهرهای انگلیس موفق به انجام آن شدند، تبدیل بافندگان به کارگران روزمزد بود.
م

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان