دانلود و خرید کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول اسدالله علم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول اثر اسدالله علم

کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول

نویسنده:اسدالله علم
امتیاز:
۴.۶از ۶۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول

کتاب ۷ جلدی یادداشت‌های امیر اسدالله علم در ۲ دفتر و به همت علینقی عالیخانی و همکاری انتشارات مازیار منتشر شده است. این یادداشت‌ها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ معاصر ایران به شمار می‌روند و قبلا بارها تجدید چاپ شده‌اند. مجموعه‌ای که پیش روی شما است، کامل‌ترین نسخه یادداشت‌های علم است.

درباره کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم

اسدالله خان عَلَم امیر قاینات متولد مردادماه سال ۱۲۹۸ در بیرجند و متوفی در ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ در آمریکا، مشهور به اسدالله علم، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه پهلوی و وزیر دربار و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.

در آذرماه ۱۳۴۵، عَلَم به‌جای حسین قدسی نخعی به وزارت دربار محمد‌رضاشاه منصوب شد و این سمت را قریب ۱۱ سال، یعنی تا چند ماه مانده به پایان عمرش حفظ کرد. در ۲۸ تیرماه ۱۳۵۶ عَلَم برای آخرین بار به‌عنوان وزیر در دربار حاضر می‌شود و سپس برای ادامه درمان راهی فرانسه می‌شود، ۲ هفته بعد شاه به عَلَم تلفنی توصیه می‌کند به علّت کسالتش بهتر است از کار کناره‌گیری کند و علم هم استعفای خود را می‌نویسد و ارسال می‌کند. ۲ روز بعد دولت جدیدی به ریاست جمشید آموزگار بر سر کار آمد و علم با شگفتی فراوان آگاه شد که امیر‌عباس هویدا به جانشینی او منصوب شده است. 

اسدالله علم از زمانی که وارد سیاست شد هر روز خاطرات خود را به‌صورت محرمانه در دفتری جداگانه ثبت می‌کرده است ولی آنچه را ما امروز به آن دسترسی داریم و به گفته علینقی عالیخانی خانواده علم در اختیارش گذاشته‌اند مربوط است به دی‌ماه سال ۱۳۴۷ تا شهریورماه ۱۳۵۶ است. 

عالیخانی در ابتدا خلاصه‌ای از مطالب این مجموعه را در حدود ۴ هزار صفحه به انگلیسی ترجمه می‌کند تا در اختیار انگلیسی‌زبانان قرار گیرد. در بهار ۱۳۷۱، گروه مترجمان انتشارات طرح نو متن انگلیسی را به فارسی ترجمه می‌کنند که در دو جلد زیر عنوان «گفتگوهای من با شاه؛ خاطرات محرمانه امیر اسداللّه علم» در ایران منتشر می‌شود. آنچه امروز خواننده در اختیار دارد، متن اصلی خاطرات اسد‌اللّه علم است که به علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران تقدیم شده است.

آنچه به عنوان یادداشت‌های علم منتشر شده، تنها حوادث ۱۰ سال از ۱۱ سال وزارت دربار او را در برمی‌گیرد و درباره یک سال اول وزارت دربار و همچنین ۲۰ ماه نخست‌وزیری که مهم‌ترین سال‌های فعالیت‌های سیاسی علم بوده است. مطلبی در این یادداشت‌ها دیده نمی‌شود.

خواندن کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول

«شنبه ۲/۲ /۴۶

صبح شرفیاب شدم، برخلاف دیشب حال شاهنشاه خوب بود. عرایض جاری عرض شد. نسبت به رفتن والاحضرت اشرف به سازمان ملل متّحد برای جلسه ( شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل) ٍEcosoc تصمیم گرفتند که برود. عرایض ( آیت‌الله محمّد رضا) گلپایگانی (آیت‌الله در قم) عرض شد. مخالفت ایشان بود با قانون حقّ خانواده. جواب‌هایی مرحمت فرمودند که بگویم. خلاصه این که شما آخوندها از زمان قدیم، یعنی زمان پدرم، با قانون عدلیه، نظام وظیفه، رفع حجاب و در موقع خودم با تقسیم املاک و رأی نسوان مخالفت نمودید. تحمّل کردم. بدانید حالا حرفتان به جایی نمی‌رسد، واقعاًً درست می‌فرمودند. خودم که نخست‌وزیر بودم این معنی را درک کردم .

بعد یک سفیر شرفیاب شد و اعتبارنامه تقدیم کرد. ناهار ( ریچارد) نیکسون معاون سابق رئیس جمهور آمریکا شرفیاب شد. بعدازظهر روضه ( در کاخ) گلستان رفتم، روز آخر بود. شب منزل ( اردشیر) زاهدی، وزیر خارجه، نیکسون مهمان بود، من هم دعوت داشتم. سیاست دنیا مطرح بود. چهار ساعت صحبت کردیم. ( امیرعبّاس هویدا) ، نخست وزیر، ( هم) بود. نیکسون مرد روشن‌بینی‌ست. سیاست حزب مخالف را در ویتنام و سایر نقاط جهان با کمال جرأت تایید می‌کرد. ساعت ۱۲ شب منزل آمدم.

مذاکرات امشب: وضع حزب دموکرات ممکن است در اثر کاندید شدن ( رابرت) کندی برای معاونت رئیس جمهوری و شکست ( هیوبرت) همفری اختلافی در آن جا پیش بیاید. ( لیندون) جانسون ممکن است کندی را به علّت آراء او کاندید کند. خودش در حزب جمهوری ( خواه نفر) پنجم است (نیکسون)، چون سال‌ها دفاع از سیاست حزب کرد. چهار نفر دیگر ممکن است جلو بیفتند. سیاست جهانی جانسون صحیح است.»

نظرات کاربران

احسان
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

**مطالعه نسخه چاپی** در مورد ارزش تاریخی کتاب به اندازه کافی گفته شده و من به دو نکته دیگه اشاره می کنم. اول طنز خفیفی که در کلام علم هست و خوندن متن رو جذاب می کنه و دوم شاعر مسلکی علم

- بیشتر
mohamad
۱۳۹۸/۰۵/۱۴

به نظرم هر ایرانی باید یکبار هم شده این کتاب را بخواند تا گوشه هایی از واقعیت های تاریخ معاصر ایران متوجه شود با این توضیح که کتاب خاطرات یک دلسپرده به محمد رضا و رضا شاه بوده و به

- بیشتر
F Sabity
۱۴۰۰/۱۱/۱۷

سلام وقت بخیر اندکی در ارتباط با یادداشت های علم؛ در ابتدا باید بگویم این کتاب گزارشات خود اسدالله علم(جزئی از نزدیک ترین افراد به شاه) است که بر طبق وصیتی که به دختر خود کرد بعد از مرگ خود

- بیشتر
gharibimohammad
۱۳۹۹/۰۱/۰۷

من این کتاب را قبلا خریداری کردم خیلی نگارش روانی داره، و چون نوشته نزدیکترین شخص به شاهه میشه گفت مستند هم هست،

m .azar
۱۴۰۰/۰۱/۱۱

کتاب خوبیست ولی چرا اینقدر گرون؟!

niknam
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

تو مصاحبه ای که آقای دکتر عالیخانی با صدای آمریکا داشته گفته بود علم خاطراتش رو در بانک سوییس نگهداری میکرده

خیالباف
۱۴۰۰/۱۱/۰۲

بنظرم همه باید بخونن بخصوص کسانی که فکر میکنن زمان شاه خیلی گل و سنبل بوده و الان خیلی اوضاع بده ...خوبیش اینه که این کتاب اصلا اینجا چاپ نشده که بگن «کارخودشونه»

س م
۱۳۹۹/۰۷/۱۴

ای خدا... چقدر این دو‌ جلد کتاب گرونه... کاش تخفیف بخوره

معصومه
۱۳۹۹/۰۵/۲۷

ممنون که تو طاقچه بینهایت گذاشتینش😍😍😍😍😍😍 هنوز کتابو نخوندم بعد از خوندنش نظرم رو تکمیل میکنم😊😊

حسین
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

سلام.عالیه!!!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱۰)
جشن‌های دو هزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران را آن چنان که شاه آرزو داشت برپا ساخت و جزیره کیش را که قرار بود با اجرای برنامه‌ای جامع، مرکزی برای جلب سیّاح از شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس گردد، در عمل تبدیل به کانون بسیار لوکسی برای شاه و اطرافیان او کرد.
Javad Sobouti
برنامه آموزش و بهداشت رأیگان نیز چندان معناًیی نداشت. در ۱۳۵۵ تنها ۷۵٪ کودکان به آموزش دسترسی داشتند، آن هم در شرایطی که حتّی در پایتخت مدرسه‌ها تا سه نوبت کار می‌کردند و شمار شاگردان هر کلاس به ۸۰ـ۷۰ تن می‌رسید. بر پایه گزارش سال ۱۹۷۹ بانک جهانی، درصد اشخاص بالغ باسواد در ۱۹۷۵، در تانزانیا ۶۶، در ترکیه ۶۰ و در ایران ۵۰ بیش نبود، هم‌چنین در ۱۹۷۷ انتظار عمر متوسط در ترکیه ۶۰ در ایران ۵۲ و در هندوستان و تانزانیا ۵۱ سال بود. به زبان دیگر چه در زمینه آموزشی و چه در زمینه بهداشتی، وضع ایران از کشورهایی که درآمد کمتر یا خیلی کمتر داشتند، بهتر نبود.
mo az
امشب ساعت یک صبح است که به تهران برمی‌گردم. در این جا خبر مهمّی نبوده جز این که رادیو لندن گویا به انتخابات ایران حمله کرده است. یکی نمی‌پرسد پدرسوخته‌ها به شما چه ربطی دارد؟ بر فرض انتخابات ایران خراب، به رادیو لندن چه مربوط است؛ مگر شما فضول‌باشی محلّه هستید؟ از آن بدتر آن که روزنامه اطلاعات هم جواب داده است، یعنی مدرک باقی گذارده.
محمد
مصدّق مظهر آرزوهای ملّت برای گرفتن حقّ کشور و تأمین آینده‌ای بهتر بود.
parisa.h.25
بعدازظهر پادشاه تایلند و ملکه‌اش که مهمان رسمی بودند آمدند. آن‌قدر که از ملکه تعریف می‌شنیدم نبود. به شهبانو عرض کردم، نه تنها خوشگل نیست، کنیز شما هم نمی‌شود. خندیدند.
معصومه
معلوم گردید به واقع عَلَم شخصاًً این خاطرات را به دور از چشم محمد‌رضاشاه تهیّه و تنظیم می‌کرد ولی از آنجا که وحشت آن را داشته که مبادا آنچه را که می‌نویسد به دست شاه برسد. در تدوین مطالب طوری قلم را به کار می‌گیرد که اگر چنین اتفاقی افتاد مشکلی برای او ایجاد نشود.
معصومه
وقتی سر شام رفتم از من پرسید: آیا میل داری با دختر قوام ازدواج کنی؟ تعجّب کردم که این چه حرفی است! گفتم: دختر قوام کیست؟! گفت: دختر قوام شیرازی، همان کسی که پسرش داماد شاه و شوهر شاهدخت اشرف است. گفتم: چنین مطلبی را اصلاً فکر نکرده بودم از کجا سر‌چشمه می‌گیرد؟ گفت: امر شاه است! گفتم می‌توانم بگویم نه! گفت: نه!
معصومه
در ۱۳۵۵ تنها ۷۵٪ کودکان به آموزش دسترسی داشتند، آن هم در شرایطی که حتّی در پایتخت مدرسه‌ها تا سه نوبت کار می‌کردند و شمار شاگردان هر کلاس به ۸۰ـ۷۰ تن می‌رسید. بر پایه گزارش سال ۱۹۷۹ بانک جهانی، درصد اشخاص بالغ باسواد در ۱۹۷۵، در تانزانیا ۶۶، در ترکیه ۶۰ و در ایران ۵۰ بیش نبود، هم‌چنین در ۱۹۷۷ انتظار عمر متوسط در ترکیه ۶۰ در ایران ۵۲ و در هندوستان و تانزانیا ۵۱ سال بود. به زبان دیگر چه در زمینه آموزشی و چه در زمینه بهداشتی، وضع ایران از کشورهایی که درآمد کمتر یا خیلی کمتر داشتند، بهتر نبود
🌱ehsan
اردوی پنج‌هزار نفری که وسیله ما داده خواهد شد، در هر ماه یک صد و پنجاه هزار دلار خرج دارد. شوخی نیست، این اردوی آوارگان فلسطین است.
فردین
بلاشک. خدا به شاه من عمر بدهد. راستی فرشته‌ایست که خدا برای کشور فرستاده، نمی‌دانم اگر روزی زودتر از من درگذشت، این عرضه و قدرت را خواهم داشت که به زندگی خودم خاتمه بدهم؟
معصومه

حجم

۸٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲۷ صفحه

حجم

۸٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲۷ صفحه

قیمت:
۲۳۱,۰۰۰
تومان