دانلود و خرید کتاب لوازم نویسندگی نادر ابراهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لوازم نویسندگی اثر نادر ابراهیمی

کتاب لوازم نویسندگی

معرفی کتاب لوازم نویسندگی

کتاب لوازم نویسندگی نوشتهٔ نادر ابراهیمی است. انتشارات روزبهان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر جلد اول از مجموعه «ساختار و مبانی نویسندگی» است که به موضوع لوازم نویسندگی پرداخته است.

درباره کتاب لوازم نویسندگی

کتاب لوازم نویسندگی که در ۱۵ بخش نوشته شده است، نتیجهٔ تدریس چندین‌سالهٔ نادر ابراهیمی در رشته‌های «ادبیات داستانی»، «فن فارسی‌نویسی»، «عناصر اساسی داستان»، «فیلمنامه‌نویسی»، «اصول پایه در زیبایی‌شناسی» و درس‌هایی در زمینهٔ نقد و تحلیل هنر و ادبیات است.

در این کتاب کاربردی، شما دربارهٔ اصول و ملزومات نویسندگی از انگیزهٔ آغازکردن تا اراده به نوشتن، تسلط بر زبان، صبوری‌داشتن، مطالعه‌داشتن، جهان‌بینی خاص نوشتن و خیلی چیزهای زیبا و مفید دیگر برای پرورش استعداد نویسندگی خود، می‌خوانید.

نادر ابراهیمی گفته است که هدف کلی او از نگارش این کتاب، آشناشدن دوست‌داران نویسندگی و نویسندگان جوان و نوطلب با مجموعه‌ای از اصول و قواعد مقدمانی در داستان‌نویسی، شناخت عناصر اساسی داستان و در اختیار‌داشتن روش‌ها و نمونه‌هایی برای محک‌زدن آثار خود و دیگران است. بنابراین این اثر برای مشتاقان هنر داستان‌نویسی و افراد تازه‌کار در حوزه‌های گوناگون (همچون نمایشنامه، فیلمنامه، حکایت، داستان بلند و قصه) مفید است و نه برای اساتید این قالب‌های نوشتاری.

خواندن کتاب لوازم نویسندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران داستان‌نویسی که تازه‌کار هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

درباره نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی در سال ۱۳۱۵ به دنیا آمد. او نویسندهٔ معاصر ایرانی است. او در ۵۷ سال فعالیت حرفه‌ای خود بیش از ۹۰ اثر هنری نوشت و افزون‌بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرد.

نادر ابراهیمی به‌همراه بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از معدود سخنوران ایرانی به‌شمار می‌رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده‌اند.

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم، چهل نامه کوتاه به همسرم، ابن مشغله، آتش بدون دود، مردی در تبعید ابدی و یک عاشقانه آرام عنوان کتاب‌هایی از نادر ابراهیمی هستند.

نادر ابراهیمی در سال ۱۳۸۷ درگذشت.

بخش‌هایی از کتاب لوازم نویسندگی

«گفتیم: "نگرش به انگیزه، و انگیزه به نگرشْ قابل تبدیل است، همچنان که انگیزه به هدف؛ و هدف به انگیزه". حال اضافه می‌کنیم: این عوامل __ یعنی نگرش و انگیزه و هدف __ در همه‌حالْ قابل تبدیلِ به هم نیستند، بلکه در مواردی، ناگزیر، درهم ادغام می‌شوند، یا برهم منطبق می‌شوند، و یا بهتر است بگوییم "سرایت می‌کنند و جاری می‌شوند"‌ که این، غالباً خوب‌ترین موقعیّت و متمرکزترین حالْ برای نوشتن است. به این ترتیب، گهگاه که به‌نظر می‌رسد انگیزه به هدفْ تبدیل شده است، چنین است که انگیزه آنقدر سُرانده یا لغزانده شده که توانسته بر هدفْ بنشیند، انگیزه، جاری شده است به جانب هدف، و تمامِ سطح هدف را پوشانده __ بی‌آنکه تبدیل شده باشد و خود، به کُلّی، از میان رفته باشد. تصوّر کنیم که دو صفحهٔ شفّاف رنگین، یکی آبی یکی زرد را آنقدر سوی هم رانده‌ییم و حرکت داده‌ییم که یکی شده‌اند، و سبز. نه آبی از میان رفته نه زرد، و هیچکدام هم حضور ندارند. این زیباست که در داستان، انگیزه، دائماًَ عربده نکشد که من اینجا هستم؛ و هدف نیز. امّا هردو باشند و به صحّتْ احساس شوند

بسیار خوب. حتّی زمانی که دوستدارِ نوشتن، دارای انگیزه‌ها و اهدافِ معتبری باشد، و برخی انگیزه‌ها و هدف‌هایش، کاملاً و از جمیعِ جهات، هَم‌ْلَبه شده باشند، باز هم این امر، دلیل بر آن نیست که چنین شخص شریفی بتواند بنویسد و چیزی معتبر و ماندگار بنویسد. تازه از اینجاست که ارادهٔ آگاهْ وارد میدان می‌شود. "من می‌خواهم بنویسم و تواناییِ خواستن را دارم"، جای "من احساس کرده‌ام"، "من دریافت کرده‌ام"، و "من به‌شدّت برانگیخته و متأثّر شده‌ام" را می‌گیرد. این، همان یک قدمِ بسیار بسیار کوتاهی‌ست که فاصلهٔ بسیار بعیدِ میانِ "دوستدارِ نویسندگی" و "نویسندهٔ راستین" را می‌سازد. بایدش برداشت، یا رها کرد. اُشترْتاختن، خَمانْ نمی‌شود.»

معرفی نویسنده
عکس نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی
ایرانی | تولد ۱۳۱۵

نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. او یک داستان‌نویس معاصر ایرانی است که علاوه‌بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینهٔ فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده ‌است. او همراه با بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان از هنرمندانی به حساب می‌آید که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده است. نادر ابراهیمی که نویسندگی را از نوجوانی شروع کرده بود، در ۲۷سالگی اولین کتابش را در نشر روزبهان منتشر کرد. تا سال ۱۳۸۰ علاوه‌بر صدها مقالهٔ تحقیقی و نقد، بیش از ۱۰۰ کتاب از او چاپ و منتشر شد. در سال ۱۳۴۲ اولین کتاب خود را با نام «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند، اما سال ۱۳۴۲ آغاز تازه‌ای برای او در زمینهٔ فعالیت‌های سیاسی بود. هم‌زمان با تبعید روح‌الله خمینی، فعالیت‌های سیاسی علیه نظام پهلوی شدت گرفت و وجود یک رهبر سیاسی برای این اعتراضات شور و اشتیاق تازه‌ای به جریانات سیاسی در ایران داده بود؛ نادر ابراهیمی نیز در نوشتن بیانیه و اعلامیه‌هایی علیه نظام وقت دست داشت و بسیار از اعلامیه‌ها به قلم او منتشر شد. دو اثر از او به نام‌های «دشنام» و «آسمان در تسخیر کلاغ‌ها» حاوی دو داستان مشهور است که درون‌مایهٔ آن‌ها سیاسی و مبارزه با نظام پهلوی است. به‌گفتهٔ او این دو داستان پایهٔ ادبیاتی ضد سلطنتی با بیانی نمادین شد. ابراهیمی پس از موفقیت در آثار قبل، کتاب «مصابا و رؤیای گاجرات» را به چاپ رساند که در آن به‌نوعی مخالفتش را با به‌ظاهرْ روشنفکران بیان کرد. ابراهیمی در آن سال‌ها کتاب‌های متعددی از جمله «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «افسانه‌های باران»، «مکان‌های عمومی»، «آرش در قلمرو تردید» و... را منتشر کرد.

نظرات کاربران

rare
۱۳۹۸/۰۳/۱۷

این کتاب واقعا فوق العادس.اصلا واجب نیست که شما به نویسنده شدن علاقه مند باشید،همینکه اهل مطالعه و رمان باشید این کتاب براتون مفیده.طبق این کتاب شما می تونید مفید بودن یک کتاب رو تشخیص بدید و علاوه بر اون

- بیشتر
فانوس
۱۳۹۹/۰۵/۱۹

عالی‌ترین کتابی که درباره نویسندگی خوندم. خط به خط کتاب، طلاست. یک بار خوندن این کتاب واقعا کمه.

omid Za
۱۴۰۰/۰۱/۰۳

تنها مشکلی که با کتاب دارم اینه که حق نشرش با انتشارات روزبهانه و شدیدا گرون ، مثل بقیه ی کتاب های زنده یاد نادر ابراهیمی در انتشارات روزبهان، پول دراوردن از شخصی که دستش از دنیا کوتاهه خیلی نامردیه نادر

- بیشتر
MimPirhadi
۱۳۹۹/۰۸/۲۷

شک نکن کمکت می‌کنه

First Last
۱۴۰۰/۱۰/۰۵

توجه کنید، کتاب درباره مبانی نویسندگی است. در مبانی چیز عملی آموزش داده نمیشه، بیشتر مباحث فلسفی گونه درباره اون موضوع هست.

sadegha
۱۳۹۹/۰۷/۲۰

من شروع به خواندن کردم ولی در صفحات اول علاوه بر اینکه موارد انگیزشی خوبی را دیدم ولی کم کم متن تبدیل شد به یک مانیفست سیاسی در مورد غرب و غرب ستیزی و نسبت دادن بی استعدادی آدم‌ها به

- بیشتر
Leo n
۱۴۰۰/۰۴/۲۰

زبان برای من کمی سنگین بود. شاید چون به نوشته های ایشون عادت نداشتم... با این حال جسته گریخته چند تا از سرفصل هاش رو خوندم. کسانی که به دنبال لوازمی برای نویسنده شدن میگردند این کتاب به دردشون نخواهد خورد.

کاربر ۳۴۹۶۶۸۲
۱۴۰۱/۰۵/۳۱

لطفا کتاب "کم یعنی زیاد"نوشته کلودیا هانتر جانسن ترجمه محمد گذر آبادی رو در طاقچه بی نهایت قرار بدید ممنون

itwillie_Lo
۱۴۰۱/۰۵/۳۰

من چندسال پیش این کتاب رو خوندم و این اولین کتاب از نادر ابراهیمی بود کە خوندم ، و با این کتاب عاشق طرز فکرش شدم ، اشتیاقی برای نوشتن در خوانندە ایجاد میکنە واقعا کم نظیرە ، اگر کتاب‌دوست

- بیشتر
شیوا
۱۳۹۹/۱۲/۲۳

تا ۴۰ صفحه خوندم همون ۴۰ صفحه حداقل ۲۰ صفحه همینجوری گذشتم تا به نکته جالبی برسم اما هیچ رغبتی واسه ادامه اش پیدا نکردم فکر میکنم نویسنده میتونست به جای اینکه این همه مطلب که از هر شاخه به

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸۰)
نویسندهٔ نو کار باید بداند و از صمیم قلب باور کند: نوشتن، یک توانایی‌ست، نه جانشینی برای مجموعه‌یی از ناتوانی‌ها، عُقده‌ها و سرخوردگی‌ها. نوشتن، برای پُر کردنِ خلاء روحی نویسنده نیست، بلکه برای پُر کردنِ خلائی‌ست که نویسنده حس می‌کند که بیرون از او، در کُلّ جهان، وجود دارد. نویسنده به یک کمبود عمومی، ملّی، مردمی و حیاتی پاسخ می‌دهد نه به یک کمداشتِ خصوصی، شخصی و بیمارانه.
فاطمه خسروپور
هنرمند، اثرِ خود را مُعرّفی نمی‌کند، اثر، آفرینندهٔ خود را می‌شناساند.
آنه شرلی🌻
تنها در تنهایی‌ست که می‌توان با خودْ تصفیه حساب کرد؛ در تنهایی‌ست که می‌توان خود را استخراج کرد، خود را شناخت، و خود را محک زد
yasaman
انگیزه‌های خصوصی و شخصی، هرقدر که نیرومند و برانگیزنده باشند، منحصراً و بدون حضورِ انگیزه‌های عمومی و کُلّی، هرگز نویسنده نساخته‌اند و هرگز مُنجر به پدید آوردنِ داستان‌های خوب، و حتّی متوسّط با برخی ارزش‌های هنری، نشده‌اند
فاطمه خسروپور
"نفرت من از وضع موجود، ناشی از کینهٔ سیاسی نیست؛ مثل کینهٔ یک رأی‌دهندهٔ انتخاباتی نیست؛ بلکه نفرتِ انسانی‌ست که این جامعه را غیرِقابلِ قبول می‌داند".
Sepehr
داستان‌نویس، زخم می‌زند امّا التیام نمی‌بخشد.
فاطمه خسروپور
۱. انگیزه ۲. هدفمندبودن ۳. اراده به نویسندگی ۴. احساس و عاطفهٔ خاص ۵. جهان‌بینی و اعتقاد ۶. شرایطِ محیطیِ مناسب ۷. تسلّط بر زبان ۸. سیاسی اندیش‌بودن ۹. صبوریِ بی‌حساب ۱۰. عشق و دوست‌داشتن ۱۱. مطالعهٔ عمومی ۱۲. جماعت‌گرایی ۱۳. خلوت‌گرایی ۱۴. طبیعتْ‌گرایی
helya.B
"باید"هایی که ناگزیر در متن به کار می‌رود، چنانکه در دیگر تألیفاتِ پژوهشیِ خود گفته‌ام، "باید"های استخراجی‌ست نه امری و ارشادی؛ بیرون آورده شده از درون نمونه‌های بسیار است نه محصولِ تفکّراتِ در خلوت. فی‌المثل اگر می‌گوییم هر انسانِ طالبِ نویسندگی، ناگزیر باید وطنی داشته باشد و این وطن را باید که خالصانه دوست بدارد، به‌صدور فرمانی اقدام نکرده‌ییم که تخلّف از آن مجازاتی داشته باشد؛ بلکه انبوهی از عقاید و سخنانِ نویسندگانِ صاحب‌ْنام و نظرات و اعمالِ شخصیّت‌های مثبت و مطلوب داستان‌های ایشان را بررسی کرده‌ییم و رسیده‌ییم به آنجا که جملگیِ نویسندگانِ معتبر، زادگاهی داشته‌اند که به شدّتْ دلبستهٔ آن بوده‌اند و یکی از محورهای اساسیِ تفکّراتِ ایشان و یکی از بُنیادی‌ترین انگیزه‌هایشان برای نوشتنِ داستان، دل‌نگرانی‌های مربوط به همین زادگاهْ بوده است.
sedighe
"یک روز زندگی کافی‌ست که آدم، یک عُمر، در زندان به آن فکر کند".
خسته خوان
نویسنده، خوب است و خوبتر، که از نظر فردی و شخصی، حس کند که با نشاط و سرزنده و فعّال و سرشار از امید و نیروی مبارزه با ستم است __ چنانکه بسیاری از نویسندگان بزرگ معاصرِ جهانْ هستند.
فاطمه خسروپور

حجم

۵۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۵۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۱۶۷,۵۰۰
۸۳,۷۵۰
۵۰%
تومان