دانلود و خرید کتاب درباره کارگردانی فیلم دیوید ممت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درباره کارگردانی فیلم اثر دیوید ممت

کتاب درباره کارگردانی فیلم

نویسنده:دیوید ممت
امتیاز:
۵.۰از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درباره کارگردانی فیلم

دیوید ممت، نمایشنامه‌نویس، استاد بازیگری، فیلمنامه‌نویس و فیلم‌سازی است که همواره به‌عنوان شخصی بحث‌انگیز و صاحب دیدگاهی ویژه از توجه برخوردار بوده است. از معروف‌ترین نمایشنامه‌های او: AmericanBuffalo،‌A Life in the Theatre،The Woods، Edmond،The Water Engine and Mr. Happiness و Glengary Glen Ross (که به‌خاطر آن موفق به دریافت جوایز پولیتزر و منتقدین درام نیویورک شد). بعضی فیلمنامه‌های او مانند The Verdict و The Untouchables را دیگر کارگردان‌ها به فیلم تبدیل کرده‌اند و در ساخت فیلم از بعضی فیلمنامه‌هایش خود نیز کارگردانی آن را به‌عهده داشته‌است؛ از آن جمله‌اند فیلم‌های House of Games، Things Changes و Homocide. دیوید ممت از نسلی است که دورهٔ جوانی‌شان آکنده از تلاطم‌های اجتماعی بوده‌است. شورش‌های داخلی سیاهان امریکا، جنگ ویتنام، به پرسش گرفتن اغلب ارزش‌های فردی و اجتماعی، گرایش شدید به مقاومت در برابر سنّت‌ها، ظهور هیپیسم و انتخاب رفتاری کاملاً مغایر با عرف و ارزش‌های رایج اجتماعی از ویژگی‌هایی است که بر احساس و اندیشهٔ بسیاری جوانان تحصیل‌کرده و دانشجویان آن دوره به‌شدت تأثیر داشت. اما کتاب حاضر که بر پایه سخنرانی‌های دیوید ممت در پاییز سال ۱۹۸۷ در کلاس‌های دانشکده سینمای دانشگاه کلمبیا نوشته شده، سینما و کارگردانی سینما را از نگاه ممت می‌نمایاند. سینمایی که او در این کتاب ارائه می‌دهد با سینمای بزرگانی چون برِسون، پازولینی، آنتونیونی، بونوئِل، چیت‌رای و بسیاری از دیگر مشاهیر، که هریک ویژگی‌های خود را دارند، در پاره‌ای موارد تفاوت‌های ریشه‌ای دارد و او به این تفاوت‌ها، گرچه گاه صادقانه اشاره کرده، ولی تقریباً هیچ توضیحی دربارهٔ روش‌های آنان نداده است. شاید این بی‌علاقگی او در پرداختن به مقولات ذهنی این گروه فیلم‌سازان، خود نشانه‌ای بر واکنش شدید وی نسبت به ذهنیات همان دوران پرتلاطمی است که از آن یاد کردیم. به این ترتیب باید گفت آنچه او در این اثر ارائه می‌دهد تا حدودی یک‌سویه است. با این همه نوشتهٔ وی از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند کم‌وبیش منحصربه‌فرد باشد. زبان صریح و دقیق دیوید ممت که با صداقت و صمیمیت همراه است، هم‌چنین قدرت او در توضیح پیچیدگی‌های شیوهٔ فیلم‌سازی مورد نظرش، به‌گونه‌ای ملموس، نوشتهٔ او را کتابی خواندنی کرده‌است؛ کتابی که می‌توان از آن بسیار آموخت.

نظرات کاربران

RezaAlipoour@
۱۳۹۹/۰۶/۰۵

من یقین دارم اگر در زمینه سینما فعالیت میکنید و ذهنتون در مرحله فراگیری و اطلاعات گیری هستش خیلی میتونید استفاده کنید از این کتاب، چرا که افکار دیوید آلن ممِت افکاری دقیق متمرکز ساده و منطقی هستش! خیلی مهمه

- بیشتر
sara
۱۳۹۸/۰۵/۳۱

به نظر کتاب خوبی میاد . آدمو وادار میکنه بیشتر و بیشتر فکر کنه و حساسیت های منطقی نشون بده

سارا رضوی
۱۴۰۰/۰۵/۰۳

من تازه وارد این عرصه شدم و برام بسیار جالب بود و نت برداری کردم بخونین 💕

ولی الله
۱۴۰۱/۰۲/۱۰

این کتاب با دقت و ظرافت هرچه تمام تر بحث عینیت و ذهنیت در سینما رو مطرح میکنه، بسط میده و به سرانجام میرسونه هرچند که شاید این دو کلمه اصلا در کتاب نیومده باشند اگر طرفدار سینمای کلاسیک هستید این

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
" خوشبخت‌ترین افراد کسانی‌اند که داستانی برای گفتن ندارند." آنتونی ترولوپ رمان‌نویس انگلیسی او می‌دانست درست می‌گوید.
کاربر ۸۱۷۷۴۴
من کارگردان‌هایی را دیده‌ام که تا شصت برداشت از یک نما گرفته‌اند. هر کارگردانی که در پایان روز برداشت‌های روزانهٔ خود را دیده، می‌داند بعد از برداشت سوم یا چهارم، نمی‌تواند به یاد آورد برداشت اولش چگونه بوده و وقتی به برداشت دهم می‌رسد، فراموش می‌کند هدف صحنه چه بوده و بالأخره بعد از برداشت دوازدهم، نمی‌داند اصلاً چرا به دنیا آمده است.
Sou_Ma
" داستان را بنویسید، بعد تمام جملات زیبایی را که در آن گنجانیده‌اید، حذف کنید و ببینید آیا هنوز داستان بر پای خود استوار است یا نه."
آرین
در هالیوود گروهی نابکار وجود دارند که می‌خواهند اطمینان پیداکنند هر کلمه، هر لحظه، هر نما، هر صدا، هریک از وسایل صحنه و هرچه در فیلم، بیانگر و تبلیغ‌کنندهٔ کل فیلم باشد. نام این گروه " تهیه‌کنندگان" است و میزان آشنایی آنها با هنر، مانند میزان آشنایی " صندلی مجرمان" با حقوق الهی است.
آروین
آنچه به‌عنوان فیلم‌ساز در پایان کار در دست دارید، نماهاست. همین و بس. آنچه در اختیار شما قراردارد، انتخاب نماهاست.
fatemehparishani
چگونگی عملکرد فیلم دقیقاً مانند عملکرد رؤیاست؛ چه در نهایت امر، فیلم می‌خواهد چنین باشد. تصاویر موجود در رؤیا بسیار گوناگون، در حد زیادی جذاب و اکثر تصریف‌نشده‌اند. آنچه به رؤیا قدرت می‌بخشد، چگونگی چیدن متوالی این تصاویر است. وحشت یا زیبایی رؤیا از به‌هم‌پیوستگی تصاویر و عناصری از زندگی این جهان که قبلاً با هم بی‌ارتباط بوده‌اند، ایجاد می‌شود. گرچه در اولین برخورد ممکن است چنین به‌نظر برسد که در پی هم آمدنِ تصاویر در رؤیا بسیار بی‌تداوم و معنی است، اما تحلیلی روشنگرانه سازماندهیِ مهمی را نشان می‌دهد که عناصر آن به ساده‌ترین ترتیب کنار هم قرار گرفته و عمیق‌ترین معنی را ایجاد کرده‌اند.
MordadAzad
تعبیر رؤیا از زیگموند فروید، کاربردهای افسون و جادو از برونو بتلهایم و خاطرات، رؤیاها و انعکاس‌ها از کارل یونگ.
Roozbeh Nejati
لیدبلی دربارهٔ اشعار آهنگ‌های بلوز می‌گوید، در بخش اول از چاقو برای بریدن نان استفاده کن، در بخش دوم برای تراشیدن ریش، و در بخش سوم برای کشتن نامزد خیانتکارت. چاقو، همان چاقوست، اما شرایط مواجهه با خطر تغییر می‌کند و دقیقاً همان ساختاری است که نمایش یا فیلم بر اساس آن بنا می‌شود. چاقویی را که در بخش اول برای بریدن نان به‌کار بردید، در بخش دوم برای بریدن پنیر (که از نان نرم‌تر است) به‌کار نمی‌برید؛ زیرا قبلاً این را فهمیده‌ایم که آن چاقو قادر به بریدن نان هست.
Mohamadalimohamadpour
این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که موضوع جذابیت خود را از دست می‌دهد. همین‌جاست که مؤلف بد، مانند معمار ضد فرهنگ، برای از بین بردن ضعف کار خویش مجبور است که هر حادثه‌ای را متنوع‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از حادثهٔ قبلی بسازد تا با این حُقه توجه تماشاگران را حفظ کند. پایان این راه، کریه و اهانت‌آمیز است. همین‌جاست که او می‌گوید بگذار واقعاً اعضای تناسلی آنان را نشان دهیم، بگذار واقعاً بازیگران را از طریق بدل‌ها به خطر بیندازیم، بگذار واقعاً ساختمان را آتش بزنیم. این عوامل در جریان ساخت یک فیلم، فیلم‌ساز را هرچه بیشتر به سوی کارهای نامأنوس و عجیب سوق می‌دهد و در طول کار حرفه‌ای او را بیش از پیش غیرمتعادل می‌کند، هم‌چنین در مسیری که یک فرهنگ طی می‌کند، آن را به فساد می‌کشانند. این همان چیزی است که اکنون به آن دچاریم.
Sou_Ma
مشکل‌ترین کار در نویسندگی، کارگردانی و تدوین آن است که از تعصبات و پیش‌داوری‌ها پرهیز کنید و آنچه را که آزمایش کرده و صحت آن را دریافته‌اید، برای حل مشکل به‌کار گیرید.
آرین

حجم

۱۳۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۱۳۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
۶۲,۰۰۰
تومان