دانلود و خرید کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؛ مرورنویسی برای مشاوره‌ی خوانندگان برد هوپر ترجمه علی‌رضا شفیعی نسب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؛ مرورنویسی برای مشاوره‌ی خوانندگان اثر برد هوپر

کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؛ مرورنویسی برای مشاوره‌ی خوانندگان

معرفی کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؛ مرورنویسی برای مشاوره‌ی خوانندگان

کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم نوشتهٔ برد هوپر با ترجمهٔ علی‌رضا شفیعی نسب در انتشارات ترجمان علوم انسانی چاپ شده است.

درباره کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم

«مرورنویسی» برای کتاب‌ها کاری است که به کمک ناشران، کتابداران و فعالان در امر کتاب و کتاب‌خوانی در فضاهای مجازی و رسانه‌های گوناگون می‌آید تا کتاب‌های خود را به‌خوبی به مخاطب معرفی کنند و بتوانند آن‌ها را به مشتری‌ها و مخاطبان حقیقی برسانند. شاید تصور کنید برای نوشتن مرور کتاب به مدرک زبان و ادبیات یا روزنامه‌نگاری و چیزهایی شبیه آن نیاز دارید اما این‌طور نیست. همه چیز در تجربه خلاصه می‌شود. برای مرورنویس‌شدن باید تجربه به‌ دست آورید و این امر با تمرین و تکرار و مطالعه محقق می‌شود. هدف برد هوپر، سرویراستار و مرورنویس نشریهٔ بوک‌لیست در «چگونه مرور کتاب بنویسیم» این است که با زبان و بیانی ساده و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به خواننده بیاموزد چگونه مرور دیگران از کتاب‌ها را بخواند و به چه نکاتی در مرورنویسی‌ها توجه کند تا مؤلفه‌های اصلی یک مرور خوب و تفاوتش با نقد کتاب را یاد بگیرد و درنهایت بتواند مرور خودش را بنویسد. در این کتاب فصلی هم به نوشتن مرور برای کتاب‌های گویا اختصاص دارد.

کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به همهٔ علاقه‌مندان به کتاب‌ و کسانی که مایل هستند دربارهٔ کتاب‌ها بنویسند پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم

«چند سال پیش، در همایشی از انجمن کتابخانه‌های عمومی در فینیکس آریزونا شرکت کردم. در برنامه‌ای حضور یافتم که ارائه‌دهندهٔ آن از کارمندانِ سامانهٔ مدیریت کتابخانه‌های منطقهٔ شارلوت مکلنبرگ (در کارولینای شمالی) بود. پاورپوینت جذابی که ارائه شد به حضار نشان داد که وب‌سایت یک کتابخانه را چگونه باید راه‌اندازی و مدیریت کرد. یکی از موارد ارائه‌شده برای بحثْ درج مرورهای کتاب‌های جدید در وب‌سایت بود. در همین بحث، ارائه‌دهندهٔ برنامه این مطلب را پیش کشید که گرچه کارکنان کتابخانه این مرورها را می‌نویسند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند چگونه یک مرور آماده کنند و، به‌همین‌خاطر، نیازمند آموزش هستند.

گوشم زنگ زد و ایدهٔ جالبی به ذهنم رسید.

پس از گفت‌وگویی با آقای بیل آت، ویراستار مسئول بوک‌لیست، متوجه شدم که ایده‌ام برای او هم جالب است. از طریق اعلانی در صفحات بوک‌لیست، شروع کردم به ارائهٔ آموزشِ درمحل به کتابدارانی که می‌خواستند مرورنویسی را یاد بگیرند. کارگاهی دوساعته راه‌اندازی کردم و در چندین کتابخانه در سرتاسر کشور آن را اجرا کردم. در این کارگاه، از شرکت‌کنندگان درخواست می‌شد تا از پیش مرورهای «تمرینی» آماده کنند؛ مسئول هماهنگی کتابخانه رونوشت این مرورها را برای تمام شرکت‌کنندگان می‌فرستاد. خود کارگاه به دو بخش تقسیم می‌شد: «سخنرانی» یک‌ساعته در مورد اصول مرورنویسی به‌گونه‌ای که تجربه به من آموخته است (کتابی که در دست دارید حاصل این بخش از کارگاه است) و بحثی یک‌ساعته میان شرکت‌کنندگان کارگاه در مورد تمام مرورهایی که تحویل داده شده بود (برای یادگیری نحوهٔ اجرای چنین کارگاهی در کتابخانه‌تان به فصل ۷ رجوع کنید).

مرورهایی که کارکنان کتابخانه می‌نویسند معمولاً دو حالت دارد: یا به‌صورت داوطلبانه و یا به‌عنوان بخشی از کارشان در مقام مشاور خوانندگان نوشته می‌شود. مورد دوم فرایندی است که کتابدار از طریق آن مراجعه‌کنندگان کتابخانه را از برخی کتاب‌ها و مواد غیرچاپی که از آن لذت برده‌اند به‌سوی دیگر کتاب‌ها یا مواد غیرچاپی هدایت می‌کند که احتمالاً از آن‌ها نیز لذت ببرند. داوطلب‌شدن برای مرورنویسی، دست‌کم، نشانهٔ علاقه و شاید هم قدری تجربه در مرورنویسی است. اما مأمور شدن برای مرورنویسی احتمالاً حاکی از بی‌علاقگی به این کار است و اگر واقعاً این‌طور باشد، احتمالاً حاکی از بی‌تجربگی در مرورنویسی هم هست. به‌همین‌خاطر راهنمایی برای مرورنویسیْ مفید و شاید حتی کاملاً ضروری باشد.»

نظرات کاربران

maryhzd
۱۳۹۸/۱۱/۰۱

این کتاب برای من خیلی مفید بود، واقعا جای این جور کتابهای مهارت افزا کمه . مطالعه این کتاب می تونه به کتابخون های جدی تر کمک کنه که بتوانند مرورها و نظرات خود را در ساختارهای عمومی تری بنویسند

- بیشتر
Daneshe.Ketab.Khandan
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

کتابی خوب درباره ی نوشتن مرور و نقد کتاب هایی که می خوانیم . نویسنده یک کتابدار و نویسنده ی مرور کتاب در نشریات است . شاید این کتاب بیشتر از هر کس دیگری , برای همین دو قشر نوشته

- بیشتر
مـَه‌سـا
۱۳۹۹/۰۷/۲۸

برد هوپر متولد سال 1966 در ابتدا ویراستار سابق کتاب بزرگسالان در بوک‌لیست بود و در حال حاضر مرور نویسی موفق است در بخش کتاب های بزرگسالان. او به خوبی تمام دانسته‌هایش را در مورد نوشتن یک مرور خوب و مرورنویسِ خوب

- بیشتر
love.is.books
۱۳۹۹/۰۶/۲۶

به نظرم هرکی دوس داره مرور کتاب بنویسه و بلاگر کتاب باشه حتما باید یه نگاهی به این کتاب بندازه. توصیه ها و نکته های خوبی رو بیان میکنه.

Ramtin
۱۳۹۹/۰۹/۳۰

کتاب چگونه مرور بنویسیم نکاتی رو درباره نوشتن ریویو یا همون مرور درباره کتاب بیان میکنه و از تفاوت مرور با نقد میگه و مرورنویسان موفق و معروف و نحوه نگارش هر مرور نویس و تفاوت هاشون رو باهم بیان

- بیشتر
آذر قره باغی
۱۴۰۰/۰۱/۱۳

هدفم از خواندن کتاب یاد گرفتن نوشتن مرور خوب در مورد کتاب هایی که میخوانم بود که تا حدودی نیز به آن رسیدم اما بخش هابی از آن برایم جذابیتی نداشت. در اصل کتاب برای افرادی که مرور نویسی را به

- بیشتر
Hadi Najaf
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

معمولا عناوین کتاب‌های ترجمان، جذاب‌اند. اما محتوای درون آن، به همان اندازه جذاب نیست. اگر می‌خواهید امروزی مرور بنویسید، طوری که خواننده جذب نوشته شما شود، این کتاب حرفی برای گفتن ندارد.

256
۱۴۰۰/۰۵/۳۰

این، همین چند روز پیش زیر ۵ تومن بود الآن شده ۱۶۴۰۰ ، چی تو مغزتون میگذره؟؟؟

Farzaneh Parsinejad
۱۴۰۰/۰۷/۱۳

مرورنویسی در آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر یکی از چرخ دنده های مهم صنعت نشر است و برد هوپر، نویسنده کتاب، به عنوان یکی از ویراستاران مجله مرور کتابِ بوک لیست، بخشی از این چرخ دنده است و کتاب را

- بیشتر
آرمین
۱۳۹۹/۰۷/۱۲

کتابی درباره مرورنویسی و تفاوتش با نقد است. کتاب با آوردن نمونه می‌خواهد نوشتن را یاد بدهد و قالب دقیقی برای مرور معرفی نمی‌کند. خواندن مرور و مقایسهْ بدون داشتن یک قالب مشخص درک و تشخیص را سخت می‌کند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸۲)
«هر آزمایشگاه خوبی تعدادی لولهٔ آزمایش شکسته دارد و هر اوجی فرودی. شما از اوج‌ها لذت ببرید».
مـَه‌سـا
هر مرور کتاب چه کوتاه باشد و چه بلند، ۱۷۵ واژه یا ۵۰۰ واژه، باید دو نکتهٔ مهم را به خوانندهٔ خود بگوید: ۱) کتاب در مورد چیست؟ ۲) تا چه حد خوب است؟ این قانونی ثابت و همیشگی برای مرور کتاب است.
s.latifi
مرور با نقد تفاوت دارد. با وجود درک عامه مبنی‌بر اینکه این دو اصطلاح به یک معنا و این دو کار یک چیز هستند، اما در واقع این‌طور نیست: مرور یک چیز است و نقد چیزی دیگر.
hedgehog
تفاوت اساسی میان مرور و نقد همین است: مرور کلی‌تر و فراگیرتر است و به اندازهٔ نقد دربارهٔ مسئلهٔ مشخصی نیست. مرور نوعی برانداز کردن است، یعنی به‌اشتراک‌گذاری برداشت‌های اولیه و ارزیابی تمام وجوه با تعادلی نسبی. اما نقدْ کانونی مشخص دارد، تمرکز بر روی یک و فقط یک ویژگی، خصوصیت، مشخصه، یا گرایشی است که مثلاً در روایت کتاب یا فیلم یا کتاب گویایی پدیدار می‌شود و یا در طول آن مشاهده می‌گردد.
hedgehog
برای تبدیل شدن به یک مرورنویس خوب، آدمِ کتاب باید یاد بگیرد چگونه با نگرشی انتقادی (و نه صرفاً برای لذت) به خواندن کتاب‌ها یا گوش دادن به کتاب گویاها بپردازد.
s.latifi
شغل دوست‌داشتنی‌ای بود؛ کار من این بود که تمام روز را پشت میز بنشینم، کتاب‌هایی را که قرار بود به‌زودی منتشر شوند بخوانم و برای آن‌ها مرور بنویسم.
همچنان خواهم خواند...
به‌عنوان قانونی کلی، کتاب‌هایی را که زیاد خوب از آب درنمی‌آیند نباید مرور کرد؛ درعوض برای کتابی مرور بنویسید که از آن خوشتان آمده و دوست دارید دیگران هم آن را بخوانند تا شاید خوششان بیاید.
s.latifi
مسئله‌ای که او در پیش دارد این است: آیا به کتاب‌فروشی برود و کتاب را بخرد؟ یا به کتابخانهٔ عمومی مراجعه کند و نسخه‌ای را به‌صورت کوتاه‌مدت امانت بگیرد؟
آسمان
پس یک مرور خوبْ سرزنده است و بیانی مطمئن دارد، بیانی که نشان می‌دهد مرورنویس بر مطالب کتاب یا کتاب گویا تسلط کافی دارد
s.latifi
درست نیست کتابی را مورد انتقاد قرار دهید، صرفاً به این دلیل که دربارهٔ چیزی است که مورد علاقهٔ شما نیست یا در مواجهه با آن احساس پریشانی می‌کنید
همچنان خواهم خواند...

حجم

۱۶۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۶۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۵۸,۰۰۰
تومان