دانلود و خرید کتاب مامان و معنی زندگی (داستان‌های روان‌درمانی) اروین د. یالوم ترجمه سعید نیک‌منش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مامان و معنی زندگی (داستان‌های روان‌درمانی) اثر اروین  د. یالوم

کتاب مامان و معنی زندگی (داستان‌های روان‌درمانی)

انتشارات:نشر مصدق
امتیاز:
۳.۱از ۹۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مامان و معنی زندگی (داستان‌های روان‌درمانی)

کتاب مامان و معنی زندگی نوشته‌ی اروین د. یالوم، شش داستان روان‌درمانی را برای ما بازگو می‌کند که چهار مورد از این داستان‌ها کاملا واقعی هستند و نویسنده آن‌ها را براساس تجربیات شخصی خودش نوشته است.

درباره کتاب مامان و معنی زندگی

اروین د. یالوم، یکی از مشهورترین روان‌پزشکانی است که در مکتب اگزیستانسیال فعالیت می‌کند. او در کتاب مامان و معنی زندگی دلهره‌های اصلی این فلسفه مانند پوچی، مرگ، انزوا و… را در قالب شش داستان گنجانده است.

«هنگامی که نیچه گریست » کتاب معروف دیگری از اروین د یالوم است، او در هردوی این کتاب‌ها به‌طور غیرمستقیم، سعی کرده تاثیر عجیب اگزیستانسیال را روی درمان انسان‌ها نشان دهد. او این کار را در قالب داستان انجام می‌دهد و بسیار هم در این کار وارد است. یالوم موضوعات موردنظرش را برخلاف بقیه‌ی روان‌درمانگراها با اصطلاحات سنگین نمی‌نویسد و از شیوه داستان‌گویی استفاده می‌کند.

اگر از دید تخصصی نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم موضوع این کتاب، روش‌ها و تکنیک‌های مختلف روان‌درمانی، با درونمایه‌ای فلسفی است. اروین د یالوم ماهرانه تمام این‌ها را به شکل داستان تعریف می‌کند و متوجه بار سنگین کتاب نمی‌شویم. کتاب مامان و معنی زند‌گی، شامل شش داستان «مامان و معنى زندگى»، «هم‌نشینی با پائولا»، «تسکین از نوع جنوبى» «هفت درس پیشرفته‌ى در درمان سوگ»، «رویایی دوجانبه» و «طلسم گربه‌ى مجار» است که چهار داستان اول براساس واقعیت نوشته شده و دو داستان آخر را نویسنده براساس تخیلات خودش نوشته است.

مامان و معنى زندگى داستان اول این کتاب اروین د یالوم است که تاثیر مادر بر شکل‌گیری شخصیت فرزندان را برای ما شرح می‌دهد. در این داستان زندگی زنی نویسنده را می‌خوانیم که بعد از مرگ مادرش، خواب او را می‌بیند. این زن از مادرش نفرت داشت اما بعد از ده سال زندگیش تحت الشعاع او قرار می‌گیرد و با خود می‌گوید: «چرا حالا که سال‌های سال در خصومتی مداوم با او زندگی کرده‌ام، باید برایش دست تکان بدهم؟ او خودبین، منع‌کننده، مداخله‌جو، بدگمان، کینه‌ای، به شدت یک‌دنده و فوق‌العاده کم‌اطلاع بود. یک لحظه را هم به یاد نمی‌آورم که با او احساس صمیمیت کرده باشم.»

چرا باید کتاب مامان و معنی زندگی را مطالعه کنیم؟

با خواندن این کتاب ما فقط یک داستان نمی‌خوانیم بلکه مفاهیمی که سال‌ها نویسنده روی آن تحقیق و بررسی کرده را نیز مطالعه می‌کنیم و این هنر اروین د یالوم است. ما با خواندن کتاب مامان و معنی زندگی به‌طور ناخوداگاه مفاهیم روانشناسی و فلسفی عمیقی را وراد ذهن خودمان می‌کنیم.

خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این شش داستان به زبان ساده نوشته شده‌اند و هر مخاطبی با هر سطح سوادی می‌تواند آن را درک کند.

درباره اروین یالوم

اروین یالوم در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه بوستون در رشته‌ی پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در رشته‌ی روان‌شناسی فارغ‍‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۶۳ مشغول به تدریس در دانشگاه استنفورد شد. او در همین دانشگاه توانست روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیال را ابداع کند.

دانلود کتاب مامان و معنی زندگی از اروین ایلوم

اروین د یالوم با نبوغی که در روانشناسی دارد از بقیه روان‌شناسان جلوتر است، او تابه‌‌حال چندین کتاب نوشته و با داستان‌هایی ساده از تجربیات زندگی خودش صحبت کرده است. او اولین روان‌شناسی است که توانسته با دانش زیاد و مطالعه فلسفه‌ی فیلسوفانی مانند ارسطو و سقراط به نحوه‌ی متفاوت و جدید به روان‌شناسی نگاه کند و موفق شود در سال ۲۰۰۲ برنده‌ی جایزه‌ی انجمن روان‌شناسی آمریکا شود.

اروین یالوم با سبک منحصربه‌فرد خود توانسته مردم عادی را با خود همراه کند و هم‌چنین از بین دیگر روان‌شناسان نیز طرفداران زیادی دارد. او عقیده دارد در دنیای فعلی با این همه امکانات اکتفا کردن به آموزه‌های فقط شخص به‌خصوصی اشتباه است و باور دارد روح و روان آدمی آنقدر پیچیده شده است که باید به ‌دنبال راه جدیدی برای حل و روبه‌رو شدن با مسائل خود پیدا کند. مخاطبان اصلی این نویسنده‌ی بزرگ معمولا روان‌کاوان، روان‌شناسان حوزه‌‌ی نوجوانان و نوپایان در سراسر دنیا هستند.

تکه هایی از کتاب مامان و معنی زندگی

به عنوان دانشجوی پزشکی، هنر ظریف نگریستن، گوش دادن و لمس کردن را یاد گرفتم. به گلو‌های قرمز و ملتهب، پرده‌های متورم گوش و جوی پرپیچ و خم سرخرگ‌های شبکیه نگاه کردم. به سوت سوفل‌های دریچه‌ی میترال، غلغل روده‌ها و خس خس بد صدای ریه‌ها گوش دادم. لبه‌ی لغزنده‌ی کبد و طحال، سفتی کیست‌های تخمدانی و پروستات سرطانی به سختی مرمر را لمس کردم.

یادگیری درباره‌ی بیماران؟ بله، کار ما در دانشکده‌ی پزشکی همین بود. اما یادگیری از بیماران؟ این جنبه از تحصیلات عالی‌ام خیلی دیرتر شروع شد. شاید استادم جان وایت هورن شروعش کرد که اغلب می‌گفت: «به بیمارانتان گوش کنید؛ بگذارید درستان بدهند. برای خردمندترشدن، باید دانشجو بمانید.» و منظورش تنها این واقعیت پیش پاافتاده نبود که شنونده‌ی خوب، بیشتر درباره‌ی بیمار می‌آموزد. منظورش دقیقا این بود که باید اجازه بدهیم بیماران تعلیم‌مان دهند.

جان وایت هورن، مردی رسمی زمخت و مودب که هلال به دقت آراسته‌‌ای از موی خاکستری، کله‌ی براقش را حاشیه‌دار کرده بود، سی سال بود که به عنوان استاد برجسته‌ی روان‌پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز خدمت می‌کرد. عینکی دور طلایی می‌زد و هیچ مشخصه‌ی ظاهری اضافی نداشت: حتی یک چروک هم در صورتش دیده نمی‌شد؛ کت‌و‌شلوار قهوه‌ای‌اش را هم همه‌ی سال به تن داشت (حدس می‌زدیم باید دو سه دست کت‌و‌شلوار یک جور در گنجه‌اش داشته باشد). فن بیان فوق‌العاده‌ای هم نداشت: موقع سخنرانی، جز لب‌ها یقه‌ی قسمت‌های بدنش، دست‌ها، گونه‌ها، ابروان به طرز مشهودی ساکن می‌ماند. در طول سال سوم دوره‌ی دستیاری، من و پنج هم‎‌دوره‌ای دیگر، بعد از ظهر‌های پنج‌شنبه بیماران را با دکتر وایت هورن ویزیت می‌کردیم.

معرفی نویسنده
عکس اروین  د. یالوم
اروین د. یالوم
آمریکایی | تولد ۱۹۳۱

اروین د. یالوم روانپزشک اگزیستانسیال آمریکایی است. او استاد بازنشسته روانپزشکی در دانشگاه استنفورد و همچنین نویسنده روایت‌های واقعی و تخیلی داستانی و آثار فلسفی و روانشناسانه است.

نظرات کاربران

taravat
۱۳۹۷/۰۱/۲۲

من این کتاب رو با ترجمه نشر قطره خوندم و ترجمه قابلی بود، چه نیازی به ترجمه مجدده در صورتی که ده‌ها کتاب خوب هیچگاه ترجمه نشده؟

محمود
۱۳۹۹/۰۴/۲۵

کتابی مشتمل بر چندین خاطره، که هرکدام به نوعی با موضوعات اگزیستانسیالیستی پیوند خورده‌اند. ترجمه‌ی کتاب جای بهتر شدن داشت؛ اما با این حال برای من روان بود و در حین خواندن کتاب با مشکلی مواجه نشدم. به صورت کلی

- بیشتر
منو با یه لبخند به اَبرا کشوندی...
۱۳۹۸/۰۹/۰۶

اولین کتابی که میخواستم از یالوم بخونم روان درمانی اگزیستانسیالیسمش بود ، چند صفحه خوندم دیدم چیزی متوجه نمیشم ، بستمش....الان میخوام بگم اگه میخواین یالوم بخونیم با مامان و معنی زندگی شروع کنید ،خیلی خوب بود

Havisht
۱۳۹۸/۰۵/۰۷

دکتر یالوم یکی از نویسنده های مورد علاقه من و پایه گذار روانشناسی اگزیستانسیال هست. این هم کتاب خوبیست و مقدمه ای برای مطالعه کتاب وقتی نیچه گریست. اگر این کتاب با ترجمه دکتر سپیده حبیب در نرم افزار قرار

- بیشتر
Amin D
۱۳۹۹/۰۸/۱۲

رویکرد یالوم در داستانهای این مجموعه، رویکرد متفاوت و به نظرم پرریسکی است. توجه اصلی به یادگیری درمان گر، در فرآیند درمان معطوف است؛ یعنی آنچه بیمار می تواند به درمان گرش بیاموزد. ریشه اصلی این طرزفکر هم در موخره

- بیشتر
شیما
۱۳۹۸/۰۷/۰۸

ترجمه خانوم دکتر حبیب رو ندارید؟

phoenix
۱۴۰۱/۰۸/۱۵

واضحا به خاطر ترجمه امتیاز کم دادم. ویراستاری و ترجمه فاجعه مطلق است.

بهار قربانی
۱۳۹۷/۱۲/۱۸

کلا کتابای یالومو دوست دارم...بنظرم برای کسایی که قصد درمانگر شدن دارن خیلی مفیده. من ترجمه خانم حبیب رو خوندم

asma
۱۳۹۹/۰۱/۲۶

برای من این کتاب فهمش سخت بود اولین کتاب روان درمانی هست که خوندم, جزو اون کتابایی نیست که با اشتیاق بخونی یه جاهایی میخواستم بیخیال شم و بزارمش کنار, با این حال تا اخر خوندم و فقط دو تا

- بیشتر
آزاد
۱۴۰۱/۰۴/۰۸

بعد از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال اولین رمانی بود که از یالوم خوندم و باعث شد به شکل دومینووار بقیه ی کتابهاشو هم بخونم. "وقتی نیچه گریست"، "درمان شوپنهاور"، "دروغگویی روی مبل"، "مخلوقات یک روز"، "دژخیم عشق" و "مسئله ی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱۶)
برای بقیه هم خوب است که بتوانند به تو کمک کنند. با این همه خوب بودن، به بقیه اجازه نمی‌دهی از طریق کمک به تو، به خودشان کمک کنند.
آلوین (هاجیك) ツ
افرادی که بیش از همه از مرگ می‌ترسند، کسانی هستند که تا حد قابل قبولی زندگی نکردهاند و اکنون مشاهده می‌کنند دارند به مرگ نزدیک می‌شوند.
محمدرضا
به گفتهٔ نیچه ما به هنر، نیاز داریم تا حقیقت نابودمان نکند.
RaHas
من نویسنده‌ام و مامان نمی‌تواند بخواند. با این حال هنوز هم برای معنا بخشیدن به ماحصل زندگیام به او متوسل می‌شوم.
RaHas
«ما مخلوقاتی در جستوجوی معنا هستیم که باید با دردسر پرت شدن به جهانی دست و پنجه نرم کنیم که ذاتآ معنایی ندارد.
samar
سرانجام یک خدا لازم است و بدون آن نمی‌توان جنگید.
Martha'e Dark
«دوران طلایی زمان آزادی بزرگ است ـ زمانی که آزاد هستی به تمام تعهدات کم‌اهمیت «نه» بگویی، خود را کاملا وقف چیزهایی کنی که بیش از همه برایت مهم هستند: حضور دوستان، تغییر فصل، امواج خروشان دریا.»
Fereshte
اغلب ما با غرق کردن خودمان در وظایف بزرگسالی، آگاهی خودمان از مرگ را از بین می‌بریم یافتن شغل و تشکیل خانواده، رشد فردی، خرید املاک، اعمال قدرت، بردن مسابقه.
محمدرضا
«به حرف‌های بیمارانت گوش بده؛ بذار به تو بیاموزن. برای حکیم شدن، باید دانشجو باقی بمونی.» و منظورش چیزی فراتر از این حقیقت پیش‌پا افتاده بود که شنوندهٔ خوب، چیزهای بیشتری در مورد بیمار می‌داند. منظورش دقیقآ این بود که ما باید اجازه دهیم بیماران به ما چیز بیاموزند.
Fereshte
برای مرگ چیزی نگذار به جز رسوب‌ها، چیزی به جز زمین سوخته.
محمدرضا

حجم

۲۷۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۲۷۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان