دانلود و خرید کتاب غم‌نامه‌ی ابلیس ج. اون پیتر ترجمه پگاه خدیش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غم‌نامه‌ی ابلیس اثر ج. اون پیتر

کتاب غم‌نامه‌ی ابلیس

نویسنده:ج. اون پیتر
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب غم‌نامه‌ی ابلیس

«غم‌نامه ابلیس» یا «ابلیس در روانشناسی صوفیان» پژوهشی ناب در تصوف با موضوع نقش شخصیت ابلیس در عرفان اسلامی و نوشته پیتر ج. آون است. در این اثر که آنه ماری شیمل فقید نیز مقدمه‌ای برآن نوشته است، برای نخستین‌بار نقش ابلیس در رویکردهای متفاوت الاهیات عرفانی اسلامی بررسی شده و بازخوردهای مثبت و منفی متکلمان و صوفیان در قبال شخصیت ابلیس معرفی شده است. «غم نامه‌ ابلیس» رساله دکتری آون در دانشگاه هاروارد بوده که بارها آن را بازبینی کرده اما پیکره آن تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است. ساختار محتوایی این کتاب، پیشبرد موازی جنبه‌های گوناگون بن‌مایه ابلیس در ژانرهای متنوع ادب اسلامی، به‌خصوص روایات عرفانی است. در فصل نخست کتاب، آون می‌کوشد بر پایه مجموعه متنوعی از منابع، از تفسیرهای ادبی قرآن و مجموعه‌های حدیث گرفته تا حکایات تعلیمی درباره پیامبرانی که مقدم بر محمد (ص) و وحی قرآنی مبعوث شده بودند؛ یک زندگینامه افسانه‌ای کوتاه برای ابلیس طراحی کند و در دو فصل بعدی نشان می‌دهد که چگونه پیروان و نظریه‌پردازان تصوف، ماجرای ابلیس را شرح و تفصیل داده‌اند. در نهایت این اثر ناب به طرح آن بخش از عرفان اسلامی می‌پردازد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. ابلیس چند رنگ و چند چهره‌ای که در کتاب آون با آن روبه‌رو می‌شویم به تلاش خود برای فریفتن یا آشفتن روح آدمیان ادامه خواهد داد اما شاید بتواند انسان را قادر به درک لایه‌های عمیق‌تری از تجربه (معنوی) سازد و همراه با آن بصیرت جدیدی درباره مسئله قدیمی الاهیات و تاریخ مذهب ارائه دهد و آن مسئله قدیم این است: کارکرد شرّ چیست و چگونه می‌توان از عهده آن برآمد؟

نظرات کاربران

بنفشه آریاراد
۱۴۰۱/۰۸/۰۳

خیلی متفاوت از کتاب‌های است که در باب شیطان نوشته شده است و اینکه از نظر تصوّف به شیطان می نگرد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
فرزندان ابلیس تنها جنیان نیستند، بلکه شامل شیاطین هم می‌شوند. (۶۰) یک گروه پنج نفره از فرزندان وی برجسته‌ترین و مهم‌ترین‌اند و به تمام مظاهر زندگی آسیب می‌رسانند و آن‌ها را ویران می‌کنند. نخستین آن‌ها زلنبور، عهده‌دار تمام بازارها و مغازه‌هاست. پس از او ثبر است که از بدبختی و بیچارگی آدمیان لذت می‌برد. سوم اعور است که مؤمنان را به زنای محصنه ترغیب و وسوسه می‌کند. مسوط گوش و دهان مردمان را با غیبت و مطالب شگفت و باورنکردنی پر می‌کند. آخرین آن‌ها داسم صبورانه منتظر می‌ماند تا مسلمانی هنگام ورود به خانه یا قبل از خوردن غذا، ذکر نام خدا را فراموش کند، در این زمان او به خانه‌ها هجوم می‌برد و غذای مسلمان فراموشکار را می‌دزدد.
saeed adel
گفته هلموت ریتر در حماسه عطار، که شیطان در نهایت «موحدتر از خود خدا» می‌گردد نیز بر جذابیت شیطان در نزد من افزود
old magi
قرآن نه‌تنها درباره اولاد ابلیس (ذُریه او)، بلکه از سپاهیانی سخن می‌گوید که ابلیس را ارباب و امیر خود می‌دانند. (۶۲) ممکن است ابلیس پدر جسمانی آنان نباشد، ولی راهنما و پیر معنوی آنهاست، فرمان‌هایش را اطاعت می‌کنند و به سخنانش، گویی که قانون است، احترام می‌گذارند. هر موجودی ـ مرد، زن، جن، شیطان ـ که بخواهد سرسپردگی او را بپذیرد، در این سپاه است. (۶۳) ویژگی پیروان ابلیس، گستاخی و هرزگی است. از هیچ رفتار زشت و پرخاشگرانه‌ای ابا ندارند و حتی در بدی و پلیدکاری با امیر خود رقابت می‌کنند
saeed adel

حجم

۳۵۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۳۵۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۶۲,۵۰۰
تومان