دانلود و خرید کتاب نماز در قرآن محسن قرائتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نماز در قرآن اثر محسن قرائتی

کتاب نماز در قرآن

معرفی کتاب نماز در قرآن

کتاب نماز در قرآن، مجموعه‌از از اشارات به نماز در آیات قرآن است که هر کدام نکات و پیام‌های خاص خودشان را  دارند. ستاد اقامه نماز، کتاب نماز در قرآن را با استفاده از آثار حجت الاسلام و المسلمین، محسن قرائتی آماده کرده است.

درباره‌ی کتاب نماز در قرآن

خداوند نماز را مانند چشمه‌ی آب حیاتی قرار داده است که هر انسانی می‌تواند با وارد شدن به این چشمه و راز و نیاز با خداوند خود، به آرامش و آسایش برسد. در قرآن کریم، خداوند در آیات زیادی به نماز اشاره کرده است. از آن چیزی که باید در نماز رعایت کنیم گفته و نکاتی که در هر آیه موجود است اما ممکن است از چشمان ما پنهان بماند را بازگو کرده است. پیام‌های هر آیه را شرح کرده و به نقش و اهیمتی که نماز در قرآن دارد، پرداخته است.

کتاب نماز در قرآن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب نماز در قرآن برای افرادی که به مطالعه آثار دینی و موضوعات اعتقادی علاقه دارند، جذاب است. اگر درباره‌ی نماز سوالاتی دارید، با خواندن کتاب نماز در قرآن می‌توانید به پاسخ آن‌ها برسید.

درباره‌ی محسن قرائتی

محسن قرائتی در تاریخ ۸ دی ۱۳۲۴ در کاشان در یک خانواده‌ی روحانی و مذهبی متولد شد. او در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ به «نمایندگی ولی فقیه» در سازمان نهضت سوادآموزی منصوب شد و سپس ریاست این سازمان را نیز بر عهده گرفت که این مسئولیت را تا اسفند ۱۳۸۹ داشت. وی هم‌اکنون علاوه بر ادارهٔ «ستاد اقامه نماز» در زمینه تفسیر قرآن نیز فعالیت دارد. محسن قرائتی کتاب‌های بسیاری نیز تالیف کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به آشنایی با نماز، ۱۱۴ نکته درباره نماز، تفسیر نماز، پ‍رت‍وی از اسرار ن‍م‍از، پیوندهای نماز و تفسیر نو که تفسیر ده جلدی قرآن است، اشاره کرد.

جملاتی از کتاب نماز در قرآن

الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱)

کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا می‌دارند و زکات می‌دهند و (دیگران را) به خوبی‌ها دعوت می‌کنند و از بدی‌ها باز می‌دارند و پایان همهٔ امور برای خداست.

نکته‌ها:

اگر قدرت و امکانات، در دست افراد صالح باشد، بهره‌برداری صحیح می‌کنند و اگر در اختیار نااهلان قرار گیرد سوء استفاده می‌کنند. بنا بر این دنیا و قدرت، برای گروهی نعمت و برای گروهی وسیلهٔ بدبختی است و قرآن از هر دو نمونه یاد کرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زکات و امر به معروف می‌روند ولی انسان‌های منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند کارشان طغیان است، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی» و در راه نابودی منابع اقتصادی و نسل بشر گام بر می‌دارند، «وَ إِذا تَوَلَّی سَعی فِی الْأَرْضِ لِیفْسِدَ فِیها وَ یهْلِک الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ» و عاقبت، مردم را به دوزخ می‌کشانند. «أَئِمَّةً یدْعُونَ إِلَی النَّارِ» 

نظرات کاربران

ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
۱۳۹۹/۰۱/۰۶

بهترینه😍😍😍 واقعا خیلی قشنگه , یه آیه از قران می گه بعد کلمه به کلمه توضیح مختصر می ده واقعا خیلی عالیه چه توضیحات مختصر و قشگنی بودن

کاربر09332556235
۱۴۰۰/۰۳/۰۶

کتابی جامع عالی وپر محتوا

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲)
الَّذِینَ یذْکرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ یتَفَکرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَک فَقِنا عَذابَ النَّارِ (آل عمران، ۱۹۱) (خردمندان) کسانی هستند که ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلو یاد خدا می‌کنند و در آفرینش آسمان‌ها و زمین اندیشه می‌کنند (و از عمق جان می‌گویند:) پروردگارا! این هستی را باطل و بی هدف نیافریده‌ای، تو (از کار عبث) پاک و منزّهی، پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
رضا......
قُلْ لِعِبادِی الَّذِینَ آمَنُوا یقِیمُوا الصَّلاةَ وَ ینْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیةً مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی یوْمٌ لا بَیعٌ فِیهِ وَ لا خِلالٌ (ابراهیم، ۳۱) (ای پیامبر) به بندگان من (آنان) که ایمان آورده‌اند، بگو: نماز را برپا دارند، و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم، پنهان و آشکار انفاق کنند قبل از آن که روزی فرا رسد که در آن نه دادوستدی باشد و نه دوستی و رابطه‌ای. نکته‌ها: نماز یکی از برنامه‌های مومنین و نشان بندگی خدا و توشه آخرت است. انفاق آشکار، سبب تربیت نسل و تشویق دیگران و رفع تهمت از خود است و انفاق پنهانی عامل رشد و اخلاص است.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
حضرت علی (ع) فرمود: «انّ اسْرَقَ النّاسِ مَنْ سَرِقَ صَلاتَهُ» سارق‌ترین و دزدترین افراد، آنانند که از نمازشان بکاهند و بدزدند.
محمدمهدی
إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسی أُولئِک أَنْ یکونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ (توبه، ۱۸) مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می‌پردازند و جز از خدا نمی‌ترسند. امید است که آنان از ره‌یافتگان باشند.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
۷. یاد خدا، فلسفه نماز وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی (طه، ۱۴) و نماز را بپادار تا به یاد من باشی. پیام‌ها: ۱. نماز، اوّلین دستور کار و برنامهٔ عملی انبیاست. «أَقِمِ الصَّلاةَ» ۲. نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است زیرا در این آیه خطاب به حضرت موسی می‌کند و می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ» ۳. هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنی احساس حضور است. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی» ۴. برپایی نماز به خاطر یاد اوست، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» چنان که یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «فَاذْکرُونِی أَذْکرْکمْ»
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که: همینکه انسان در نماز به غیر خدا توجّه می‌کند، خداوند به او می‌فرماید: «الی مَنْ تقصد؟ ارَبّاً غیری تُریدُ؟ وَ رَقیباً سوای تَطْلُبُ جواداً خَلای تَبْغی؟» به که توجّه می‌کنی؟ آیا پروردگار غیر از من سراغ داری؟ آیا مراقبی جز من در کار است؟ آیا به بخشنده‌ای غیر از من دل بسته‌ای؟ بخشنده‌ترین کس منم … اگر توجّه به من داشته باشی، من و فرشتگانم به تو توجّه داریم.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
پیام‌ها: ۱. نشانهٔ خردمندی، یاد خدا در هر حال است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ یذْکرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ» ۲. اهل فکر، باید اهل ذکر باشند. «لِأُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ یذْکرُونَ»، «وَ یتَفَکرُونَ» ۳. ایمان بر اساس فکر و اندیشه ارزشمند است. «یتَفَکرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا» ۴. ذکر و فکر، همراه یکدیگر ارزش است. متأسفانه کسانی ذکر می‌گویند، ولی اهل فکر نیستند و کسانی اهل فکر هستند، ولی اهل ذکر نیستند. «یذْکرُونَ»، «یتَفَکرُونَ»
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
ریشهٔ تمام منکرات غفلت است و خداوند در آیه ۱۷۹ سورهٔ اعراف، انسان غافل را از حیوان بدتر شمرده است. «أُولئِک کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِک هُمُ الْغافِلُونَ» و بر طبق آیه «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی» نماز یاد خدا و بهترین وسیلهٔ غفلت‌زدایی است، پس زمینهٔ منکرات را از بین می‌برد.
Saeed Shooshtari
۳۹. نماز منافقان إِنَّ الْمُنافِقِینَ یخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاةِ قامُوا کسالی یراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یذْکرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلِیلاً (نساء، ۱۴۲) همانا منافقان با خدا مکر و حیله می‌کنند در حالی که خداوند (به کیفر عملشان) با آنان مکر می‌کند. و هر گاه به نماز برخیزند با کسالت برخیزند، آن هم برای خودنمایی به مردم و خدا را جز اندکی یاد نمی‌کنند.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنُوعاً إِلَّا الْمُصَلِّینَ «معارج، ۱۹-۲۲» همانا انسان، بی‌تاب و حریص آفریده شده است. هرگاه بدی به او رسد، نالان است. و هرگاه خیری به او رسد، بخیل است. مگر نمازگزاران.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7

حجم

۸۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۸۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲,۰۰۰
تومان