دانلود و خرید کتاب زبان شعر در نثر صوفیه محمدرضا شفیعی کدکنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زبان شعر در نثر صوفیه اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

کتاب زبان شعر در نثر صوفیه

معرفی کتاب زبان شعر در نثر صوفیه

«

زبانِ شعر در نثرِ صوفیه

» مقدمه‌ای بر مجموعه میراث عرفانی ایران، نوشته

محمدرضا شفیعی‌ کدکنی

است. 

خلاصه کتاب «زبان شعر در نثر صوفیه»

شفیعی کدکنی بخش زیادی از این اثر را زمانی که در دانشگاه پرینستون بود نوشت و اواخر سال ۱۳۵۶ ان را منتشر کرد. او در این اثر به گفته خودش، عقیده شخص‌اش را در باب تصوف نوشته است. او عقیده دارد که «عرفان چیزی نیست جز نگاهِ جمال‌شناسانه و هنری به الاهیات و همه ادیان، عرفانِ ویژه خود را دارند. همیشه در میانِ پیروانِ همه ادیان کسانی بوده‌اند و هستند و خواهند بود که عارفانِ آن دین و مذهب‌اند؛ عارفانِ مسیحی، عارفانِ یهودی، عارفانِ مسلمان و ....»
شفیعی کدکنی در «زبانِ شعر در نثرِ صوفیه» با نگاهی تاریخی و با معیار نگاه هنری به فرازو نشیب‌های عرفان رسیدگی کرده و نشان داده است که در کجای عرفان و در چه دوره‌هایی از آن و در گفتار و رفتار چه کسانی مراتب عالی تجربه دینی و نگاه جمال‌شناسانه و هنری با هم آمیخته و در کجاها مفهوم عرفان مبتذل و بی‌اعتبار و حتی زیان‌بخش شده است.

کتاب «زبانِ شعر در نثرِ صوفیه» برای چه کسانی مناسب است

شفیعی کدکنی درباره مخاطبان اثرش هم در ابتدای کتاب گفته است:

«این کتاب، دریچه‌ای است به چنین نگاهی که تمام مُصلِحان اجتماعی کشور ما بدان نیاز خواهند داشت. اگر ازین چشم‌انداز به تجربه عرفانی نگریسته شود، اصلاح آن و یافتن نگاهِ انتقادی نسبت به پست و بلندِ آن کارِ دشواری نخواهد بود وگرنه در این راه، رنجِ ما بمانندِ کسروی جز مقداری دشنام و ستیزه‌جویی ناکام چیزی به بار نخواهد آورد.»

درباره محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی ادیب، نویسند، شاعر و استاد دانشگاه ایرانی و خراسانی و متولد ۱۳۱۸ است. او پژوهش‌ها، کتاب‌ها و مقالات زیادی در عرصه ادبیات، نظریه ادبی و عرفان و مجموعه اشعار کلاسیک و نوی زیادی منتشر کرده است. او از جوانی شعر می‌‌سرود و با انتشار دفتر شعر «در کوچه‌باغ‌های نیشابور» نام‌آور شد. 

زمزمه‌ها، شبخوانی، از زبان برگ، بوی جوی مولیان، از بودن و سرودن، مثل درخت در شب باران، هزاره دوم آهوی کوهی، صور خیال در شعر فارسی، موسیقی شعر، با چراغ و آینه (در جستجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران)، تصحیح اسرارالتوحید نوشته محمدبن منور، تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری، تصحیح آثار عطار نیشابوری، تصحیح مختارنامه، تصحیح مصیبت‌نامه، تصحیح منطق‌الطیر، تصحیح اسرارنامه، تصحیح دیوان عطار و ترجمه آفرینش و تاریخ نیز از جمله آثار محمدرضا شفیعی کدکنی است.

معرفی نویسنده
عکس محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی در ۱۹ مهر سال ۱۳۱۸ هـ.ش در روستای کدکن – که امروزه شهری است در نزدیکی نیشابور و از توابع تربت حیدریه‌- در خانواده‌ای عالم که کشاورزی پیشه‌ کرده بودند، به دنیا آمد.

شعر معاصر عرب
محمدرضا شفیعی کدکنی
درویش ستیهنده
محمدرضا شفیعی کدکنی
با چراغ و آینه؛در جستجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی؛ جلد دوم
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی؛ جلد سوم
محمدرضا شفیعی کدکنی
رستاخیز کلمات
محمدرضا شفیعی کدکنی
فردوسی؛ زندگی، اندیشه و شعر او
محمدامین ریاحی
عقل سرخ
تقی پورنامداریان
خمی از شراب ربانی
محمد بن علی شمس تبریزی
دفتر روشنایی
محمد بن علی سهلگی
از شهر خدا تا شهر انسان: در نقد و بررسی ادبیات کلاسیک و معاصر
محمد دهقانی
قلندریه در تاریخ
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی؛ جلد اول
محمدرضا شفیعی کدکنی
نوشته بر دریا
محمدرضا شفیعی کدکنی
عارفی با دو چهره‌
صمد موحد
چشیدن طعم وقت
محمدرضا شفیعی کدکنی
پیامبر نامرسل؛ شرح کامل اسکندرنامه حکیم نظامی‌ گنجوی
نظامی گنجوی
منطق‌الطیر؛ مجموعه آثار عطار جلد ۱
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر
جمال الدین ابوروح
خلاصةالمقامات شیخ جام (ژنده پیل)
ابوالمکارم بن علاالملک جامی

نظرات کاربران

حمید
۱۳۹۸/۱۱/۱۷

سال‌ها است به این پرسش می‌اندیشم که شعر چیست و شاعر کیست؟ آنچه تاکنون خوانده و شنیده بودم، پاسخ کاملی برای پرسشم نیافته بودم. با خواندن این کتاب، به بهترین و کامل ترین پاسخ پرسشم رسیدم. نکته دیگری که از

- بیشتر
leili
۱۳۹۸/۱۱/۰۵

فقط نمونه رو خوندم رو چقدر دوست داشتم و چقدر مفید بود. ای کاش ارزوانتر بود

نغمه میلانی
۱۴۰۰/۰۹/۰۹

لطفا در طاقچه بی نهایت قرار داده شود

لاله
۱۴۰۲/۱۱/۳۰

این کتاب را به شدت به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ادبیات و کسانی که مباحث نظری ادبیات فارسی و عرفان را دنبال می کنند توصیه می کنم نظریه های مطرح شده در این کتاب بسیار بنیادی و ریشه ای است

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
باید سید احمد کسروی (۱۲۶۹-۱۳۲۴ ه ش) مورّخِ بزرگ و زبان‌شناس عظیم الشأن ایران در نیمه اول قرن بیستم را مورد توجه قرار دهیم؛ کسی که جانش را بر سرِ عقایدش نهاد ولی موجی را که در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران به وجود آورد، هیچ کسی نمی‌تواند نادیده بگیرد. من نیز با کسروی، درین نکته، موافقم که یکی از علل، و شاید هم تنها علّت، در عقب‌ماندگی جوامع اسلامی، تصوف است؛ اما بمانندِ کسروی نمی‌خواهم این «علّتِ بدبختی» را با دشنام و ستیزه‌جویی از میان بردارم، زیرا برای من بمانندِ روز روشن است که عرفان و تصوف، با مخالفت‌هایی از نوعِ مخالفتِ کسروی هرگز از میان برداشته نخواهد شد.
حمیدرضا
در کنارِ هر دینی نیز کسانی همیشه خواهند بود که آن دین را با نگاهِ جمال‌شناسانه و هنری بنگرند. اینان نیز عارفانِ آن دین‌اند.
حمیدرضا
در اسلام نیز همه کسانی که توانسته‌اند یا خواسته‌اند که نسبت به «الاهیاتِ اسلامی» نگاهی جمال‌شناسانه و ذوقی و هنری داشته باشند عارفان اسلام اند
حمیدرضا
«عرفان چیزی نیست جز نگاهِ جمال‌شناسانه و هنری به الاهیات».
حمیدرضا
من این نکته را بارها و بارها در جاهای دیگر نوشته‌ام که هر کس بگوید «تصوف غیر از عرفان است و عرفان غیر از تصوف»، شیادی است که با همان گونه حرکت‌ها و سر به دیوار کوفتن‌ها و رقص و سماع‌ها، می‌خواهد مردم ساده را فریب دهد. چنین کسی حتی الفبای تاریخ تصوف و عرفان را نیز نیاموخته است.
حمیدرضا
روی هم مخالفان تصوف دو گروه‌اند: آنها که تصوف را بدعتی در شریعت می‌شمارند و از دید عقایدِ مذهبی با آن دشمنی می‌ورزند؛ گروه دیگر آنها که از دیدگاه اجتماعی و سیاسی با آن مخالف‌اند و برآنند که عاملِ اصلی عقب‌ماندگی جوامعِ اسلامی، عرفان و تصوف است. برای گروه اول نیازی به آوردن نمونه وجود ندارد. ولی از گروه دوّم اگر یک تن را در عصرِ خودمان بخواهیم انتخاب کنیم بی‌گمان باید سید احمد کسروی (۱۲۶۹-۱۳۲۴ ه ش) مورّخِ بزرگ و زبان‌شناس عظیم الشأن ایران در نیمه اول قرن بیستم را مورد توجه قرار دهیم؛
حمیدرضا
نخست باید بپذیریم که تجربه دینی، به دور از نگاهِ هنری و جمال‌شناسانه در همه موارد امکان‌پذیر نیست.
حمیدرضا

حجم

۴۹۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۵۹ صفحه

حجم

۴۹۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۵۹ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان