دانلود و خرید کتاب همراه آهنگ‌های بابام؛ داستان‌های کوتاه علی‌اشرف درویشیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب همراه آهنگ‌های بابام؛ داستان‌های کوتاه اثر علی‌اشرف درویشیان

کتاب همراه آهنگ‌های بابام؛ داستان‌های کوتاه

انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۴.۱از ۱۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب همراه آهنگ‌های بابام؛ داستان‌های کوتاه

همراه آهنگ‌های بابام، ظلم آباد، انار، مادر نمونه من، یاره، و سحر در سبد، داستان‌های کوتاهی هستند که از علی‌اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر سوسیالیست دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در این مجموعه می‌خوانید.

درویشیان که خود متولد و بزرگ شده در یکی از محلات فقیرنشین شهر کرمانشاه بود در داستان‌هایش بی‌تعارف به سراغ مردمان فرودست و محله‌های بی‌تکلف و خاکی می‌رفت و از حال و روز، وضع زندگی و آرزوها و رنج‌های این طبقه می‌نوشت.

در بخشی از داستان «ظلم‌آباد» این مجموعه می‌خوانید:

«آسمان که از صبح ناآرام بود، تیره‌تر شد. برق زد و آسمان غرنبه‌ای دهکده را لرزاند و سراسر ظلم آباد یکسره سیاه شد. «بوره» سگ پشمالوی آنها از پائین زوزه کشید. مرغ‌ها قدقد کردند و پدرش صلوات فرستاد و صدای شکستن و هیاهو، بع‌بع و غرش و ریزش از راه دور به گوش رسید و بارانی چون لولهٔ آفتابه بر دهکده فرو ریخت.

از روی تپه‌ها پنجعلی و پسرش که چوپان ظلم آباد بود با شتاب بالا دویدند. فریادشان با همهمه و آسمان غرنبه درهم آمیخت و ناگهان همه جا را آب فرا گرفت. او و پدرش تا آمدند به خودشان بجنبند خانه تکان خورد. فقط پدرش توانست او را بغل کند و با شتاب به پشت بام خانهٔ محبعلی ببرد و از آنجا خود را به درخت توت برسانند و از آن بالا بروند. پدرش ابتدا او را به بالای درخت فرستاد و خودش را که تا کمر در امواج گل‌آلود و خروشان دست و پا می‌زد با تقلا بالا کشید. به عقب که نگاه کردند نه خانه‌ای و نه اثری. دیوار خانهٔ محبعلی که بالاتر از خانهٔ آنها بود در آب فرو می‌رفت.»

نظرات کاربران

mary
۱۳۹۸/۰۴/۰۲

نویسنده ی واقعا خوبیه و داستان هاش خوندنی و جذابن

توحيد
۱۳۹۹/۰۵/۲۶

داستان های آقای درویشیان خیلی بی تکلف جلو می رن و همین بی تکلفی، درد های جامعه رو به زیبایی تصویر می کنه. این کتابم روایت درد های گونه گون جامعه ی قبل انقلاب اسلامیه. از فقر و مبارزه علیه

- بیشتر
esmat
۱۴۰۱/۰۱/۱۴

کتاب کم حجم ساده و روان

gharibimohammad
۱۳۹۸/۱۲/۲۳

به نظرم کتاب مربوط به قبل انقلابه و کرمانشاه،انگار مستند میخوانی، مستندی تلخ اما جذاب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
«بچه جان نان و دود نخور که گوزت سیاه می‌شود و یک پر کاه ارزش ندارد.»
gharibimohammad
به گورستان گذر کردم صباحی شنیدم ناله و افغان و آهی بدیدم کله‌ای با خاک می‌گفت که: «این دنیا نمی‌ارزد به کاهی!»
ناهید
گریه نکن. بده خیلی بده. هیچکس تا به حالا با گریه خوب نشده. اگر گریه کسی را خوب می‌کرد الان باید پدر و مادر من زنده باشند تو که نمی‌دانی چقدر برایشان گریه کردم. گریه نکن.
زینب هاشم‌زاده
یاد برادر کوچکش نصرت افتاد که آن روز صبح چایش را موقع خوردن صبحانه ریخته بود. نصرت بی‌تقصیر بود. می‌خواست که تکه‌ای نان بکند و چون سفت بود دستش ناگهان به استکان چای خورد و آن را ریخت. پدرش با سیلی صورتش را گل انداخت و مادر فحشش داد. دیگر به او چای ندادند. همیشه این طور بود. هرکس چایش را می‌ریخت دیگر به او چای نمی‌دادند. نصرت نان بیات را با غصه و بغض جوید و خورد. هنوز قیافه‌اش را به یاد داشت که چگونه برای بلعیدن نان رگ‌های نازک و ظریف گردنش راست می‌ایستاد و چشمانش را می‌بست. پسرک با خودش زمزمه کرد: «چه آرزویی روی دل نصرت ماند! آرزوی یک چای شیرین.
محسن سفیدگر
«این زندگی به کاهی نمی‌ارزد.»
gharibimohammad
کبری با بغض به پدرش گفت: «باباجان عباس آقا تنهاست. غمگینه. خسته است. به من احتیاج دارد. به خنده‌های سحر احتیاج دارد. من به شهر می‌روم. تنهایش نمی‌گذارم. بگذار کتکم بزند. فحشم بدهد. به قول ننهٔ خدا بیامرز که همیشه به تو می‌گفت: «میخم و سیخم، صندوق‌خانهٔ بیخم.» من هم از او جدا نمی‌شوم. من می‌روم. دیگر هم می‌دانم چطور توی دیگ زودپز غذا درست کنم. هرچه هم دیگ سر و صدا بکند نمی‌ترسم.»
زینب هاشم‌زاده
گرسنگی آزارش می‌داد. اما امید به نجات تنها پسرش او را به تلاش وامی‌داشت. باتقلا خود را به درخت رساند. بالا رفت کتش را با شتاب از شاخه کند. هیچکس آنجا نبود. مویه کرد و نالید و چشمانش سیاهی رفت. رادیو با صدای ضعیفی اخبار پخش می‌کرد: - سیل در چند روستای اطراف کرمانشاه جاری شده. اما تلفات جانی نداشته است. این دهات قبلا از سکنه خالی شده بودند. از طریق هوا برای روستاییانی که در سیل محاصره شده‌اند خرما و آرد ریخته شده است. چند هلیکوپتر به نجات مردم شتافته‌اند.
زینب هاشم‌زاده
آقای دبیر می‌دانست که در لیفهٔ شلوار صوفی عهد بوق چند تا شپش وجود داشته اما نمی‌دانست در دل یاره چه می‌گذشت و چطور زندگی می‌کرد.
محسن سفیدگر
اگر اشک مثل شیر یا شربت فروختنی بود ما حالا خیلی پول داشتیم
محسن سفیدگر
لعنت برتو و بر پدران صاحب منصب
محسن سفیدگر

حجم

۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان