دانلود و خرید کتاب پاپ و مرتد مایکل وایت ترجمه فروغ پوریاوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پاپ و مرتد

کتاب پاپ و مرتد نوشتهٔ مایکل وایت و ترجمهٔ فروغ پوریاوری است. نشر ثالث این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، روایتی از زندگی «جوردانو برونو» است؛ دانشمند و کشیشی حقیقت‌جو که در مقام یک نویسنده و عارف، به همه‌فهم کردن و ترویج «سنت هرمسی»، یعنی علوم خفیّه کمک کرده بود و مورد خشم و غضب پاپِ دوران خود نیز بود.

درباره کتاب پاپ و مرتد

کتاب پاپ و مرتد، روایتی از زندگی و مرگ «جوردانو برونو»، یک کشیش روشنفکر و حقیقت‌جو است. این شخصیت، در قرن ۱۶ میلادی، زیر شکنجه‌های وحشتناکی به دستورِ «پاپ کلمنت هشتم» تا آخرین‌دَم مقاومت کرد و تسلیم نشد.

حتی متعصب‌ترین نشریات دینی و مذهبی نیز پس از انتشار این اثر نتوانستند در حقیقت، صداقت و بی‌طرفی نویسنده و مدارک و شواهد او در نوشتن زندگینامهٔ جوردانو برونو و روایت غم‌انگیز مرگش ابراز تردید کنند.

نیویورک‌تایمز دربارهٔ کتاب پاپ و مرتد نوشته است:

«مایکل وایت در این کتاب با تجزیه و تحلیل استوار و مستدل و غنایی و بررسی علمی ناب به روایت زندگی و مرگ رزمنده‌ای بی‌سلاح در تقابل با بی‌خردی و تعصبات کور خشکه‌مقدسان می‌پردازد و نشان می‌دهد، چگونه کسانی که به دروغ خود را «مردان خدا» می‌نامیدند، هنگامی که منافع مالیشان به مخاطره افتاد پا بر سر حقیقت عیان گذاشتند و به مرگ مردی فرمان دادند که جز حقیقت نگفت...»

خواندن کتاب پاپ و مرتد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب پاپ و مرتد

«گزارش‌ها به ما می‌گویند که برونو را در ۲۷ فوریه ۱۵۹۳ به زندان تفتیش عقاید رم انداختند. اما بعد از آن حدود شش سال تقریباً هیچ اطلاعاتی در باره‌اش نداریم. هیچ گزارش رسمی‌ای در بارهٔ شش سال اول برونو در زندان رم باقی نمانده است. آگاهی ما از این دوره صرفاً حاصل نظرات بسیار اجمالی، پاره‌های باقیمانده از گزارش‌ها، گزارش‌های اتفاقی و پراکندهٔ ملاقات‌کنندگان و نمونه‌های به‌دست‌آمده از بدعت‌گذارانِ گذشته است.

برای تبیین علت این نابهنجاری و بی‌قاعدگی تلاش‌های گوناگونی به عمل آمده، اما هیچ‌یک کاملاً قانع‌کننده نیستند. احتمال دارد طی آن مدت برونو را فقط در حبس انفرادی نگه داشته باشند و او در فاصلهٔ سال‌های ۱۵۹۳ تا ۱۵۹۹ در برابر دادگاه تفتیش عقاید حاضر نشده باشد. نظر دیگر این است که دادگاه در تمام این مدت مشغول جمع‌آوری اطلاعات در بارهٔ برونو بوده، اما حتی با این‌که کلیسا بسیار کند کار می‌کرد، باز صرف شش سال وقت برای چنین کاری بسیار طولانی است. پیدا کردن اکثر کتاب‌های آن مرد کار تقریباً آسانی بود، و دفتر پاپ برای کمک گرفتن منابع عظیمی داشت. با توجه به این شرایط محتمل می‌نماید که گزارش‌ها را نگه می‌داشته‌اند، و حالا فقط گم شده‌اند.

کلمنت هشتم که در ۱۵۹۲ به مقام پاپی ارتقا یافته بود، پاپ نسبتاً آزاداندیشی بود، اما مهم‌ترین مشاوران او، روبرتو بلارمین و سانتورو دی سورینا، در خصوص نقض اصول، عقاید سازش‌ناپذیری داشتند. کلمنت نشان داده بود سیاستمداری برجسته است. او در ۱۵۹۵ شاهد تأیید گستردهٔ اروپا از هانری دوناوار به عنوان پادشاه مشروع فرانسه بود و در همان حال به نحو مطلوبی خشم فیلیپ اسپانیا را که مدعی مشروع تاج و تخت بود، فرو نشانده بود. به احتمال، کلمنت در خفا هم شهامت و هم خرد برونو را تحسین می‌کرده و حقیقتاً می‌خواسته او را به درست‌آیینی بازگرداند.

بلارمین، عالم الهیات شخصی پاپ، به لحاظ مسائل نظری کمال‌یافته‌ترین مرد واتیکان بود. او یسوعی بود و هنگامی که برونو در زندان به سر می‌برد، حدود بیست سال می‌شد که استاد الهیات بود. کلمنت در بارهٔ تمام موضوع‌های مربوط به آموزه، به بلارمین متوسل می‌شد. بلارمین تمام جنبه‌های نظریهٔ خورشیدمرکزی کوپرنیک را کاملاً مردود می‌دانست و بیش از تمام مردان عصر خود جلوی سیل پیشرفت عقلانی غیردینی را گرفت و به «چکش بدعت‌گذاران» لقب یافت. او به علوم و ریاضیات بدگمان بود و دیرزمانی بعد از اعدام برونو نهایت سعی خود را کرد تا ایده‌های گالیله را متزلزل کند. او در خلالِ دوران کاری‌اش فهرستی طولانی و متنوعی از کتاب‌ها را در «فهرست آثار ممنوعه» جای داد.»

نظرات کاربران

❤ محمد حسین ❤
۱۳۹۹/۰۳/۲۹

کتاب درباره زندگینامه یه دانشمند هست به اسم جوردانو برونو، کسی ک اول توی صومعه بود اما بعد به خاطر روشنفکر بودن و تفکرات رادیکالی، مجبور به ترک صومعه شد، اما دادگاه تفتیش عقاید در اون زمان، اونو بخاطر افکار

- بیشتر
arash
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

به نام خدا چه جنایت ها که نشد و نمی شود. میخواهید امثال کشیش های قرون وسطی که به جای خدا حرف میزدند و به جای خدا تصمیم میگرفتند را همین امروز ببینید؟ تشریف ببرید کامنت های کتاب انسان خردمند

- بیشتر
بابای مینو
۱۳۹۸/۰۸/۲۴

بی نظیر بود. بنده خیلی از این کتاب الهام گرفتم و متوجه شدم که طبقه روحانیت در تمام ادیان به جای رشد و اعتلای دین در بین مردم، باعث نابودی اون میشن.

M.kargar
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

ای کاش خیلی از روزها همین طرح کتاب رایگان رو داشته باشین،هم برای پیشرفت طاقچه خوبه هم برای علاقه مندان به کتاب خوانی.ممنون از شما عالیه

زهره.قاف
۱۳۹۹/۰۳/۲۶

کتاب خوبی بود، بسیار ساده و روان مسائل و زندگی جوردانو برونو رو بیان کرده بود... البته خواننده باید علاقه مند به مسائل تاریخی و فلسفی باشه و صد البته با خواندن هر اسم و عنوانی اگر آگاهی نداشته باشید، باید

- بیشتر
ماری کوری
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

طاقچه دوستت داریم🤗🤗🤗

ramtin
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

سلام و خسته نباشید به اصحاب طاقچه از طرح عالی شما نهایت استفاده را بردیم فقط ای کاش طاقچه برای ویندوز هم نرم افزار بیرون بدهد تا کتابها را در لپتاپ هم داشته باشیم. شاید این دلیل خوبی باشد باشد که

- بیشتر
💚Book lover💚
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

عجیب بود واقعا اولش کتابی در کار نبود همین الان بعد از چند بار رفرش کردن درست شد.سپاس از طاقچه بخاطر این کتاب عالی و بخاطر تمام کتابایی که این چند روز هدیه داد.ما همچنان چشم ازت بر نمیداریم تا

- بیشتر
nargesi
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

طاقچه جون عاشقتم. همیشه کتابهامو با اولویت از شما خرید میکنم حتی اگه اپ‌های مشابه، کتابی که من بخوام رو داشته باشن. و مرسی بابت کتابای خوبی که بهمون هدیه میدی😍

maryam
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

سلام ممنون ازاینکارخوبتون میشه خواهش کنم کتابهایی که توقسمت رایگان گذاشته شده روتغییربدیدهمشون تکراری شدن اصلاکتاب جدیدی به غیرازاین ایام که هرروزکتاب جدیدی گذاشتید ؛گذاشته نمیشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵۱)
زمان همه‌چیز را می‌دهد و همه‌چیز را باز پس می‌گیرد؛ همه‌چیز در تغییر است اما هیچ‌چیز تباه نمی‌شود.
مـآدًرٍ قًـلـبٍ اًتٌـمـی
در نظر کاردینال‌هایی که چهارچشمی از زندگی زمینی ممتاز خود محافظت می‌کردند، عوام‌الناس هر چه نفهم‌تر، بهتر.
Shanti
«آن کس که می‌خواهد به تفکر فلسفی بپردازد، پیش ازهر چیز باید در بارهٔ هر موضوعی شک کند»،
Shanti
در سرتاسر قرون وسطا، کلیسای رم به گونه‌ای فزایندهٔ سیاسی و این‌جهانی شد و امور دینی را در امور غیردینی ادغام کرد به طوری که پاپ، هم به رهبر حکومت و هم به رهبر دینی بدل شد. کلیسا به منظور تأمین بودجه برای جاه‌طلبی پاپ دست و دلبازانه از الهیات چشم می‌پوشید و هرگاه نظام اعتقادی ساختگی‌اش نابسنده از آب درمی‌آمد کاردینال‌ها دامنهٔ تفسیر کتاب مقدس را تا حد نقض آن گسترش می‌دادند. شاید وقیحانه‌ترین نمود این امر استفادهٔ روزافزون از «آمرزش» جهت افزایش وجوه خزانهٔ پاپ بود. گناهکاران به واسطهٔ نظام آمرزش می‌توانستند برای بخشوده شدن گناهانشان پول بدهند و پاپ‌هایی که پی‌درپی به رهبریت دینی درآمدند به قدری این روند را دستکاری کردند که این ترفند ساده در زمان نهضت اصلاح دین منبع عمده‌ای از درآمد واتیکان را فراهم می‌کرد.
Mohammad Bagheri
افکارم به ستارگان دوخته شده‌اند.
Alireza
کلیسا خودش را یگانه ایمان حقیقی می‌دانست
Fatemeh Karimian
بسیار مبارزه کرده‌ام. فکر می‌کردم که می‌توانم پیروز شوم... و هم تقدیر و هم طبیعت اشتیاق و توانم را سرکوب کردند. حتی پیش رفتن هم مهم است، چون می‌دانم که می‌توانم پیروز شوم، که پیروزی در دست تقدیر است. با وجود این، آنچه را در توانم بود، انجام دادم، که هیچ در قرنی در آینده آنچه را که متعلق به من است انکار نخواهد کرد و انکار نخواهد کرد آنچه را که متعلق به پیروزمند است: من از مرگ نهراسیده‌ام، به همتایانم تسلیم نشده‌ام، به دلیل طبیعت قاطعم مرگی شجاعانه را ترجیح داده‌ام بر زندگی بدون مبارزه.
❤ محمد حسین ❤
زمان همه‌چیز را می‌دهد و همه‌چیز را باز پس می‌گیرد
Ms
زمان همه‌چیز را می‌دهد و همه‌چیز را باز پس می‌گیرد؛ همه‌چیز در تغییر است اما هیچ‌چیز تباه نمی‌شود. جوردانو برونو
امیر
در خلال قرن‌ها حاکمان و قضاتی که پی‌درپی سر کار آمدند، حتی یک بار هم به این دستورِ در لفافهٔ دستگاه پاپی اعتراض نکردند و هرگز هیچ حکمی را تخفیف ندادند چون اگر اساساً تصمیم می‌گرفتند دستور دستگاه پاپ را نادیده بگیرند، بلافاصله تکفیر می‌شدند و شاید هم خود را رو در رو با مرگی «بدون ریخته شدن خون» می‌یافتند.
💚Book lover💚

حجم

۳۷۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۳ صفحه

حجم

۳۷۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۴۳ صفحه

قیمت:
۱۲۱,۵۰۰
۸۵,۰۵۰
۳۰%
تومان