دانلود و خرید کتاب رام کردن پلنگ امین معلوف
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب رام کردن پلنگ

کتاب رام کردن پلنگ نوشتهٔ امین معلوف و ترجمهٔ مهریار میرنیا است. انتشارات دنیای اقتصاد این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، جستارهایی در باب هویت را دربر دارد. «چرا امروزه، این همه آدم به نام هویت دینی، قوی، نژادی و ملی مرتکب جنایت می‌شوند؟» این پرسشِ ریشه‌ای، اساس مباحث این کتاب است. نویسندهٔ این کتاب که خود فرزندِ دو فرهنگ و دو مذهب متفاوت است، نه محققی حرفه‌ای بلکه روایت‌گری رِند و آگاه به زمانه است.

درباره کتاب رام کردن پلنگ

کتاب رام کردن پلنگ، نوشتهٔ نویسندهٔ عرب‌زبانی است که به فرانسوی قلم می‌زند و آثارش به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

امین معلوف در سال ۱۹۹۳ جایزهٔ ارزشمند کنگور را برای رمان «صخره تانیوس» دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰، «جایزه شاهزاده اتریش» برای ادبیات به وی اعطا شد. وی در سال ۲۰۱۱ هم به عضویت آکادمی فرانسه درآمده و بر کرسی خالی‌ماندهٔ «کلود لوی اشتراوس»، انسان‌شناس مشهور، تکیه زده است.

کتاب رام کردن پلنگ، بدون هر گونه رمز و راز و نکته‌بازیِ فنی، غنی از مثال و موردپژوهی‌های متعدد دربارهٔ «هویت» است. امین معلوف در این کتاب، به بحث و استدلال بحران هویتی می‌پردازد که اعراب از زمان برقراری روابط پیوسته با غرب، تجربه کرده‌اند.

کتاب حاضر، با اشاره به ارزش‌های جهانی و همگانیِ هویت آغاز می‌شود؛ این غایت‌ها را کالبدشکافی و توصیف می‌کند؛ سپس آنها را برای مشرق به کار می‌بندد. کتاب می‌کوشد حس و حال میانگین عرب مدرن را وصف کند.

خواندن کتاب رام کردن پلنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب رام کردن پلنگ

«البته عبارت "حال و هوای جاری" تعبیر خیلی دقیقی نیست. آن را برای اشاره به پدیده پیچیده و دوپهلویی آوردم که در برهه‌های تاریخی به‌خصوصی، بسیاری را وامی‌دارد بر یک بخش از عناصر هویت خود بیش از بقیه تاکید کنند. در زمان حاضر تاکید شخص بر تابعیت دینی و تلقی آن به عنوان عامل اصلی هویتش امری رایج است. چنین نگرشی احتمالا اکنون در قیاس با سیصد سال پیش کمتر شایع است، ولی بدون شک نسبت به پنجاه سال قبل عمومیت بیشتری دارد.

جای حال و هوای جاری می‌توانستم از محیط فکری یا جوّ احساسی هیجانی صحبت کنم، ابهام هردوی این عبارات در مقایسه با "حال و هوای جاری" اندکی کمتر است. اما در کاربست هر عبارتی مسئله مهم پرسش‌های واقعی زیربنایی آن است: چه چیزی در حال حاضر مردان و زنان جای‌جای دنیا، از هر نوع زمینه‌ای را به بازکشف بستگی دینی خود وامی‌دارد و احساس می‌کنند که باید از طرق مختلف آن را اظهار و اثبات کنند؟ وقتی همین افراد، تنها چند سال پیش‌تر، ترجیح می‌دادند به طیب‌خاطر تابعیت‌های کاملا متفاوتی را طرح نمایند؟ چه چیزی باعث می‌شود مسلمانی در یوگسلاوی به یک باره از یوگسلاو خواندن خود دست بردارد و بیش از هر چیز دیگری خود را مسلمان بخواند؟ چه چیزی موجب می‌شود کارگری جهود در روسیه که تمام عمر خود را عضو طبقه کارگر و پرولتر قلمداد کرده، یکباره خود را جهود می‌بیند؟ چگونه است که تاکید مفتخرانه بر دین‌پذیری که سابق بر این ناپسند جلوه می‌نمود، حالا همزمان به نظر مردم چندین و چند کشور امری کاملا طبیعی و روا می‌آید؟

این پدیده پیچیده‌ای است بدون توضیحی قانع‌کننده. با این وصف، روشن است که زوال و انحطاط پیروی فروپاشی دنیای کمونیستی در ایجاد آن نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده است. بیش از یک قرن است که مارکسیسم وعده برقراری جامعه جهانی جدیدی را فارغ از پنداره خدا می‌دهد. شکست این پروژه نه تنها در سطوح اقتصادی و سیاسی، بلکه در سطوح اخلاقی و فکری نیز، به احیای اعتبار باورهایی انجامیده که خود مارکسیسم می‌خواست به زباله‌دان تاریخ بسپرد. از لهستان تا افغانستان، دین، آن پناهگاه معنوی و حامی هویت برای همه کسانی که با کمونیسم می‌جنگیدند، میعادگاهی آشکار به شمار می‌رفت. این بود که شکست مارکس و لنین دست‌کم به‌قدر پیروزی سرمایه‌داری، لیبرالیسم و غرب به عنوان انتقام ادیان تلقی گشته است.»

پیش‌‌رفتن با جمع: تجربه اقتصاد توده‌ای در آمریکای لاتین
آلبرت هیرشمن
فرجام عقل
فردریک سی. بایزر
ثروت عمومی شهرها
داگ دتر
مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
مارک لاوویی
کین‌توزی
ماکس شلر
خرد و توسعه
رضا داوری اردکانی
دست‌های آلوده
پیتر لارمور
دولت و جامعه در گذار چین به دموکراسی
شیائوجین گوئو
گفتاری درباره اقتصاد سیاسی
ژان ژاک روسو
سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت
محمدحسین نعیمی‌پور
اندیشه آزادی: نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربۀ ایران معاصر
محمد طبیبیان
بیست و سه گفتار درباره‌ی سرمایه‌داری
ها جون- چانگ
اقتصاد به روایت دیگر
موسی غنی‌نژاد
آزادسازی و عملکرد اقتصادی
موسی غنی‌نژاد
سرمایه‌دار علیه سرمایه‌داری
جورج سوروس
بحران در جامعه شناسی؛ نیاز به داروین
تیموتی کریپن
بازار آری، کاپیتالیسم نه: آنارشیسم فردگرا در برابر مدیران، نابرابری‌ها، قدرت شرکت‌‌ها و فقر ساختاری
گری چارتیه
اقتصاد و آرمان‌شهر
جفری مارتین هاجسن
فلسفه‌ی جان استیوارت میل
سوزان لی اندرسن
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
در جای‌جای دنیا، دولت‌هایی که حول زبانی مشترک ایجاد شده‌اند، سر مجادلات دینی تجزیه شده‌اند، در حالی‌که دولت‌های دیگری که حول دینی مشترک بنا می‌شوند، سر کشمکش‌های زبانی از هم گسسته‌اند.
شلاله
چرا غرب مسیحی، که سنت نارواداری طول و درازی دارد و هم‌زیستی با "دیگری" را همیشه دشوار یافته است، جوامعی عمل می‌آورد که آزادی بیان را پاس می‌دارند، حال آنکه دنیای مسلمان، با آن سابقه رواداری و تجربه طول و دراز همزیستی، حالا به سنگر و مامن تعصب‌گرایی می‌ماند؟
شلاله
اگر تاریخ تطبیقی دنیای اسلام و دنیای مسیحی را ترسیم کنیم، از یک سو دینی با پیشینه طولانی نارواداری و با گرایشی آشکار به استبداد تام و خودکامگی را می‌یابیم، که به‌تدریج اما به دین گشادگی و سعه نظر تبدیل شده است؛ و در طرف دیگر، دینی را با رسالت و میل طبیعی به گشادگی و سعه نظر می‌یابیم که تدریجا به سوی رسم و رسوماتی ناروادار و خودکامه کشیده شده است.
شلاله
برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، هویتی که هر شخص مدعی می‌شود، اغلب بر اساس هویت دشمن وی تعریف می‌شود
par4301
در زمانه بسیار گیج و سردرگمی به سر می‌بریم، که بسیاری از هم‌نوعان ما جهانی‌شدن را نه به چشم آمیزه‌ای بزرگ و پُربار از فواید و مزایا برای همه، بلکه به چشم نوعی همسان‌سازی و بینواسازی می‌بینند، به چشم تهدیدی که فرد جهت حفظ و صیانت فرهنگ، هویت و ارزش‌های خودش باید علیه آن بجنگد.
شلاله
آنجا که افراد اعتقادات خود را در معرض تهدید می‌بینند، به نظر می‌رسد بستگی دینی آنها است که کل هویتشان را منعکس می‌کند. اما اگر زبان مادری یا گروه قومی و نژادی‌شان در خطر باشد، آن وقت بی‌رحمانه علیه هم‌کیشان متعصب خود می‌جنگند.
شلاله
زخم و جراحت را چه نیازی به توصیف تا اینکه حس شود.
niloufar.dh
برای باقی ساکنان دنیا، همه متولدین فرهنگ‌های ناکام، گشودگی و سعه‌نظر نسبت به تغییر و تجدد، خودش را به نحو متفاوتی نمایش می‌دهد. برای چینی‌ها، آفریقایی‌ها، ژاپنی‌ها، هندی‌ها و سرخپوستان آمریکا، همچنان که برای یونانی‌ها، روس‌ها، ایرانی‌ها، عرب‌ها، جهودها وترک‌ها، مدرنیزاسیون همواره به معنای واگذاردن بخشی از خود بوده است. گرچه مدرنیزاسیون بعضا با شور و اشتیاق در آغوش کشیده شده، هیچ‌گاه بدون تلخی به‌خصوصی، بدون احساس تحقیر و پیوندگسلی، بدون حس پُشت‌کردگی و فرار، بدون شکی اثرگذار نسبت به خطرات جذب و همگونگی و بدون بحران عمیق هویتی اختیار نشده است.
niloufar.dh
تاریخ در کل ثابت کرده است که اسلام از توانایی‌های بالقوه فوق‌العاده‌ای برای هم‌زیستی و تعامل مثمر با سایر فرهنگ‌ها برخوردار است. اما تاریخ متاخر نشان می‌دهد که واپس‌روی نیز محتمل است و آن توانمندی‌های بالقوه تا مدت‌های مدید به همان حال باقی نمی‌مانند.
شلاله
آنچه به‌راحتی "حماقت مرگبار" می‌نامیم، گرایش طبیعی هم‌نوعان ما برای قصاب شدن است، زمانی‌که به سرشان می‌زند "تیره و طایفه"شان مورد تهدید واقع شده است
par4301

حجم

۱۶۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱۶۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان