دانلود و خرید کتاب تعامل سیاسی امیرالمؤمنین علی (ع) با خلفا سمیه اکبری‌فرد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تعامل سیاسی امیرالمؤمنین علی (ع) با خلفا اثر سمیه اکبری‌فرد

کتاب تعامل سیاسی امیرالمؤمنین علی (ع) با خلفا

معرفی کتاب تعامل سیاسی امیرالمؤمنین علی (ع) با خلفا

«تعامل سیاسی امیرالمؤمنین علی علیه السلام با خلفا» نوشته سمیه اکبری فرد به رابطه سیاسی امیرالمومنین علی (ع) با خلفای راشدین می‌پردازد.

در کتاب حاضر، در ابتدا شخصیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و انگیزه‌هایی که ایشان برای خلافت داشته‌اند و در ادامه انواع تعامل‌های ایشان با خلفاء مورد تحلیل قرارخواهد گرفت.امید است بعد از مطالعه این کتاب شبهاتی در این باره و جود دارد، بی‌جواب نماند.

نظرات کاربران

نازبانو
۱۳۹۸/۰۵/۲۶

عااااالی، پر از درس.....

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
در زمان خلافت عمر دو کودک به هم چسبیده متولد گردید، یکی زنده و دیگری مرده، عمر گفت: آنان را با آهن از یکدیگر جدا سازند، امیرالمومنین علیه السلام دستور داد مرده را دفن کنند، و در همان حال زنده را شیر دهند، و چون چنین کردند پس از چند روز بدون آسیبی زنده از مرده جدا شد
نازبانو
عبد الرحمن سلیمی می نویسد: اگر حضرت علی (علیه السلام) نسبت به عمر سوء نیتی می داشت یا قلباً از او ناراضی بود و او را غاصب حق خود می دانست، همواره منتظر فرصتی برای اعاده حق خود می شد و برای غاصب حق خود از این فرصت طلایی استفاده می کرد. آنجا که عمر از سیدنا علی (علیه السلام) مشاوره ای در مورد رفتن خود برای جنگ با ایرانیان خواست او را راهنمائی می کرد که شخصاً به میدان نبرد برود و در آنجا کشته شود و زمینه برای خلافت وی فراهم آید، امّا می بینیم که چگونه با دل سوزی و صمیمیت فوق العاده در راستای خیرخواهی عمر و سایر مسلمین می کوشد. همانا مشورت او از عمق جان برخاسته و حقا که چنین پیشنهادی جز از قلب پاک و بی غرض و از مردی بلند همّت و آینده نگر صادر نمی شود. حقا که علی (علیه السلام) چنین بود و این عمل از آزاده ای چون او شگفت آور نیست.
نازبانو
امام علی علیه السلام نه تنها جامعه را از علم و هدایت خویش محروم نکرد بلکه با توجه به گسترش حوزه و قلمروی نفوذ اسلام، پاسخگوی نیاز های جوامع اسلامی نوبنیان بود و با مشاهده انحرافات، شخصاً وارد داوری و قضاوت می شد و کج روی ها و کج اندیشی ها را تذکر می فرمود.
نازبانو
چنانکه در احکام مربوط به ارث بری در اسلام مقرر گردیده است، چنانچه مردی زوجه خویش را طلاق رجعی دهد و قبل از سپری شدن عدّه طلاق، مرد فوت کند، زوجه مطلقه نیز جزء ورّاث وی قرار می گیرد و از شوهر سابق خویش ارث می برد، زیرا تا زمانی که عدّه طلاق سپری نشده است، برای زوج امکان رجوع وجود دارد و در واقع علقه زوجیّت آنها به طور کامل قطع نشده است.
نازبانو
امیرالمومنین علیه السلام دوبار تکبیر گفت و فرمود: به خدا سوگند نه من دروغگو هستم و نه کسی که به من خبر داده است، شنیدم از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود: هر کس از امتم که کردار قوم لوط را مرتکب شود، پس از مردن سه روز بیشتر در قبر نمی ماند و زمین او را به قوم لوط که به عذاب الهی هلاک شدند می رساند، و در روز قیامت با آنان محشور می گردد.
نازبانو
نقص زبان مردی ضربه ای بر زبان دیگری زد به طوری که قدری از زبان مضروب بریده شده و نمی توانست بعضی حروف را ادا کند. نزاع را نزد عمر بردند، امّا عمر حکمش را ندانست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: حروف الفباء بیست و هشت تاست و باید دید که مضروب چند حرف را اداء نمی کند، پس به همان نسبت از جانی ارش (خسارت) جنایت می گیرد.
نازبانو
سروی در مناقب آورده: چهل زن نزد عمر رفته از او از شهوت آدمی پرسش نمودند. عمر گفت: مرد دارای یک جزء و زن دارای نه جزء است. پرسیدند، پس چگونه است که مردان از انواع زنان دائم و متعه و کنیز استفاده می کنند ولی برای زنان جزء یک مرد جایز نیست؟! عمر پاسخشان را ندانست، از امیرالمومنین علیه السلام سوال کرد امیرالمومنین به آنان دستور داد هر کدام ظرفی پر از آب بیاورند، و آنگاه فرمود تا همه آبها را در ظرف بزرگی بریزند و سپس به هر یک فرمود: حالا هر کدامتان آبی را که ریخته اید بردارد. گفتند: قابل تمیز نیست. امام علیه السلام نتیجه گرفت که اگر آن قانون نبود فرق بین اولاد و نسب ممکن نبود و میراث و نسب باطل می گشت.
نازبانو
در دوره خلیفه دوم، مجازات شرب خمر چهل ضرب تازیانه بود که در نتیجه موجب رواج و گسترش شراب خواری گردید. لذا خلیفه با اصحاب رسول خدا صلی الله علیه واله رایزنی کرد و نتیجه ای عاید نشد، تا اینکه با امیرالمؤمنین علی علیه السلام مشورت نمود و آنحضرت چنین استدلال فرمودکه، شارب الخمر با خوردن شراب و تازیانه خوردن مست گردیده و عقل خود را از دست می دهد، لذا اقدام به هزیان گفتن خواهد کرد و به دیگران تهمت و افترا وارد می سازد، براین اساس می توان او را به مجازات افترا و تهمت ناروا رساند که جزای چنین فردی هشتاد ضرب تازیانه خواهد بود. خلیفه دوم استدلال و رأی حضرت علی علیه السلام را صائب یافت و مِن بعد برای شارب الخمر در عوض چهل ضربه شلاق، هشتاد ضربه شلاق به عنوان حدّ شرب خمر تعیین نمود.
نازبانو
امداد از اصحاب مروری گذرا در تاریخ دوران خلافت سه خلیفه اول، به ویژه در زمان خلیفه دوم، و حتّی یاران امیرالمؤمنین علی علیه السلام در صحنه سیاست و حکومت به اشاره امام علیه السلام فعّال بودندو با اجازه آنحضرت حتی برخی مَناصب حکومتی را تقبل می نمودند، چنانچه پس از ماجرای فتح مدائن بوسیله سعدبن ابی وقاص، سلمان فارسی که از یاران خاص و نزدیکان امام علیه السلام محسوب شده، از طرف خلیفه دوم به ولایت و استانداری مدائن منصوب گردید. همچنین ولایت کوفه توسط خلیفه دوم به عمّار یاسر (از یاران وفادار و شاخص امیرالمؤمنین علیه السلام) واگذار شد
نازبانو
علیرغم بی میلی خلیفه اول در مشاوره با علی علیه السلام، تاریخ گویاست که آنحضرت در آنجا که مصالح جامعه اسلامی اقتضا میکرد ودخالت ایشان ضروری بود، از هشدار و راهنماییی دریغ نمی ورزیدو رهنمودهایی خیرخواهانه خویش را در اختیار خلیفه اول قرار می داد. به عنوان نمونه ماجرای ذوالقصه در نزدیکی شهر مدینه و تصمیم خلیفه اول برای برخورد مسلحانه، مرتدان مسلّحی که درآن منطقه پناهگاه گزیده بودند در تاریخ منعکس گردیده است که امیرالمؤمنین علیه السلام با آینده نگری و درایت خویش، خلیفه اول را از حضور در این نبرد و رویایی برحذر داشت و او را از این تصمیم منصرف ساخت و هشدار فرمود که با حضور خلیفه در این جنگ، نظم و انضباط جامعه دچار تزلزل خواهد شد. خلیفه اول این رهنمود ناصحانه را پذیرفت و به جای خویش خالدبن ولید را برای رویارویی با مرتدّان مسلّح گسیل داشت
نازبانو

حجم

۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۶۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۴,۵۰۰
تومان