دانلود و خرید کتاب تفکر انتقادی شارون مک کی ترجمه رحیم کوشش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفکر انتقادی اثر شارون مک کی

کتاب تفکر انتقادی

نویسنده:شارون مک کی
انتشارات:سبزان
امتیاز:
۴.۳از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تفکر انتقادی

تفکر انتقادی کتابی از شارون مک‌کی درباره مباحثه، استدلال و کشف حقیقت است. همه ما عقایدی داریم. عقاید و دیدگاه‌های ما با توصیف خودمان مشخص می‌شود. زمانی که می‌گوییم، «من هم این برنامه تلویزیونی را دوست دارم»، به دیگران نزدیک می‌شویم و موقعی که می‌گوییم «این برنامه مال احمق‌هاست!»، خودمان را از آنها جدا می‌کنیم. 

ممکن است در مواردی، نظر کودکان با نظر والدینشان متفاوت باشد و به عنوان مثال، برای اظهار بیزاری و ناخشنودی خود بگویند: «من از لوبیا سبز متنفرم»، یا برای اظهار علاقه خود در موردی دیگر، بگویند: «من عاشق شناکردنم». داشتن دیدگاه خاص و مستقل، نخستین نشانه رشد کردن و بزرگ شدن است. بیرون آمدن از چهارچوب‌های والدین، در آغاز، همراه با ترس بسیار، اما در عین حال، بسیار نشاط‌آور است. نوجوانان معمولاً این کار را آن اندازه لذت‌بخش می‌یابند که در تمام موارد ممکن، نظر مخالف می‌دهند و حتی گاهی، صرفاً برای رهایی از کسالت، دانسته کشمکش ایجاد می‌کنند؛ «اینجا یک کشور آزاد است ـ من می‌توانم به هر چیزی که می‌خواهم، فکر کنم!» در عین حال که این امر ممکن است بسیار آزاردهنده باشد، باید اعتراف کنیم که داشتن عقاید مستقل، در حقیقت فضیلتی است. با در نظر گرفتن این که خانواده‌های ما، دوستانمان، رسانه‌ها، دولت و عرف‌های دینی چه اندازه بخواهند بر ما تأثیر بگذارند، شگفت‌آور است که در هر حال، هرکسی فکر تازه و متفاوتی دارد و این واقعیت که ما حق داریم به هر چیزی فکر کنیم و هر چیزی را که به آن اعتقاد داریم، بر زبان بیاوریم، حقیقتاً چیزی است لذت‌بخش. 

این که کسی بتواند عقاید خود را بیان کند، آن اندازه بااهمیت و ارزشمند است که گاهی مردم به‌اشتباه می‌پندارند که آنچه به آن دست یافته‌اند، آخرین مرحله از بلوغ عقلانی است ـ زمانی که شما صاحب دیدگاهی خاص و جالب توجه شده‌اید، تصور می‌کنید که آماده‌اید با دنیا و تمام چالش‌های موجود در آن روبه‌رو شوید؛ اما متأسفانه داشتن عقاید، در واقع تنها آغاز کار است. از آنجا که ما در عصر آزادی زندگی می‌کنیم، شما نیازی به دفاع کردن از عقایدتان ندارید، اما آیا واقعاً نمی‌خواهید این کار را بکنید؟ اگر عقاید شما چیزی فراتر از بی‌علاقگی‌ها و علاقه‌مندی‌های کودکانه‌اند، بی‌تردید باید بخواهید که از آنها دفاع کنید.

درباره کتاب تفکر انتقادی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع در استدلال داشتن منطق است. منطق اساس تمام افکار و اندیشه‌های آدمی است. انسان‌ها با این قابلیت طبیعی به دنیا می‌آیند که می‌توانند دلیل منطقی بیاورند، اما در عین حال، انسان با گرایش به اشتباه منطقی به دنیا می‌آید. با کشف کردن و بررسی منطقی که در زیر استدلال عادی قرار دارد، می‌توانید بیاموزید که به‌گونه‌ای مؤثر از عقایدتان حمایت کنید. برای این که بتوانیم از عقایدمان دفاع کنیم و دچار اشتباه منطقی هم نشویم باید بتوانیم همانطور که خلق و خوی دیگران را ارزیابی می‌کنیم، حالات ذهنی خود را هم ارزیابی کنیم. به این کار، تفکر انتقادی می‌گویند که موضوع اصلی این کتاب است. گاهی مردم چنان می‌پندارند که اصطلاح «متفکر منتقد» در باب هر کسی به کار می‌رود که دوست می‌دارد از دیگران انتقاد کند. بخصوص گروه‌های خودکامه و احزاب سیاسی تندرو که از دولت یا دیگر جریان‌های جامعه انتقاد می‌کنند، خود را متفکر منتقد می‌نامند.

متفکر منتقد بودن یا نبودن آنها به این که انتقاد می‌کنند، بستگی ندارد؛ تفکر انتقادی حقیقی به استفادهٔ صحیح از منطق وابسته است. با آموختن اصول پایهٔ منطق درست، احتمال این که منطق نادرست شما را فریب بدهد، کمتر می‌شود و برای شکل دادن به مواضع هوشمندانهٔ خود در مسائل مهم آماده‌تر خواهید بود. این کتاب به‌گونه‌ای طراحی شده است که تمام مهارت‌های مورد نیاز برای تفکر انتقادی را در اختیار شما قرار دهد.

خواندن کتاب تفکر انتقادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

بحث کردن درست و منطقی و توانایی دفاع از عقاید امری واجب برای همه است و خواندن این کتاب کمک بزرگی است تا تفکر انتقادی را که اساس استدلال منتطقی است، در خود تقویت کنید.

بخشی از کتاب تفکر انتقادی 

 ذهن شما، باارزش‌ترین دارایی شماست. تفکر انتقادی تنها راهی است که شما را به حقیقت راهنمایی می‌کند. در یک جامعهٔ آزاد که همه حق دارند تقریباً هر چیزی را که دوست دارند، باور داشته باشند و بگویند، به‌آسانی ممکن است حقیقت اهمیت خود را از دست بدهد. مهم‌تر از همه، این که حقیقت معمولاً ناخوشایند است. چرا باید این‌همه تلاش کنیم تا آن را بیابیم؟ اگر هر بار که در مورد موضوعی فکر می‌کنید، در رسیدن به حقیقت آن تلاش نکنید، به احتمال بسیار در باب آن دروغ را خواهید پذیرفت. این باید اخطاری برای شما باشد. آنچه این دروغ‌ها در ذهن شما به وجود می‌آورند، بسیار خطرناک است، چون ممکن است باعث شود کارهایی را انجام دهید که اشتباه است.

یک مثال ساده: فرض کنید فردی فکر می‌کند که بیماری‌ها را شیاطین به وجود می‌آورد نه میکروب‌ها. این شخص بعد از این که دست‌شویی می‌رود، به جای آن که دست‌هایش را بشوید تا میکروب‌ها را از بین ببرد، شروع به دعا کردن علیه شیطان می‌کند. بی‌تردید این فرد به سرماخوردگی و پخش آن در میان افراد خانواده و جمع دوستان توجه بسیاری دارد. اگر وی منتقدانه در مورد باور به شیطان بیندیشد و واقعیتی را که در پشت این وضعیت فاجعه‌بار نهفته است، بداند، از آن دوری می‌کند.








نظرات کاربران

Havisht
۱۳۹۹/۰۱/۱۷

بیشتر دیدید که اندیشه انتقادی با فحش و لیبل و تهمت و دروغ و... اشتباه گرفتند. بعد از خوندن این کتاب میفهمید چقدر خودتون و دیگران در گفتگو و بحث ها مغلطه و سفسطه شده است. اندیشه انتقادی خیلی وقت پیش بایستی

- بیشتر
مینا
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

«اگر هر بار که درمورد موضوعی فکر می‌کنید، در رسیدن به حقیقتِ آن تلاش نکنید، به احتمال زیاد در باب آن، دروغ را خواهید پذیرفت» ... به گفته کتاب، تفکر انتقادی یعنی بررسی حالات ذهنی خودمان همان‌ طور که گاهی خلق و

- بیشتر
ر.د.ب
۱۴۰۰/۰۷/۱۶

واقعا کتاب خیلی خوبی برای شروع تفکر انتقادی و یادگیری در مورد استدلال ها بود. این کتاب میتونه مقدمه کتاب های مجموعه تفکر انتقادی انتشارات اختران باشه. من نسخه چاپی کتاب را هم تهیه کردم. کار مترجم هم خیلی خوب

- بیشتر
MA242
۱۴۰۰/۰۱/۲۷

کتاب به عبارتی بیشتر به نحوه استقرا و بیشتر اعتبار ظاهری استدلال و کمی هم مستدل بودن استدلال و تشکیل چهارچوب برای تشخیص آن ها می پردازد. کتاب در کل خوبه کمی ترجمه به نظر من واژگان مناسبی انتخاب نکرده

- بیشتر
کوروش
۱۴۰۲/۰۴/۱۹

بی شک کتاب خوبیه و از زوایای جدید و جالبی تفکر انتقادی رو مورد بررسی قرارداده فقط متوجه نشدم چرا در متن کتاب قیاس و استقرا رو کاملا جابجا تعریف کرده نمیدونم مشکل از ترجمه ست یا متن اصلی؟!!

gigamax
۱۴۰۰/۰۲/۲۲

متاسفانه ترجمه خیلی ضعیف و نامفهومی داره در حدی که رغبتی برای تموم کردن کتاب نمیمونه...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۲)
شما باید بتوانید عقیدهٔ خود را به یک «موضع» تبدیل کنید. تفاوت بین عقیده و موضع در این است که موضع، پشتوانه‌ای از استدلال دارد.
امیر علی
استدلال‌های تمثیلی به این علت که بسیار قانع‌کننده‌اند، خطرناک‌اند.
تاروش
«کسی که در باب موضوعی، تنها از آراء موافق با نظر خود آگاهی دارد، دربارهٔ آن موضوع بسیار کم می‌داند.» (جان استوارت میل)
مینا
هرجا که باشید، دیدگاه شما در مورد موضوعی که با آن روبه‌رو می‌شوید، شما را صاحب عقایدی خواهد ساخت، اما تنها داشتن عقاید، برای موفقیت شما در کاری که می‌کنید، کافی نیست. شما باید بتوانید عقیدهٔ خود را به یک «موضع» تبدیل کنید. تفاوت بین عقیده و موضع در این است که موضع، پشتوانه‌ای از استدلال دارد. هر کسی می‌تواند استدلال کند، اما بیایید این واقعیت را بپذیریم که: بعضی استدلال‌ها بهتر از استدلال‌های دیگرند.
hamed mohammadpor
واقعیت وحشتناکی که وجود دارد، این است که خطاهای منطقی واقعی بیشتر در بخش‌های بررسی‌نشدهٔ ذهنتان اتفاق می‌افتند
hamed mohammadpor
علمای منطق به‌عمد، معتبر بودن را بخشی از تعریف مستدل بودن شمرده‌اند تا شما را وادار کنند ساختار یک استدلال را پیش از آن که محتوای آن را بررسی کنید، اصلاح کنید. آنها می‌دانستند که این کار برای شما دشوار خواهد بود! مردم، زمانی که برای اولین بار به استدلالی توجه می‌کنند، به اقتضای طبیعت خود، ابتدا محتوای آن را ارزیابی می‌کنند؛ این اشتباه است، برای آن که اگر ساختار اشتباه باشد، در هر حال، مجبورید از اول شروع کنید. با مقایسهٔ زیر می‌توانیم این نکته را اثبات کنیم. فرض کنیم شما مأمور بازدید و ارزیابی خانه‌ها هستید و شما را برای ارزیابی یک خانهٔ متروک فرستاده‌اند. وقتی پیش می‌روید، از پنجره می‌بینید که داخل خانه پر از اشیاء جالب و عجیب است. زود داخل می‌شوید تا نگاهی بکنید، اما متأسفانه فراموش کرده‌اید که ساختار آن را بررسی کنید؛ کف زیر پایتان فرومی‌ریزد و شما می‌افتید روی سیمان کف زیر زمین و می‌میرید! این مقایسه، یک اخطار است: همیشه اول به ساختار توجه کنید، پیش از این که به محتوا بپردازید.
تاروش
افکار و اندیشه‌های ما بدون بررسی از خاطرمان می‌گذرند.
hamed mohammadpor
زیبایی، بدون ساختار، بی‌معناست و نیرومندترین ساختاری که می‌توان تصور کرد، «منطق» است.
hamed mohammadpor
استقرا به ما می‌گوید که اگر مقدمه‌ها صحیح باشند، بی‌تردید نتایج نیز باید صحیح باشند، اما نمی‌تواند تضمین کند که مقدمه‌ها نیز حقیقتاً صحیح باشند.
تاروش
مردم در گفت‌وگوهای روزانه از اصطلاح «معتبر است» یا «اعتبار دارد»، جهت اعلام موافقت و هم‌رأیی خود استفاده می‌کنند. گاهی نیز می‌گویند نکتهٔ معتبری است؛ این یک کاربرد غیررسمی است که در مباحثات منطقی باید کنار گذاشته شود.
مینا

حجم

۷۷۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

حجم

۷۷۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان