دانلود و خرید کتاب فلسفه و حقیقت سیدمسعود حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه و حقیقت اثر سیدمسعود حسینی

کتاب فلسفه و حقیقت

انتشارات:نشر شب‌خیز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۴از ۲۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فلسفه و حقیقت

کتاب فلسفه و حقیقت، اثر پژوهشی سیدمسعود حسینی، رویارویی هایدگر و گادامر در تفسیر آموزه‌ی افلاطون در مورد موضوع حقیقت است. 

درباره‌ی کتاب فلسفه و حقیقت

حقیقت چیست؟ این پرسش بنیادین یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که سال‌های سال است که فیلسوفان در تلاش هستند تا جوابی برای آن پیدا کنند. به نظر می‌رسد که صحبت و گفتگو پیرامون موضوع حقیقت در غرب، دو نقطه عطف تاریخی و مهم را پشت سر گذاشته است. این دو نقطه عطف هم یکی دیدگاه افلاطون نسبت به موضوع و دیگری دیدگاه هایدگر است. البته که گادامر نیز از منظرِ بحث از حقیقت و نگرشِ هایدگر به افلاطون، در مقابلِ هایدگر موضع‌گیری می‌کند. بنابراین کتاب فلسفه و حقیقت را می‌توان رویارویی هایدگر و گادامر در تفسیر آموزه‌ی افلاطون دانست. سیدمسعود حسینی در کتاب فلسفه و حقیقت ابتدا مقدمه‌ای درباره‌ی این موضوع بیان می‌کند و سپس به تبین آرا و عقاید و نظریات هرکدام می‌پردازد. 

کتاب فلسفه و حقیقت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر به فلسفه علاقه دارید و از مطالعه فلسفه مدرن لذت می‌برید، خواندن کتاب فلسفه و حقیقت برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

بخشی از کتاب فلسفه و حقیقت

افلاطون امرِ زیبا را آن چیزی توصیف می‌کند که به‌واضح‌ترین وجه می‌درخشد و ما را به جانبِ خود می‌کشد، آن هم در مقام ِ خودِ رؤیت‌پذیریِ امرِ ایدئال. در امرِ زیبا که در طبیعت و هنر عرضه شده، روشن‌گریِ قانع‌کنندهٔ حقیقت و هماهنگی را تجربه می‌کنیم، که ما را به این اقرار وامی‌دارد: «این حقیقی است.» ... امرِ زیبا ... به ما اطمینان می‌دهد که حقیقت چندان دور از ما و دسترس‌ناپذیر نیست، بلکه ممکن است در بی‌نظمیِ واقعیت با همهٔ نقص‌های‌اش، مخدوش‌بودن‌اش، اغراق‌آمیز بودن‌اش و ابهاماتِ مقدرش طرفِ مواجهه قرار گیرد. کارکردِ وجودشناسانهٔ امرِ زیبا پل زدن بر روی شکافِ میانِ امرِ ایدئال و امرِ واقعی است (Gadamer, ۱۹۸۶b, ۱۴-۱۵)

می‌توان گفت حقیقت زیباست، به این معنا که حقیقت خود را مقرون به بداهتِ بالذاتِ زیبایی عرضه می‌دارد. این بداهتِ بالذات نوعی یقین نیست. هر ادعای صدق و کذب‌پذیری ممکن است موردِ تردید قرار گیرد، اما امرِ حقیقی خود را در امرِ زیبا نشان می‌دهد، به این معنا که امرِ حقیقی نوعی درخشش دارد. بدین طریق گادامر بر متافیزیکِ نور تکیه می‌کند که افلاطون از پارمنیدس اخذ کرد. گادامر می‌گوید: «رابطهٔ نزدیکی که میانِ درخششِ امرِ زیبا و بداهتِ امرِ فهمیدنی وجود دارد بر متافیزیکِ نور مبتنی است. این دقیقاً همان رابطه‌ای بود که پژوهشِ هرمنوتیکی ما را بدان راهبری کرد» (Gadamer, ۱۹۷۵, ۴۷۸).

گادامر معتقد است سنتِ متافیزیکِ نور ممکن است ما را از بن‌بستِ شکاکیت و بنیادگرایی برهاند، زیرا منابعی برای بازاندیشی در مفهوم ِ حقیقتِ خودمعتبرساز و خودروشنگر در اختیار می‌نهد که دچارِ خطای یکی گرفتنِ «نور» با یقین نمی‌شود. بصیرتِ افلاطون به زیبایی و رابطهٔ زیبایی با حقیقت، راهی تازه است برای اندیشیدن به حقیقتی که در علوم ِ انسانی خود را به ما نشان می‌دهد. چنین حقیقتی هرگز آن نوع یقینی را که علوم ِ طبیعی جست‌وجو می‌کنند افاده نمی‌کند.


فلسفه در دادگاه ایدئولوژی
رضا داوری اردکانی
درسگفتارهایی درباره‌ فلسفه تاریخ
میخائیل پاپوف
امر مطلق؛ مطالعه‌ای در فلسفه اخلاق کانت
هربرت جیمز پیتن
در باب تاریخ فلسفه‌ی جدید
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان
فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ
رخداد، سوژه و حقیقت در اندیشه سیاسی آلن بدیو
پوریا پرندوش
دانش منطق
گئورگ‌ویلهلم‌فریدریش هگل
سنت و مدرنیته
محمدعابد جابری
درباره‌ی انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایده‌آلیسم استعلایی سوق دادند
رومن اینگاردن
منابع پنهان اندیشه‌ی هایدگر: تأثیر آموزه‌های چینی و ژاپنی بر نوشته‌های وی
راینهارد مای
سوبژکتیویته
دونالد یوجین هال
قواعد جدید روش جامعه شناسی
آنتونی گیدنز
ما و ماکیاولی
لویی آلتوسر
جستارهایی درباره عقلانیت
سیداحمد موسوی خوئینی
ریشه های آلمانی
لئو اشتراوس
مکتب فارابی
ایان ریچارد نتون
در باب روح و لفظ در فلسفه
یوهان گوتلیب فیشته
فلسفه در جهان اسلام
پیتر آدامسون
فیلسوفان یونان
دیوگنس لائرتیوس
تناهی استعلایی
احمد رجبی

نظرات کاربران

تنهای کتابخوار
۱۳۹۹/۰۸/۱۰

قیمتش خیلی زیاده

کاربر ۲۰۷۸۹۵۶
۱۳۹۹/۰۴/۲۹

عنوان کتاب توجه اینجانب ایرج مرادی را جلب کرد

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۵۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۹۵۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان