دانلود و خرید کتاب از گذشته‌ها
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از گذشته‌ها اثر پروین عکاشه

کتاب از گذشته‌ها

گردآورنده:پروین عکاشه
انتشارات:نشر خاموش
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب از گذشته‌ها

کتاب از گذشته‌ها، که به دست پروین عکاشه تهیه و تدوین شده است، به بیان خاطرات هادی عکاشه از زمان تولد ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۲ می‌پردازد. کتاب از گذشته‌ها کتابی مهم جهت شناخت تاریخ و وقایع قوم بختیاری در دوران حکومت پهلوی است.

درباره‌ی کتاب از گذشته‌ها

پروین عکاشه، در کتاب از گذشته‌ها، به جمع‌آوری خاطرات هادی عکاشه از سال تولد یعنی ۱۳۰۲ تا سال ۱۳۵۲ می‌پردازد. در کتاب از گذشته‌ها هادی عکاشه ابتدا به ذکر مختصر تاریخچه‌ای از زندگی خود و خاندانش می‌پردازد. سپس تغییراتی را بیان می‌کند که در دوران حکومت رضاشاه اتفاق افتاده است. این تغییرات چون بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم اتفاق افتاده‌اند، باعث به وجود آمدن خشم و ناراحتی و نارضایتی در قوم بختیاری و ایلات و عشایر بختیاری شدند. همین تغییرات و همین نارضایتی‌ها بود که زمینه عصبانیت مردم از حکومت را فراهم کرد. بهرحال در کتاب از گذشته‌ها بخشی از خاطرات هادی عکاشه را می‌خوانیم که دور از وقایع جاری جهان و تحولات آن نبوده است و منبعی برای شناخت تاریخ قوم بختیاری در دوران معاصر است. 

کتاب از گذشته‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به مطالعه‌ی کتاب‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، از خواندن کتاب از گذشته‌ها لذت می‌برید.

جملاتی از کتاب از گذشته‌ها

مدتی که از فوت پدرم گذشته بود، یک روز صبح وقتی از خواب بیدار شدم دیدم چند دیگ بزرگ روی آتش است. نزدیک ظهر عده‌ای سوار در حالیکه خانمی با گرزی در دست جلوتر از همه حرکت می‌کرد، وارد شدند. پس از نشستن، سرکار خانم که گرز را کنارش گذاشته بود، متوجه بنده شد و با اشاره‌ی دست مرا به طرف خود خواند. جلو رفتن و صورتم را بوسید و گریه کرد. مردهایی هم که همراه او بودند، گریه کردند. بعدا که بزرگ‌تر شدم فهمیدم آن خانم بی‌بی ملکی دخترحاج علی‌اکبر و خواهر گرگعلی کلانتر تیره‌ی لرکی بختیاری  بوده است. او همه‌کاره‌ی تیره‌ی لرکی بود و شجاعت و رفتار مردانه‌اش زبانزد مردم. خویشاوندی ما به سبب ازدواج بی‌بی ماه‌زاده دختر دختر سهراب‌خان عکاشه با حاج علی گرگین برادر این خانم بود. حاج گرگعلی چهار پسر داشت که کارشان به یاغی‌گری کشید. وقتی حکومت دید که نمی‌تواند حریفشان شود، به وسیله‌ی یکی از افراد فامیل پدری‌شان که شغل دولتی داشت، تحت عنوان قسم خوردن برای بستن پیمان برادری به مهمانی دعوت و همانجا کشته شدند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۰۳۰ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۰۳۰ صفحه