دانلود کتاب صوتی مسخ با صدای آرمان سلطان‌زاده + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی مسخ اثر فرانتس کافکا

دانلود و خرید کتاب صوتی مسخ

انتشارات:آوانامه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۷۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی مسخ

کتاب صوتی مسخ داستانی از فرانتس کافکا نویسنده‌ی بزرگ آلمانی است. این کتاب جزء یکی از آثار ارزشمند ادبیات محسوب می‌شود به گونه‌ای که آن را یکی از شاهکارهای قرن بیستم خوانده‌اند. داستان درباره پسر جوانی به نام گره‌گور سامسا است که صبح وقتی از خواب بیدار می‌شود خود را در هیبت سوسکی بزرگ می‌بیند، اما فکر می‌کند دچار توهم شده و سعی دارد برای رفتن به سر کار آماده شود. صادق هدایت برای اولین بار در ایران این کتاب را از فرانسه به فارسی برگرداند. هدایت که خود نویسنده‌ی بزرگ سبک فراواقع‌گرایی است شاید با علاقه به این سبک نوشتار و تاثیر از کافکا این اثر را ترجمه کرده است. نسخه پیش‌رو ترجمه‌ایست از همین نویسنده با گویندگی آرمان سلطان‌زاده که نشر آوانامه آن را منتشر کرده و برای خرید و دانلود د طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی مسخ

داستان کتاب صوتی مسخ درباره جوانی به نام گره‌گور سامسا است که وقتی برای رفتن به سر کار از خواب بیدار می‌شود خود را به شکل سوسکی عظیم می‌بیند. این سوسک که قابلیت حرف‌زدن و تفکر را دارد در تلاش است خود را به قطاری برساند که از نزدیکی محل کارش عبور می‌کند. پس از گذشت مدتی متوجه می‌شود که با این ظاهر منفور جایی در اجتماع ندارد و خود را در اتاق خوابش حبس می‌کند. تا زمانی که این شخص در جایگاه اجتماعی خوب و معقولی بود ارزش و احترام داشت اما با این اتفاق حتی از خانواده خود طرد می‌شود. در داستان خواهر گره‌گور سعی در کشتن وی دارد. این زمانی است که گره‌گور انزوا را برمی‌گزیند و برای اعتراض به شرایطش اعتصاب غذا می‌کند تا خود را به این نحو از بین ببرد.

مسخ در لغت به معنای دگردیسی از شکل اولیه به شکلی زشت و نامناسب است که این اتفاق برای افراد با شخصیت بد اتفاق می‌افتد، اما در داستان مسخ چیزی از ناپاک بودن یا زشتی گره‌گور به میان نیامده است و این دلیل بزرگی است که کافکا این باور را زیر پا گذاشته و اعتقاد دارد حتی افراد محبوب با جایگاه اجتماعی مناسب هم می‌توانند مسخ شوند. اتفاقی که در این داستان اهمیت دارد این دگردیسی نیست بلکه کالا شدن انسان‌های طبقه کارگر است. جوانی که در تلاش است برای رفاه حال خانواده خود کار کند و آنها را از منجلاب فقر بیرون بکشد اما با بروز اتفاقی برای خودش از خانواده طرد می‌شود. کافکا در نوشته‌هایش اتفاقات پیش پا افتاده را به شکلی فراواقع و نامعقول توصیف می‌کند. او با خصوصیات نمادین به اثرش قدرت می‌بخشد و در عین حال یک اثر سورئال را باورپذیر می‌کند.

چرا باید کتاب صوتی مسخ با صدای آرمان سلطان زاده را بشنویم؟

کتاب صوتی مسخ داستان سرگذشت جوانی است که تا موقع برطرف کردن احتیاجات خانواده محبوب و مورد توجه بود، اما وقتی دگردیسی اتفاق افتاد و گره‌گور به سوسکی بزرگ تبدیل شد و توانایی برطرف‌کردن مایحتاج خانواده را نداشت منفور شده و طرد می‌شود. این روایت، به‌نوعی زندگی مردمان طبقه کارگر زمان نویسنده را به خوبی نشان می‌دهد. با مطالعه این کتاب و تفکر در آن هم از سبک نوشتاری نویسنده لذت می‌برید و هم از واقعیت تلخ زمان زندگی نویسنده آگاه می‌شوید.

شنیدن و دانلود این کتاب صوتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

سبک کتاب صوتی مسخ و کلا سبک نگارش کافکا خاص و دور از انتظار است. اگر به خواندن کتاب‌هایی با فضای سورئال، همچنین ادبیات فانتزی علاقه‌مند هستید، شنیدن این کتاب برای شما لذت‌بخش خواهد بود. لازم به ذکر است سبک سورئال با ساختن فضایی توهم‌زا و وهم‌آلود سعی در فهم مفاهیم عمیق دارد و نه تنها لذت خواندن را به خواننده منتقل می‌کند بلکه خواننده را به تفکر وا‌می‌دارد.

درباره فرانتس کافکا

فرانتس کافکا در سوم ژوئیه سال ۱۸۸۳ در یک خانواده آلمانی در پراگ شهری در جمهوری چک به دنیا آمد. او اولین فرزند خانواده بود. پدرش یک بازرگان یهودی بود و رفتار مستبدانه و جاه‌طلبانه‌ای داشت و این رفتار محیطی رعب‌آور در خانواده به وجود آورده بود. فضایی که سایه‌ای در دوران کودکی کافکا داشت و آن را تا آخر عمر با خود به همراه آورد و فراموش نکرد. کافکا به زبان آلمانی مسلط بود و زبان چکی را بدون نقص صحبت می‌کرد و با زبان فرانسه نیز آشنایی داشت اما نوشته‌هایش را به زبان آلمانی می‌نوشت. او به دلیل نفرت از زندگی در کنار چنین پدری، به مذهب روی آورد.

کافکا در سال ۱۹۰۱ وارد دانشگاه شد و رشته شیمی را انتخاب کرد اما پس از دو هفته تغییر رشته داد و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت و این رشته را تا مقطع دکترا ادامه داد. ماکس برود و فلیکس ولچ از دوستان دوران تحصیل کافکا بودند که این دوستی تا پایان عمر کافکا ادامه داشت. این صمیمیت به‌گونه‌ای بود که کافکا در وصیت‌نامه‌اش از ماکس برود خواست تمامی آثارش را نخوانده بسوزاند اما برود به این وصیت عمل نکرده و با انتشار آثار رفیق صمیمی‌اش باعث محبوبیت و شناخت او در جهان شد. فرانتس کافکا شغلی در دفتر بیمه داشت و با اینکه به این شغل هیچ علاقه‌ای نداشت و آن را کاری برای نان درآوردن می‌دانست برای آن تلاش می‌کرد و ترفیع می‌گرفت. او در زمان فراغت به نوشتن و یادگیری ادبیات و هنر می‌پرداخت. کافکا در یادداشت‌هایش از موضوعاتی چون ترس از بیماری، تنهایی، شوق فراوان به ازدواج و هراس از آن و کینه از پدر و مادرش سخن گفته است. کافکا در سال ۱۹۱۷ به بیماری سل دچار شد و پس گذشت چندین سال بیماری در ۱۹۲۴ درگذشت. از آثار مهم کافکا می‌توان به محاکمه، قصر و آمریکا اشاره کرد.

بهترین ترجمه فارسی مسخ کدام است؟

این کتاب کوتاه اما ارزشمند در ایران بارها ترجمه و چاپ شده است از ترجمه‌های مختلف مسخ می‌توان به ترجمه علی اصغر حداد در نشر ماهی، فرزانه طاهری در نشر نیلوفر، کامل روزدار در نشر اشاره، محمد صادق سبط الشیخ در نشر چلچله، مهدی افشار در نشر شاپیگاه کتاب و وحید میربیگی در نشر دیوار اشاره کرد. اما نخستین و شاید بهترین ترجمه کتاب که برگردانی از نسخه فرانسوی کتاب است، توسط صادق هدایت انجام شده است. این ترجمه بارها در نشرهای مختلفی چون معین، آوای مکتوب، جامی، جامه‌دران، بدرقه جاویدان، نگاه و مجید چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نقدی کوتاه بر مسخ کافکا

در داستان مسخ گره‎‌گور که به سوسک تبدیل شده است خیلی زود با این واقعیت کنار می‌آید انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است و سعی دارد خود را برای رسیدن به قطار آماده کند. در نقدهای مختلف می‌بینیم که شاید گره‌گور شخصیت خود کافکاست که در رنج روزمرگی و قوانین محیط زندگی به یک حشره تبدیل شده است. این کتاب با داشتن عناصر غیرواقعی یک اثر جدی در ادبیات شناخته می‌شود و اتفاقی غیرعادی را به صورت کاملا عادی نشان می‌دهد. این روش درک خواننده از منظور نویسنده را بالا می‌برد و به درک کامل‌تری می‌رساند.

کافکا سعی دارد جامعه را در قالب یک خانواده کوچک نشان دهد. جامعه‌ای که افراد ضعیف و ناتوان را مخل اجتماع می‌داند. این روشی است که جامعه با انسان‌ها در قرن حاضر انجام می‌دهد، تبدیل شدن به چیزی که خودشان نیستند و تلاش برای رسیدن به چیزی که جامعه از آن‌ها انتظار دارد و در نهایت این از خود بیگانگی است که باعث بروز مسخ یا دگردیسی می‌شود. این همان چیزیست که کافکا در کتابش بیان می‌کند. تا زمانی که برای خانواده درآمد داری و برای بقای آن‌ها تلاش می‌کنی محبوب و مورد پذیرش هستی اما زمانی که کارایی خود را از دست می‌دهی و قابلیت‌های قبل را نداری کنار گذاشته می‌شوی تا نابود شوی.

نظر ناباکوف درباره کتاب کافکا

ولادیمیر ناباکوف درمورد کتاب مسخ گفته است: «اگر کسی مسخ کافکا را چیزی بیش از یک خیال‌پردازی حشره‌شناسانه بداند به او تبریک می‌گویم چون به صف خوانندگان خوب و بزرگ پیوسته است.»

جملاتی از کتاب صوتی مسخ

پدر همیشه توضیحات خود را از سر نو شروع می‌کرد؛ برای این‌ که جزئیات فراموش‌ شده را دوباره به یاد بیاورد و یا به زنش بفهماند. زیرا در اولین لحظه به مطلب پی نمی‌برد. گره‌گوار از نطق‌های او به‌ اندازه کافی فهمید که باوجود همه بدبختی‌ها پدر و مادرش از دارایی سابق خود مقدار وجهی اندوخته بودند؛ گرچه مختصر، اما از منافعی که روی آن رفته بود زیادتر شده بود. از همه پولی که گره‌گوار ماهیانه به خانه می‌پرداخت و برای خودش فقط چند لورن نگه می‌داشت، همه را خرج نمی‌کردند و این موضوع به خانواده اجازه داده بود که سرمایه کوچکی پس‌انداز بکند. گره‌گوار سرش را پشت در از روی تصدیق تکان می‌داد و از این مال‌اندیشی غیرمترقبه خوشحال بود. بی‌شک، با این پس‌اندازها ممکن بود، قرضی را که پدرش به رئیس او داشت، خیلی زودتر مستهلک بکند. و این امر خیلی زودتر تاریخ نجات او را نزدیک می‌کرد. ولی با پیشامدی که اتفاق افتاده بود خیلی بهتر شد که آقای سامسا به همین طرز، رفتار کرده بود.

نظرات کاربران

donYa
۱۳۹۹/۰۹/۱۷

وقعی که کتاب رو گوش میدادم همه چیز عادی بود و حتی موقعی که تمامش کردم باز هم هیچ چیز خاص و عمیقی رو حس نکردم،اما هرچی روزها میگذرند این کتاب شروع کرده به زنده شدن و من تک تک

- بیشتر
:):
۱۳۹۷/۱۱/۰۱

بهترین کتاب زندگیم بود،بی نهایت عالی....

zara
۱۳۹۹/۰۶/۰۹

این کتاب واقعا بینظیره ...👌

goli.sh
۱۳۹۸/۰۱/۲۷

دلم سوخت براش .. چه تنهایی بدبختانه ای نصیب گره گوار بخت برگشته شد .. خوانش آقای سلطان زاده هم عالی ست .

Elle
۱۴۰۰/۰۳/۰۳

کافکا رو با کتاب مسخ اش شناختم ، زیبا با مفهومی عمیق از مرگ در زوایای مختلف

نسترن
۱۴۰۰/۰۸/۰۶

تا حالا فک کردین که تو مغز پرندگان چی میگذره؟تا حالا دوست داشتین سر از دنیای مردگان در بیارین؟نویسنده این کتاب دقیقا همینکارو کرده ،اولش از تبدیل شدن یه انسان به یه حشره شروع شده و ادامه دار شده،نویسنده مشهور،مترجم

- بیشتر
بهار قربانی
۱۳۹۹/۰۱/۱۷

بعضی کتابارو فقط باید نقد شونو خوند.اینجور کتابا عمومی نیستن مختصه یه قشر خاصین

dr.f-safa
۱۴۰۲/۰۱/۰۵

من این کتاب رو توی سنین راهنمایی خوندم...با اینکه نزدیک 20سال میگذره از اون زمان هنوز تک تک وقایعش یادمه و تاثیری که روم گذاشت از نظر فلسفی همراهم هست...

کاربر 5830897
۱۴۰۲/۱۰/۲۰

کتاب بسیار زیبایی بود حتما گوش کنید

maryabrz
۱۴۰۲/۰۲/۰۶

بی‌نظیر

زمان

۳ ساعت و ۲۴ دقیقه

حجم

۱۸۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت و ۲۴ دقیقه

حجم

۱۸۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۸,۰۰۰
تومان