دانلود کتاب صوتی هرگز رهایم مکن با صدای مریم پاک‌ذات + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب صوتی هرگز رهایم مکن

کتاب صوتی هرگز رهایم مکن اثری از کازوئو ایشی گورو نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات است. این داستان، درباره‌‌ کودکانی است که در یک مدرسه غیرعادی درس می‌خوانند و پرورش پیدا می‌کنند. اما از رازهای پشت پرده این مدرسه خبری ندارند. این کتاب در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و در همان سال، یکی از نامزدهای دریافت جایزه بوکر بود. در سال ۲۰۰۶ جایزه آرتور سی کلارک را از آن خود کرد. نسخه صوتی این کتاب را با ترجمه سهیل سمی و صدای مریم پاک ذات می‌شنوید.

درباره کتاب صوتی هرگز رهایم مکن

ماجراهای کتاب صوتی هرگز رهایم مکن (Never Let Me Go) در یک مدرسه رخ می‌دهد و راوی داستان، یکی از بچه‌هایی است که قبلا در همین مدرسه درس خوانده است. کتی اچ که حالا سی و یک ساله است و شغلش مددکاری است، داستان زندگی‌اش را در مدرسه هیلشم برای ما تعریف می‌کند و از دوستی‌ها و روزهایی می‌گوید که در این مدرسه گذرانده است.

مدرسه شبانه‌روزی هیلشم در جایی نزدیکی انگلستان قرار دارد. کتی داستان کتاب را از زندگی خودش شروع می‌کند و از کارش به عنوان پرستار و دستاوردهایش می‌گوید. او ما را به مدرسه‌ هیلشم می‌برد. در این مدرسه بچه‌ها هنرهایی مانند نقاشی، سفالگری، بازی کردن و کتاب‌ خواندن را دنبال می‌کنند. اما چیزی که آنجا خیلی اهمیت دارد، حفظ سلامت روحی و جسمی بچه‌ها است. بچه‌ها باید حسابی از خودشان مراقبت کنند. زیرا سلامتی آن‌ها نه فقط برای خودشان، بلکه برای مسئولان مدرسه و حتی جامعه نیز بسیار اهمیت دارد. مثلا سیگار کشیدن در این مدرسه، مانند ارتکاب یک جنایت است. همچنین کار کردن بچه‌ها باید در باغچه سبزیجات اجباری است.

اما چرا یک مدرسه باید اینقدر به حفظ سلامتی بچه‌ها اهمیت بدهد؟ آیا در این کار مسئولان مدرسه، کسانی که خودشان را نگهبان می‌نامند، رازی غریب نهفته است؟

کتی اچ، برای ما از دوستانی می‌گوید که در مدرسه داشته است. تامی و روث. کتی که از تامی خوشش می‌آید، تلاش می‌کند توجه او را به خود جلب کند. درست زمانی که تامی گرفتار آزار و اذیت بچه‌های دیگر می‌شود، کتی کسی است که به سراغش می‌رود و سعی می‌کند از او مراقبت کند و با برقراری ارتباط، علاقه‌اش را به او نشان دهد. اما در نهایت، کتی نمی‌تواند به چیزی که می‌خواهد برسد. تامی با دختر دیگری به نام روث ارتباط برقرار می‌کند... .

در نهایت در کتاب صوتی هرگز رهایم مکن می‌شنویم که هنگامی که بچه‌ها از زبان یکی از نگهبانان، واقعیت وجودشان را می‌شنوند، در زندگی‌شان تغییری ایجاد می‌شود. خانم لوسی نگهبانی است که به بچه‌ها حقیقت را درباره‌ زندگی‌شان می‌گوید. آن‌ها متوجه می‌شوند که چرا مدرسه هیلشم به آن‌ها پناه داده است و چرا به سلامتی‌شان اینقدر اهمیت می‌دهد. هرچند خانم لوسی بعد از این ماجرا از مدرسه اخراج می‌شود، اما باز هم بچه‌های این مدرسه، سرنوشتشان را به شکلی منفعلانه می‌پذیرند.

آن‌ها فقط برای این وجود دارند که اعضای بدنشان را به انسان‌های دیگر اهدا کنند. درواقع بچه‌های این مدرسه، از روی انسان‌ها شبیه‌سازی شده‌اند. آن‌ها پدر و مادر ندارند و خودشان هم نمی‌توانند تولید مثل کنند. تنها کار و وظیفه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، این است که مراقب سلامتی خودشان باشند تا وقت اهدای عضوشان برسد. سرنوشت بچه‌ها بعد از این هم نیازی به گفتن ندارد...

مارک رومنک (Mark Romanek) در سال ۲۰۱۰ فیلم سینمایی هرگز رهایم مکن را با اقتباس از این رمان ساخت. کیرا نایتلی (Keira Knightley) کری مولیگان (Carey Mulligan) و اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) از هنرمندانی بودند که در این فیلم ایفای نقش کردند.

در سال ۲۰۱۶ نیز در ژاپن با اقتباس از همین کتاب، یک مینی سریال ده قسمتی ساخته شد.

چرا باید کتاب صوتی هرگز رهایم مکن را بشنویم؟

بسیاری اوقات ما برای شنیدن یا انتخاب یک کتاب مردد هستیم. اگر پیش از این، از کازوئو ایشی گورو چیزی نشنیده یا نخوانده‌اید و با قلم او آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به گرامی‌داشت‌ها و نکوداشت‌های این رمان بیندازید. این موضوع حتما در انتخاب شما تاثیر خواهد داشت.

بنا به نظری که در نشریه‌ ساندی تایمز (Sunday Times) منتشر شده است، ایشی گورو، امکانات رمان را افزایش داده است. این نشریه درباره‌ این اثر درخشان، اینطور نوشته است: کازوئو ایشی گورو در کتاب صوتی هرگز رهایم مکن داستان عشق، از دست رفتگی و حقایق نهانی را روایت می‌کند. از همین روست که هرگز رهایم مکن، جایش را در میان بهترین آثار او باز کرده، رمانی تکان‌دهنده، آکنده از احساس شکنندگی انسان معاصر و خاطرات به‌یادماندنی شخصیت‌هایش که رفته رفته به حقیقت دوران کودکی و نیز آینده خود پی می‌برند. آن‌ها پس از سال‌ها درمی‌یابند که چرا موسسه‌ هیلشم پناهشان داده است.

مجله‌ی تایم (Time Magazine) کتاب هرگز رهایم مکن را در سال ۲۰۰۵ به عنوان بهترین رمان سال معرفی کرد.

روزنامه گاردین (The Guardian) نیز این کتاب را در سال ۲۰۱۹ در فهرست صد کتاب برتر قرن قرار داد. این اثر در مقام چهارم این فهرست قرار گرفته است.

شنیدن کتاب صوتی هرگز رهایم مکن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن کتاب صوتی هرگز رهایم مکن برای تمام دوست‌داران و علاقه‌مندان به رمان‌های علمی تخیلی تجربه‌‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. اگر کارها و آثار دیگر کازوئو ایشی گورو را خوانده و دوست داشتید، حتما از خواندن این کتاب و یا شنیدن نسخه صوتی آن لذت می‌برید.

درباره کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی ژاپنی تبار، ۸ نوامبر ۱۹۵۴ در ناگازاکی، ژاپن، متولد شد. پنج ساله بود که به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کرد. تا سی‌سالگی هم ژاپن را ندید از همین رو، او بیشتر انگلیسی است تا ژاپنی و این را می‌توان از خلال نوشته‌هایش نیز دریافت. آثار او را نیز در دسته‌بندی آثار انگلیسی قرار می‌دهند.

با این حال جایی در بخشی از زندگی‌اش بیان می‌کند که او خودش را دقیقا مانند انگلیسی‌ها نمی‌داند. تعجبی هم ندارد چرا که در خانواده‌ای ژاپنی بزرگ شده است. خانواده‌اش تمام تلاششان را کرده‌اند تا او را با فرهنگ ژاپنی آشنا و علاقه‌اش را به ارزش‌های ژاپنی بیشتر کنند. چراکه نمی‌دانستند برنامه مهاجرتشان تا چه اندازه قرار است طولانی باشد!

او در دانشگاه در رشته‌های فلسفه و نویسندگی خلاق تحصیل کرد و علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و رمان، ترانه‌سرایی نیز می‌کند.

از کازوئو ایشی گورو تا‌به‌حال کتاب‌های بسیاری به فارسی ترجمه و منتشر شده است. از میان مهم‌ترین آثار او می‌توان به غول مدفون (The Buried Giant)، وقتی یتیم بودیم (When We Were Orphans)، بازمانده‌ روز (The Remains of the Day)، کلارا و خورشید (Klara and the Sun) و ترانه‌های شبانه؛ مجموعه داستان (Nocturnes‎) اشاره کرد که به نام شبانه‌ها نیز شناخته می‌شود.

ایشی گورو برای آثاری که منتشر کرده است، همیشه نقدهای مثبت و جوایز معتبری دریافت می‌کند؛ جایزه‌ ویت‌برد (The Whitbread Book Awards) برای کتاب هنرمندی از جهان شناور در سال ۱۹۸۶، جایزه بوکر برای کتاب بازمانده روز در سال ۱۹۸۹، نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه در سال ۱۹۹۸، جایزه لوح طلایی دستاورهای آکادمی آمریکا و جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ برخی از جوایز و افتخاراتی است که او در طول این سال‌ها از آن خود کرده است. کمیته نوبل، آثار ایشی گورو را دارای نیروی عاطفی بزرگی می‌داند. و معتقد است نوشته‌های او می‌تواند از اعماق ارتباط وهم‌آلود ما با دنیا، پرده برافکند.

معرفی نویسنده
عکس کازوئو ایشی گورو
کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی ژاپنی‌تبار است. او ۸ نوامبر ۱۹۵۴ در ناکازاکی ژاپن به‌دنیا آمد و در خانه‌‌‌ای به سبک سنتی ژاپن، پنج سال اول زندگی خود را گذراند. ایشی گورو در مهدکودکی در ناکازاکی «هیراگانا» را که اولین و ساده‌ترین الفبای سه‌گانه ژاپنی است، آموخت. اما در آوریل ۱۹۶۰ با والدین و خواهر بزرگترش ژاپن را ترک کرد تا در بریتانیا زندگی کند. اگرچه خانواده ایشی گورو مرتباً به بازگشت به ژاپن فکر می‌کردند، اما تحقیقات پدرش در زمینه‌ی اقیانوس‌شناسی مورد حمایت دولت بریتانیا قرار گرفت و خانواده هرگز بازنگشت.‌

نظرات کاربران

ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

‍ 📚هرگز رهایم مکن 👤اثر کازوئو ایشی گورو یک رمان علمی ـ تخیلی است اما نمی‌توان این رمان را در طبقه‌بندی‌های رایج قرار داد چرا که نویسنده در کنار همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستان درصدد پاسخگویی به سؤالات بسیاری است که نشان می‌دهد،

- بیشتر
i._.shayan
۱۳۹۷/۰۹/۱۲

هرچقدر من از عزیز بودن این کتاب برای خودم براتون بگم کمه فقط اینو بدونید که من قبل از خوندن کتابش دو دفعه فیلمشو دیده بودم و تازه بعد از خوندن کتاب فهمیدم فیلمش چه فاجعه ایه در مقابل کتاب. کتابی

- بیشتر
نیما
۱۳۹۸/۰۸/۰۴

کتابی بسیار خوب با ترجمه ای ضعیف! مترجم عزیز لطفاً فراموش نفرمایید که هستند افرادی که وقتی به نظرشان قسمتی از متن دور از ذهن و غیر قابل فهم می رسد، به کتاب اصلی مراجعه و متن ها را مقایسه

- بیشتر
وحید
۱۳۹۸/۰۲/۱۰

خب قطعا امتیاز کتاب 5ه! من تا به حال نویسنده‌ای مثل ایشی‌گورو ندیدم که انقدر تک تک جزئیات کتابش مهم باشه و آنقدر خوب آدم رو با خودش همراه کنه و بعد رو کنه که مثلا فلان نکته که اصلا

- بیشتر
FerFerism
۱۳۹۷/۰۵/۳۱

انسان خالقی می‌شود که سرنوشت و تقدیر بندگانش رو تعیین می‌کند و چه سخت است زندگی بندگانی که فکر می‌کنند می‌توانند این تقدیر را تغییر دهند اینکه آنها متفاوت از سایر بندگانند. چه درناک است که تصوره سازندگان دنیایت از

- بیشتر
کتاب باز
۱۳۹۹/۰۲/۱۳

تلخ، غریب اما به گونه ای آشنا، غم انگیز، عاشقانه، دردناک، پندآموز، معمایی شوکه کننده..... کتابیه که پایانش، پایان نگاه خوب شما به انسانها است.

Bi vafa
۱۳۹۷/۰۳/۰۲

گوینده واقعا آدمو ناامید میکنه. عین دوبلور صدایِ جوآن توی نسخه فارسی فیلم بازی تقلید (The Imitation Game)😉هم صداش شبیه به اونه هم بی حالت و بی روح گفتنش. البته باید بگم یه تفاوت دیگه هم هست!اون فیلم یه شاهکار بود و

- بیشتر
ahmad
۱۴۰۱/۰۱/۰۹

داستان کتاب تا حدی شبیه به فیلم جزیره هست فضاش تیره،غمگین و حوصله سر بر هست روزانه با کلی خبر و اتفاقای بد حالمون خراب میشه به نظرم بهتره کتابایی رو بخونیم که حال دلمون رو خوب کنه🌷

رهگذرِ دنیا
۱۴۰۱/۰۱/۰۶

تقریبا ده سال پیش این کتابو خوندم خیلی شبیه فیلم جزیره (the island) هست با این تفاوت که غمگین تموم میشه و کلا خیلی غمگینه، ولی اونموقع یادم میاد که داستانش کشش داشت و تا آخرشو سریع خوندم ولی وقتی

- بیشتر
Mahsa Goodarzi
۱۴۰۰/۰۴/۰۹

فوق العاده تاثیر گذار و در جزییات بی نظیر بود 👌🖤

زمان

۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۶۸۶٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۶۸۶٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۹۹,۰۰۰
۶۹,۳۰۰
۳۰%
تومان